Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het nieuwe auto-schandaal?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

    Alleen is er een groot probleem door de overdreven en verkeerde maatregelen.
    Ik weet dat er mogelijks een verschil bestaat tussen verschillende wagens, maar toch.
    Wij nemen altijd al de veiligheidssystemen die bestaan, ook deze die niet verplicht zijn en mogelijks een betalende optie zijn.
    Zo al ettelijke jaren, maar die worden beperkt in gebruik.
    Veel wagens hebben een automatische remsysteem in stad om aanrijdingen te voorkomen of te beperken, die systemen werken meestal pas vanaf 30 km/u maar op de gevaarlijkste plaatsen mag men niet meer dan 30 en dus werkt dat niet.
    Verkeersbordherkenning hebben we jaren geleden als optie genomen, wagen kan snelheid beperken volgens wat borden aangeven, echter hebben ze net nadien beslist om bijna overal alle borden weg te nemen en ziet de wagen dus geen borden meer.
    Sommige wagens werken volgens snelheidsbeperkingen die opgenomen zijn in de kaart van de GPS, maar die kaarten lopen vaak veel te veel achter of tenminste veranderen ze overal maar al te vaak de snelheid waardoor de kaart niet meer correct is.
    Active lane assist werkt bij de meeste wagens vanaf 70 km/u maar op bijna geen enkele secundaire weg mag men nog meer dan 70 rijden en op snelwegen haalt men die snelheid vaak niet tijdens de spitsmomenten of is er onvoldoende vrije ruimte om de lijnen te zien.
    In pikkedonker en zeker bij regen zijn de lijnen vaak niet zichtbaar voor de camera, besluiten ze natuurlijk om op meer en meer plaatsen de lichten te doven, soms ook permanent.
    Daarnaast zijn regio-gebonden de lijnen niet overal goed onderhouden waardoor ze bijna onzichtbaar zijn voor de camera.
    Idem met systeem voor hulp bij uitwijken voor hindernissen en bochtassistentie, werkt met dezelfde camera maar dan ook alleen als alles correct onderhouden is.

    Gelukkig is het nog niet zo dat wagens effectief echt beperkt worden in snelheid volgens het gedetecteerd verkeersbord, hier in de wijk ziet de wagen een verkeersbord “aanbevolen snelheid 30” maar door ontbreken van andere verkeersborden kan men de snelweg op en blijft er nog steeds 30 staan als laatste verkeersbord.
    Bij wagens waar ook de snelheid volgens de GPS kaart weergegeven wordt, daar krijgt men geregeld de lagere snelheid van een parallelweg waardoor er plots al eens 20 of 30 staat te pinken op uw dashboard.
    Er zijn toch behoorlijk wat verschillen tussen de merken blijkbaar. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat VW (dus ook Cupra) al zowat 10 jaar hetzelfde noodremsysteem gebruikt. Onze vorige wagen en die van onze dochter waren VW's. Zelf rijden we nu een ander merk en zien we toch verbeteringen. Noodstop werkt vanaf 10 km/h tot 200 km/h om aanrijdingen met voertuigen te vermijden. Om aanrijdingen met voetgangers en fietsers te vermijden werkt het detectiesysteem van 10 km/h tot 85 km/h. Nu is er automatische ontwijking als remmen niet (voldoende) mogelijk is. Op autowegen met adaptieve cruisecontrol gaat de auto de snelheid aanpassen aan de weg, een bocht gaat die heus niet tegen 120km/h nemen als de cruisecontrol op 120 staat ingesteld. De auto gaat nu ook afremmen of stoppen wanneer een aanrijding dreigt door een wagen die van links of rechts komt op kruisingen. Zo zijn er een hele rits afkortingen van HULPmiddelen om veiliger te rijden, vele zaken merken we niet eens tot we ze nodig hebben. En ja, je kan al eens -vooral bij sportief rijden- voorhebben dat je een anti-botsing alarm krijgt of dat de wagen afremt omdat die 50 meter verder in een bocht een fietser op een moordstrookje ziet rijden. Maakt niet uit, het zijn hulpmiddelen en ze worden bij iedere generatie nieuwe auto's beter. Lane assist werkt dan weer officieel vanaf 60 km/h maar op goed aangeduide wegen ook bij veel tragere snelheden. Een parking waar een of andere idioot zijn auto veel te dicht tegen mijn wagen staan heeft om in te stappen maakt niet veel meer uit, de auto komt als vanzelf achteruit gereden tot de deur volledig open kan. Nu nog eerder uitzondering, binnen 10 jaar standaard op elke wagen net zoals je begin jaren'80 flink moest bijbetalen voor ABS remsystemen.
    Verseg heeft gelijk wat de verkeersbordherkenning betreft. Op zich werkt het systeem prima, maar her en der staan er verkeersborden teveel of te weinig waardoor je soms een verkeerde snelheid voorgesteld krijgt. Dat komt dan weer in conflict met de GPS informatie waardoor je van enkele tientallen meters tot enkele kilometers op onbekende wegen gaat twijfelen over de maximum snelheid die mag gereden worden. Ik ben nog steeds op zoek naar de instelling waar je dergelijke foute informatie kan melden.
    Kortom, wij investeren in een auto met uitgebreide veiligheidsopties, ook al is dit vaak extra betalen.
    Last edited by Hombre; 26 januari 2024, 16:45.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
      Vooral de parkeerhulp, die in de file continu hindernissen detecteert en dan het volledige infotainment scherm overneemt - waardoor ik mijn ogen van de weg moet houden om de prul af te zetten. Helaas kan het niet volledig uitgeschakeld worden.
      Dat is wel heel eigenaardig

      grts
      Sieg

      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        Vooral de parkeerhulp, die in de file continu hindernissen detecteert en dan het volledige infotainment scherm overneemt - waardoor ik mijn ogen van de weg moet houden om de prul af te zetten.
        De parkeerhulp wordt, indien ik het correct gelezen heb, automatisch ingeschakeld als men in achteruit schakelt of als men trager dan 15 km/u rijdt en geeft objecten weer indien korter dan 95 cm.
        Maar men zou via de instellingen het automatisch activeren van de parkeerhulp kunnen uitschakelen alsook of het al dan iet op het infotainment scherm moet weergegeven worden.
        Misschien toch de moeite om er eens achter te zoeken als u er zoveel last van heeft.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          Alleen is er een groot probleem door de overdreven en verkeerde maatregelen.
          Ik weet dat er mogelijks een verschil bestaat tussen verschillende wagens, maar toch.
          Wij nemen altijd al de veiligheidssystemen die bestaan, ook deze die niet verplicht zijn en mogelijks een betalende optie zijn.
          Zo al ettelijke jaren, maar die worden beperkt in gebruik.
          Veel wagens hebben een automatische remsysteem in stad om aanrijdingen te voorkomen of te beperken, die systemen werken meestal pas vanaf 30 km/u maar op de gevaarlijkste plaatsen mag men niet meer dan 30 en dus werkt dat niet.
          Verkeersbordherkenning hebben we jaren geleden als optie genomen, wagen kan snelheid beperken volgens wat borden aangeven, echter hebben ze net nadien beslist om bijna overal alle borden weg te nemen en ziet de wagen dus geen borden meer.
          Sommige wagens werken volgens snelheidsbeperkingen die opgenomen zijn in de kaart van de GPS, maar die kaarten lopen vaak veel te veel achter of tenminste veranderen ze overal maar al te vaak de snelheid waardoor de kaart niet meer correct is.
          Active lane assist werkt bij de meeste wagens vanaf 70 km/u maar op bijna geen enkele secundaire weg mag men nog meer dan 70 rijden en op snelwegen haalt men die snelheid vaak niet tijdens de spitsmomenten of is er onvoldoende vrije ruimte om de lijnen te zien.
          In pikkedonker en zeker bij regen zijn de lijnen vaak niet zichtbaar voor de camera, besluiten ze natuurlijk om op meer en meer plaatsen de lichten te doven, soms ook permanent.
          Daarnaast zijn regio-gebonden de lijnen niet overal goed onderhouden waardoor ze bijna onzichtbaar zijn voor de camera.
          Idem met systeem voor hulp bij uitwijken voor hindernissen en bochtassistentie, werkt met dezelfde camera maar dan ook alleen als alles correct onderhouden is.

          Gelukkig is het nog niet zo dat wagens effectief echt beperkt worden in snelheid volgens het gedetecteerd verkeersbord, hier in de wijk ziet de wagen een verkeersbord “aanbevolen snelheid 30” maar door ontbreken van andere verkeersborden kan men de snelweg op en blijft er nog steeds 30 staan als laatste verkeersbord.
          Bij wagens waar ook de snelheid volgens de GPS kaart weergegeven wordt, daar krijgt men geregeld de lagere snelheid van een parallelweg waardoor er plots al eens 20 of 30 staat te pinken op uw dashboard.
          Je kan alles bekritiseren, en evalueren vanuit je eigen ervaringen, maar net daar knelt het schoentje. Toen ik mijn Arteon kocht, volgeladen met systemen, had ik daar een hekel aan! Werkte niet zoals ik het wilde, kon niet uitschakelen enzovoort. Nu 120.000 km verder, kan ik de systemen niet meer missen. Door een aantal updates zijn ze veel beter gaan werken. Ik doe dagelijks een traject van 150km, en heb daar echt een enorme meerwaarde in leren kennen. Mogelijk zelfs al een ongeval vermeden.

          Comment


          • #20
            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Ik heb me in alle mogelijke bochten moeten wringen om bij de bestelling van onze Cupra NIET al die "veiligheids" systemen te moeten hebben. Wegens zeer slechte ervaring met bv lane assist, parkeerhulp, automatische rem.
            Enige dat er nu op zit is de automatische rem en het parkeerhulp system. Vooral de parkeerhulp, die in de file continu hindernissen detecteert en dan het volledige infotainment scherm overneemt - waardoor ik mijn ogen van de weg moet houden om de prul af te zetten. Helaas kan het niet volledig uitgeschakeld worden.

            Ik rijd graag zelf, als ik me wil laten rijden neem ik wel een taxi.

            Om Verseg bij te treden: onze wegen zijn véél te chaotisch qua gedrag en infrastructuur om een computer te laten bepalen wat de auto exact doet.
            Wel, zelfs de automatische rem en parkeerhulp hebben bij mij nog nooit iets verkeerd gedaan. En net op de chaotische wegen zijn het nog steeds extra hulpjes ;-)
            Ik weet niet hou oud jou Cupra is, en welke opties erin zitten, maar aangezien de Arteon en de Cupra toch familie van mekaar zijn, eens zien of je software up to date is? (eerlijk, ik heb het systeem enorm zien verbeteren op 2 jaar)

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht

              Je kan alles bekritiseren, en evalueren vanuit je eigen ervaringen, maar net daar knelt het schoentje. Toen ik mijn Arteon kocht, volgeladen met systemen, had ik daar een hekel aan! Werkte niet zoals ik het wilde, kon niet uitschakelen enzovoort. Nu 120.000 km verder, kan ik de systemen niet meer missen. Door een aantal updates zijn ze veel beter gaan werken. Ik doe dagelijks een traject van 150km, en heb daar echt een enorme meerwaarde in leren kennen. Mogelijk zelfs al een ongeval vermeden.
              Ik beweer niet dat ze geen meerwaarde zijn of niet nuttig want zoals ik schreef neem ik die zelfs als het een extra betalende optie is, maar Europa en de overheid verplicht ons meerdere van die systemen te hebben en langs de andere kant beperken ze het nut ervan door ervoor te zorgen dat ze niet werken zoals bedoeld.
              Wat ik bijvoorbeeld nooit meer zou willen missen is een achteruitrijcamera, veel beter dan enkel sensoren.
              En nog beter is een 360° camera, uiteraard ook nuttig afhankelijk van gebruik, maar zeker nuttig in bepaalde situaties.
              Maar men kan toch niet ontkennen dat erkenning van verkeersborden niet ideaal werkt door ontbreken van verkeersborden en dat rijstrookhulp niet werkt als men maximum 30, 50 of 70 mag rijden en het systeem in de meeste wagens pas vanaf 70 werkt.
              Men verplicht het, maar men verplicht dan niet dat het ook aan lagere snelheid nuttig gebruikt kan worden.
              En zo zijn er nog zoveel zaken die men verplicht maar op een andere manier grotendeels beperkt.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Van alle bovenstaande ergernissen of foute inschattingen nog nooit wat ondervonden bij het Eyesight
                3D camera systeem, geen brusk ingrijpen als iemand te kort invoegt oid. herkent overstekende personen of fietsers enz. enkel bij het achteruit oprijden te kort bij een haag of muurtje kan het systeem wel eens brusk
                op de rem gaan, maar dan is niet het Eyesight systeem actief maar zijn het de doppler sensoren die worden gebruikt.
                Last edited by Geerten; 27 januari 2024, 09:22.

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht


                  Men verplicht het, maar men verplicht dan niet dat het ook aan lagere snelheid nuttig gebruikt kan worden.
                  En zo zijn er nog zoveel zaken die men verplicht maar op een andere manier grotendeels beperkt.
                  Is dat zo dat het verplicht is? Heel wat goedkope modellen hebben die technologie toch niet?

                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    Is dat zo dat het verplicht is? Heel wat goedkope modellen hebben die technologie toch niet?
                    Er zijn systemen die al eerder verplicht zijn, andere van 2023 en dit jaar nog wat meer.
                    De verplichting is tot nu toe voor alle nieuwe wagens, het is te zeggen al deze dat na die datum ontworpen worden en goedgekeurd moeten worden.
                    Vanaf juli 2024 wordt het ook verplicht voor alle reeds bestaande modellen die dan nieuw verkocht worden.
                    Zo is een achteruitrijcamera bijvoorbeeld ook verplicht op nieuwe modellen, maar er komt de intelligente snelheidsregelaar bij en de zwarte doos plus de reeds bestaande lijst.
                    Vanaf juli 2024 zal dus elke nieuw verkochte wagen standaard meer veiligheidssystemen moeten hebben.
                    Nederlands artikel, maar de regel is voor gans Europa.

                    Veiligheidssystemen, rijhulpsystemen, ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)… De termen vliegen je om de oren. Hoe je het ook noemt, ze dragen allemaal bij aan de verkeersveiligheid.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                      Van alle bovenstaande ergernissen of foute inschattingen nog nooit wat ondervonden bij het Eyesight
                      3D camera systeem, geen brusk ingrijpen als iemand te kort invoegt oid. herkent overstekende personen of fietsers enz. enkel bij het achteruit oprijden te kort bij een haag of muurtje kan het systeem wel eens brusk
                      op de rem gaan, maar dan is niet het Eyesight systeem actief maar zijn het de doppler sensoren die worden gebruikt.
                      https://www.janhop.nl/nieuws/subarus...-houdt-precies
                      Misschien grijpt het niet in omdat het niet (goed) werkt. LOL
                      Grapje hé.

                      Alles hangt ook af van instellingen, als ik alle instellingen op laat ingrijpen zet, dan gebeurt er ook weinig maar met alle instellingen op vroeg ingrijpen is het wel al iets anders.

                      Die camera's zien ook naderende voertuigen uit zijstraten en parkings en als er ene te vlot van links of rechts komt waardoor de wagen denkt dat die niet gaat stoppen, dan is het toch wel de bedoeling dat het systeem ingrijpt, anders heeft het systeem geen nut.
                      Is de afstand nog groot genoeg, dan blijft het bij een geluidssignaal en een melding op het display maar als het kortbij is, dan volgt meteen ook het automatisch remmen.
                      Heb dat 1 keer gehad op onverwachts en dan ben je meteen wel goed wakker. :-)

                      Noodstop bij achteruitrijden is ook wel heel goed, stopt op tijd maar soms ook eens onnodig.
                      Bij achteruit ergens een hellende oprit nemen, dan durft die dat wel eens als hindernis zien en een noodstop doen.

                      En als je van achter een haag, muurtje of andere hindernis de rijbaan op wil, dan is het ook wel handig dat je met de camera al eens achter het hoekje kan kijken zonder dat je eerst twee meter moet rijden zonder iets te zien.

                      Dit werkt met vier camera’s, eentje onder elke spiegel, eentje vooraan en eentje achteraan.
                      Daarbuiten afhankelijk van de wagen ook nog de enkele of dubbele camera aan de voorruit uiteraard.

                      Sorry voor de rare tekens, komt door het nieuwe BD forum dat niet ideaal werkt met Tapatalk na een edit.
                      Last edited by VerSeg; 27 januari 2024, 11:30.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg;
                        Noodstop bij achteruitrijden is ook wel heel goed, stopt op tijd maar soms ook eens onnodig.
                        Bij achteruit ergens een hellende oprit nemen, dan durft die dat wel eens als hindernis zien en een noodstop doen.
                        Nu je het daarover hebt Freddy, toch een nadeeltje waar ik moet mee opletten bij het achteruit rijden, met
                        mijn aangekoppelde aanhanger moet ik dat wel héél traag doen, anders ziet het systeem dat als een obstakel, en ik kan dat bij mijn weten niet uitzetten.

                        Comment


                        • #27
                          Misschien geen origineel systeem voor de aanhanger? Als ik mijn aanhanger aankoppel, zal de auto herkennen dat er een aanhanger aanhangt en bepaalde veiligheidssystemen uitschakelen dan wel aanpassen. Recuperatie wordt ook aangepast aan het gewicht van de aanhanger.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Misschien geen origineel systeem voor de aanhanger? Als ik mijn aanhanger aankoppel, zal de auto herkennen dat er een aanhanger aanhangt en bepaalde veiligheidssystemen uitschakelen dan wel aanpassen. Recuperatie wordt ook aangepast aan het gewicht van de aanhanger.
                            Nu begint mijn euro te vallen Hombre, ik gebruik zo een verloopstekker (13 naar 7 pinnen)
                            en ik meen ergens gelezen te hebben dat je bij die 13 pins er twee moet kortsluiten, wat niet kan
                            bij zo een verloopstekker omdat dat ding niet open kan.
                            Ik zal dat eens moeten terug zoeken hoe dat nu juist zit, heeft ook te maken
                            met het achtermistlicht van de auto, zou dus goed kunnen dat deze functie
                            daar in meegenomen is.
                            Bedankt om mij daar op te wijzen Hombre, trekhaak zelf met kabelboom is origineel.

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Nu je het daarover hebt Freddy, toch een nadeeltje waar ik moet mee opletten bij het achteruit rijden, met
                              mijn aangekoppelde aanhanger moet ik dat wel héél traag doen, anders ziet het systeem dat als een obstakel, en ik kan dat bij mijn weten niet uitzetten.
                              Ik kan in het menu kiezen voor rijden met aanhanger, maar ik heb geen aanhanger. :-)

                              Edit: Even nagekeken en in menu uitschakelen is enkel nodig indien geen originele trekhaak werd geplaatst of niet met originele bekabeling.
                              Anders inderdaad ook automatisch.
                              Last edited by VerSeg; 28 januari 2024, 00:23.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Nu begint mijn euro te vallen Hombre, ik gebruik zo een verloopstekker (13 naar 7 pinnen)
                                en ik meen ergens gelezen te hebben dat je bij die 13 pins er twee moet kortsluiten, wat niet kan
                                bij zo een verloopstekker omdat dat ding niet open kan.
                                Ik zal dat eens moeten terug zoeken hoe dat nu juist zit, heeft ook te maken
                                met het achtermistlicht van de auto, zou dus goed kunnen dat deze functie
                                daar in meegenomen is.
                                Bedankt om mij daar op te wijzen Hombre, trekhaak zelf met kabelboom is origineel.
                                Met de stekker op zich heeft het niet veel te maken denk ik, er zit wat elektronica tussen het aansluitpunt in de auto en de stekker op de trekhaak. Die elektronica (origineel van voertuig fabrikant) moet de communicatie met de auto tot stand brengen. Je kan een trekhaak van gelijk wie kopen, en rechtstreeks aansluiten op de lichten, dat gaat werken. Maar als je die extra veiligheidsvoorzieningen wenst, moet je de aanhangermodule van de constructeur aanschaffen. Veel kost dat niet, kabels plus stopcontact 13-polig en de aanhangermodule is iets van 260 euro.
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X