Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke antivirus software?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke antivirus software?

    Welke antivirus software kies ik nu best (3 apparaten), liefst betaalbaar en betrouwbaar.

    Gisteren kreeg mijn pc plots kuren, bij het openen van mappen met foto's werden die telkens na een paar seconden terug afgesloten.
    Als ik heel snel klikte op een thumbnail dan kon ik soms nog een foto openen, vanuit Elements was het ook niet meer mogelijk om fotobestanden te openen, Elements werd dan altijd meteen terug afgesloten...

    Een paar uur voordien had ik via Google gezocht naar een manier om jpeg bestanden om te zetten naar CMYK, ik zag de laatste dagen geregeld reclame voor "Drukland", en daar vragen ze om CMYK bestanden aan te leveren, en ik had een online "omzetter" gevonden om dat eens te bekijken.
    Volgens mij zijn daar de problemen begonnen (de problemen liggen niet aan Drukland, de omzetting van jpeg naar CMYK heeft niets te maken met Drukland, het was een heel andere website).
    Vroeger kon je dan de pc via systeemherstel terug zetten naar een vroegere datum, maar dat lukt hier niet meer.

    Dan heb ik de harde schijven waar de foto's op staan geformatteerd, daar heb ik toch nog twee back-ups van op externe schijven die niet aangesloten waren tijdens die problemen (alleen de meest recente foto's staan er niet op).
    Twee jaar geleden had ik de 256 GB SSD van deze pc vervangen door eentje van 1 TB, om die te vervangen is toen alles van de 256 GB schijf overgezet naar de 1 TB schijf, ik had dus een complete back-up in huis, maar die is wel iets meer dan 2 jaar oud.
    Die oude SSD zit nu in de pc, en die werkt prima, ik heb wel een heleboel wachtwoorden opnieuw moeten instellen, Windows heeft ook een grote back-up gedaan zodat alles terug draait zoals het moet.

    Ik was al van plan om de Kaspersky antivirus te vervangen door een andere, voor zolang het duurt zijn er nog geen problemen gemeld met de Russische antivirus software, maar ik vertrouw die russen toch niet echt (en ik wil ze ook niet sponseren)...
    Normaalgezien liep mijn huidige licentie af in mei, maar ik heb er nu al alles afgehaald en ik heb via de website van Kaspersky ook mijn abonnement stopgezet.

    De 1 TB Samsung SSD zou ik graag terug gebruiken, maar ik heb schrik dat de problemen dan terug gaan komen terwijl ik die aansluit om ze te formatteren, ik heb dus een nieuwe besteld die morgen al geleverd wordt.
    Dan heeft de 256 GB SSD die ik nu gebruik weer een "update" gehad voor als het nog een keer mis loopt, die werkt nu prima, maar het is voor mij handiger dat er op de "C" schijf wat meer ruimte over is.

    De geformatteerde schijven die ik uit de pc heb gehaald, die steek ik er pas terug in als er een back-up is gemaakt van de huidige "C" schijf op de 1 TB SSD die morgen geleverd wordt, als het dan nog mis loopt dan ben ik niet alles kwijt.
    De back-up van de externe schijven wordt pas terug op de pc gezet als ik er zeker van ben dat de bestanden niet meer allemaal onbruikbaar worden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Hier draait Norton360 en Malwarebytes Premium, zeker tevreden van en er wordt heel veel tegengehouden, grotendeels niet echt virussen maar pure malware wat tegenwoordig een pest is

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Ook Norton. Als voordeel kan dit draaien op 10 toestellen, waardoor ik ook mijn nabije familie "gratis" bescherm (? en dus indirect mezelf een tweede verdedigingsgordel geef)
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Dan heb ik de harde schijven waar de foto's op staan geformatteerd, daar heb ik toch nog twee back-ups van op externe schijven die niet aangesloten waren tijdens die problemen (alleen de meest recente foto's staan er niet op).
        Dat lijkt me een paniekreactie. Als er "iets" je pc binnengeraakt is, dan is de kans veel groter dat dat op je systeemschijf zit dan op een schijf met enkel fotobestanden.

        Comment


        • #5
          Ik heb Norton er ooit afgehaald omdat de computer daarmee veel trager werkte, maar naar het schijnt zou dat nu geen probleem meer zijn.
          Als ik zoek op "de beste antivirus software" dan staat Norton meestal wel in de top drie, heel slecht kan die dan zeker niet zijn.

          Ik weet eigenlijk nog niet altijd met zekerheid waar de problemen gisteren vandaan zijn gekomen (het vermoeden is de omzetter van jpeg naar CMYK), Kaspersky heeft in ieder geval nooit gereclameerd, maar het is lang niet zeker of de andere virusscanners het wel hadden opgemerkt.
          In de toekomst ga ik de back-ups wel beter in het oog houden, want nu ben ik toch een paar maanden foto's kwijt (vooral paddenstoelen , maar ook de Cars & Coffee in Rijkevorsel en de cyclocross van Sint- Jozef Rijkevorsel, een selectie daarvan staat gelukkig wel op mijn Smugmug website, maar een groter formaat dan 1080 pixels in de hoogte heb ik er niet meer van).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

            Dat lijkt me een paniekreactie. Als er "iets" je pc binnengeraakt is, dan is de kans veel groter dat dat op je systeemschijf zit dan op een schijf met enkel fotobestanden.
            Ik zag dezelfde problemen op de schijven met fotobestanden.
            Op dit ogenblik staan de foto's die nog niet op de back-up schijven gezet waren nog wel op die "C" schijf die ik uit de pc heb gehaald, maar ik vermoed dat de problemen opnieuw beginnen als ik probeer om die bestanden daar af te halen.
            Ik ben geen expert als het over het oplossen van dat soort problemen gaat, ik ben liever wat te voorzichtig dan dat ik weer opnieuw moet beginnen als de bestanden nog eens beginnen te verdwijnen.
            Last edited by Black B@ndit; 14 december 2023, 14:58.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Je applicaties waarmee je de foto's wou opendoen werden direct afgesloten. Daarom zijn de foto's niet weg. Heb je geprobeerd om te kijken of de foto files er nog stonden en/of open te doen met een andere applicatie dan met de standaard ingestelde applicatie? Gewone paint of zo.

              Voorzichtig zijn is best OK. Maar je hab bvb ook de schijven kunnen loskoppelen en eerst verder zoeken wat mis was. Nu ja, als je 2 volledige backup's hebt dat is het geen ramp. Enkel misschien werk voor niks.

              Comment


              • #8
                Ik heb al wat jaren een Mac zonder anti virus, nooit problemen gehad. 1 keer per maand maak ik een backup naar een externe harde schijf. Daarnaast word elke foto op mijn werkschijf direct naar een nas opgeladen.
                Geyst

                Comment


                • #9
                  ssd error(s) ? ... check met Samsung Magician en CrystalDiskInfo ... andere (default) app ... event viewer checken op disk errors ( bad blocks )

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                    ssd error(s) ? ... check met Samsung Magician en CrystalDiskInfo ... andere (default) app ... event viewer checken op disk errors ( bad blocks )
                    Dat heb ik ook gecontroleerd, volgens de test zaten er geen fouten in de SSD.
                    De andere schijven zijn nog ouderwetse harde schijven, en die kregen hetzelfde probleem (en die heb ik geformatteerd voor ik ze afgekoppeld heb).

                    Zodra ik een kopie van de huidige "C" schijf (256 GB) heb op de nieuwe van 1 TB (die morgen geleverd wordt) kan ik verder proberen om nog wat te redden van de schijf waarmee ik de problemen had.
                    Als het dan niet lukt via de oude schijf van 256 GB, dan zet ik er de nieuwe in en zijn de problemen voor mij opgelost, dan ben ik wel wat foto's kwijt, maar dat is dan maar zo, daar lig ik niet wakker van.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Als KBC-klant gebruik ik het Antiviruspakket van KBC. Kost 3 euro per maand. Je kan dan kiezen voor McAfee of Norton. Ik denk dat je wel klant moet zijn bij KBC.

                      Comment


                      • #12
                        Zoals door anderen al aangekaart werd, kan het mogelijks ook een softwareprobleem of hardwareprobleem zijn en moet men moet niet meteen panikeren en denken dat het ergste gaande is door een virus, ook al kan men dit nooit uitsluiten.
                        Wat anti-virus betreft voor Windows heb ik nooit problemen ondervonden van Microsoft Defender en volgens meerdere tests zit die bij de betere, bij alle andere steeds wel iets dat haperde of vertraagde.
                        Je hebt vandaag de keuze uit zowel betaalde als gratis virusscanners, met elk hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel richt ik me op het aanbod gratis antivirusprogramma’s voor Windows 10. Welke gratis antivirus biedt de beste bescherming?

                        En stel dat het toch een virus zou zijn, dan is formatteren vanuit Windows geen garantie dat het virus niet meteen terug op die schijf staat, eigenlijk zou men vanuit een veilige modus met zo weinig mogelijk geladen zaken een format moeten doen, al is dat wat gecompliceerder dan vanuit Windows zelf.
                        Hopelijk geraakt het snel opgelost.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          MS Defender.... we gebruiken dat op het werk voor de email. 100% false positives en de grootste spam en phishing komt er zo door.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            MS Defender.... we gebruiken dat op het werk voor de email. 100% false positives en de grootste spam en phishing komt er zo door.
                            Microsoft Defender al jaren als anti-virus, nooit problemen gehad.
                            Je moet wel een verschil maken tussen anti-virus en anti-spam, twee afzonderlijke zaken.
                            Verder hangt het op uw werk ook wel af hoe goed alles geconfigureerd is op de mailserver.
                            Met andere anti-virus programma’s wel altijd iets, ofwel bestanden die men plots niet meer kan openen, een programma dat niet meer wil starten of niet volledig correct werkt, systeem dat veel trager wordt, …
                            Last edited by VerSeg; 14 december 2023, 20:21.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Inderdaad waarom betalen voor iets goed dat al in Windows aanwezig is.
                              Defender komt uit verschillende test steeds als een van de betere virusscanners uit de test.

                              volgens mij heb je hier gewoon een software probleem.
                              heb je zoals eerder al gevraagd de foto's al eens geopend met een andere programma.
                              Windows heeft er zelf ook al een stuk of drie.

                              kopieer de bestanden op een stick en open ze eens op een andere pc.
                              zo weet je zeker dat er niets aan de hand is met je foto's

                              Als je er echt niet uitgeraakt kan je Windows opnieuw instaleren met behoud van data.
                              ( al zou ik het belangrijkste wel eerst veilig stellen)
                              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                              Comment

                              Working...
                              X