Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Distributieriem zou gesprongen zijn (benzinewagen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Distributieriem zou gesprongen zijn (benzinewagen)

    Ik heb een Peugeot 307cc 2j geleden 2e hands gekocht voor €3500 op 93.000km en was van plan op +-110.000 de distributieriem te vervangen. Vorig weekend hoorde ik een geluid (alsof ik over iets reed) en auto kon niet meer starten, ook ramen gingen niet meer omlaag en tijdje met 4 pinkers aan in eco modus op 103.000km ongeveer. Ik dacht dat het de starter was die stuk was. Een maat zei ik zou dit risico niet hebben genomen en direct distributieriem vervangen.

    Een garagist keek en zei
    Van deze motor is alles kapot in de cilinderkop. Kleppen zijn krom (niet allemaal maar toch de helft) en de nokkenassen zijn ook kapot. Best kijken we voor een tweede hands cilinderkop ipv alle onderdelen nieuw te kopen. Want de kop zelf kan ook gekraakt zijn.

    Een maat zegt :
    Je zal die eerst moeten vinden.
    Beter een heel blok zoeken, de motor moet er toch uit, blok van zijn auto kostte €3000. Anders moet ie heel herbouwd worden , veel werkuren

    Mijn budget is wel heel beperkt, zou dit veel kosten een 2e hands cilinderkop en waar zou ik dit kunnen vinden voor een Peugeot 307cc van 2004? Weet iemand goede 2e hands sites en is dit nog te vinden?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Mijn budget is wel heel beperkt, zou dit veel kosten een 2e hands cilinderkop en waar zou ik dit kunnen vinden voor een Peugeot 307cc van 2004? Weet iemand goede 2e hands sites en is dit nog te vinden?
    Eens bellen naar Lapin in Blankenberge, ik heb daar nog een
    VW motor met weinig Km gekocht voor in mijn schoonbroer
    zijn Passat.

    Comment


    • #3
      Ramen gaan niet meer omlaag?
      Wat heeft dat met een distributieriem te maken?
      En die vier pinkers in eco-modus?
      En heeft de garagist die motor open gehad of gaat hij er per definitie van uit dat alles stuk is?
      Zonder te controleren kan niemand weten wat echt stuk is.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #5
        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Ramen gaan niet meer omlaag?
        Wat heeft dat met een distributieriem te maken?
        En die vier pinkers in eco-modus?
        En heeft de garagist die motor open gehad of gaat hij er per definitie van uit dat alles stuk is?
        Zonder te controleren kan niemand weten wat echt stuk is.
        Klopt Freddy schade kan heel beperkt zijn maar ook groot, ik weet niet
        hoe het bij dit type motor zit, maar bij veel “benzine” motoren kunnen
        de zuigers niet tegen de kleppen bij een distributie riem breuk, bij de 1.6 Peugeot
        blijkbaar wel zo te lezen op het www.
        Kwestie elektrisch probleem, het zou kunnen dat de computer volledig
        in de fout gaat als de hall sensoren op de nokkenas en de krukas niet
        meer synchroon lopen.
        Last edited by Geerten; 5 november 2023, 19:48.

        Comment


        • #6
          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

          Klopt Freddy schade kan heel beperkt zijn maar ook groot, ik weet niet
          hoe het bij dit type motor zit, maar bij veel “benzine” motoren kunnen
          de zuigers niet tegen de kleppen bij een distributie riem breuk, bij de 1.6 Peugeot
          blijkbaar wel zo te lezen op het www.
          Kwestie elektrisch probleem, het zou kunnen dat de computer volledig
          in de fout gaat als de hall sensoren op de nokkenas en de krukas niet
          meer synchroon lopen.
          De ramen open krijgen zou toch een minimum moeten zijn dat men heeft?
          Ooit met een diesel gehad al rijdend, ik moet zeggen dat ik heel rap stil stond in een tunnel in Brussel, deze aan de basiliek.
          Auto laten slepen, in garage enkel een nieuwe distributieriem en verder niets.
          Reed perfect nadien.
          Maar schade vaststellen zonder iets te openen lijkt me wel straf.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #7
            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Maar schade vaststellen zonder iets te openen lijkt me wel straf.
            Klopt, maar op 10 minuten weet je het Freddy, kleppendeksel er af en bougies er uit en
            je kan alles controleren zonder de kop er af te nemen.
            Als je de kop er af neemt ben je al zeker dat je zelfs zonder schade aan kleppen of
            zuigers een pak kosten hebt, zoals koppakking en nieuwe rekbouten om er maar een
            paar te noemen.

            Comment


            • #8
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

              Klopt, maar op 10 minuten weet je het Freddy, kleppendeksel er af en bougies er uit en
              je kan alles controleren zonder de kop er af te nemen.
              Als je de kop er af neemt ben je al zeker dat je zelfs zonder schade aan kleppen of
              zuigers een pak kosten hebt, zoals koppakking en nieuwe rekbouten om er maar een
              paar te noemen.
              Maar heeft de garagist hier al iets gedemonteerd?
              Mogelijks wel, maar ik kan dat niet meteen afleiden van de originele post.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #9
                Als de bougies uit de cilinderkop gehaald zijn dan hebben de meeste garagisten tegenwoordig wel een camera waarmee ze al een eerste vaststelling van de schade kunnen doen.
                Maar als het een motor is waarbij de zuigers de kleppen raken als de distributieriem of ketting breekt, dan is er meestal toch wat meer te vervangen dan alleen maar de cilinderkop.
                Ik ken iemand waarbij de distributieketting van zijn auto ooit gebroken is, dat was bij dat type motorblok een gekend probleem, hij moest daarom maar een deel van de kosten betalen, maar dat was toch nog 6.000 euro.
                Die reparatie heeft toen ruim een half jaar geduurd (wachten op onderdelen), ondertussen heeft hij wel een vervangwagen gehad.
                En twee jaar later reed hij dat motorblok kapot omdat hij vergeten was om het oliepeil na te zien, als je zonder olie rijdt, dan krijg je geen garantie op een gereviseerd motorblok, hij heeft toen een andere auto gekocht (hij is wel bij hetzelfde merk gebleven).
                Bij een motorblok dat om een of andere reden open is geweest moet je het oliepeil nog meer in het oog houden, als je dan denk dat de motorkap niet open moet tot aan de volgende onderhoudsbeurt dan kan dat wel eens flink tegenvallen.

                Bij verschillende merken zit tegenwoordig de distributieriem mee in de olie, en daar zijn ook heel veel problemen mee.
                Die riemen brokkelen geregeld af (voor de aanbevolen kilometers om de riem te vervangen), en de brokjes verstoppen dan de zeef die voor de oliepomp zit...
                Last edited by Black B@ndit; 5 november 2023, 23:11.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #10
                  Al die kosten voor een auto van 20 jaar? Is het niet beter met datzelfde geld een goede tweedehands aan te schaffen?
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #11
                    Idd. Een auto die al zo oud is zou ik dit soort zotte kosten niet meer aan doen.
                    Beter uitkijken naar een andere leuke tweedehands voor je geld.

                    Comment


                    • #12
                      Zou €200 zijn voor een cylinderkop, €100 distributieriem + 1 dag werk. Een vriend zegt beter een volledige motorblok, minder werk voor de garagist. Heb er ook al gezien voor 200-300 met +-130.000km. Zou liefst in Belgie kijken, want NL ver en zwaar om te transporteren. om

                      Comment


                      • #13
                        Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                        Zou €200 zijn voor een cylinderkop, €100 distributieriem + 1 dag werk. Een vriend zegt beter een volledige motorblok, minder werk voor de garagist. Heb er ook al gezien voor 200-300 met +-130.000km. Zou liefst in Belgie kijken, want NL ver en zwaar om te transporteren. om
                        De raad van uw vriend zou je best maar volgen.
                        Je kunt een tweede hands motor kopen maar weet ge niks over.
                        Ge kunt een gereviseerde motor kopen en daar krijg je garantie op.

                        Als je je oude motor zou laten herstellen zullen ze ook tweedehands onderdelen gebruiken maar vergeet de manuren niet bij te rekenen, die kunnen serieus oplopen hoor. Bij Mercedes is dat € 90,00 per uur doen ze 5 minuten er langer over dan betaal je toch voor een uur.
                        En dan is uw oud motorblok MISSCHIEN in orde maar moet heel de boel weer afgesteld worden en zullen ze toch nog een nieuwe riem moeten monteren en waarschijnlijk zullen ze nog dingen vervangen.
                        En een tweedehands motorblok is maar te vertrouwen als je er de geschiedenis ervan kent.
                        Voor hetzelfde geld krijg je een versleten blok aangesmeerd.


                        Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                        Comment


                        • #14
                          Als je ooit al naar "CAR S.O.S." hebt gekeken op " National Geographic Channel" en ze daar een de motor moeten herstellen, is dit het enig dat ze juist niet zelf doen en laten ze dat doen bij een specialist ter zake met de nodige machines, kennis van zaken EN ondervinding.
                          Die motor wordt helemaal uit elkaar genomen en alles, maar dan ook alles wordt nagezien.
                          Heb je zo een idee hoeveel manuren je dit gaat kosten.
                          Zoek een accidentée waarvan de geschiedenis gekend en dan nog.
                          Een gereviseerde motor is dan veel beter, duurder weliswaar, maar je krijgt er garantie op.



                          Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                          Comment


                          • #15
                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Een gereviseerde motor is dan veel beter, duurder weliswaar, maar je krijgt er garantie op.

                            De gereviseerde motoren voor auto's van 20 jaar geleden zullen ook niet zomaar ergens in een schap liggen te wachten op die laatste klant vrees ik. Of het moet toevallig een motor zijn die nog jaren later exact hetzelfde is gebleven. En net de laatste jaren zijn motoren nog een stuk geëvolueerd door de eco-normen. Met een beetje geluk kan zo'n nieuwere motor wel passen maar ik zou er niet op rekenen.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment

                            Working...
                            X