Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto ? Hopelijk niet !

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Ook opvallend: in deze topic ging het nog over "tussen 45 en 55 euro per laadbeurt" Index zeker?
    Sorry Hombre was inderdaad tussen 45 en 55€ per laadbeurt.

Comment

Misschien eens een meer recent verhaal: deze Nederlandse kennis reed onlangs van Nederland naar Frankrijk, zowat 1400km heen en weer. Iets van 250kWh verbruikt aan 49.5 eurocent laden.

Lees vooral dit “Maar nog altijd schommelt het energieverbruik van de twee elektromotoren rond de 38 kilowattuur per honderd kilometer: bijna twee keer zo hoog als op de caravanloze heenweg!”

Last edited by Geerten; 30 oktober 2023, 22:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        Sorry Hombre was inderdaad tussen 45 en 55€ per laadbeurt.
        Toch helemaal niet uitzonderlijk?
        De laatste laadbeurt voor ons was 63,93 kWh aan 0.69€ oftewel 44,11€.
        Bij een duurder laadstation zou dat kunnen oplopen tot 63,29€.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Misschien eens een meer recent verhaal: deze Nederlandse kennis reed onlangs van Nederland naar Frankrijk, zowat 1400km heen en weer. Iets van 250kWh verbruikt aan 49.5 eurocent laden. Dat is een gemiddelde verbruik minder dat ik hier meermaals lees. Een 123 euro aan laadpalen uitgegeven.
          Die 49 cent per kWh is niet echt iets dat men actueel op de Belgische wegen kan vinden, de prijzen liggen hier toch een heel pak hoger en het probleem is dat de goedkoopste niet overal ter beschikking is.
          Actuele prijs van enkele laadstations, groot verschil met die 49 cent.

En de goedkoopste was in Luxemburg met 52 cent.
          Last edited by VerSeg; 30 oktober 2023, 22:48.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Toch helemaal niet uitzonderlijk?
            De laatste laadbeurt voor ons was 63,93 kWh aan 0.69€ oftewel 44,11€.
            Bij een duurder laadstation zou dat kunnen oplopen tot 63,29€.
            Op hoeveel Km dan Freddy?

Comment

Op hoeveel Km dan Freddy?
              We waren met 100% lading vertrokken en op 501 km werd er in totaal 140,93 kWh geladen om terug met 100% te stoppen.
              Een gemiddelde dus van 28,12 kWh per 100 km.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Fijn, Verseg begint nu ook al te reageren op zaken en situaties die niet over hem gaan. Het ging hem over Geerten zijn verhaal zoals ik in mijn quote aangaf. Natuurlijk heb ik begrip voor andermans ervaringen, maar zorg er dan wel voor dat het verhaal consistent ipv zoals een visser uit te pakken. Het ging hem ook niet zozeer over de cijfers maar over de manier van, alsof een gewone gebruiker geen besef of verstand heeft. Om maar te zeggen: der zijn ondanks alle wetenschappelijke publicaties nog steeds artsen die tegen elke vorm van vaccinatie zijn.
                Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

We waren met 100% lading vertrokken en op 501 km werd er in totaal 140,93 kWh geladen om terug met 100% te stoppen.
                  Een gemiddelde dus van 28,12 kWh per 100 km.
                  Voila Freddy, als er hier ene is die het best kan weten ben jij dat wel, je hebt beide in huis.
                  Grofweg gerekend en aan de gemiddelde prijs van de snelle laders heeft deze rit je dus
                  pakweg 85€ gekost, geen ramp maar momenteel duurder dan een gemiddelde benzine auto.
                  Met 85€ koop ik 50 liter benzine waar ik op dat soort trips 700Km ver mee kom
                  (gemiddeld verbruik deze zomer over gans onze reis Frankrijk lag beneden de 7 liter per 100Km met mijn 2 liter benzine auto)
                  Natuurlijk heeft Hombre weer een kennis die met zijn EV met caravan 1.400 km aflegt met 250 Kwh.
                  wat een onzin verhaal is dat zeg…
                  Persoonlijk heb ik hier kennissen genoeg die met een EV firma wagen rijden en ook nog een eigen
                  niet EV in gebruik hebben, overal hoor ik hetzelfde verhaal, als ze voor eigen rekening op reis gaan,
                  dan is dat niet met hun EV. maar met hun diesel of benzine.
                  Ik heb het reeds meermaals gezegd, ik heb technisch niets tegen een EV, maar met de huidige
                  batterij technologie is er nog veel werk aan de winkel.

Last edited by Geerten; 31 oktober 2023, 09:21.

Comment

Voila Freddy, als er hier ene is die het best kan weten ben jij dat wel, je hebt beide in huis.
                    Grofweg gerekend en aan de gemiddelde prijs van de snelle laders heeft deze rit je dus
                    pakweg 85€ gekost, geen ramp maar momenteel duurder dan een gemiddelde benzine auto.
                    Met 85€ koop ik 50 liter benzine waar ik op dat soort trips 700Km ver mee kom
                    (gemiddeld verbruik deze zomer over gans onze reis Frankrijk lag beneden de 7 liter per 100Km)
                    Natuurlijk heeft Hombre weer een kennis die met zijn EV met caravan 1.400 km aflegt met 250 Kwh.
                    Persoonlijk heb ik hier kennissen genoeg die met een EV firma wagen rijden en ook nog een eigen
                    niet EV in gebruik hebben, overal hoor ik hetzelfde verhaal, als ze voor eigen rekening op reis gaan,
                    Ik heb het reeds meermaals gezegd, ik heb technisch niets tegen een EV, maar met de huidige
                    batterij technologie is er nog veel werk aan de winkel.

Mooi, je hebt dus niet eens een EV maar wel het lef om ervaringen van andere mensen onzin te noemen. Terwijl Verseg zijn situatie weer wel klakkeloos wordt aangenomen als voor iedereen van toepassing. In een andere discussie al werd aangehaald dat zijn wagen (tenminste: die van de werkgever van zijn vrouw) allerminst de zuinigste te noemen is, integendeel.
                    Ik zou alvast meer vertrouwen hebben in een forum met +140 pagina's reisverhalen met EV over lange afstand in Europa dan één enkel tendentieus artikel in een gazet.
                    Hombre

Comment

Fijn, Verseg begint nu ook al te reageren op zaken en situaties die niet over hem gaan. Het ging hem over Geerten zijn verhaal zoals ik in mijn quote aangaf.
                      Misschien heb je even het nut van openbare discussie van een forum over het hoofd gezien.
                      Op een forum gaat het niet over wie iets schrijft, maar over wat men schrijft en daar kan iedereen wat op aanvullen als hij daar info over heeft.
                      Het staat ook iedereen vrij al dan niet te lezen wat anderen schrijven.
                      Dus ja, ik heb de discussie verder aangevuld onafhankelijk wie.
                      En ik denk dat het toch om correcte gegevens gaat met actuele prijzen in eigen land.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Mooi, je hebt dus niet eens een EV maar wel het lef om ervaringen van andere mensen onzin te noemen. Terwijl Verseg zijn situatie weer wel klakkeloos wordt aangenomen als voor iedereen van toepassing.
                        Dit is hetgeen u nu spijtig genoeg ervan maakt, iedereen heeft zijn ervaring en zoals ik eerder schreef is niet iedereen zijn ervaring hetzelfde.

Ik zou alvast meer vertrouwen hebben in een forum met +140 pagina's reisverhalen met EV over lange afstand in Europa dan één enkel tendentieus artikel in een gazet.
                        Nu doet u net hetzelfde, je hebt niet eens dezelfde wagen maar je hebt steeds het lef om laten door te schijnen dat onze ervaring niet correct is.
                        Zelf vertrouw ik nooit dergelijke vergelijkingen door gebruikers want heel vaak zijn het vooral mensen die willen aantonen hoe zuinig ze wel kunnen rijden.
                        Er zijn ook veel andere gegevens beschikbaar waaruit blijkt dat velen niet tevreden zijn over het verbruik.
                        En nogmaals, ik breek een EV niet af, enkel het nadeel van het laden, autonomie en kostprijs.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Inderdaad, Freddy, volledig juist maar toch compleet naast het punt dat ik wou maken. Soit.

Hombre

Comment

Die 49 cent per kWh is niet echt iets dat men actueel op de Belgische wegen kan vinden, de prijzen liggen hier toch een heel pak hoger en het probleem is dat de goedkoopste niet overal ter beschikking is.
                            Actuele prijs van enkele laadstations, groot verschil met die 49 cent.

De man maakt dan ook gebruik van een Freshmile laadkaart. Veel gebruikt in Frankrijk en zeer lage prijzen daar. Op snellaadpalen in BE 0.30€/kWh +0.30€/minuut, komt op een laadsessie van 50kWh aan 24€ of omgerekend voor mijn wagen iets van 9.60€ per honderd kilometer. Dus toch 49cent per kWh.
                            Je moet dan wel een beetje de reis plannen omdat niet iedere laadpaal Freshmile ondersteunt, de laadpunten en prijzen vind je op hun website.
                            Vooral sterk in de minder bevolkte gebieden van Frankrijk, ze hebben zeer veel overeenkomsten met lokale energiemaatschappijen (Syndicat' de'Energie oftewel de SDE's.) Gunstig bij gebruik op diverse Nederlandse netwerken zoals bepaalde series van TotalEnergies, Lastmilesolutions, en Shell Recharge. Het AC tarief is bijna overal €0,13/kWh + €0,04/minuut. Op sommige laadpunten zoals WeDriveSolar is het tarief €0,25/kWh + €0,04/minuut. Over het algemeen betekent dit dat het laden op hogere vermogens voordeliger is dan op lage vermogens. Dit maakt Freshmile een interessante laadpas voor mensen die 11 of 22kW kunnen laden met hun voertuig of voertuigen die kunnen snelladen op vermogens van 100kW of meer.
                            Last edited by LesC; 31 oktober 2023, 11:33. Reden: Quote gecorrigeerd
                            Hombre

Comment

Grofweg gerekend en aan de gemiddelde prijs van de snelle laders heeft deze rit je dus pakweg 85€ gekost, geen ramp maar momenteel duurder dan een gemiddelde benzine auto.
                              Zoals je wel weet uit andere reacties is het een bedrijfswagen en betalen we dat in dit geval niet zelf, maar dit maakt op zich geen verschil om de kostprijs en gebruiksgemak te vergelijken.
                              En voor sommigen weer denken dat we altijd op kosten van de werkgever rijden, het was een professionele verplaatsing en privé rijden we meestal met een eigen wagen.

Met 85€ koop ik 50 liter benzine waar ik op dat soort trips 700Km ver mee kom (gemiddeld verbruik deze zomer over gans onze reis Frankrijk lag beneden de 7 liter per 100Km met mijn 2 liter benzine auto).
                              Mijn vrouw haar vorige bedrijfswagen was een 2.0 diesel en op dezelfde rit lag het verbruik onder de 5 liter.
                              Met een SUV 2.0 diesel zit het verbruik op deze rit rond de 6,5 liter.
                              De 501 afgelegde kilometers zijn 225 km snelweg tot ginder, 225 km snelweg terug en 51 km secundaire wegen.
                              Daarbij met de EV steeds heel voorzichtig opgetrokken, bijna geen inhaalmanoeuvres, tragere gemiddelde snelheid, met andere woorden niet eens op een normale manier durven rijden en permanent opletten om er te geraken.
                              Bijkomend ben je dan zowel in het gaan als het terugkomen een uur extra onderweg om te laden, aan werkgevers kost die rit dan ook nog eens twee werkuren.
                              Met een diesel of benzine moet men daar allemaal niet op letten en men moet ook niet bang zijn om geen tankstation te vinden.
                              Bij laden onderweg is deze EV minstens op 150% duurder en heeft men bijna alle rijplezier laten vallen dat men met een niet EV wel zou hebben.

Ik kan en ga me niet uitspreken over Hombre zijn kennis maar mogelijks heeft ook de periode waarin de rit gedaan werd een impact, het verbruik is duidelijk hoger in de winter dan in de zomer.
                              Het bedrijf in Luxemburg waar mijn vrouw naartoe moest, die hadden ervoor allen een Tesla Model S als bedrijfswagen, nu terug allemaal een diesel of benzine.
                              Die mannen rijden in Luxemburg wat sportiever en met hun Tesla konden ze amper of zelfs geen 300 km doen.

Persoonlijk heb ik hier kennissen genoeg die met een EV firma wagen rijden en ook nog een eigen niet EV in gebruik hebben, overal hoor ik hetzelfde verhaal, als ze voor eigen rekening op reis gaan,
                              Hier dus ook, niet omdat de EV slecht is maar omdat men te beperkt is in gebruik en er nog veel te weinig snelladers zijn voor de beperkte autonomie.
                              Voor korte afstanden is dat uiteraard niet zo een probleem, maar eens op en af naar de zee rijden zonder bij te laden is dus ook al onmogelijk.

Om aan te tonen dat het niet uit de duim gezogen wordt, hierbij nog een effectief overzicht (geen gazettenpraat) waarop ook duidelijk te zien is dat ook de temperatuur een invloed heeft.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Mooi, je hebt dus niet eens een EV maar wel het lef om ervaringen van andere mensen onzin te noemen. Terwijl Verseg zijn situatie weer wel klakkeloos wordt aangenomen als voor iedereen van toepassing. In een andere discussie al werd aangehaald dat zijn wagen (tenminste: die van de werkgever van zijn vrouw) allerminst de zuinigste te noemen is, integendeel.
                                Denk je echt dat ik daar niet over heb nagedacht toen ik in januari mijn nieuwe auto heb gekocht Hombre?
                                De Subaru Solterra kostte qua aankoop juist 20.000€ méér dan mijn Subaru XV Crosstrek qua afmetingen
                                en comfort ongeveer hetzelfde, maar met die 20.000€ koop ik pakweg 11.800 liter benzine goed voor pakweg 150.000Km
                                dat aan de huidige prijzen, tegenwoordig en in mijn geval is dat goed voor 10 jaar.
                                Ik weet wel dat er bij mij nog wat extra kosten bijkomen zoals olie verversen en jaarlijkse tax, maar wat maakt dat uit
                                die EV zou ik deels kunnen laden met de overschot van ons zonnepanelen maar ik heb ervoor gekozen om daar ons huis
                                mee te verwarmen.

Nog zoiets, deze zomer waren wij twee weken op B&B in Bességes in Frankrijk, mooie uitvalsbasis om uitstappen te maken,
                                daar was ook een koppel Belgen met een nieuwe Tesla 3 (firmawagen van die man zijn werk).
                                Als wij uitstappen maakten hadden wij enkel maar ons plaats en bezienswaardigheden te kiezen, (wij hebben daar zonder zorgen 1.500 Km uitstappen gemaakt)
                                Bij hen was het iedere dag kijken waar ze eventueel wat konden bijladen, snelle laders vond je daar blijkbaar niet in de omtrek van 100Km...
                                Die man heeft het mij letterlijk zelf gezegd, hadden ze het geweten kwamen ze met de auto van zijn vrouw zei hij, die mensen moesten méér
                                rekening houden met laadpalen bij het kiezen van hun uitstappen dan met de plaats waar ze naartoe gingen.
                                Ik weet nog goed dat ze op een avond gingen uit eten naar Les Vans (Likoké bij de Piet) de dag erna hoor ik hem zeggen,
                                verdikke, die twee laadpaaltjes op het plein waren wel bezet zeker...

En nu zal ik tegen U geen discussie meer voeren Hombre, maar ik ben "momenteel" blij dat ik als gewone mens op pensioen terug voor benzine gekozen heb.

Met vriendelijke groeten,
                                Geert.

Comment

Working...
                                X