Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe auto ? Hopelijk niet !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

    Toyota maakt belachelijke publiciteit, reeds maanden steeds dat een hybride bij hun nooit duurder is en nu maken ze publiciteit dat men deze maand kan genieten van een hybride aan dezelfde prijs … dus eigenlijk geen promo deze maand.
    Maar goed, daar gaat het niet echt om, ik heb ook de berekening eens gemaakt op die website en de CO2 bijslag is meer dan 31.000€.
    Ik heb die als test wel ingegeven als zijnde nieuw, cataloguswaarde is ook wel wat hoger.
    Die is nu zes jaar oud en was toen een redelijk gunstige benzine wat uitstoot betreft, zelfs actueel liggen nog heel veel wagens in die categorie.
    De staat gaat toch met veel van de mensen hun geld lopen als we dat zo zien.
    Mijn garagehouder voert veel tweedehandse auto’s uit naar Nederland Freddy,
    blijkbaar is de CO 2 tax op tweedehands auto’s een stuk goedkoper.
    Maar hij zegt ook dat veel jonge mensen er gewoon geen auto meer kopen
    of kunnen kopen, dit jaar eens op gelet in Frankrijk, en ik denk dat hij gelijk heeft,
    minder Nederlandse nummerplaten gezien op de autostrades, of het was toeval.

    Comment


    • #47
      Dat veercomfort ligt amper aan die banden (of je zou al naar echte laagprofielers moeten gaan). Maar 45 banden zijn in mijn ogen geen laagprofielers. Stalen velgen kan je evengoed stuk rijden tegen borduren.
      De vering en dempers zijn hier veel belangrijker in...

      En wat Citroën of Peugeot betreft : zeker eens testrijden met de wagen. Mijn vriendin heeft een 308SW met 1.2 puretech motortje van 110 pk. Wagen op zich rijdt heel goed, maar het ding zuipt olie. Is een tweedehandswagen (nu 7 jaar oud, gekocht enkele jaren geleden aan 78000 km.).
      Het ding heeft er nu 102000 km. Hebben al de brandstoftank moeten laten vervangen (omdat een klep erin stuk was) : gelukkig onder garantie. Was anders vlotjes boven de 1000€. En ik weet niet hoe die vorige met die wagen gereden heeft, maar nu op 102000 km de volledige koppeling (dus met vliegwiel) ook laten vervangen. Heb de koppeling gezien : was volledig versleten : ook dat contactvlak op het vliegwiel. Terwijl duidelijk verbrande sporen te zien waren. Die vorige eigenaar moet heel raar zijn omgegaan met die koppeling. De garage had dit nog nooit gezien .
      Die 1.2 turbo motoren gebruiken weinig visceuze olie (0W30) met een natte distributieriem. We laten de olie elk jaar vervangen (is ergens een 10.000 km gereden dan), en tussendoor moeten we minstens 2x deftig wat olie toevoegen. Heb een bus van 5l gekocht (en er ligt permanent 1 van 1l. in de auto...).
      Op die 10.000 km. is het verbruik een 1.5 l. olie (wat Peugeot zelf geen probleem vindt...). Heb met andere auto's nog nooit olie bijgevoegd op 15.000 en 20.000 km interval (VW golf TDI 90 pk en Honda Civic 1.6 diesel)...

      Blijkbaar ligt dat olieverbruik aan brandstof die in het carter geraakt, waardoor de cilinderwanden (en schraapringen) worden aangetast. Uiteindelijk kan die brandstof ook de distributieriem aantasten en als dat het oliefilter verstopt wordt het helemaal geestig.
      Maar hier hebben we geen last van de distributieriem (is ooit vervangen op 45000 km. door een bestendiger type). Is nu bij het laatste groot onderhoud nog eens nagekeken en is gelukkig nog in prima staat.

      De wagen zelf rijdt voortreffelijk. Maar hebben een 2008 als vervangwagen gehad met atmosferische motor. Die motor deed 4000 tr./min aan 120 km./h : echt veel te veel lawaai in dat autootje...
      Die 308SW doet er dan 2800. Rijdt een pak stiller. Een 3-cilinder maakt tijdens het optrekken wel wat lawaai, maar die 308SW is op de autosnelweg stiller dan mijn Honda Civic (ondanks dat hij op Michelin Crosclimate 1 banden rijdt). Die Honda op Michelin zomerbanden.

      Persoonlijk zou ik wegblijven van die 1.2l puretech motor. Ik dacht dat de 130 pk versie ook in een 5008 zit (of in de Citroën versie daarvan).

      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        Mijn garagehouder voert veel tweedehandse auto’s uit naar Nederland Freddy,
        blijkbaar is de CO 2 tax op tweedehands auto’s een stuk goedkoper.
        Maar hij zegt ook dat veel jonge mensen er gewoon geen auto meer kopen
        of kunnen kopen, dit jaar eens op gelet in Frankrijk, en ik denk dat hij gelijk heeft,
        minder Nederlandse nummerplaten gezien op de autostrades, of het was toeval.
        Tweedehands is zeker goedkoper, zo geeft die tool ook aan.
        Je ziet het ook op uw voorbeeld, daar had je als eerste datum 01/01/2023 gezet wat als eerste inschrijving overeenkomt en 28/10/2023 is de datum dat er komt bij datum van aangifte (als ik uw link volg) en dat geeft al 30% korting wegens leeftijd van de wagen.
        Zet ik die datum ook op 01/01/2023 dan is er geen korting.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Dat veercomfort ligt amper aan die banden (of je zou al naar echte laagprofielers moeten gaan). Maar 45 banden zijn in mijn ogen geen laagprofielers.
          Dat hangt van de breedte van de band af, een 205/45 (92,25 mm) tegenover een 225/45 (101,25 mm) is ook al een verschil in hoogte.
          Zelf heb ik op een wagen 225/40 (90 mm) staan wat buiten een veel betere baanhouding toch ook merkbaar (aanvaardbaar) harder is dan 205/55 (112,75 mm) of 225/45 (101,25 mm) op dezelfde wagen.

          Stalen velgen kan je evengoed stuk rijden tegen borduren.
          Ja, maar hij kan dat verstoppen met nieuwe wieldeksels als er een kras in is.
          Beter opletten tegen borduren, dan rijdt men ook niets stuk. LOL
          Maar hoe lager het profiel, hoe sneller men risico op schade heeft, dat kan men niet ontkennen.

          De vering en dempers zijn hier veel belangrijker in.
          Het is het geheel dat samen moet gaan en de ene wagen is de andere niet op dat gebied.
          Maar ondertussen is hij precies nog een stuk van zijn band kwijt want het is een ban geworden.
          Last edited by VerSeg; 29 oktober 2023, 14:20.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #51
            US light vehicle sales in September should remain relatively unchanged from the month-prior result, according to S&P Global Mobility, which projects sales volume of 1.30 million units for the month. For optimists, that auto sales levels remain steady in wake of still palpable “affordability” issues of rising interest rates and slow-to-decelerate new vehicle pricing levels are a good sign. For pessimists, the daily selling rate metric in September will reflect continued deceleration from the monthly readings realized from March-July.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #52
              En wat Europa betreft, even de feiten ipv gazettenpraat.
              We review registrations by energy source in Norway, Sweden, Germany, France, UK, Italy, Spain and Portugal. New milestones in electric mobility and some slowdown found.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #53
                In plaats van elk bericht meteen als gazettenpraat te omschrijven, zou men best ook eens naar de realiteit kijken.
                Daarbij verwijzen naar een webshop dat spullen verkoopt voor elektrische voertuigen en dus enkel maar alles van EV positief in de kijker wil zetten, is niet echt een referentie om een neutraal standpunt in te nemen.

                Daar waar er vorig jaar een tekort was, is er nu een door afgenomen vraag een overschot.
                Meerdere merken kampen met dit probleem, zo o.a. Audi, VW, Fiat, Fisker, Maserati, …

                Audi Brussel moet de bouw van de Q4 e-tron uitstellen omdat er plots minder vraag is en ze anders blijven zitten met overproductie.
                Ook Volkswagen kampt met dezelfde problemen, in plaats van tekorten hebben ze nu overschot van hun elektrische modellen en kan men sommige snel en met flinke korting bekomen.





                https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...t%20niet%20bij.

                Last edited by VerSeg; 30 oktober 2023, 01:50.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #54
                  Misschien weer een artikel, maar het komt toch ook overeen met wat men regelmatig hoort.
                  Persoonlijk denk ik dat het vooral deze zijn dat veel kilometers afleggen door de beperkte autonomie en het nog steeds lang laden.
                  Met betere batterijen en veel meer snelladers zal dat nog wel anders zijn.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #55
                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Misschien weer een artikel, maar het komt toch ook overeen met wat men regelmatig hoort.
                    Persoonlijk denk ik dat het vooral deze zijn dat veel kilometers afleggen door de beperkte autonomie en het nog steeds lang laden.
                    Met betere batterijen en veel meer snelladers zal dat nog wel anders zijn.
                    Ik ken de baas van Vlaggen Demeere (Firma Visix) hier uit Hooglede redelijk goed Freddy, reed met
                    een Tesla S100 met 100 Kwh batterij.
                    Zijn woorden “veel te beperkend in gebruik” hij heeft die auto maar een jaar gehouden.
                    Heel prettig om mee te rijden, maar dat is ook alles waren zijn woorden.
                    Hij wist mij ook te vertellen dat ze er eens mee naar Spanje gereden waren, zekerheidshalve om
                    de 300 á 350 Km een dik half uur aan de snellader koste hem telkens tussen de 45 en 55€ per
                    laadbeurt, mijn Mercedes AMG kost mij minder per Km zij hij.
                    Het gesprek waar ik het over heb is ongeveer twee jaar geleden.
                    Toevallig waren wij gisteren bij de weduwe van wijlen Herman die een goede vriend was van mij.
                    zijn broer Prof Hendrik Van Brussel was daar, we hebben het er ook nog over gehad, hij rijdt
                    met een Lexus Hybride en zou momenteel zeker ook nog niet voor een EV gaan, volledig
                    op batterijen rijden is niet echt de oplossing zij hij.
                    Hendrik is wel 79, maar is nog volledig mee in alle laatste technologie, gaat trouwens
                    nog wereldwijd overal zijn lezingen geven was twee weken geleden nog in Singapore
                    en neemt deze morgen deel aan een online conferentie met China over de laatste technologieën.

                    Last edited by Geerten; 30 oktober 2023, 22:06.

                    Comment


                    • #56
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      In plaats van elk bericht meteen als gazettenpraat te omschrijven, zou men best ook eens naar de realiteit kijken.
                      Daarbij verwijzen naar een webshop dat spullen verkoopt voor elektrische voertuigen en dus enkel maar alles van EV positief in de kijker wil zetten, is niet echt een referentie om een neutraal standpunt in te nemen.
                      Ja hoor! Daar is-ie weer! En straks klagen dat ik hem viseer
                      Maakt toch niet uit wie/waar de cijfers gepubliceerd worden, het zijn officiële cijfers. Ik nam alleen deze website omdat het in handige en overzichtelijke grafieken gegoten is.

                      Daar waar er vorig jaar een tekort was, is er nu een door afgenomen vraag een overschot.
                      Meerdere merken kampen met dit probleem, zo o.a. Audi, VW, Fiat, Fisker, Maserati, …

                      Audi Brussel moet de bouw van de Q4 e-tron uitstellen omdat er plots minder vraag is en ze anders blijven zitten met overproductie.
                      Ook Volkswagen kampt met dezelfde problemen, in plaats van tekorten hebben ze nu overschot van hun elektrische modellen en kan men sommige snel en met flinke korting bekomen.





                      https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...t%20niet%20bij.

                      https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ag-valt-tegen/[/QUOTE]

                      Met vier keer hetzelfde te zeggen wordt het daarom nog geen ander verhaal.
                      De verklaring voor de slechte cijfers wordt deels verklaard in dezelfde artikels. Duitsland (en oa ook Nederland) schroeven de subsidiekraan een flink stuk toe. Niet onlogisch dat er dan plots minder vraag is. Maar ook: de elektrische VW's zijn zo hals over kop ontwikkeld dat er heel wat fouten in de wagens naar boven komen, die verhalen komen ook naar buiten en doet mensen twijfelen om een VW ID3 of ID4 aan te schaffen. Begin dit jaar waren het nog absolute bestsellers, die zijn nu in de verkoopcijfers terug getuimeld naar plaats 14. Duitsers zullen ook niet snel een niet-Duitse wagen aanschaffen maar plots is daar Tesla die in zijn eentje meer BEV's verkoopt dan alle Duitse merken samen. Meer toelichting in de link hieronder


                      En dan is er de olifant in de kamer waar VW het niet wil over hebben, namelijk de Chinese EV's die zeer goed van kwaliteit zijn en op bepaalde vlakken ronduit beter dan VW die jarenlang met de kop in de grond gezeten heeft. Die chinezen zijn nu goed voor 8% van het marktaandeel, terwijl die twee jaar geleden in de EU quasi nergens stonden.


                      Bovendien is het niet alleen de Chinezen die hier verkopen, in China zelf worden ook veel minder VW verkocht. In de eerste helft van dit jaar zelfs 20% minder in voordeel van de eigen Chinese merken en vooral Tesla.
                      https://trends.knack.be/ondernemen/t...rg%20verslagen.




                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #57
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Misschien weer een artikel, maar het komt toch ook overeen met wat men regelmatig hoort.
                        Persoonlijk denk ik dat het vooral deze zijn dat veel kilometers afleggen door de beperkte autonomie en het nog steeds lang laden.
                        Met betere batterijen en veel meer snelladers zal dat nog wel anders zijn.
                        https://www.ad.nl/auto/helft-eigenar...edium=facebook
                        Niet dat uw aanvoelen daarom verkeerd is, het hangt er maar van af met wie je praat natuurlijk. Maar toch weer een staaltje anti-EV pers. Want de eigenlijke titel -zoals trouwens in het originele artikel wordt voorgesteld- zou evengoed kunnen zijn: "Steeds meer EV rijders tevreden van elektrisch rijden en gaan nooit meer terug naar fossiele brandstoffen"
                        Immers, 72.6% is het volledige getal. En ja, Tesla heeft een grotere merkgetrouwe aanhang maar waarom moeten die resultaten uit de cijfers? Het geeft alleen maar aan dat er bij andere merken nog werk aan de winkel is.
                        Bovendien, een deel van de gegevens geldt ook voor een (mogelijke) tweede wagen in het gezin. Dat kan ook een vertekend beeld geven.
                        Het originele meer genuanceerd artikel
                        The easy headline is: “3 out of 4 Luxury EV Households Stick with EVs for Next Vehicle.” But remove Tesla’s industry-leading loyalty numbers from the equation, and the percentage for the rest of the industry falls off sharply. That could pose a problem for legacy automakers getting people to like — and stay loyal to — electric vehicles.


                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #58
                          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Ik ken de baas van Vlaggen Demeere (Firma Visix) hier uit Hooglede redelijk goed Freddy, reed met
                          een Tesla S100 met 100 Kwh batterij.
                          Zijn woorden “veel te beperkend in gebruik” hij heeft die auto maar een jaar gehouden.
                          Heel prettig om mee te rijden, maar dat is ook alles waren zijn woorden.
                          Hij wist mij ook te vertellen dat ze er eens mee naar Spanje gereden waren, zekerheidshalve om
                          de 300 á 350 Km een dik half uur aan de snellader koste hem telkens tussen de 55 en 65€ per
                          laadbeurt, mijn Mercedes AMG kost mij minder per Km zij hij.
                          Het gesprek waar ik het over heb is ongeveer twee jaar geleden.
                          Toevallig waren wij gisteren bij de weduwe van wijlen Herman die een goede vriend was van mij.
                          zijn broer Prof Hendrik Van Brussel was daar, we hebben het er ook nog over gehad, hij rijdt
                          met een Lexus Hybride en zou momenteel zeker ook nog niet voor een EV gaan, volledig
                          op batterijen rijden is niet echt de oplossing zij hij.
                          Hendrik is wel 79, maar is nog volledig mee in alle laatste technologie, gaat trouwens
                          nog wereldwijd overal zijn lezingen geven was twee weken geleden nog in Singapore
                          en neemt deze morgen deel aan een online conferentie met China over de laatste technologieën.

                          https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Van_Brussel
                          Wat ik vooral onthoud van uw reactie is, laat ik twee meningen van twee gerespecteerde personen vallen, dat zal wel zwaarder wegen en meer waarheidsgetrouw zijn dan Hombre's persoonlijke ervaring en deze opgevangen tijdens gesprekken met andere EV gebruikers. Hombre is dan ook maar een gewone ***** en heeft alvast geen eigen wikipedia pagina.
                          Ook opvallend: in deze topic ging het nog over "tussen 45 en 55 euro per laadbeurt" Index zeker? Of kan het net zo goed tussen 35 en 45 euro geweest zijn... lijken wel vissersverhalen hier

                          Ter zake: in een snel veranderende wereld zoals deze van BEV's zijn herinneringen (of ervaringen) van twee jaar geleden met een korrel zout te nemen. Frankrijk heeft enorm geïnvesteerd in laadinfrastructuur waardoor "range anxienty" veel minder rol speelt en bovendien door concurrentie de laadprijzen een stuk lager zijn dan twee jaar terug. Oh ja, de CEO van het bedrijf waar ik enkele jaren geleden op pensioen ben gegaan had ook een Tesla Model S, zeer tevreden van, na 7 jaar verkocht aan zijn buurman. Iets van 280.000km en nog 1 jaar fabrieksgarantie op de batterij. Slechts 1 keer stukken gehad en depannage nodig, niet batterij of motoren gerelateerd trouwens. Opnieuw een Model S aangekocht. Heb het al enkele keren aangehaald hier in vroegere topics, maar die CEO had ook geen wikipedia pagina.

                          Misschien eens een meer recent verhaal: deze Nederlandse kennis reed onlangs van Nederland naar Frankrijk, zowat 1400km heen en weer. Iets van 250kWh verbruikt aan 49.5 eurocent laden. Dat is een gemiddelde verbruik minder dat ik hier meermaals lees. Een 123 euro aan laadpalen uitgegeven. Alleen: die Nederlander reed wel met zijn caravan achter zijn EV. Achteraf bekeken nog niet eens de goedkoopste laadformule, dat kon nog goedkoper. En die caravan hoefde niet eens telkens losgekoppeld te worden om bij te laden.


                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #59
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                            Ja hoor! Daar is-ie weer! En straks klagen dat ik hem viseer
                            Maakt toch niet uit wie/waar de cijfers gepubliceerd worden, het zijn officiële cijfers.
                            Uiteraard, alleen voor anderen maakt het iets uit want anders aanziet u het als gazettenpraat.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #60
                              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Wat ik vooral onthoud van uw reactie is, laat ik twee meningen van twee gerespecteerde personen vallen, dat zal wel zwaarder wegen en meer waarheidsgetrouw zijn dan Hombre's persoonlijke ervaring en deze opgevangen tijdens gesprekken met andere EV gebruikers.
                              U heeft uw persoonlijke ervaring, maar die hebben wij ook, alleen aanvaardt u onze ervaring niet.
                              Afhankelijk van het gebruik is ieders ervaring anders en die zijn niet altijd positief over de volledige lijn.

                              Ook opvallend: in deze topic ging het nog over "tussen 45 en 55 euro per laadbeurt" Index zeker? Of kan het net zo goed tussen 35 en 45 euro geweest zijn... lijken wel vissersverhalen hier
                              Waarom zou er geen verschil kunnen zitten tussen die prijzen voor een laadbeurt?
                              Uit zeer recente ervaring, vorige week naar Luxemburg geweest met de EV.
                              Eerst 100% moeten laden om te vertrekken, krijgt men op iets voor de grens uiteraard de melding om te laden, nog 70 km te gaan.
                              We rijden naar het eerste laadpunt kort aan de snelweg en Sorry uw laadkaart wordt hier niet aanvaard niettegenstaande opgenomen in de lijst.
                              Goed, terug verder met nog 35 km resterend, volgend laadpunt is dat in Capellen net over de grens, 52 cent per kWh.
                              Dan maar geladen om verder te kunnen.
                              In terugkomen in de andere richting nog eens geladen tot 100% want geen snellaadpunt kort naast de snelweg de eerste 150 km.
                              Ter hoogte van Waver terug rood lampje, dat is nog 50 km resterend maar daar is een snellader, uiteraard afgesloten door werken.
                              Volgende snellader is dan in Everberg, dan begint uw tikker al ets meer te slaan, maar goed daar geraken we net en je staat er terug eens 45 minuten wortelen te schieten.
                              Bij Fastned is het 69 cent per kWh en de paal onderweg dat niet werkte was 92 cent per kWh.
                              Met een diesel kan ik met een gerust geweten twee keer op en af naar Luxemburg en zal ik zeker nog geen lege tank hebben om de dag nadien nog wat rond te bollen.
                              Het verschil is groot, twee keer op en af naar ginder door 1 keer te tanken met een diesel en een gerust geweten of door 8 keer te moeten laden met de EV om toch elke keer maar te hopen dat het snellaadstation niet buiten dienst is.

                              Dus ja, als ik moet vergelijken wat laden kost, dan is dat heel variabel van waar je dat doet.
                              50 kWh aan 52 cent is 26€
                              50 kWh aan 69 cent is 34,5€
                              50 kWh aan 92 cent is 46€
                              50 kWh aan 99 cent is 49,5€
                              Dat is maar een voorbeeld voor 50 kWh, wie meer moet laden zal uiteraard meer betalen.
                              Dus ja, de prijs van een laadbeurt is zeer variabel zonder index.
                              Ter zake: in een snel veranderende wereld zoals deze van BEV's zijn herinneringen (of ervaringen) van twee jaar geleden met een korrel zout te nemen.
                              Neem dan even de actuele feiten zoals hierboven vermeld, geen oude cijfers.

                              Frankrijk heeft enorm geïnvesteerd in laadinfrastructuur waardoor "range anxienty" veel minder rol speelt en bovendien door concurrentie de laadprijzen een stuk lager zijn dan twee jaar terug.
                              We zijn hier niet in Frankrijk en het aantal snelladers langs de snelwegen is gewoon ontoereikend.
                              Vele laadpalen zijn ook nog 22 of 50 kWh en dat is enkel bruikbaar als je een paar uur ter plaatse kan spenderen.
                              Het aantal beschikbare snelladers is nog veel te beperkt.
                              Ook twee keer geluk gehad dat er net iemand wegreed want de hoogstens 6 laadpalen zijn vaak bezet en niet altijd door een EV.
                              Last edited by VerSeg; 30 oktober 2023, 21:11.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X