Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze overheid weer in goeie doen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onze overheid weer in goeie doen

    Ik zie in de weekendkrant van Het Nieuwsblad / De Gentenaar een artikel met een hoop info wat er allemaal als info te vinden is op het nieuwste Vlaamse paradepaardje: DE WONINGPAS

    Ik ga toch even kijken wat ze allemaal te vertellen hebben over mijn woning. Aangelogd vie Itsme en ik krijg een plannetje met de situering van onze woning erop.

    De info is bijzonder leerrijk:
    Zonnepanelen of niet: onbekend (ze liggen er van 2010 met een beetje subsidie in die tijd bij de plaatsting....)
    Soort dakbedekking: onbekend (deze zomer zijn de asbesthoudende leien vervangen door dakpannen)
    Dakisolatie: onbekend
    Verwarmingsbron: onbekend

    Zo mogelijk is de doos van deze woningpas NOG leger dan die van de "My Career" site: die site is federaal dacht ik.

    Daar weet men wel dat ik tussen 1965 en 1990 gewerkt heb, maar men weet tot 1990 niet bij welke werkgever (en dat was dezelfde sinds 1972). Ik heb 5 jaar geleden de details doorgestuurd, maar er is nooit één letter gewijzigd.

    Ik ga me geen twee keer aan dezelfde steen stoten, dus ze zoeken het zelf maar uit.
    Ik erger me wel mateloos aan het fabriceren van ongetwijfeld peperdure maar vrijwel lege doos sites, betaald door ons belastingsgeld.

    Bij eventuele reacties: laat het ons beleefd houden aub.
    Last edited by nete; 22 oktober 2023, 23:12.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    De meeste gegevens over uw woning komen er pas nadat de woning gekeurd wordt.
    En dat is bij de meeste woningen nog niet gebeurd omdat niet iedereen reeds zijn woning eens verkocht heeft of (zwaar) verbouwd.
    EPC, Asbest, en dergelijke worden door een expert vastgesteld.
    Zonnepanelen zou via Fluvius moeten komen, maar ook bij ons staan die er nog niet op, wel dat men een link met Fluvius kan maken om de gegevens erbij te krijgen.
    Het is een beetje zoals een Carpass, dat bestaat ook voor alle voertuigen maar wordt pas volledig aangevuld als men die laat aanmaken tijdens een technische controle.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      De meeste gegevens over uw woning komen er pas nadat de woning gekeurd wordt.
      En dat is bij de meeste woningen nog niet gebeurd omdat niet iedereen reeds zijn woning eens verkocht heeft of (zwaar) verbouwd.
      EPC, Asbest, en dergelijke worden door een expert vastgesteld.
      Zonnepanelen zou via Fluvius moeten komen, maar ook bij ons staan die er nog niet op, wel dat men een link met Fluvius kan maken om de gegevens erbij te krijgen.
      Het is een beetje zoals een Carpass, dat bestaat ook voor alle voertuigen maar wordt pas volledig aangevuld als men die laat aanmaken tijdens een technische controle.
      Dus: hoogst belachelijk om dan weer met veel tamtam en ons aller geld een vrijwel lege doos op het net te plaatsen. Als je met zoiets begint leg dan eerst een database aan door de gegevens op te vragen.
      Maar goed, ik weet nu tenminste waar ons huis gelegen is en dat het aangesloten is op de riolering.
      Herlees eens de vetgedrukte regel in verband met de formidabele gegevensbank die My Career nog altijd is en blijft na al die jaren, zelf al wil je er aan meewerken.
      En er zelf iets aan mogen wijzigen of verbeteren zou natuurlijk min of meer een soort staatsgreep zijn. Nu ja, "het plebs" is daar natuurlijk veel te dom voor.

      Gelukkig is bv.Cozo (gezondheid) wél zéér accuraat.
      Last edited by nete; 24 oktober 2023, 22:13.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

        Dus: hoogst belachelijk om dan weer met veel tamtam en ons aller geld een vrijwel lege doos op het net te plaatsen. Als je met zoiets begint leg dan eerst een database aan door de gegevens op te vragen.
        Maar goed, ik weet nu tenminste waar ons huis gelegen is en dat het aangesloten is op de riolering.
        Herlees eens de vetgedrukte regel in verband met de formidabele gegevensbank die My Career nog altijd is en blijft na al die jaren, zelf al wil je er aan meewerken.
        En er zelf iets aan mogen wijzigen of verbeteren zou natuurlijk min of meer een soort staatsgreep zijn. Nu ja, "het plebs" is daar natuurlijk veel te dom voor.

        Gelukkig is bv.Cozo (gezondheid) wél zéér accuraat.
        Waarom zou men het zo negatief moeten bekijken?
        Als je de woning verkoopt of verhuurt, dan heb je sowieso meerdere officiële attesten nodig en komen die er in.
        Die database kan pas volledig zijn als men bij iedere woning alle onderzoeken heeft gedaan voor de betreffende attesten.
        Maar dan zit weer iedereen te klagen dat ze moeten betalen voor al die attesten zonder dat men er nut aan heeft … want uiteindelijk zolang men niet verkoopt of verhuurt of verbouwt heeft niemand er iets aan.
        Buiten dit heeft men er ook geen nadeel aan dat het actueel niet ingevuld is.
        Meestal begint men met een lege doos en vult men die nadien met de nodige inhoud, zelden wordt met de inhoud begonnen om dan de verpakking (doos) er rond te zetten.
        Men heeft ook niet eerst de mails en dan pas de mailbox gemaakt, eerst een lege mailbox en de data komt erna wel.
        Ik ben alvast niet van plan om zolang het niet nodig is te gaan betalen voor een keuring om die data er in te hebben, laat het maar gerust een lege doos zijn bij ons.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Ik ben er gisteren ook eens gaan kijken, over mijn woning hebben ze zelfs helemaal geen informatie, en dat zullen we zo maar houden omdat ze anders waarschijnlijk wel iets verzinnen om het kadastraal inkomen te verhogen...

          Dit gaat over de Nederlandse overheid, maar ik vermoed dat de Belgische overheid het zeker niet beter doet:
          De overheid kan steeds minder zelf. In plaats daarvan worden peperdure externe bureaus ingehuurd. En daar wordt de overheid nog minder slim van. Hoe lossen w...
          Last edited by Black B@ndit; 25 oktober 2023, 09:34.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

            Waarom zou men het zo negatief moeten bekijken?
            Als je de woning verkoopt of verhuurt, dan heb je sowieso meerdere officiële attesten nodig en komen die er in.
            Die database kan pas volledig zijn als men bij iedere woning alle onderzoeken heeft gedaan voor de betreffende attesten.
            Maar dan zit weer iedereen te klagen dat ze moeten betalen voor al die attesten zonder dat men er nut aan heeft … want uiteindelijk zolang men niet verkoopt of verhuurt of verbouwt heeft niemand er iets aan.
            Buiten dit heeft men er ook geen nadeel aan dat het actueel niet ingevuld is.
            Meestal begint men met een lege doos en vult men die nadien met de nodige inhoud, zelden wordt met de inhoud begonnen om dan de verpakking (doos) er rond te zetten.
            Men heeft ook niet eerst de mails en dan pas de mailbox gemaakt, eerst een lege mailbox en de data komt erna wel.
            Ik ben alvast niet van plan om zolang het niet nodig is te gaan betalen voor een keuring om die data er in te hebben, laat het maar gerust een lege doos zijn bij ons.
            Van onze woning is er enkel een tekening van ons dak met kleurtjes van welke zones er geschikt zijn voor zonnepanelen.
            Ze weten blijkbaar nog niet dat ze al jaaaaaaren op liggen.
            Wel staat er aangegeven dat de muren en het dak geïsoleerd werden.

            Comment


            • #7
              Een lege doos zou ik de woningpas nu ook niet noemen, van onze woning staat er toch heel wat info in. Het meeste komt uit het (vrijwillig) opmaken van een EPC attest, maar ook de driedubbel begrazing premie is er via Fluvius in opgenomen. Enfin, het glas was driedubbel, niet de premie . Maar je kan ook zien waar de pijnpunten zijn bij wateroverlast en een inschatting van de waterproblemen (aan de kust) in 2050. Perfect is het niet maar men moet ergens beginnen met al die data te verzamelen.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment

              Working...
              X