Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwpoort : overijverige scanwagen parkeerboetes in 2 min (!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwpoort : overijverige scanwagen parkeerboetes in 2 min (!)

    Gisteren waren wij even uitgestapt voor 2 min om een trui te kopen in een winkel in Nieuwpoort, direct van tafel genomen, betaald en bij buitenkomst meteen een parkeerboete van €30.

    De verkoopster van de winkel zei dat zij al 28 boetes heeft dit jaar daar in Nieuwpoort, van eens kort brood te halen enz.

    Blijkbaar rijd er daar een overijverige scanwagen de Albertlaan gans de zaterdag en zo dag heen en terug om de stadskas te spijzen zei de lokale verkoopster.

    Mijn collega vertelt net dat hij er ook aan hing onlangs daar en ook €30.

    Zelf kreeg ik enkele jaren geleden ook een boete in een villawijk toen ik daar onderweg was naar een parkeermeter (!). Heb die moeten aanvechten want was echt niet normaal, zo op de mensen vliegen en werd geannuleerd.

    Jammer, Nieuwpoort was vroeger een gezellige stad, deze aggressieve praktijken na pas 2 min al boetes verpesten de sfeer daar.

    Nog mensen zulke extreme ervaringen in Nieuwpoort?

  • #2
    je kan toch gewoon per sms-betalen of per app betalen en de tijd stopzetten als je terug in de wagen komt. (je hoeft hiervoor zelfs je wagen niet uit en je betaalt juist voor de geparkeerde tijd)

    Lijkt me toch niet zo'n probleem te zijn.

    Comment


    • #3
      Aan de kust is het blijkbaar overal van datte. Ik had prijs in Koksijde. Met een mindervalidenkaart parkeer je gratis, maar je moet ook je parkeerschijf zetten.
      Ik had mijn kaart gelegd maar niet de parkeerschijf en kreeg ook een boete thuis.
      Ik heb die aangevochten en het loonde.
      Ik kreeg uiteindelijk volgende mail.

      "Geachte,

      Ik kan u bevestigen dat de parkeerretributie uitzonderlijk geannuleerd werd en bijgevolg niet betaald moet worden.


      In Koksijde parkeert u met een mindervalidenkaart steeds gratis, in de centrumzones (rood en oranje) wordt de tijd echter beperkt tot max. 2u door middel van het plaatsen van de parkeerkaart + blauwe parkeerschijf, dit om de rotatie nabij de handelaars te waarborgen.
      Deze beperking geldt niet op de voorbehouden plaatsen, noch in de andere zones (paars en blauw).
      De verschillende zones herkent u gemakkelijk aan de hand van de kleur van de parkeerautomaten.

      Ter informatie kunt u in bijlage de folder terugvinden betreffende het parkeren in Koksijde.

      Met vriendelijke groeten​"


      Probleem is dat het in elke gemeente anders is, voor je ergens parkeert moet je eerst het parkeerbeleid van de betreffende gemeente bestuderen.
      In Koksijde heb je dus blijkbaar vier zones, rood, oranje, paars en blauw ... om het moeilijk te maken zeker .

      Comment


      • #4
        Even omgekeerd redeneren.
        Die scanwagen mag zo vaak doorrijden als ze willen, ook al sta je er maar korte tijd, belangrijk is wel dat er binnen een beperkte tijd (meestal 10 minuten na hun registratie) een (eventueel gratis) parkeersessie aan de nummerplaat gelinkt wordt.

        Jullie parkeren en gaan een winkel binnen, dan weten jullie ook wel dat er betaald moet worden (of een gratis sessie) bij het parkeren alvorens naar de winkel te gaan.
        En er zijn plaatsen genoeg waar men 30 minuten gratis mag parkeren, uiteraard moet men de moeite doen om een parkeerticket te nemen.
        De app kan uiteraard ook.
        Gegokt en verloren dus.

        Verder is dat ook geen boete maar een parkeertarief (retributie) voor lang parkeren zonder ticket.
        Last edited by VerSeg; 24 oktober 2023, 19:30.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

          Probleem is dat het in elke gemeente anders is, voor je ergens parkeert moet je eerst het parkeerbeleid van de betreffende gemeente bestuderen.
          In Koksijde heb je dus blijkbaar vier zones, rood, oranje, paars en blauw ... om het moeilijk te maken zeker .
          Het Vivaldi parkeerbeleid
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

            Het Vivaldi parkeerbeleid
            Het verkeersreglement noemen ze dat normaal gezien.
            Waar het betalend parkeren is, daar is dat ook aangegeven met een verkeersbord.
            Betalend parkeren bestaat al heel lang, iedereen zou dat moeten kennen.
            En iedere bestuurder moet het verkeersreglement kennen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Het verkeersreglement noemen ze dat normaal gezien.
              Waar het betalend parkeren is, daar is dat ook aangegeven met een verkeersbord.
              Betalend parkeren bestaat al heel lang, iedereen zou dat moeten kennen.
              En iedere bestuurder moet het verkeersreglement kennen.
              Niet akkoord. Je moet dus het parkeerreglement van elke gemeente en stad kennen volgens u ?
              In Koksijde en in veel andere gemeenten is dit ter plaatse gewoon aangegeven met 'betalend' en hoe weet je dan wat je allemaal aan je voorruit moet leggen ? Dat staat nergens aangegeven.
              Pas als je naar de parkeerautomaat loopt zie je de uitleg van de kleurtjes ... maar wij moeten niet betalen, dus lopen wij nooit naar de parkeerautomaat.

              Nu voor mij speel het allemaal geen rol, ik parkeer dus overal gratis (met uitzondering van betalende privé parkeergarages of -parkings) en dit zowel in binnen- als in buitenland.

              Die kleurtjes hebben niks meer met het verkeersreglement te maken ... ik vind het alleszins niet terug in de Belgische verkeerscode.

              Volgens mij is dit de enige reden ...
              Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 08:58.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Het verkeersreglement noemen ze dat normaal gezien.
                Waar het betalend parkeren is, daar is dat ook aangegeven met een verkeersbord.
                Betalend parkeren bestaat al heel lang, iedereen zou dat moeten kennen.
                En iedere bestuurder moet het verkeersreglement kennen.
                Ik bedoelde al die kleuren...

                Maar als je tegenwoordig anders wil parkeren dan via een parkeerapp, dan kost je dat een hoop administratie waar je een paar minuten mee bezig bent: plaatnummer ingeven op een schermklavier dat je in zonlicht nauwelijks ziet, duurtijd parkeren kiezen en betalen.
                Maar ja, je zou maar eens zoals vroeger, je overschot van een kwartiertje of zo, durven doorgeven aan wie jouw plaats inneemt bij vertrek...
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Natuurlijk is dat goudmijntje DE reden, mooi ingekleed met andere argumenten (rotatie enz...)
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

                    Niet akkoord. Je moet dus het parkeerreglement van elke gemeente en stad kennen volgens u ?
                    In Koksijde en in veel andere gemeenten is dit ter plaatse gewoon aangegeven met 'betalend' en hoe weet je dan wat je allemaal aan je voorruit moet leggen ? Dat staat nergens aangegeven.
                    Pas als je naar de parkeerautomaat loopt zie je de uitleg van de kleurtjes ... maar wij moeten niet betalen, dus lopen wij nooit naar de parkeerautomaat.
                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

                    Ik bedoelde al die kleuren...

                    Maar als je tegenwoordig anders wil parkeren dan via een parkeerapp, dan kost je dat een hoop administratie waar je een paar minuten mee bezig bent: plaatnummer ingeven op een schermklavier dat je in zonlicht nauwelijks ziet, duurtijd parkeren kiezen en betalen.
                    Maar ja, je zou maar eens zoals vroeger, je overschot van een kwartiertje of zo, durven doorgeven aan wie jouw plaats inneemt bij vertrek...
                    Wat maken die kleuren uit?
                    Je komt in een zone betalend parkeren, dat staat aangegeven met een verkeersbord. Zodra je die zone in rijdt, weet je dat je moet betalen en naar een parkeerautomaat gaan, welke kleur maakt dan niets uit.
                    En mits men steeds moet betalen aan de kortst bijzijnde betaalautomaat, dan zit je automatisch goed met het tarief voor die zone.
                    Geen enkele reden om vooraf te moeten opzoeken en het reglement te kennen om te weten dat je moet betalen. Het is hoogstens goed om te weten waar het goedkoper is, maar nogmaals dit heeft geen impact op het feit dat men moet betalen aan een parkeerautomaat. Ook een gratis sessie moet men starten aan dezelfde paal of via de app uiteraard. Waar het blauwe zone is en men de parkeerkaart moet gebruiken, daar staat dit aangegeven met een ander verkeersbord met parkeerkaart op, dus ook duidelijk.

                    Verder staat die kleurcode eigenlijk volledig los van wat er in dit topic aangekaart werd, de retributie is er alleen maar omdat men in een betalende zone geen ticket genomen heeft of geen sessie gestart heeft via de app.
                    Last edited by VerSeg; 25 oktober 2023, 09:37.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Dertig euro boeten voor foutparkeren: daar kom je in Nederland niet mee weg: het drievoudige plus negen euro administratie kosten. Gratis parkeren is er in de stadscentrums al decennialang niet meer bij. Ik ga bijna altijd met de fiets of de bus naar het centrum.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht



                        Wat maken die kleuren uit?
                        Je komt in een zone betalend parkeren, dat staat aangegeven met een verkeersbord. Zodra je die zone in rijdt, weet je dat je moet betalen en naar een parkeerautomaat gaan, welke kleur maakt dan niets uit.
                        En mits men steeds moet betalen aan de kortst bijzijnde betaalautomaat, dan zit je automatisch goed met het tarief voor die zone.
                        Geen enkele reden om vooraf te moeten opzoeken en het reglement te kennen om te weten dat je moet betalen. Het is hoogstens goed om te weten waar het goedkoper is, maar nogmaals dit heeft geen impact op het feit dat men moet betalen aan een parkeerautomaat. Ook een gratis sessie moet men starten aan dezelfde paal of via de app uiteraard. Waar het blauwe zone is en men de parkeerkaart moet gebruiken, daar staat dit aangegeven met een ander verkeersbord met parkeerkaart op, dus ook duidelijk.

                        Verder staat die kleurcode eigenlijk volledig los van wat er in dit topic aangekaart werd, de retributie is er alleen maar omdat men in een betalende zone geen ticket genomen heeft of geen sessie gestart heeft via de app.
                        Dan moet je me eens vertellen op welk verkeersbord het verplicht gebruik van een parkeerkaart staat in de Albert I laan in Koksijde. Wij stonden in die straat ongeveer ter hoogte van het restaurant 'De verbeelding' op de zeedijk, waar wij gingen eten. Op de parkeerzuilen staat bovenaan gewoon de witte letter P op een blauwe achtergrond. Op de parkeerzuil zelf staat het misschien wel aangegeven in de kleine letterkes, maar nogmaals wij hoeven niet naar die zuil te gaan omdat we niet moeten betalen, dus konden wij niet weten dat een parkeerschijf verplicht was.

                        Ik heb gewoon geschreven naar "Parkingshop - Koksijde" dat wij niet konden weten dat de parkeerschijf daar verplicht was.
                        En aangezien ze de retributie kwijtgescholden hebben betekent toch dat ze toegeven dat het toch ergens niet duidelijk was/is !?
                        Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 11:45.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                          Dertig euro boeten voor foutparkeren: daar kom je in Nederland niet mee weg: het drievoudige plus negen euro administratie kosten. Gratis parkeren is er in de stadscentrums al decennialang niet meer bij. Ik ga bijna altijd met de fiets of de bus naar het centrum.
                          Klopt, maar weet ook dat ALLE boetes in België veeeeeeeel en veeeeeeeel te laag zijn.
                          Dat ze maar rap ook het rijbewijs met punten invoeren zodat zij die hardleers zijn en de boetes toch met de glimlach betalen, ook eens gaan nadenken.
                          Zo kan het tot 400 euro kosten in Nl wanneer iemand ten onrechte op een mindervaliden plaats gaat parkeren ... dat is pas een boete .
                          In België is het slechts 174 euro.

                          PS Het is ook duidelijk te zien wanneer je van Nederland naar België rijdt.
                          Nederlanders houden zich perfect aan de snelheidsbeperkingen, maar éénmaal de grens over gaat in België het gas erop .
                          Ze weten het dus heel goed.
                          Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 11:53.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                            Dertig euro boeten voor foutparkeren: daar kom je in Nederland niet mee weg: het drievoudige plus negen euro administratie kosten. Gratis parkeren is er in de stadscentrums al decennialang niet meer bij. Ik ga bijna altijd met de fiets of de bus naar het centrum.
                            Het is geen boete maar een parkeertarief omdat hij gekozen heeft voor het tarief van lang parkeren.
                            Eigen keuze dus.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                              Het is geen boete maar een parkeertarief omdat hij gekozen heeft voor het tarief van lang parkeren.
                              Eigen keuze dus.
                              Voor mij blijft dat een boete. TS heeft niet gekozen voor het tarief van lang parkeren, maar heeft geen ticket gekocht omdat hij slechts twee minuten dacht weg te zijn (wat, ik geef toe, fout is).
                              Zij die de tarieven bepalen beschouwen dat als kiezen voor het tarief van lang parkeren ... wat het in feite niet is, zij maken dat er van.
                              Als er geen scanwagen of parkeerwacht voorbijkomt gedurende die twee minuten, dan lukt het ... anders niet.

                              Het is gewoon zoals ook nete beaamt zakkenvullerij voor de gemeenten/steden. Je moet maar eens zien naar het artikel dat ik plaatste in #7.
                              Hadden sommigen gemeenten/steden deze inkomsten niet, dan waren ze failliet.

                              Het zou OVERAL zo moeten zijn dat je het eerste half uur gratis mag parkeren. Maar dat zal te moeilijk zijn voor de scanwagen/parkeerwacht, want die weet niet hoe lang je er al staat natuurlijk.
                              In sommige steden kan het wel, daar waar sensoren in de grond zitten op parkeerplaatsen (op héél veel plaatsen in Frankrijk), ook met een parkeerkaart kan het, maar dan moet het aangeduid staan met "Eerste half uur gratis - parkeerkaart gebruiken". Dat gaan ze natuurlijk niet overal doen want dan droogt hun goudmijn (zoals net het terecht noemt) op.
                              Last edited by Guest49; 25 oktober 2023, 14:41.

                              Comment

                              Working...
                              X