Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik richtingaanwijzers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebruik richtingaanwijzers

    Iemand die kan verklaren waarom in Frankrijk de vrachtwagens (met oplegger en zo, niet het klein grut) wanneer ze een rotonde oprijden eerst richting aangeven naar links (terwijl ze toch rechts de rotonde oprijden) en pas bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts (wat normaal is).

    Maar dat eerst naar links pinken bij het oprijden, dat snap ik niet. Het is me vroeger nooit opgevallen maar nu schrok ik me een bult toen ik dat de eerste keer zag. Het was een tweevaksweg en ik was voor de rotonde de vrachtwagen traag aan het inhalen toen die plots naar links begon te pinken . Ik dacht dus dat hij effectief naar links op het tweede baanvak zou gaan en kroop er rap terug achter, maar nee, hij bleef gewoon op het eerste vak en draaide naar rechts de rotonde op. En het is niet ééntje die dat doet, maar alle Franse grote vrachtwagens.

    Voor mij is dit een raadsel.

    Dat sommigen Franse automobilisten op een autoweg blijven pinken zolang ze niet op het uiterst rechtse vak rijden en dus aan het inhalen zijn, dat weet ik reeds lang, en heb ik al meermaals gezien, alhoewel er steeds minder zijn.

    Maar wat die vrachtwagens aan ronde punten doen dat is iets nieuws voor mij.
    Last edited by Guest49; 12 september 2023, 17:21.

  • #2
    Tja, een rotonde is gelijk aan een kruizing.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
      Iemand die kan verklaren waarom in Frankrijk de vrachtwagens (met oplegger en zo, niet het klein grut) wanneer ze een rotonde oprijden eerst richting aangeven naar links (terwijl ze toch rechts de rotonde oprijden) en pas bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts (wat normaal is).

      Maar dat eerst naar links pinken bij het oprijden, dat snap ik niet. Het is me vroeger nooit opgevallen maar nu schrok ik me een bult toen ik dat de eerste keer zag. Het was een tweevaksweg en ik was voor de rotonde de vrachtwagen traag aan het inhalen toen die plots naar links begon te pinken . Ik dacht dus dat hij effectief naar links op het tweede baanvak zou gaan en kroop er rap terug achter, maar nee, hij bleef gewoon op het eerste vak en draaide naar rechts de rotonde op. En het is niet ééntje die dat doet, maar alle Franse grote vrachtwagens.

      Voor mij is dit een raadsel.

      Dat sommigen Franse automobilisten op een autoweg blijven pinken zolang ze niet op het uiterst rechtse vak rijden en dus aan het inhalen zijn, dat weet ik reeds lang, en heb ik al meermaals gezien, alhoewel er steeds minder zijn.

      Maar wat die vrachtwagens aan ronde punten doen dat is iets nieuws voor mij.
      Een goede vraag.

      Het is inderdaad een beetje anders dan in België: je geeft voor het oprijden aan waar je naartoe wil, net alsof het een kruispunt is.
      Neem je de eerste afrit, pinkt je vooraf naar rechts.
      Wil je "rechtdoor" doe je niets vooraf.
      Een wagen die naar links "pinkt" alvorens de rotonde op te rijden geeft aan ze te willen verlaten "naar links", dwz verder dan rechtdoor, of om te keren.


      Ik heb dit altijd al onlogisch gevonden (cfr de verwarring van vraagsteller, hoe kan die nu weten of er een rondpunt komt) . Ook moeilijk toepasbaar wanneer je als toerist de verkeerssituatie niet kent.

      De Belgische regel - die uiteraard in Frankrijk ook geldt - om na de laatste afrit die je niet neemt naar rechts te pinken (om oprijdende wagens aan te duiden dat de weg voor hen vrij is) lijkt me voldoende en in alle gevallen toepasbaar.
      Last edited by palombian; 12 september 2023, 18:47.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

        Het is inderdaad een beetje anders dan in België.
        Een wagen die naar links "pinkt" alvorens de rotonde op te rijden geven aan dat ze het zullen verlaten "naar links", dwz verder dan rechtdoor, of rechtsomkeer willen maken.

        https://codedelaroute.io/blog/clignotant-rond-point/
        Snap het niet. Je moet mij eens uitleggen hoe je een rondpunt verlaat naar links. In de U K ja, maar hier op het vasteland ...

        De enige reden die ik kan bedenken, na wat denkwerk, is dat ze misschien achteropkomend verkeer willen waarschuwen voor het feit dat ze gezien hun lengte beide rijvakken nodig hebben om de bocht van het rondpunt te kunnen ronden (?)
        Al deze die ik het vandaag zag doen reden anders gewoon rechtdoor hoor.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
          Snap het niet. Je moet mij eens uitleggen hoe je een rondpunt verlaat naar links. In de U K ja, maar hier op het vasteland ...

          De enige reden die ik kan bedenken, na wat denkwerk, is dat ze misschien achteropkomend verkeer willen waarschuwen voor het feit dat ze gezien hun lengte beide rijvakken nodig hebben om de bocht van het rondpunt te kunnen ronden (?)
          Al deze die ik het vandaag zag doen reden anders gewoon rechtdoor hoor.
          Naar "links" wil zeggen een afrit die zich verder dan "rechtdoor" bevindt.

          >Lorsque vous êtes à l’intérieur du carrefour, indiquez toujours vos changements de direction de la sorte :
          • Si vous prenez la 1re sortie de droite : gardez votre clignotant droit jusqu’à la sortie.
          • Si vous prenez la 2e sortie à droite ou allez tout droit : activez votre clignotant droit après avoir dépassé la sortie avant la vôtre, pour indiquer votre intention de quitter le rond-point.
          • Si vous prenez une sortie à gauche ou souhaitez faire demi-tour :
            - Gardez le clignotant gauche tout le temps où vous êtes sur la voie de gauche.
            - Mettez votre clignotant droit pour indiquer votre intention de vous rabattre sur la voie de droite puis de sortir.
          ​<
          Kijk naar de tekening .

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

            Naar "links" wil zeggen een afrit die zich verder dan "rechtdoor" bevindt.

            >Lorsque vous êtes à l’intérieur du carrefour, indiquez toujours vos changements de direction de la sorte :
            • Si vous prenez la 1re sortie de droite : gardez votre clignotant droit jusqu’à la sortie.
            • Si vous prenez la 2e sortie à droite ou allez tout droit : activez votre clignotant droit après avoir dépassé la sortie avant la vôtre, pour indiquer votre intention de quitter le rond-point.
            • Si vous prenez une sortie à gauche ou souhaitez faire demi-tour :
              - Gardez le clignotant gauche tout le temps où vous êtes sur la voie de gauche.
              - Mettez votre clignotant droit pour indiquer votre intention de vous rabattre sur la voie de droite puis de sortir.
            ​<
            Kijk naar de tekening .
            Dit is enkel het geval indien de rotonde twee rijstroken, of meer, heeft natuurlijk.


            Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

            Comment


            • #7
              Een vrachtwagen geeft een teken naar links ook als ze rechts gaan afslaan omdat ze eerst naar links moeten uitwijken om de bocht te kunnen nemen anders komt hun oplegger met de rechter achterwielen op de boordsteen of in de zachte berm terecht. Dus het is een teken dat ze geven van steek mij nu niet voorbij

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                Een vrachtwagen geeft een teken naar links ook als ze rechts gaan afslaan omdat ze eerst naar links moeten uitwijken om de bocht te kunnen nemen anders komt hun oplegger met de rechter achterwielen op de boordsteen of in de zachte berm terecht. Dus het is een teken dat ze geven van steek mij nu niet voorbij
                Inderdaad, maar dit sluit de andere verplichting niet uit.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
                  Iemand die kan verklaren waarom in Frankrijk de vrachtwagens (met oplegger en zo, niet het klein grut) wanneer ze een rotonde oprijden eerst richting aangeven naar links (terwijl ze toch rechts de rotonde oprijden) en pas bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts (wat normaal is).

                  Maar dat eerst naar links pinken bij het oprijden, dat snap ik niet. Het is me vroeger nooit opgevallen maar nu schrok ik me een bult toen ik dat de eerste keer zag. Het was een tweevaksweg en ik was voor de rotonde de vrachtwagen traag aan het inhalen toen die plots naar links begon te pinken . Ik dacht dus dat hij effectief naar links op het tweede baanvak zou gaan en kroop er rap terug achter, maar nee, hij bleef gewoon op het eerste vak en draaide naar rechts de rotonde op. En het is niet ééntje die dat doet, maar alle Franse grote vrachtwagens.

                  Voor mij is dit een raadsel.

                  Dat sommigen Franse automobilisten op een autoweg blijven pinken zolang ze niet op het uiterst rechtse vak rijden en dus aan het inhalen zijn, dat weet ik reeds lang, en heb ik al meermaals gezien, alhoewel er steeds minder zijn.

                  Maar wat die vrachtwagens aan ronde punten doen dat is iets nieuws voor mij.


                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

                    Dit is enkel het geval indien de rotonde twee rijstroken, of meer, heeft natuurlijk.
                    En op de linker rijstrook rijdt volgens de Franstalige tekst.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      En op de linker rijstrook rijdt volgens de Franstalige tekst.
                      Uiteraard Freddy.


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • #12
                        We reden inderdaad op een soortement hoofdweg bestaande uit 2 x 2 rijstroken waar veel vrachtwagens op reden. Aan elk rond punt (en die route ligt bezaaid van de ronde punten) zag ik de vrachtwagens hetzelfde doen. Het zal dus wel zijn zoals ikzelf en ook Felix69 reeds meldden, zijn om aan te geven dat ze meer plaats nodig hebben om het punt te ronden, dat ze dus beide rijstroken nodig hebben, want ze reden allemaal rechtdoor op de ronde punten om de hoofdweg te vervolgen.
                        Wanneer je op de tekening kijkt die hier reeds eerder werd gepost door Palombian, zie je ook niet dat de "blauwe vrachtwagen" (die rechtdoor rijdt) naar links pinkt, wat ze hier bij ons wel allemaal deden.
                        Enige en juiste reden daarvoor is mijns inziens gewoon een signaal "laat mij wat plaats, je haalt me beter niet in".
                        Iedereen bedankt voor het meedenken.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                          Tja, een rotonde is gelijk aan een kruizing.

                          Zo is het inderdaad : wanneer je staat te wachten om een rond punt op te rijden is de rechter-richtingaanwijzer van het aankomend verkeer nagenoeg altijd onzichtbaar, en wacht je dus vaak voor niets wanneer deze toch afslaat waar jij staat te wachten.

                          Wanneer het aankomend verkeer zoals in F links blijft “pinken” tot wannneer het afslaat is die ambiguïteit er niet want de linker richtingsaanwijzer is altijd zichtbaar.

                          In het kort :
                          - ik zie een pinker dus ik wacht;
                          - ik zie geen pinker dus de aankomende wagen zal afslaan en ik kan het rondpunt oprijden…

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht


                            Zo is het inderdaad : wanneer je staat te wachten om een rond punt op te rijden is de rechter-richtingaanwijzer van het aankomend verkeer nagenoeg altijd onzichtbaar, en wacht je dus vaak voor niets wanneer deze toch afslaat waar jij staat te wachten.
                            Hmmm?
                            De enige reden waarom die vaak niet zichtbaar is, dat is omdat velen die spijtig genoeg niet opzetten.
                            Dan sta je daar uiteraard voor niets te wachten.
                            Maar nog liever een keer te veel wachten dan een ongeval omdat die toch verder de rotonde volgt.

                            In het kort :
                            - ik zie een pinker dus ik wacht;
                            - ik zie geen pinker dus de aankomende wagen zal afslaan en ik kan het rondpunt oprijden…
                            Ieder zijn ding, maar als ik geen pinker zie van een aankomend voertuig dat zich op de rotonde bevindt, dan ga ik er per definitie van uit dat die de rotonde zal volgen tot een volgende uitrit.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Hmmm?
                              De enige reden waarom die vaak niet zichtbaar is, dat is omdat velen die spijtig genoeg niet opzetten.
                              Dan sta je daar uiteraard voor niets te wachten.
                              Maar nog liever een keer te veel wachten dan een ongeval omdat die toch verder de rotonde volgt.

                              Ieder zijn ding, maar als ik geen pinker zie van een aankomend voertuig dat zich op de rotonde bevindt, dan ga ik er per definitie van uit dat die de rotonde zal volgen tot een volgende uitrit.
                              Klopt als een bus. Ik denk, moest je daar eens een honderdtal voertuigen in de gaten houden, dat nog de helft hun richtingaanwijzer niet gebruikt om de rotonde te verlaten.

                              Jaaaaren geleden, stonden twee vrouwelijke politie-agentes nummerplaten te noteren aan een rotonde toen ik er passeerde op weg naar het werk. Laat één van die agentes toevallig een nicht van mijn vrouw zijn. Toen een collega (praktisch iedereen passeerde die rotonde die bij ons werkte) vroeg wat ze daar aan het opschrijven waren, zei ik hem dat ik ze eens zou opbellen.
                              Bleek dat ze de nummerplaten aan het noteren waren van zij die de rotonde verlieten zonder pinken.
                              Mijn collega was heel verontwaardigd toen hij dat hoorde " wie gebruikt er nu daarvoor zijn richtingaanwijzer ..."
                              Die vond het dus zelfs abnormaal dat je hem gebruikte .
                              Bleek achteraf dat ze allemaal slechts een verwittiging kregen thuisgestuurd ... het is wel een dikke 20 jaar geleden, ik denk dat het nu wel een boete zou zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X