Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overgeschakeld van Engie Direct naar Elegant (na duurder verleningsvoorstel)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overgeschakeld van Engie Direct naar Elegant (na duurder verleningsvoorstel)

    Ik zit nu bij Engie Direct en contract vervalt op 31/7/23
    3 weken op voorhand kun je je opzeg doen, dus het is nu ongeveer het moment.
    Mijn verbruik is : 815 dag / 1007 Nacht / 3780 exclusief nacht.
    Total Pixel lijkt in eerste instantie goedkoper dan Engie, ik zal nog es kijken...
    Last edited by KevinVdd; 12 juli 2023, 00:27.

  • #2
    De VREG vergelijkt toch alleen maar prijzen en maakt dan de link naar de leveranciers.
    Maar wat uw vergelijk betreft, op jaarbasis kan je dat moeilijk inschatten wie het goedkoopste zal zijn na 12 maanden.
    Variabel is afhankelijk van het soort contract een prijs per maand of per kwartaal, maar ik de goedkoopste deze maand nog de goedkoopste volgende maand?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Ja ik wou vergelijken per kWh, maar als ik ingelogd was op Engie stond er niet echt een simulatie met jaarkost en prijs per maand bij de verlenging van het contract, dus moeilijk te vergelijken.
      Ik heb dan maar mijn gegevens overal nog eens ingevuld en bleek dat Total Pixel de goedkoopste was eerst (maar dit was via een welkomstkorting van €85 die proportioneel per maand werd afgetrokken en heb ik niet zo graag als je overstapt evt)

      Maar daarna op https://www.energieleveranciers.be/ vond ik nog een goedkopere : Elegant (14,39/kWh dag en 12.98/kWh nacht en excl. nacht), de vaste vergoeding was wel hoog €50 en groene stroom/wkk 2.56c/kWh
      Idd variabel maar uiteindelijk de goedkoopste van alle vergelijkwebsites en geen welkomstkorting waarbij je beter langer blijft, volgens de schatting/tarief per kWh komt dit op €1657 per jaar of €138.08/maand (nu betaalde ik €125 bij Engie maar wel €148 bij de eindafrekening binnenkort nog te betalen).

      Betreft het vast tarief wacht ik nog wat af, kan nog altijd overschakelen gelijk wanneer.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
        Ja ik wou vergelijken per kWh, maar als ik ingelogd was op Engie stond er niet echt een simulatie met jaarkost en prijs per maand bij de verlenging van het contract, dus moeilijk te vergelijken.
        Ik heb dan maar mijn gegevens overal nog eens ingevuld en bleek dat Total Pixel de goedkoopste was eerst (maar dit was via een welkomstkorting van €85 die proportioneel per maand werd afgetrokken en heb ik niet zo graag als je overstapt evt)

        Maar daarna op https://www.energieleveranciers.be/ vond ik nog een goedkopere : Elegant (14,39/kWh dag en 12.98/kWh nacht en excl. nacht), de vaste vergoeding was wel hoog €50 en groene stroom/wkk 2.56c/kWh
        Idd variabel maar uiteindelijk de goedkoopste van alle vergelijkwebsites en geen welkomstkorting waarbij je beter langer blijft, volgens de schatting/tarief per kWh komt dit op €1657 per jaar of €138.08/maand (nu betaalde ik €125 bij Engie maar wel €148 bij de eindafrekening binnenkort nog te betalen).

        Betreft het vast tarief wacht ik nog wat af, kan nog altijd overschakelen gelijk wanneer.
        Die 148 euro opleg is afgerond 12 euro per maand, dus Engie kostte 137 euro per maand. Schatting is dus 1 euro duurder per maand bij Elegant ? Daar zou ik niet voor overstappen, kan je beter een Keytrade zichtrekening openen (die brengt me ongeveer 1 euro per maand op)
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Nee in de vergelijking Engie Direct vs Elegant scheelde het wel meer dan €100 inclusief vaste kost en alles. Mss stuurt Engie een tegenvoorstel, vorige keer was deze niet de moeite, benieuwd :-)

          Comment


          • #6
            Het is toch niet correct om te vergelijken wat je nu bij Engie betaalde (verleden) en met wat de prijzen in de toekomstige periode zullen zijn.
            Trouwens zie ik nog steeds spreken over een variabel contract, binnen een paar maand kan dat met pech drie keer zoveel zijn en met geluk veel minder.
            Correct vergelijken doet men door de tarieven van dezelfde periode met elkaar te vergelijken.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Ja ik begrijp niet waarom de energie leveranciers tarieven per Kwh en een geschat jaarbedrag vermelden bij de energie vergelijk sites bij variabele tarieven, gezien die variëren. Ze kunnen zowel niets vermelden als men dit toch nog niet weet op voorhand...

              Weet iemand dit hier?

              Of zijn dit gewoon de startprijzen bij een nieuw contract? Dan neemt men uiteraard ook de goedkoopste.

              Ik kreeg een mail van Engie dat io een 0800 nr kon bellen en daar zouden ze mij kunnen overtuigen om toch bij hen te blijven staat er (65% blijft toch staat er). Maar waarom bieden ze dan niet direct ook lagere tarieven per Kwh aan, dat mensen niet kijken om over te stappen na 1j telkens?
              ​​​​​
              Last edited by KevinVdd; 28 juli 2023, 11:34.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                Ik kreeg een mail van Engie dat io een 0800 nr kon bellen en daar zouden ze mij kunnen overtuigen om toch bij hen te blijven staat er (65% blijft toch staat er). Maar waarom bieden ze dan niet direct ook lagere tarieven per Kwh aan, dat mensen niet kijken om over te stappen na 1j telkens?
                ​​​​​
                Omdat maar een minderheid van de klanten overweegt om van leverancier te veranderen en daarvan blijft volgens deze uitleg toch 65%.
                En waarom zouden ze lagere tarieven standaard aanbieden als de meerderheid toch blijft met een hogere prijs?
                Is zoals bij telecombedrijven, korting voor nieuwe klanten maar de blijvende klanten betalen steeds het maximum tenzij ze klagen en willen vertrekken.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Ik heb idd een lager voorstel gekregen van Engie

                  Elegant bood
                  14.39 dag en 12.98 nacht

                  Engie bood
                  12.855 dag en 10.861 nacht

                  En besloten bij Engie te blijven

                  Comment


                  • #10
                    Zoals mij voorstaat is Engie Direct (Indexed) een variabel contract.
                    De prijs is gebonden aan het maandelijks gemiddelde van de EPEX day ahead (= de spotprijs van de lopende maand, pas op het eind van de maand gekend).
                    De gegeven prijs is dus slechts een indicatie.
                    Om te vergelijken moet je dus de berekeningsformules naast mekaar leggen. Wanneer ze gelinkt zijn aan dezelfde index neem je degene die het minst commissie neemt per kWh en de minste vaste kosten.

                    Comment


                    • #11

                      Engie bood dus telefonisch : 12,855c/kWh dag en 10,861c/kWh nacht

                      Nu krijg ik een mail met dit contract/tarief van he n :

                      De geïndexeerde Direct-prijzen zijn berekend op basis van de indexatieparameters die beantwoorden aan de criteria die de overheid vastgelegd heeft.
                      De prijzen zullen maandelijks geïndexeerd worden o.b.v. de waarden van de laatste gekende maand en worden uitgedrukt in €/MWh.
                      Uw nieuwe prijzen zijn gebaseerd op de volgende formules (excl. btw): vaste vergoeding elektriciteit 26,34 €/jaar (incl. 6% btw)
                      Dagtarief 3,1454 + 0,1192 x EPEXDAM, nachttarief 3,0954 + 0,0949 x EPEXDAM, exclusief nachttarief 3,0954 + 0,0949 x EPEXDAM.
                      De prijs voor de geïnjecteerde elektriciteit wordt geïndexeerd op basis van de parameter EPEX DAM.
                      De formules (excl. btw) van toepassing zijn: dagtarief 0,0200 + 0,0834 x EPEXDAM, nachttarief 0,0200 + 0,0417 x EPEXDAM.

                      Bij mijn nieuw tarief staat online :
                      aug 2023 0,122 €/kWh (tweevoudig dag) 0,103 €/kWh (tweevoudig nacht) 0,103 €/kWh (uitsluitend nacht)
                      Klopt dit tarief dan met wat ik hierboven telefonisch doorkreeg, want is precies niet hetzelfde ?

                      Comment


                      • #12
                        Dat is dan lager dan wat ze telefonisch gemeld hebben zo te zien?
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X