Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden in de zomer ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winterbanden in de zomer ....

    Zijn er hier mensen die al met hun winterbanden tijdens de zomer hebben gereden ?

    Ik zit namelijk met een probleem, ik ben van plan om een andere auto te kopen en op mijn huidige liggen nog zeer goede winterbanden, dus nog voldoende reliëf
    Doch zou ik eigenlijk al overgeschakeld zijn op mijn zomerbanden, doch als ik dat doe dan moet ik er minstens twee vervangen wegens slijtage.
    Dus eigenlijk een verloren kost omdat ik toch niet met deze auto blijf rijden, doch is alleen de vraag wanneer de levering zal zijn .....

    Dus tjah, een beetje een dilemma, ofwel blijven rijden met mijn winterbanden totdat ik de andere wagen heb, ofwel toch nog zomerbanden aankopen en dus een "verloren" kost doen ?

    iemand ervaring hiermee ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Al gedaan, auto ging verkocht worden na een paar maand maar de zomerbanden waren versleten.
    Gewoon winterbanden erop gelaten en daarmee blijven rijden.
    Bij normaal rijgedrag merkt men daar eigenlijk weinig van, met regenweer is het zelfs wat in het voordeel indien de banden nog OK zijn.
    Ook zo naar de keuring geweest en geen enkel probleem.
    Vermoedelijk slijten ze iets sneller in de zomer, maar daar heeft men geen last van als men de wagen toch verkoopt.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Ook reeds gedaan. Zelfs twee zomers + twee winters na elkaar met winterbanden gereden. Het kan zelfs zijn dat het drie zomers was... het is al een tijd geleden.
      Zelfs mee op reis geweest, toch een paar duizend km. Nooit iets ondervonden. Zoals Verseg schrijft, slijten ze wellicht sneller.
      Ik deed het omdat mijn zomerbanden tegenaan de wettelijke profieldiepte zaten, en mijn winterbanden nog praktisch geen sleet vertoonden, en ik toch van plan was All Season banden te kopen.
      Dus met winterbanden gereden tot die ook ongeveer 'versleten' waren.
      Nu al jaren heel tevreden over mijn MICHELIN CrossClimate banden.
      Het zijn wel geen echte winterbanden, maar als het echt wintert op de wegen komen wij toch niet op de weg, tenzij in uiterste nood.

      Comment


      • #4
        Zoals gezegd, kan op zich geen kwaad, maar ideaal is het niet ivm slijtage en misschien een iets langere remafstand als het erg warm is. Bij normaal gebruik geen enkel probleem, inderdaad te gek om nieuwe banden te zetten op een auto die je niet lang meer houdt.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Zijn er hier mensen die al met hun winterbanden tijdens de zomer hebben gereden ?

          Ik zit namelijk met een probleem, ik ben van plan om een andere auto te kopen en op mijn huidige liggen nog zeer goede winterbanden, dus nog voldoende reliëf
          Doch zou ik eigenlijk al overgeschakeld zijn op mijn zomerbanden, doch als ik dat doe dan moet ik er minstens twee vervangen wegens slijtage.
          Dus eigenlijk een verloren kost omdat ik toch niet met deze auto blijf rijden, doch is alleen de vraag wanneer de levering zal zijn .....

          Dus tjah, een beetje een dilemma, ofwel blijven rijden met mijn winterbanden totdat ik de andere wagen heb, ofwel toch nog zomerbanden aankopen en dus een "verloren" kost doen ?

          iemand ervaring hiermee ?

          grts
          Sieg
          Mag Sieg, maar in sommige gevallen moet je een sticker met de Max snelheid
          op je dashboard hebben, meestal te zot voor woorden maar toch moet het, heeft te maken
          met de voorziene snelheidindex van de banden banden waarmee de auto gehomologeerd is als hij nieuw was, tenzij dat nu zou veranderd zijn.
          Last edited by Geerten; 29 juni 2023, 09:15.

          Comment


          • #6
            Alles samengevat:
            Langere remweg.Paar meter.(Met crossclimate idem,maar minder uitgesproken) Dus wat meer afstand houden.
            Meer slijtage.
            Wat minder wegligging..Zeker als je winterband een kleinere maat heeft dan je zomerband(breedte).Bij normale rijstijl maakt dat niet veel uit.
            Beperking topsnelheid.Ligt ngl de band rond 160 km/h of meer.Staat op de band vermeld..Daar zullen we hier dus niet veel last van hebben.
            Bij zware regen beter wegligging daar het zwaarder uitgetekend profiel meer water evacueert dan een zomerband.
            Een winterband in goede staat is waarschijnlijk beter dan een zomerband die zijn beste tijd gehad heeft.
            Maar ideaal ?
            Last edited by demuro; 29 juni 2023, 10:24.

            Comment


            • #7
              Er zijn heel wat automobilisten die het hele jaar door met winterbanden rijden, als dat echt grote problemen zou geven met de verkeersveiligheid, dan zou dat wel verboden zijn.
              Als je hier in België de geldende verkeersregels volgt, en je houdt voldoende afstand, dan zal je zelden of nooit de maximale grip van je autobanden nodig hebben.
              Wat de remafstand betreft, die is niet alleen afhankelijk van de banden, maar ook voor een heel groot deel van het soort wegdek, asfalt (daarvan zijn er zelfs verschillende soorten die elk hun specifieke eigenschappen hebben), beton, klinkers en kasseien zullen voor een andere remafstand zorgen.
              Verder is de remafstand ook sterk afhankelijk van de toestand van het wegdek (slijk, stof, nat, gaten en andere oneffenheden, als het lang droog geweest is en het begint dan te regenen, dan wordt vooral asfalt heel glad).
              En de ene auto zal ook al beter remmen dan de andere, ook daar zijn vrij grote verschillen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Wat de remafstand betreft, die is niet alleen afhankelijk van de banden, maar ook voor een heel groot deel van het soort wegdek, asfalt (daarvan zijn er zelfs verschillende soorten die elk hun specifieke eigenschappen hebben), beton, klinkers en kasseien zullen voor een andere remafstand zorgen.
                Verder is de remafstand ook sterk afhankelijk van de toestand van het wegdek (slijk, stof, nat, gaten en andere oneffenheden, als het lang droog geweest is en het begint dan te regenen, dan wordt vooral asfalt heel glad).
                En de ene auto zal ook al beter remmen dan de andere, ook daar zijn vrij grote verschillen.
                Klopt wel, maar dat is voor alle soorten banden hetzelfde, als de baan bijvoorbeeld gladder is door slijk dan is dat ook voor een zomerband.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Bedankt iedereen voor de reacties
                  Dus blijf ik toch bij mijn eerste idee en blijf ik verder rijden op de winterbanden

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou hetzelfde doen.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Bedankt iedereen voor de reacties
                      Dus blijf ik toch bij mijn eerste idee en blijf ik verder rijden op de winterbanden

                      grts
                      Sieg
                      Groot gelijk. Ik heb ooit een wagen ingeleverd met vier wielen met winterbanden erbij, inderdaad wielen, de winterbanden lagen op stalen velgen. Ik was er toch niks meer mee, aangezien de volgende wagen totaal andere bandenmaten had. Ik kan niet ontkennen, dat het toen toch een beetje pijn deed, dit extraatje bij mijn wagen te moeten laten. O.a. ook daarom mijn keuze voor Cross Climate, geen wissels meer tussen zomer/winter, en je heb slechts één stel banden. Ik weet wel, als je met je winterbanden rijdt, dan slijten je zomerbanden niet, en omgekeerd, maar die twee wissels jaarlijks zijn ook niet gratis. Tenzij je zoals ik toen je winterbanden op stalen velgen zelf bijhoudt en de WIELwissel thuis zelf doet. Voor wie tijdens de winter dagelijks de baan op MOET is het natuurlijk een andere zaak, dan zijn echte winterbanden misschien toch een aanrader... alhoewel met de laatste winters, of moeten we zeggen de iets koudere herfst/lente .
                      Last edited by Guest49; 29 juni 2023, 18:02.

                      Comment

                      Working...
                      X