Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rotonde voorrang fietsers.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rotonde voorrang fietsers.

    Kan dat?
    Hier in het dorp, ligt een rotonde met afgescheiden fietspad.
    Er komen vier toegangswegen op te rotonde, rondom de rotonde
    ligt een afgescheiden fietspad, waarvan drie met haaientanden plus
    laagstaand B1 verkeersbord.
    Maar ook één zonder enig teken dat de fietsers voorrang moeten verlenen.
    Lijkt mij nogal verwarrend, en is dat wel wettelijk?

  • #2
    Ik heb het even opgezocht, er zijn twee mogelijkheden naargelang er een vrijliggend fietspad is of niet:

    "Rotonde met fietspad Je bent verplicht op het fietspad te rijden. Op het fietspad op de rotonde heb je voorrang. Let extra op voor het afslaand verkeer.
    Rotonde met vrijliggend fietspad: Op dit fietspad heb je geen voorrang."

    Het kan dus inderdaad voor verwarring zorgen voor de automobilisten, maar ook voor de fietsers.
    Als fietser weet ik dat ik op een rotonde extra moet opletten, want dat is altijd een gevaarlijke plaats om te fietsen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik heb het even opgezocht, er zijn twee mogelijkheden naargelang er een vrijliggend fietspad is of niet:

      "Rotonde met fietspad Je bent verplicht op het fietspad te rijden. Op het fietspad op de rotonde heb je voorrang. Let extra op voor het afslaand verkeer.
      Rotonde met vrijliggend fietspad: Op dit fietspad heb je geen voorrang."
      Klopt Bart dat weet ik,
      maar waar ik aan twijfel is of het wettelijk is om drie oversteekplaatsen van de nodige
      verkeerd tekens te voorzien en één niet, dat op een en dezelfde rotonde met vrijliggende
      fietspad, zeer verwarrend voor de fietsers zelf,
      sommigen vlammen daar maar door zonder kijken, gewoon omdat op die ene
      plaats geen stoptekens of haaientanden staan.

      Comment


      • #4
        Maak je geen illusies.
        Fietsers hebben een aparte wegcode.
        Voorrangsborden,stopborden,haaientanden staan daar niet in.
        Voorrangsregels:Ik heb altijd voorrang,en die neem ik dan liefst zonder kijken.Want ik ben de zwakke weggebruiker.
        Bij ons trek je groot lot als er al één is die vertraagt.
        Ik fiets ook veel,maar heb nog de klassieke wegcode.
        De zwakke weggebruiker:een uit de hand gelopen campagne.

        Comment


        • #5
          Op een plaats waar men per definitie geen voorrang heeft, daar zijn de borden niet verplicht maar de wegbeheerder mag ze aanbrengen om twijfel weg te nemen.
          Idem wat een oversteekplaats voor fietsers betreft.
          Maar zie jij veel fietsers stoppen voor een stopteken of rood licht?
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            'Maar zie jij veel fietsers stoppen voor een stopteken of rood licht?'
            Ja, bijna iedereen, maar hangt wel van de omstandigheden af. Ik rij soms ook door een rood verkeerslicht midden in de nacht, dat eigenlijk bij weinig of geen verkeersaanbod op knipperend oranje dient te staan. Ik werd daarop een keer aangehouden: er reed een politieauto achter me die ik goed gezien had. Zij begrepen goed waarom ik doorreed toen ik zei dat ik niet onnodig voor een paal ga staan te wachten terwijl er in de verste verte geen ander verkeer is. Dat was met de fiets: in de auto zou ik altijd wachten op groen licht.

            Comment


            • #7
              Veel geluk gehad.
              Ken er ene die met een auto midden in de nacht na gestopt te hebben,door een rood licht reed.Geflitst
              15 dagen rijbewijs ingetrokken en proeven af leggen.

              Fietsers stoppen voor een rood licht als ze rechts moeten indraaien?
              Rij een stukje over het voetpad naast het rode licht en zo, de straat in.
              Oude mensen doen ook zaken die ze niet moeten.Straat oversteken:zullen wel stoppen voor een oude mens,terwijl er 5 meter verder een zebrapad ligt.Met de fiets idem,en dan worden ze opgescheept.Kom je nog eens in de krant.

              Iedereen steekt soms wel iets uir,maar het is de totale mentaliteit die verkeerd zit.
              Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met die rotonde.Blijft een rare constructie.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                'Maar zie jij veel fietsers stoppen voor een stopteken of rood licht?'
                Ja, bijna iedereen, maar hangt wel van de omstandigheden af. Ik rij soms ook door een rood verkeerslicht midden in de nacht, dat eigenlijk bij weinig of geen verkeersaanbod op knipperend oranje dient te staan. Ik werd daarop een keer aangehouden: er reed een politieauto achter me die ik goed gezien had. Zij begrepen goed waarom ik doorreed toen ik zei dat ik niet onnodig voor een paal ga staan te wachten terwijl er in de verste verte geen ander verkeer is. Dat was met de fiets: in de auto zou ik altijd wachten op groen licht.
                Ik zie geen enkele geldige reden waarom men met een fiets door rood zou moeten rijden buiten de kruispunten waar dit met een verkeersbord aangegeven wordt bij rechtsaf gaan.
                Niet onnozel voor een paal staan is niet iets dat in het verkeersreglement staat.
                Met deze redenering mag men dan ook 's nachts op een lege snelweg te snel rijden … niet voor piet snot traag rijden.
                De meerderheid van fietsers negeert een stopteken, negeert rode lichten, rijdt zonder licht, rijdt in verkeerde richting, negeert het fietspad, …
                Misschien streekgebonden?
                Gelukkig begint de politie hier ook eens fietsers te beboeten.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  'Maar zie jij veel fietsers stoppen voor een stopteken of rood licht?'
                  Ja, bijna iedereen, maar hangt wel van de omstandigheden af.
                  ROFL. Sorry, dit is niet geloofwaardig. In Limburg bvb is er geen enkele fiester die stopt voor een omgekeerde driehoek en haaietanden op het fietspad. Fietsers denken bvb ook dat ze op elk voetpad voorrang hebben als ze niet van hun fiest afstappen.

                  En het ergste is dat automobilisten gelijk makke schapen ervoor stoppen en doen alsof die fietsers -die in overtreding zijn- de koning zijn er er licht uit hun gat komt.

                  Vorige zondag ook nog. Rommelmarkt, straten verboden voor alle verkeer. En de ene groep wielerterroristen na de andere al fietsend door de voetgangers en iiedereen moest maar opzij gaan voor die idioten in hun spannend pakje. Ja, 500 meter omrijden is teveel. Als hun ballen bij elkaar genepen worden door wat lycra, dan is hun verstand uitgeschakeld.

                  Ik zie bijna elka dag fietsers door het rood rijden, stop borden negeren, voorrang van rechts negeren, op het voetpad rijden en EISEN dat de voetgangers uit de weg gaan wat het voetpad is voor hun. Het wordt hoog tijd dat hier eens wordt ingegrepen. Maar ja.... de politiek wil dat iedereen plots gaat fietsen en dus is alle ok.

                  Comment


                  • #10
                    Wat zijn Spanik en VerSeg toch brave mensen in het verkeer, zij verdienen een onderscheiding. Met al die miljoenen anderen die zich niet stipt aan de regels houden ben je een uitzondering. Misschien ben ik nog braver wanneer ik in de auto zit. Ik geef indien mogelijk altijd voorrang aan (brom)fietsers en voetgangers ongeacht of zij zich al dan niet aan de regels houden, zij zijn immers de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Het beste nog: je niet zo opwinden over een andere verkeersdeelnemer want daar komen juist ongelukken van.

                    Comment


                    • #11
                      Ik reed altijd op de fiets naar het werk, onderweg kwam ik 1 kruispunt met lichten tegen, en ik ben daar altijd gestopt als het licht voor mij op rood stond.
                      S' morgens stond ik nooit voor het licht, want dan moest ik daar rechts afdraaien en daar staat voor de fietsers die rechts afdraaien op het fietspad geen licht (als je rechtdoor of links over het kruispunt moet, dan zijn er wel lichten).
                      S' avonds stond ik meestal 2 keer na elkaar voor de lichten, want dan moest ik daar naar links, de auto's staan dan 1 keer voor het licht, fietsers moeten daar twee keer wachten om het kruispunt over te steken als ze pech hebben (eerst moet je er rechtdoor over, en dan nog eens naar links, met de auto kan je altijd meteen naar links afdraaien als de groene pijl naar links aan is).
                      Ik heb daar in al die jaren bijna geen fietsers door het rood zien rijden, want tijdens de spitsuren is dat zo goed als onmogelijk zonder dat je aangereden wordt.

                      Wat de wielertoeristen betreft, die zijn volgens mij allemaal "slaaf" van het kilometertellertje, ze willen geen gezichtsverlies lijden door een iets lagere gemiddelde snelheid aan te houden tijdens hun rit, en daarom rijden ze overal zo snel mogelijk door, zonder veel rekening te houden met de andere weggebruikers.
                      Of dat in groep is of alleen, dat maakt niet veel uit, meestal gebruiken ze dan ook nog een app waardoor hun vrienden kunnen zien waar en hoe snel ze gebben gereden, en die gemiddelde snelheid is belangrijker dan de verkeersveiligheid.
                      In het jaagpad langs de vaart zit er hier vlakbij een kleine knik omdat er op die plaats een terras is gebouwd, het jaagpad is daar dus een stukje verlegd waardoor je een paar korte bochten moet nemen om daar langs te rijden.
                      Als ik daar een wielertoerist zie komen (tegenligger) dan zet ik mij al aan de kant om ongelukken te vermijden, en dat geldt ook voor speed pedelecs, want die rijden gewoonlijk op dezelfde manier (zonder manieren dus...).

                      Hier vlakbij zijn ze aan een hoofdweg aan het werken, de omleiding voor plaatselijk verkeer is hier door de straat.
                      Ik woon vlakbij een kruispunt met voorrang van rechts, waarbij er op beide hoeken een woning staat, je ziet dus niets komen voor je op het kruispunt komt.
                      Tijdens de weekends zie ik hier verschillende groepen wielertoeristen langs komen die niets zien aankomen, en die wel zo snel mogelijk over dat kruispunt naar links draaien (rechtdoor kan niet, want dan rij je in de vaart).
                      Ze mogen dan wel voorrang hebben, maar ze gebruiken wel de hele baan zodat ze als ze pech hebben tegen een auto kunnen aanrijden die hier dan de straat in draait.
                      En er zijn ook genoeg auto's die de vaart volgen, en die niet echt rekening houden met het verkeer dat hier uit de straat komt, het is dus heel gevaarlijk om je voorrang te nemen zonder goed uit te kijken, zeker als je geen "blikken doos" rond je lichaam heb op dat moment.
                      Last edited by Black B@ndit; 28 juni 2023, 08:47.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Wat zijn Spanik en VerSeg toch brave mensen in het verkeer, zij verdienen een onderscheiding. Met al die miljoenen anderen die zich niet stipt aan de regels houden ben je een uitzondering. Misschien ben ik nog braver wanneer ik in de auto zit. Ik geef indien mogelijk altijd voorrang aan (brom)fietsers en voetgangers ongeacht of zij zich al dan niet aan de regels houden, zij zijn immers de kwetsbaarste verkeersdeelnemers. Het beste nog: je niet zo opwinden over een andere verkeersdeelnemer want daar komen juist ongelukken van.
                        Ik heb in mijn leven al veel gereden met allerlei voertuigen zoals met de wagen, vrachtwagen, fiets, bromfiets, motorfiets, vrachtwagen en eender met wat heb ik altijd verkeerslichten, stoptekens, voorrang en dergelijke gerespecteerd.
                        Kan iedereen eens overkomen door iets niet gezien te hebben, maar ik voel het al niet correct als ik eens door oranje rij doordat het te nipt werd om te stoppen.
                        Ik ga ook geen fietsers of voetgangers overhoop rijden als ze een fout maken, maar ga niet per definitie stoppen waar zij geen voorrang hebben om ze door te laten … zo leert men het ook op de rijschool en moet men het doen tijdens een rijexamen.
                        Voorrangsregels zijn er net om het verkeer vlotter te laten gaan.
                        Uiteraard als ge in de file staat is de situatie anders.
                        Wie op een baan 70 plots alles dichtgooit om een fietser te laten oversteken waar die geen voorrang heeft, die lokt eerder zelf een gevaarlijke situatie uit want als die er achter niet kan stoppen en hem voortduwt, dan rijdt die alsnog de fietser aan.
                        Men moet niet rijden om te hebben, maar wel vlot rijden.
                        Zwakke weggebruikers maken zichzelf vaak zwak door zelf regels te negeren.
                        Om te zwijgen van fietsers die denken dat ze al rijdend voorrang hebben op een zebrapad.
                        Zelf dwing ik nooit een voorrang af, als de anderen niet stoppen dan wacht ik liever zelf.
                        Zoals de gouden regel … een voorrang geeft men, die neemt men niet.
                        Staat eigenlijk ook zo in het verkeersreglement, “voorrang verlenen aan voetgangers op een zebrapad”, er staat niet “voetgangers neem jullie voorrang”, integendeel want in principe mogen ze pas oversteken na oogcontact en zeker te zijn dat de automobilist hen gezien heeft en nog kan stoppen.
                        Hoeveel voetgangers doen dit?
                        Ik zou niet eens durven oversteken zonder zeker te zijn, maar velen lopen gewoon onverwacht over tot het ooit eens mislukt.
                        En het zijn net al die de regels bewust negeren dat ongevallen of frustraties bij anderen uitlokken.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X