Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nieuwe ( SSD ) schijven voor backup ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke nieuwe ( SSD ) schijven voor backup ?

Ik gebruik hier al jaren een Synology NAS server als backup station. Vroeger stond die dag en nacht te draaien. Hierop zijn ook de ipcamera's aangesloten. Die ipcamera's hangen nu aan een aparte nas. Ik koop steeds harde schijven die gemaakt zijn voor gebruik in een nas. Steeds western digital gebruikt maar eigenlijk niet zo tevreden. De eerste reeks 2TB schijven die er in staken na enkele jaren defect. Daarna 3TB schijven er in na 4j kapot en nu de laatste reeks 4TB schijen gekocht eind 2020 ook al weer 1 van kapot terwijl de nas al maanden niet gebruikt wordt en veilig in de kast ligt. Met al die defecte schijven heb ik gelukkig nog geen enkele foto verloren maar wel mijn volledige muziek collectie ben ik kwijt.

Dus nu de vraag , ik ga afstappen van alles via de NAS te backuppen en met externe schijven werken. Maar welk soort schijf koop ik nu best ? Een SSD schijf of een klassieke harde schijf. En welk merk want met western digital heb ik het gehad.

Alles in de cloud is ook een optie maar nogal duur gezien de grote omvang van mijn data.

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

mir, hier naast mijn 8TB Lacie read opslag systeem nog een paar SanDisk Extreme Portable SSD‘s.

Comment

Ik ga het eens bekijken, maar koop ik niet beter verschillende ssd's met
      een lagere capaciteit? Zo staat de data verdeeld en ben je niet alles kwijt als de ssd kapot gaat ?

mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
        Ik ga het eens bekijken, maar koop ik niet beter verschillende ssd's met
        een lagere capaciteit? Zo staat de data verdeeld en ben je niet alles kwijt als de ssd kapot gaat ?

mir
        Ik heb er drie van 1TB mir, en bewaar er enkel mijn afgewerkte jpg bestanden op.
        Zelfde met andere bestanden, alles staat tenslotte ook nog eens dubbel op die 8TB
        Lacie hé, maar dan ook de raw bestanden.

Comment

Ik heb een oude Synology NAS DS213J (ik vermoed dat ik deze in 2014 gekocht heb (die 13 in de naam is het introductiejaar bij Synology). Deze bevat 2 WD RED schijven van 4 TB in mirroring (dus 4 TB capaciteit).
          Heb met deze NAS nog nooit problemen gehad. Deze is ingesteld om na 30 minuten uit te schakelen als deze niet gebruikt wordt. Ik gebruik deze NAS voornamelijk als backup en als DLNA mediaserver (voornamelijk muziek en foto's)..

Het verschil tussen een gewone harde schijf en een NAS harde schijf is heel klein. Hardwarematig zijn ze gelijk. De firmware is anders geprogrammeerd : een NAS schijf zal minder pogingen doen om moeilijk leesbare gegevens meerdere malen uit te lezen. Bij een NAS is dat ook niet nodig, omdat de gegevens ook op een andere schijf staan...

Met harde schijven moet je wat geluk hebben. Ik krijg maandelijks wel een emailtje van de NAS met de melding of de schijven nog "gezond" zijn. Tot vandaag is dat altijd al het geval geweest.
          Een NAS is maar een NAS als de schijven in RAID staan en min. 1 schijf als redundantie hebben. De kans dat je dan gegevens verliest is heel klein (als je tenminste voldoende vroeg reageert als er toch een schijf verloren gaat).

Met SSD's heb ik eerlijk gezegd wel problemen om deze als backup in te zetten. Ik heb al 2 SSD's (1 in mijn desktop en 1 in een laptop) die na een 5 jaar zijn stuk gegaan, en waardoor de PC dus niet meer kon opstarten. Dit gebeurt van de ene dag op de andere : plots is het gedaan en dan sta je daar...
          Nu : ik gebruik SSD's dus enkel als opstartschijf (en voor programma's). Gegevens staan er niet op. En je PC opnieuw moeten installeren is niet zo'n ramp. Gegevens verliezen een pak meer.

Ik zou nooit een SSD gebruiken als backup. En hou er ook rekening mee dat een NAS maar een backup wordt als deze effectief een 2e plaats is waar je je gegevens bewaard. RAID is NOOIT een backup.
          Last edited by polleke_cgc; 22 juni 2023, 22:48.
          Groeten,

Polleke

Comment

Working...
          X