Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electriciteitsvraagje voor de kenners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Electriciteitsvraagje voor de kenners

    Ik heb een licht in de gang die je op 3 plaatsen kan bedienen, dus een wisselschakelaar is nodig.
    In de gang heb ik precies 2 extra witte kabels (ipv een simpele blauwe/bruine/aarding), ik denk dat het licht doorgetrokken is naar mijn 2 slaapkamers, want een kennis veranderde de draadjes en heb nu geen licht meer in de slaapkamers.
    De andere 2 lichtschakelaars in de gang en living die ditzelfde licht bedienen in de gang, hebben de klassieke 3 kabels, passen dus in gewone enkelvoudige lichtschakelaars.

    Als ik het licht op 3 plaatsen wil bedienen, moet ik op alle 3 de plaatsen dan 3 wisselschakelaars plaatsen ? (of werkt 1 wisselschakelaar + 2 enkelvoudige ook) ?
    Last edited by CanonYouCan; 8 juni 2023, 17:07.

  • #2
    Je hebt 2 wisselschakelaars nodig en 1 kruisschakelaar (zoek met Google: licht bediening 3 plaatsen).
    Ronny

    Comment


    • #3
      Ik zou die kennis toch maar vragen om er met zijn pollen af te blijven want anders kunt ge binnenkort alles beginnen uitzoeken.
      En als je helemaal niet weet hoe het allemaal werkt, dan zou je er best even een kennis met kennis (rare zin) of professioneel laten naar kijken.
      Voor een lichtpunt met drie schakelaars heb je inderdaad een kruisschakelaar en twee wisselschakelaars nodig, uiteraard in de juiste volgorde.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Kruisschakeling: https://www.google.be/search?q=kruis...client=gws-wiz
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Bedankt, net erachter geweest in de Brico, Sencys genomen want die Niko's kosten dubbel/driedubbel de prijs, serieus overdreven.

          Ander vraagje : een LED-strip kun je niet zomaar aan de electriciteit aansluiten zeker ?
          Heb hier ééntje met USB kabel en das wss slechts 5V ofzo :-)
          De betegeling is al gebeurd, enkel nog voegen. Anders kon ik nog tussen de voegen een rode/blauwe kabel steken, de USB afknippen en die draden verbinden, maar zou doorbranden zeker :-D

          Zoiets had mooi geweest :
          Je kunt volop inspiratie opdoen voor het toilet in de badkamer van je droomhuis door dit artikel te lezen. In dit artikel bekijken we kijken naar enkele


          In mijn dochter haar kamer heeft zij een led-strip, maar das met adaptor naar 220V, is iets te opzichtig om in de WC te steken en zelfs geen stopcontact daar.

          Zal nog eens kijken welke andere mooie lichtjes ze hebben voor in het WC.
          Nu heb ik een klein half curve lampje boven de deur.

          M'n vriendin zei een led-strip met batterijen, maar daar begin ik niet aan :-D

          Comment


          • #6
            Er zijn led strips die werken op 5V, en 12V. Om die aan te sluiten op het net heb je een voeding nodig, ik weet niet of er led strips zijn met een ingebouwde voeding doe rechtstreeks op 230V kunnen werken.
            Als je een 5V of 12V led strip rechtsreeks op het net aansluit, dan zal die heel eventjes licht geven, en waarschijnlijk ook nog heel wat rook...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Ledstrips werken normaal op 12V Of 24V.
              Er zijn er die op 5V werken maar dat zijn korte stukken of strips die bijna geen licht geven.

              Best dat je strips gebruikt die op 24V werken.
              De stroom door de draden is dat wat lager en kunnen daardoor wat dunner zijn.

              Om een LED strip te laten branden heb je een LED driver nodig.
              Dit is de "voeding" die de spanning en stroom levert voor de strip.
              Een LED driver moet dan ook gekozen worden afhankelijk van het vermogen en de lengte van de strip.
              Zeg maar de hoeveelheid LED's die op de strip zitten.

              mvg
              nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

              Comment


              • #8
                Geert is langsgeweest en hij kon alles, echt top, beter dan een electricien !
                Zit soms ingewikkeld in elkaar in oude gebouwen waar je niets van kent, maar hij had heel professionele meettoestelen en accessoires mee, je ziet dat hij dit gestudeerd heeft en veel ervaring heeft.
                Het was een serieus werkje, maar opgelost!!! Ondertussen heb ik hem gemotiveerd dus hij is terug op het forum :-)
                Last edited by CanonYouCan; 19 juni 2023, 15:46.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                  Geert is langsgeweest en hij kon alles, echt top, beter dan een electricien !
                  Zit soms ingewikkeld in elkaar in oude gebouwen.
                  Was inderdaad wat zoeken als er geen plan voorhanden is Yves,
                  maar je mag zeker niet klagen wat je elektrische installatie betreft,
                  een appartement uit die jaren met in totaal meer dan 20 kringen
                  allemaal op aparte zekeringen, en correct beveiligd op 300 en 30 mA
                  verliesstroomschakelaars, ik ben er zeker van dat de elektriciteit
                  daar reeds eens volledig gerenoveerd is geweest, en dat is zeker
                  ook volgens de regels gedaan geweest.
                  Jammer dat er nadien wat gefoefel is gebeurd door iemand zonder veel
                  kennis van zaken.
                  Eigenlijk heb jij daar ook wel flink wat beschikbaar vermogen.
                  Een 400 volt 27Kw aansluiting, weinig mensen hebben dat hoor,
                  heeft natuurlijk ook te maken met je elektrische verwarming, maar blijft
                  toch een deftige aansluiting.
                  Een oud gebouw zei jij, maar ik ben nog maar in weinig zo ruime
                  appartementen geweest, en aan voorzieningen zeker ook geen tekort,
                  velen zouden daarvoor willen tekenen denk ik.

                  Last edited by Geerten; 19 juni 2023, 13:20.

                  Comment

                  Working...
                  X