Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand al zelf een badkamerboiler geinstalleerd?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Iemand al zelf een badkamerboiler geinstalleerd?

Lijkt niet zo moeilijk, rood (warm) links, in het midden koud met uitlaatventiel en rechts de afvoer met wat teflon tape of pasta. En eerst met water vullen en later pas stekker insteken.

In de handleiding staat het vol waarschuwingen en opgepast door erkende monteur te installeren enz. Wat is er dan zo moeilijk aan???

Ik kocht er geen aansluitset bij, deze kost €49, er zit enkel een uitlaatventiel en stekker bij.

Ik denk de flexibele buizen en de "PVC afvoerslang 1meter t.b.v. inlaatcombinatie" zelf te kopen.

Het enige wat ik mij afvraag is waarom een dunnr PVC afvoerslang?! Bij mijn vorige was dit een flexibele buis, mijn muur heeft ook zo'n aansluiting als afvoer. Mijn boiler en muur hebben een aansluiting voor een schroef, op de foto heeft slechts 1 vd 3 slangen een schroef, heel raar.

Heb ik al die andere accessoires nodig uit de link hierboven? Waarvoor het "kunststof T-stuk tbv je sifon" bvb? Bij mijn vorige boiler had ik dit niet.

Is voor een Eldom Favorite 80 Wifi.
    Last edited by CanonYouCan; 27 mei 2023, 23:11.

Re: Iemand al zelf een badkamerboiler geinstalleerd?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "mijn muur heeft ook zo'n aansluiting". De boiler in het buitenverblijf heeft ook zo'n stukje flexibele afvoer. Ik dacht dat dit van de inlaatcombinatie/veiligheidsgroep naar de afvoer ging. Daar moet niet veel water door, dus zo'n flexibel is genoeg. Je kan het met gewone afvoerbuis ook doen en een sifon.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Ik begrijp niet wat je bedoelt met "mijn muur heeft ook zo'n aansluiting". De boiler in het buitenverblijf heeft ook zo'n stukje flexibele afvoer. Ik dacht dat dit van de inlaatcombinatie/veiligheidsgroep naar de afvoer ging. Daar moet niet veel water door, dus zo'n flexibel is genoeg. Je kan het met gewone afvoerbuis ook doen en een sifon.
      Ik denk dat hij bedoelt dat er in de muur een aansluiting zit met schroefdraad (?). Dat stukje flexibele afvoer is inderdaad voor de overloop van de veiligheidsgroep, daar komt slechts nu en dan wat gedruppel door, zeker geen grote hoeveelheden. Misschien bedoelt hij ook dat er reeds een soort afvoer uit de muur komt voor deze overloopslang (?)
      Het is wel allemaal een beetje vaag als je de situatie niet ziet of kent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht

Het enige wat ik mij afvraag is waarom een dunnr PVC afvoerslang?! Bij mijn vorige was dit een flexibele buis, mijn muur heeft ook zo'n aansluiting als afvoer. Mijn boiler en muur hebben een aansluiting voor een schroef, op de foto heeft slechts 1 vd 3 slangen een schroef, heel raar.

Heb ik al die andere accessoires nodig uit de link hierboven? Waarvoor het "kunststof T-stuk tbv je sifon" bvb? Bij mijn vorige boiler had ik dit niet.

Is voor een Eldom Favorite 80 Wifi.
        Normaal draai je eerst een stopkraan in de aansluiting van je muur. Vanaf deze stopkraan kan je dan via de flexibel naar je boiler.
        De nut zit op je stopkraan en die past over het buisje dat op je flexibel zit. Normaal is dit 1/4".
        Mvg
        nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

Comment

Vroeger installeerde ik die dingen ook zelf. Is niets moeilijk aan als je een beetje handig bent.
          Je moet wel wat gereedschappen hebben.
          Je loopt ook geen risico op problemen met een keuring of zo.

Comment

Inderdaad, ik bedoel zo'n plastic pvc buisje van 0.5cm past toch niet op die afvoer met schroef (3e op de foto) of is het de bedoeling dat dit dun plastic buisje er gewoon los in wordt gestoken?

En heb ik dat wit plastic en goudkleurig T-Buisje wel nodig van die link?
            Last edited by CanonYouCan; 28 mei 2023, 14:18.

Comment

Erg moeilijk in te schatten maar omdat het alle drie netjes afgesloten aansluitingen zijn, lijkt het me meer op een systeem voor keukenboilers waarbij één voeding voor de boiler is en de twee andere naar de kraan gaan. Dat moet dan een kraantje zijn dat erop voorzien is, de eventuele overdruk wordt opgevangen door de kraan die dan bewust lekt. Maar dat is een ander systeem dan jouw boiler waarbij een pvc slang de overdruk afvoert naar een emmer of sifon. Ken je de vorige situatie niet?
              Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Was gewoon een badkamerboiler met warm links, koud int midden en bakje met sifon en een flexibel naar de afvoer rechts.

Ik heb reeds 2 flexibele slangen gehaald bij de gamma.
                Dit kraantje zat bij de boiler, moet ik het stukje (zie onderaan) rechtstreeks op koud vd boiler aansluiten en daarna de flexibel eronder tot aan de muur. En in dat gaatje rechts het 9mm pvc afvoerbuisje en zo in de afvoer leggen (3e aan de muur dus) zoals op 3min 25 hier?

Dan is er geen plaats meer voor een sifon.

Anderzijds zie ik hier een ander type, die onderaan wel een sifon heeft zoals mijn vorige boiler. Maar het pvc buisje van 9mm die dan uit dat gaatje rechts op dat kraantje zal uitstken blijft mij een raadsel, om dit zomaar los in de 3e uitvoer los in mijn muur te steken?!

Last edited by CanonYouCan; 28 mei 2023, 19:46.

Comment

Het nut dat in de handleiding staat dat men het door een monteur (lees iemand met kennis) moet laten doen, wordt precies alsmaar meer bewezen. [emoji6]
                  Zou het uiteindelijk ook niet goedkoper geweest zijn om het te laten installeren? [emoji848]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Aan de boiler die TS gekocht heeft zijn - zoals bij alle normale boilers - slechts TWEE aansluitingen (van 1/2 duim in zijn geval).
                    Die kunnen met de juiste maat flexiebels aangesloten worden.

Langs de ene komt het koude water binnen na eerst langs het veiligheidsventiel te zijn gegaan.
                    Hieruit komt een beetje water telkens de boiler opwarmt. Dit moet je op een afvoer aansluiten bv met 32mm PVC (via een sifon). Op deze leiding staat geen druk. Een dunner slangetje zou ook kunnen alhoewel je langs deze weg ook de boiler moet kunnen leeglaten voor onderhoud of bij vorstgevaar.
                    (ik ga voorbij aan de oplossing met een sanitair expansievat).
                    Langs de andere aansluiting komt het warme water naar buiten.

Dat aansluitsetje met 3 slangen is niet het juiste.

Van de 3 aansluitingen die uit de muur komen moet hij eerst die van koud water vinden (de enige waar water zal uitkomen als hij de stop losdraait, begin met de linkse).
                    Was de middenste soms niet voor GAS ?

PS: ik dacht dat hij alles ging uitkappen en opnieuw leggen ?
                    En zijn er echt geen boekjes of youtube filmpjes "loodgieterij voor dummies" .
                    Last edited by palombian; 28 mei 2023, 23:39.

Comment

Volgens mij is dat "kraantje" een overdruk/veiligheidsklep die ervoor zorgt dat het keteltje niet uit elkaar barst als het water uitzet terwijl het opwarmt.
                      Uit het slangetje zal dan tijdens het opwarmen wat water druppelen.
                      Als je daar geen afvoer voor hebt, dan zou je er eventueel een plastieken fles of iets in die aard kunnen onder zetten, en die op tijd leeg maken.
                      Maar na verloop van tijd is het mogelijk dat die klep open blijft staan (door kalk bijvoorbeeld) en dan zou de boel onder water kunnen komen staan als je dat niet op tijd opmerkt en als die "overloop" niet aangesloten is op een afvoer.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Working...
                      X