Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Savooikool

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Savooikool

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Als je een echte "Cassoulet" wilt maken heb je inderdaad varkenssmout en ganzensmout nodig anders komt ge nooit aan die typische Franse smaak. Ik eet dat graag, mijn echtgenote kan het niet rieken.
    Feit is, als je reusel (of smout in W.-Vl) koopt moet die boterzacht zijn en geen harde blok. Zacht is de pure.
    Die ganzensmout hebben wij altijd in huis. Wij gebruiken die o.a. om gekookte aardappeltjes in te bruinen..... hmmmm zééééér lekker .
    En de geur, tsja, hier komen tijdens de winter ook toch een vier à vijftal keer varkensdarmen of vette darmen op tafel.
    Die penetrante geur kan je in feite niet beschrijven. Wij braden die buiten op de tuintafel met een éénpits elektrisch kookplaatje.
    Ze worden wel binnenshuis gegeten , maar dan is de geur zo weer weg.
    Als je ze binnenshuis zou braden, dan kan je nog dagen erna "genieten" van de geur (volgens sommigen stank )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
      Voor mijn cholesterol pak ik al bijna 30 jaar een pilleke.
      Bij de laatste controle stond hij 104 en het zou 190 mogen zijn.
      Ik neem liever een pilleke dan voortdurend te moeten opletten wat ik eet .
      Pilleke voor de cholesterol nemen doe ik ook. Binnenkort controle of het nog genoeg is met de huidige dosis...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht
        Voor mijn cholesterol pak ik al bijna 30 jaar een pilleke.
        Bij de laatste controle stond hij 104 en het zou 190 mogen zijn.
        Ik neem liever een pilleke dan voortdurend te moeten opletten wat ik eet .
        Toch bedankt voor de tip van de zachte reusel.
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Pilleke voor de cholesterol nemen doe ik ook. Binnenkort controle of het nog genoeg is met de huidige dosis...
        Mijn vege lijf maakt sowieso al teveel cholesterol aan, maar jaaaaaaaaaaren ongezond gegeten en plots patat, een olifantspoot op mijn borst.
        Een week later hadden ze al 3 overbruggingen gedaan, hoewel ze er vijf hadden moeten doen.
        Nu neem ik dagelijks . . . . . . . 22 pillen waaronder een redelijke zware pil voor mijn cholesterol en ik moet opletten wat ik eet.
        Nu ja, tien jaar na mijn eerste operatie weer alles dicht weer borstkas open en slechts 1 overbrugging, tevens de enige goede ader naar mijn tikker.
        Gevolg: kort van adem, zeer snel vermoeid, geen fut meer in mijn lijf.
        Eigenlijk heb ik in heel mijn lijf een aderziekte die plak veroorzaakt en dan heb ik op de koop toe soms aderkrampen.
        Dat laatste is echt niet leuk want dat lijkt erg op een hartinfarct, geen adem kunnen halen enorme druk op de borstkas en panikeren met alle gevolgen.

Van die 22 pillen zijn er slechts een paar voor mijn tikker, meer voor mijn bloed, een paar voor mijn zenuwen en een paar voor de spierkrampen.
        Gelukkig kan/mag ik 2 x in de week revalideren in de kliniek en dat helpt hoor.

Dus reusel/smout is een totaal verleden tijdperk voor mij. (mijn gehalte toen ter tijd was 350) nu zit ik rond de 130.
        Last edited by Red Falcon; 7 mei 2023, 02:14.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Toen ik met die cholesterol pillen begon stond mijn cholesterol op 380-390 of zoiets. Net geen 400.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            Mijn vege lijf maakt sowieso al teveel cholesterol aan, maar jaaaaaaaaaaren ongezond gegeten en plots patat, een olifantspoot op mijn borst.
            Een week later hadden ze al 3 overbruggingen gedaan, hoewel ze er vijf hadden moeten doen.
            Nu neem ik dagelijks . . . . . . . 22 pillen waaronder een redelijke zware pil voor mijn cholesterol en ik moet opletten wat ik eet.
            Nu ja, tien jaar na mijn eerste operatie weer alles dicht weer borstkas open en slechts 1 overbrugging, tevens de enige goede ader naar mijn tikker.
            Gevolg: kort van adem, zeer snel vermoeid, geen fut meer in mijn lijf.
            Eigenlijk heb ik in heel mijn lijf een aderziekte die plak veroorzaakt en dan heb ik op de koop toe soms aderkrampen.
            Dat laatste is echt niet leuk want dat lijkt erg op een hartinfarct, geen adem kunnen halen enorme druk op de borstkas en panikeren met alle gevolgen.

Van die 22 pillen zijn er slechts een paar voor mijn tikker, meer voor mijn bloed, een paar voor mijn zenuwen en een paar voor de spierkrampen.
            Gelukkig kan/mag ik 2 x in de week revalideren in de kliniek en dat helpt hoor.

Dus reusel/smout is een totaal verleden tijdperk voor mij. (mijn gehalte toen ter tijd was 350) nu zit ik rond de 130.
            Oeie, dat klink serieus, en zal wel serieus zijn ook. Gelukkig bestaan er pillen, 22 stuks/dag is veel, maar een mens zou er 50 nemen als het nodig is hé.
            Bij mijn schoonbroer helpt er niks meer, vorige week hebben de dokters hem opgegeven... het is nog een kwestie van weken of hooguit een paar maanden... hij is er 69.

Het hoogste dat mijn cholesterol gestaan heeft, was iets boven de 200, ik dacht 220 of zo.
            De dokter deed me eerst van alles (alles wat ik lekker vond natuurlijk) over boord gooien en een streng dieet volgen.
            Na drie maanden was mijn cholesterol pico bello, maar ik heb toen aan de dokter gezegd dat ik me niet voor de rest van mijn dagen al die lekkere dingen zou ontzeggen, en dat hij me maar en pilleke moest voorschrijven. Ondertussen zijn we toch al bijna 30 jaar verder met dat pilleke.
            Niet dat ik overdrijf met alles wat voor mij lekker is hé, maar ik ontzeg me niks. Of toch, uit vrije wil zijn mijn vrouw en ik begin oktober gestopt met alcohol.
            Niet dat we alcoholiekers waren hé, maar toch elke avond ons aperitiefke, en naar het schijnt ben je volgens sommigen dan toch reeds een soort van alcoholieker .

Comment

Working...
            X