Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Inductiekookplaat - capaciteitstarief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Re: Inductiekookplaat - capaciteitstarief

De kookplaat waarover het in eerste instantie ging, die is nog aangesloten op een analoge meter.
    deze maand zal dat minder dan 1KW worden (tot nu toe toch) omdat er altijd voldoende stroom in de accu zat terwijl ik de grote stroomverbruikers nodig had.
    In 2de reactie heb je het over een accu en nu zeg je dat je nog een analoge meter hebt, ben even niet mee
    hoor Bart?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      In 2de reactie heb je het over een accu en nu zeg je dat je nog een analoge meter hebt, ben even niet mee
      hoor Bart?
      Je hebt het verkeerd gelezen, Bart doelt op mij ("de kookplaat waarover het in eerste instantie ging".... dat was die van mij).
      Zie ook nog reactie 5.
      Mijn kookplaat is nog aangesloten op een analoge meter, niet die van Bart .

Comment

Toen ik het gasvuur heb vervangen door een inductiekookplaat hing er hier ook nog een analoge meter, die analoge meter is vorig jaar in augustus vervangen door een digitale, en de zonnepanelen + accu zijn eind oktober geplaatst.
        De laatste maanden heb ik bijna geen piekverbruik omdat de accu dat allemaal opvangt (de accu is nu altijd voldoende geladen, in de winter is dat niet het geval), in de wintermaanden moet ik wel opletten om niet teveel verbruikers tegelijk in te schakelen, en dan lukt het toch om het maximum piekverbruik per kwartier rond de 2,5 KW te houden.

Het piekverbruik wordt wel per maand op minimum 2,5 KW gezet voor de berekening van de eindfactuur, maar als dat de hele zomer op 2,5 KW staat, en ik ga er tijdens de winter wat boven, dan zal het gemiddelde per jaar ook niet zo heel ver boven die 2,5 KW uitkomen.
        Als ze dat piekverbruik niet elke maand op 2,5 KW zouden zetten, dan mocht ik er tijdens de wintermaanden wel heel ver over gaan een jaargemiddelde te krijgen dat over de 2,5 KW uit komt.
        Last edited by Black B@ndit; 22 juni 2023, 18:58.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Toen ik het gasvuur heb vervangen door een inductiekookplaat hing er hier ook nog een analoge meter, die analoge meter is vorig jaar in augustus vervangen door een digitale, en de zonnepanelen + accu zijn eind oktober geplaatst.
          De laatste maanden heb ik bijna geen piekverbruik omdat de accu dat allemaal opvangt (de accu is nu altijd voldoende geladen, in de winter is dat niet het geval), in de wintermaanden moet ik wel opletten om niet teveel verbruikers tegelijk in te schakelen, en dan lukt het toch om het maximum piekverbruik per kwartier rond de 2,5 KW te houden.

Het piekverbruik wordt wel per maand op minimum 2,5 KW gezet voor de berekening van de eindfactuur, maar als dat de hele zomer op 2,5 KW staat, en ik ga er tijdens de winter wat boven, dan zal het gemiddelde per jaar ook niet zo heel ver boven die 2,5 KW uitkomen.
          Als ze dat piekverbruik niet elke maand op 2,5 KW zouden zetten, dan mocht ik er tijdens de wintermaanden wel heel ver over gaan een jaargemiddelde te krijgen dat over de 2,5 KW uit komt.
          Bij iedereen is dit verschillend natuurlijk. Wij zijn hier met 5 en iedereen moet zich dan bewust zijn van extra verbruik. Ik wou ook deze maand ook wel een laag piekverbruik laten optekenen ter compensatie van de wintermaanden maar daar komt vandaag niet veel van in huis met de weesomstandigheden. Er is een uur geleden gekookt en de auto wordt na 21u ingeplugd
          Last edited by frank207be; 22 juni 2023, 19:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            En waarom kan dat capaciteitstarief niet berekend worden op weekbasis ipv op maandbasis? Oh ja ik ben zeker weer iets te naïef
            Helemaal niet naïef Frank.
            Twee weken geleden nog op het nieuws dat het tarief onder nul was gegaan door een overaanbod van hernieuwbare energie.
            Als we er van uit gaan dat er in het weekend veel grote verbruikers (bedrijven) veel minder stroom
            afnemen zouden ze dan op zo een momenten eerlijkheidshalve dat capaciteitstarief toch minstens
            mogen aanpassen nu ben ik natuurlijk naïef, toch in de ogen van de maatschappijen….

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
              Helemaal niet naïef Frank.
              Twee weken geleden nog op het nieuws dat het tarief onder nul was gegaan door een overaanbod van hernieuwbare energie.
              Als we er van uit gaan dat er in het weekend veel grote verbruikers (bedrijven) veel minder stroom
              afnemen zouden ze dan op zo een momenten eerlijkheidshalve dat capaciteitstarief toch minstens
              mogen aanpassen nu ben ik natuurlijk naïef, toch in de ogen van de maatschappijen….
              Ik zou het inderdaad ook logischer vinden dat het capaciteitstarief in de weekends (en eigenlijk ook op feestdagen, dan liggen de meeste bedrijven ook stil, en zijn zelfs bijna alle winkels dicht) anders zou moeten berekend worden dan op weekdagen.
              Ook tijdens de nacht zou dat anders moeten zijn.

Nu is het voor mij nog altijd voordeliger om tijdens het weekend zoveel mogelijk stroom te verbruiken, want voor de overschot die ik in de week op het net zet, daarvoor krijg ik meer terugbetaald dan in het weekend.
              Als je dag en nachttarief hebt, en zonnepanelen, dan zet je de wasmachine en droogkast bijvoorbeeld nog altijd best tijdens het weekend aan, zelfs al leveren de zonnepanelen overdag tijdens de week meer dan genoeg stroom.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Working...
              X