Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bpost weeral eens ....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bpost weeral eens ....

    Nog iemand die dit al meegemaakt heeft ?

    Onlangs contacteerde ik Hägnel omdat er een klein clipje van mijn batterijlader was afgebroken.
    Namelijk het clipje dat de batterijplaat vasthoudt
    Blijkbaar geen probleem want het was een fabricagefout en er waren al nieuwe clips gemaakt om alle oude te vervangen.
    Uiteraard was mijn batterijlader al wat jaartjes oud maar toch kreeg ik van hen dit clipje + schroefjes en veertje gratis opgestuurd.
    Nou ik was uiteraard heel tevreden, maar ik wist dat het lang zou duren want de feestdagen zaten ertussen.

    Na een tijdje kreeg ik van Bpost een rekening dat ik moest betalen voor een zending in te klaren
    Ik had toen meerdere bestellingen lopen in het buitenland, dus niet verder bij nagedacht en gewoon betaald

    Iets later kreeg ik dan het briefpakketje van Hägnel met daarin een nieuwe clip, schroefjes en een nieuw veertje.
    Ikke tevreden, lekker goedkoop opgelost .... dacht ik
    Ondertussen ook een mailtje gestuurd naar Hägnel om hen te bedanken voor de supergoede service.

    Nu enkele weken later bekijk ik nog eens die rekening van Bpost en blijkt dat men mij 21€ kosten heeft aangerekend voor dat gratis vervangstukje van Hägnel.
    Wat dus gewoon een briefpakketje was dat mij gratis als service was opgestuurd.

    Ik heb uiteraard klacht neergelegd en een herziening aangevraagd, maar blijkbaar heeft men daar totaal geen oren naar bij Bpost

    Dus even een vraagje of ik hier iets kan aan doen of is dat normaal dat men bij Bpost 21€ aanrekent op een briefpost dat je gratis is toegestuurd door de verzender
    Dat dingetje kost maar een paar cent als je het zou moeten betalen, maar ik kon het enkel via de leverancier verkrijgen

    Graag jullie gedacht hierover

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Bpost weeral eens ....

    Kijk HIER eens Sieg.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Bpost weeral eens ....

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Kijk HIER eens Sieg.
      Inderdaad, er zijn nog altijd bedrijven buiten de EU die de moeite niet doen om hierop te letten.
      Helemaal niet de fout van BPost.

      Bovendien is het probleem van Sieg opgelost, dus waarom mopperen ?
      Life is too short

      Comment


      • #4
        Re: Bpost weeral eens ....

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Inderdaad, er zijn nog altijd bedrijven buiten de EU die de moeite niet doen om hierop te letten.
        Helemaal niet de fout van BPost.

        Bovendien is het probleem van Sieg opgelost, dus waarom mopperen ?
        Life is too short
        21 euro voor een klipje en jij noemt dat opgelost.
        Het gaat er bij Sieg om dat Bpost doof lijkt te zijn voor zijn vraag/opmerking, daar zit het probleem.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Bpost weeral eens ....

          Is mij ook al overkomen.

          Ik had silicone gel topjes gekocht op ebay voor mijn bluetooth oortjes.
          Ergens onderweg is dat pakje verloren gegaan.

          Ik contacteer de verkoper en hij stelt me voor om het pakje opnieuw te sturen, ditmaal als gift.
          Ik moest niets betalen.

          Een paar dagen nadien krijg ik het voorstel van BPost om het in te klaren.
          Kwam ook 21 euro bij. Voor iets dat een gift was en oorspronkelijk een paar cent koste.
          Ze willen er geen gehoor aan geven en ik heb het dan maar moeten weigeren.
          De gel topjes zijn nooit aangekomen.

          Comment


          • #6
            Bpost weeral eens ....

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Dus even een vraagje of ik hier iets kan aan doen of is dat normaal dat men bij Bpost 21€ aanrekent op een briefpost dat je gratis is toegestuurd door de verzender
            Dat dingetje kost maar een paar cent als je het zou moeten betalen, maar ik kon het enkel via de leverancier verkrijgen

            Graag jullie gedacht hierover
            Het zal ervan afhangen hoe het verstuurd werd, vooral als het van landen komt dat niet tot de EU behoren.
            Indien deze niet correct met nulwaarde ingegeven werden, dan zal het hier ingeklaard worden.
            Eerst zijn er de vaste kosten voor douaneformaliteiten van 17,5€ voor zendingen onder de 150€ en daarbuiten de BTW heffing wat het minimum al op 21€ brengt.
            Vermoedelijk werd door de verzender aan een of andere formaliteit niet correct voldaan waardoor dit ook aan nulwaarde moest behandeld worden.
            Uiteraard heb ik geen glazen bol en is dit maar één van de mogelijkheden.
            Vergissingen kunnen uiteraard ook.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Bpost weeral eens ....

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Is mij ook al overkomen.

              Ik had silicone gel topjes gekocht op ebay voor mijn bluetooth oortjes.
              Ergens onderweg is dat pakje verloren gegaan.

              Ik contacteer de verkoper en hij stelt me voor om het pakje opnieuw te sturen, ditmaal als gift.
              Ik moest niets betalen.

              Een paar dagen nadien krijg ik het voorstel van BPost om het in te klaren.
              Kwam ook 21 euro bij. Voor iets dat een gift was en oorspronkelijk een paar cent koste.
              Ze willen er geen gehoor aan geven en ik heb het dan maar moeten weigeren.
              De gel topjes zijn nooit aangekomen.
              Pffff, dus “gift” is in sommige gevallen gif-tig

              Raar want vroeger werd er al eens aan een verkoper gevraagd om een pak dat op zich niet gratis door de douane kon, te labelen als gift, in de hoop zo door de mazen van het net te spartelen.
              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
              Si non, on devient bonbon
              Et les gens nous mangent !"

              Comment


              • #8
                Re: Bpost weeral eens ....

                Ja idd.
                Zoiets is erg sneu voor ons als consument.

                Maar ik kan mij vinden in de uitleg van VerSeg.
                Als de formaliteiten niet goed ingevuld zijn zit je met de inklaringskosten aan je been.
                En het minimaal forfait is 21 euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Bpost weeral eens ....

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                  Pffff, dus “gift” is in sommige gevallen gif-tig

                  Raar want vroeger werd er al eens aan een verkoper gevraagd om een pak dat op zich niet gratis door de douane kon, te labelen als gift, in de hoop zo door de mazen van het net te spartelen.
                  Nu is vroeger niet hé. [emoji57]
                  Heden moet op elke waarde BTW betaald worden waar dat vroeger niet zo was voor heel beperkte bedragen.
                  Daarom is het net belangrijk dat de verzender de juiste procedures volgt en het ook zo aangeeft.
                  Als de procedure niet volledig gevolgd is, dan moet er hier nog administratie uitgevoerd worden en dat gebeurt logischerwijze niet gratis waardoor de vaste vergoeding hiervoor verschuldigd blijft.
                  Niet de gift, de nulwaarde of Bpost is het probleem, maar de administratie bij de verzender.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bpost weeral eens ....

                    Allé, ze zijn weer 17.5 euro rijker voor een automatische email te sturen.

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Niet de gift, de nulwaarde of Bpost is het probleem, maar de administratie bij de verzender.
                    Probleem is de kost buiten verhouding tot de geleverde prestatie die Bpost aanrekent zonder dat je alternatieven hebt. Moest ik kunnen kiezen wie in België mijn pak afhandelt, dan zou ik een héél stuk minder betalen. Als Bpost morgen beslist dat het 50 euro kost, dan heb je geen keuze.

                    En er klopt geen bal van hun uitleg. Als je vraagt waarom een pak 4 weken blijft liggen dan is het omdat het bij de douane is. Als je de douane belt, dan is het dat het pak bij Bpost is want zij doen de inklaring.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bpost weeral eens ....

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                      Allé, ze zijn weer 17.5 euro rijker voor een automatische email te sturen.

                      Probleem is de kost buiten verhouding tot de geleverde prestatie die Bpost aanrekent zonder dat je alternatieven hebt. Moest ik kunnen kiezen wie in België mijn pak afhandelt, dan zou ik een héél stuk minder betalen. Als Bpost morgen beslist dat het 50 euro kost, dan heb je geen keuze.
                      Waarom denk je dat dit buiten verhouding is van de prestaties?
                      Niet dat ik dat weinig extra kost vind hé.
                      Ze moeten in theorie het pakje behandelen (controle), hun software voor de inklaring, de onderhoudskosten, een gebouw, personeel, doorstorten van ontvangsten, bijhorende boekhouding, … er komt meer bij kijken dan enkel een mail.
                      Netto zal daar niet veel van over blijven.

                      Voor één uur in een operatiekamer wordt soms ook al 8000€ “supplementen” aangerekend, dat vind ik persoonlijk veel erger.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Bpost weeral eens ....

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        En er klopt geen bal van hun uitleg. Als je vraagt waarom een pak 4 weken blijft liggen dan is het omdat het bij de douane is. Als je de douane belt, dan is het dat het pak bij Bpost is want zij doen de inklaring.
                        Nog even hierover, de combinatie van verschillende zaken zal wel aan de oorzaak hiervan liggen zeker?
                        Dat de douane het moeilijk heeft is een beetje begrijpbaar, maar extra personeel inzetten is precies ook niet eenvoudig.




                        “Wat ons meteen bij het pijnlijkste gevolg van de komst van Alibaba naar Luik brengt: de tsunami van pakketjes uit de vier dagelijkse vluchten voorkomt een grondige controle. Want de Chinese werkwijze is precies daarop gericht. Elke bestelling wordt in China verpakt en verzonden en komt zo als apart pakket in Luik toe - jaarlijks zo'n 650 miljoen. Op die manier is controle van de inhoud en nagaan of de juiste invoerrechten zijn betaald quasi onmogelijk. “In 2022 werd amper 19 procent van alle binnenkomende pakketjes fysiek gecontroleerd. En alles van minder dan 150 euro wordt nog minder stelselmatig nagekeken”, besluit Holslag. “Waardoor de Belgische overheid de kans mist om jaarlijks honderden miljoenen euro aan invoerrechten te heffen. Hoeveel precies, dat weet niemand. De douane heeft één keer één dag een stiptheidsactie gedaan en toen liep het aantal boetes en taksen al in de miljoenen.”
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bpost weeral eens ....

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Nog even hierover, de combinatie van verschillende zaken zal wel aan de oorzaak hiervan liggen zeker?
                          Dat de douane het moeilijk heeft is een beetje begrijpbaar, maar extra personeel inzetten is precies ook niet eenvoudig.




                          “Wat ons meteen bij het pijnlijkste gevolg van de komst van Alibaba naar Luik brengt: de tsunami van pakketjes uit de vier dagelijkse vluchten voorkomt een grondige controle. Want de Chinese werkwijze is precies daarop gericht. Elke bestelling wordt in China verpakt en verzonden en komt zo als apart pakket in Luik toe - jaarlijks zo'n 650 miljoen. Op die manier is controle van de inhoud en nagaan of de juiste invoerrechten zijn betaald quasi onmogelijk. “In 2022 werd amper 19 procent van alle binnenkomende pakketjes fysiek gecontroleerd. En alles van minder dan 150 euro wordt nog minder stelselmatig nagekeken”, besluit Holslag. “Waardoor de Belgische overheid de kans mist om jaarlijks honderden miljoenen euro aan invoerrechten te heffen. Hoeveel precies, dat weet niemand. De douane heeft één keer één dag een stiptheidsactie gedaan en toen liep het aantal boetes en taksen al in de miljoenen.”
                          Tja, veel ervan kan automatisch gaan. Maar in een apeland als hier...

                          Maar 650 miljoen pakjes, als je Bpost zou laten doen, dan is dat 650000000 x 17.5 euro voor wat automatische email te sturen. Dat is 11.375 miljard zuivere inkomsten zonder dat er veel gedaan moet worden. Die email die ik kreeg is 100% automatisch gegaan. Al de rest van de verwerking ook. Die "fysieke inspectie" waarvan sprake in de quote is wat de douane doet, niet wat Bpost doet.

                          Wat eigenlijk erger is dat is hoeveel de handel hier misloopt. En daar is veel het gevolg van niet willen de klanten dienen or te gulzig zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bpost weeral eens ....

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                            Tja, veel ervan kan automatisch gaan. Maar in een apeland als hier...

                            Maar 650 miljoen pakjes, als je Bpost zou laten doen, dan is dat 650000000 x 17.5 euro voor wat automatische email te sturen. Dat is 11.375 miljard zuivere inkomsten zonder dat er veel gedaan moet worden. Die email die ik kreeg is 100% automatisch gegaan. Al de rest van de verwerking ook. Die "fysieke inspectie" waarvan sprake in de quote is wat de douane doet, niet wat Bpost doet.

                            Wat eigenlijk erger is dat is hoeveel de handel hier misloopt. En daar is veel het gevolg van niet willen de klanten dienen or te gulzig zijn.
                            Veel automatisering kan er niet zijn in controle van correctheid inhoud pakjes.
                            Heb gelezen dat ze aanstekers aangeven maar dat in de pakjes dan smartphones steken.
                            Maar het aantal pakjes gaf ik enkel aan om aan te tonen hoeveel er daar binnen komt en dat de verwerkingstijd uiteraard toeneemt volgens het aantal.
                            Als de douane nog eens een stiptheidsactie voert en elk pakje controleert … dan kan het maanden duren voor het passeert.
                            En Bpost kan op pakjes tot 150€ aan de klant enkel dossierkosten aanrekenen als de aangifte door de verkoper niet correct verlopen is of de BTW niet betaald werd.
                            Als 1% van die 650 miljoen pakjes niet correct ingeklaard werden door de verkoper, dan heeft Bpost wel nog steeds 6,5 miljoen pakjes te verwerken die elke een opvolging,moeten krijgen, gestockeerd worden tot de klant betaald heeft of wanneer die niet wil betalen de nodige acties moet ondernemen om alles terug te sturen.

                            Zijn we niet allen inclusief mezelf mee de aanleiding hiervan?
                            Spullen van een paar cent tot een paar Euro laten afkomen van de andere kant van de wereld in plaats van ze hier te kopen?
                            En het is niet altijd omdat het ginder veel goedkoper is, vaak komt het prijsverschil doordat er hier te veel de zakken gevuld worden door de lokale handel. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bpost weeral eens ....

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Spullen van een paar cent tot een paar Euro laten afkomen van de andere kant van de wereld in plaats van ze hier te kopen?
                              En het is niet altijd omdat het ginder veel goedkoper is, vaak komt het prijsverschil doordat er hier te veel de zakken gevuld worden door de lokale handel. [emoji6]
                              Of zelfs dat die spullen gewoonweg nergens te koop zijn bij ons.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X