Re: Bol.com, ook niet normaal.
Het is niet zo dat een stofzuiger die meer lawaai maakt, dat die altijd meer zuigkracht heeft ik heb hier in de garage nog een heel oude stof-waterzuiger (Alto) die heel veel lawaai maakt, maar die nooit echt veel zuigkracht heeft gehad.
Het is misschien wel wat moeilijker om een stofzuiger zo te ontwerpen dat die niet extreem veel lawaai maakt, maar die dan toch nog voldoende zuigkracht heeft.
Het aanzuiggeluid kan je bij een stofzuiger niet echt wegwerken zonder dat er zuigkracht verloren gaat (hoe meer lucht er per minuut door die dunne buis moet, hoe meer lawaai dat zal maken), maar aan de uitgang kan het geluid wel redelijk goed gedempt worden zonder dat er veel zuigkracht verloren gaat. Het ontwerp van de "luchtpomp" (schoepen van de "ventilator") speelt een heel grote rol in het aantal decibels dat er geproduceerd wordt. Bij de betere ventilators voor koelinstallaties is het ontwerp van de schoepen zo aangepast dat die veel minder lawaai maken, en dat ze tegelijk zelfs een heel pak efficiënter werken (meer luchtverplaatsing en een lager verbruik).
Een auto met verbrandingsmotor moet eigenlijk ook niet veel lawaai maken om goed vooruit te gaan, alleen in extreme gevallen van de auto en motorsport zal een goede geluidsdemping wel wat vermogen doen verliezen.
Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri
Bekijk bericht
Het is misschien wel wat moeilijker om een stofzuiger zo te ontwerpen dat die niet extreem veel lawaai maakt, maar die dan toch nog voldoende zuigkracht heeft.
Het aanzuiggeluid kan je bij een stofzuiger niet echt wegwerken zonder dat er zuigkracht verloren gaat (hoe meer lucht er per minuut door die dunne buis moet, hoe meer lawaai dat zal maken), maar aan de uitgang kan het geluid wel redelijk goed gedempt worden zonder dat er veel zuigkracht verloren gaat. Het ontwerp van de "luchtpomp" (schoepen van de "ventilator") speelt een heel grote rol in het aantal decibels dat er geproduceerd wordt. Bij de betere ventilators voor koelinstallaties is het ontwerp van de schoepen zo aangepast dat die veel minder lawaai maken, en dat ze tegelijk zelfs een heel pak efficiënter werken (meer luchtverplaatsing en een lager verbruik).
Een auto met verbrandingsmotor moet eigenlijk ook niet veel lawaai maken om goed vooruit te gaan, alleen in extreme gevallen van de auto en motorsport zal een goede geluidsdemping wel wat vermogen doen verliezen.
Comment