Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Convector kleine badkamer warmt traag (30min op voorhand geprogrammeerd)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Convector kleine badkamer warmt traag (30min op voorhand geprogrammeerd)

    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
    Ik heb deze ventilator: https://www.bol.com/be/nl/p/rowenta-...51524954/?s2a=
    Warmt een badkamer op in enkele minuten.
    2400W op enkele minuten kost een heel stuk minder dan 1000W op een paar uur.
    Een badkamer snel opwarmen voor een korte tijd is voordeliger dan die de hele dag warm te houden.

    Ik zie de laatste tijd geregeld reclame voor kleine elektrische verwarmingstoestelletjes die rechtstreeks in het stopcontact worden geplugd.
    In die advertenties beweren ze dat die toestelletjes superzuinig zijn, en dat je er gemakkelijk een hele kamer mee kan opwarmen.
    Met die 500W zal het rond dat blazertje wel wat warmer aanvoelen, maar een hele kamer warm stoken, daar heb je toch wel meer vermogen voor nodig als de buitentemperatuur wat verder zakt.
    Heel wat mensen die blindelings geloven in dat soort reclame voor die "superzuinige apparaatjes" zullen achteraf met een heel hoge energierekening worden geconfronteerd, want die steken dan waarschijnlijk meerdere van die apparaatjes in het stopcontact om hun woonkamer op te warmen. De "verkoper" (in dit geval eerder een bedrieger) heeft hun wijsgemaakt dat ze goedkoop aan het verwarmen zijn, terwijl dat in werkelijkheid een heel stuk duurder zal uitvallen dan wanneer ze gewoon de centrale verwarming op bijvoorbeeld aardgas inschakelen.
    Ik denk dat het beter is om dat soort bedrieglijke reclame te verbieden, want de mensen die daar in trappen dat zijn dikwijls net de mensen die het al moeilijk hebben om rond te komen.

    De enige manier om minder energie te verbruiken als je elektrisch verwarmt is met een warmtepomp.
    Die "maakt" geen energie bij, maar die verplaatst energie (warmte) van de buitenlucht (of uit de grond) naar binnen, het verbruik van de compressor is dan in de meest optimale omstandigheden ongeveer 1/4 van de hoeveelheid warmte die je in de woning brengt (bij een warmtepomp die warmte uit de buitenlucht haalt is het rendement sterk afhankelijk van de buitentemperatuur, als het kouder wordt, dan haalt de warmtepomp ook minder warmte uit die buitenlucht en zal het rendement lager worden).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Convector kleine badkamer warmt traag (30min op voorhand geprogrammeerd)

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Ik heb deze ventilator: https://www.bol.com/be/nl/p/rowenta-...51524954/?s2a=
      Warmt een badkamer op in enkele minuten.
      Idem hier, een kleine, goedkope ventilatorkachel vd Gamma : https://www.gamma.be/nl/assortiment/...00-w/p/B529372
      Werkt zeer snel, toch in een kleine badkamer.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #18
        Re: Convector kleine badkamer warmt traag (30min op voorhand geprogrammeerd)

        Tja, wat is "klein"? In het buitenverblijf ook zo'n goedkope blazer van 2000W met thermostaat en die krijgt die badkamer aangenaam de hele tijd. Maar die badkamer is zeker geen 10 m². En volledig ingesloten en geen ramen. Voor die plaats en toepassing is dat een goeie oplossing. En die krijgt dat de eerste uren ook niet "warm". (dan blaast die redelijk frequent) Maar ik kan me inbeelden dat een convector van 1000W een badkamer van 10 m² niet echt warm krijgt. Zeker niet op een uur of zo. Tenzij je in een thermosfles woont. (een passieve woning)

        Comment


        • #19
          Re: Convector kleine badkamer warmt traag (30min op voorhand geprogrammeerd)

          Ons badkamertje op de buiten is misschien maar 5m2 maar wel redelijk goed geïsoleerd - muurtegels gekleefd op XPS platen, plafond in hout.
          Daardoor is de thermische massa klein zodat het voldoende snel opwarmt met een blazertje (de muren toch, de vloer is wat anders, maar daar helpen badmatjes voor).
          Wij aanvaarden daar ook minder comfort, en we zijn er niet dikwijls in de winter, het kan daar bitter koud zijn.

          Hier thuis houden wij de badkamer heel de dag warm, dat is niet veel verlies omdat ze op 5m2 buitenmuur (incl raam) na volledig omgeven is door andere ruimten van het huis.
          Als de badkamer in een aanbouw ligt, zoals je bij oudere huizen wel ziet, is dat een andere zaak.
          Zware constructies en snel opwarmen gaan niet samen.

          Comment

          Working...
          X