Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonnepanelen niet pal op de zon. Rendement?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zonnepanelen niet pal op de zon. Rendement?

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Batterijgarantie is 60% restcapaciteit na 16450 kWh, dat is meer dan 10 jaar elke dag een volledige cyclus (van 4,25 kWh).
    De mijne staat er morgen dag op dag 1 jaar en heeft 842 kWh ontladen (stroom die ik niet heb moeten kopen), aan dit tempo wordt dat 20 jaar.
    Dit is ook ongeveer 1/3 van ons jaarlijks elektriciteitsgebruik, wat bevestigt dat een batterij de zelfvoorziening van 1/3 tot 2/3 brengt (ik zit op 70% gemiddeld per jaar).

Ze wordt nu enkel gebruikt in de modus maximale zelfvoorziening, het is niet uitgesloten dat ze later ook zal gebruikt worden om verbruikspieken op te vangen (capaciteitstarief) of om vol te laden wanneer de stroom goedkoop is (dynamisch tarief).
    Of als noodstroomvoorziening wanneer de elektriciteitsvoorziening uit de hand loopt.

PS: aan de huidige aankoopprijs en verminderde subsidie, en de hoge vergoeding voor geïnjecteerde stroom zou ik het momenteel niet direct aanraden.
    Je legt dan beter meer panelen als je dak groot genoeg is.

Bij overdimensionering is de gemiddelde belasting van de omvormer uiteraard groter, maar bij onderbenutting daalt het rendement.
    Als sommige fabrikanten tot 200% DC/AC overload toelaten zullen ze er wel tegen kunnen.
    Uiteraard maar jij bent nu eenmaal ook een hele kleine elektriciteitsverbruiker aangezien je nog verwarmd met fossiele brandstof.
    iemand die in deze tijden moet bouwen of verbouwen gaat sowieso voor warmtepomp, en dan kom je er niet met je 842Kwh op een volledig jaar, wat trouwens toch wel erg weinig is ook al verwarm je met brandstof.
    Ik ben benieuwd hoe jij verdikke zo weinig elektriciteit kunt verbruiken ..., tak jij af van de buren of zo ? rijhuis - gaatje in de muur ...

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Uiteraard maar jij bent nu eenmaal ook een hele kleine elektriciteitsverbruiker aangezien je nog verwarmd met fossiele brandstof.
      iemand die in deze tijden moet bouwen of verbouwen gaat sowieso voor warmtepomp, en dan kom je er niet met je 842Kwh op een volledig jaar, wat trouwens toch wel erg weinig is ook al verwarm je met brandstof.
      Ik ben benieuwd hoe jij verdikke zo weinig elektriciteit kunt verbruiken ..., tak jij af van de buren of zo ? rijhuis - gaatje in de muur ...

grts
      Sieg
      Sieg, je mag verbruik niet verwarren met wat je betaalt - en zeker niet in € rekenen ipv in kWh .

Die 584 kWh aangekocht (842 was fout) is ong 1/3 van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik, jaar op jaar was het 2000 kWh (op één of andere manier een stuk minder dan de gemiddelde 2350).
      Het verbruik van fossiele brandstof zal waarschijnlijk tot 7000 kWh teruggebracht worden, en met een warmtepomp kan dat nog door 2,5 of 3 gedeeld worden.
      Dus zelfs all electric gaan we onder de 5000 kWh/jaar geraken, met 2 personen weliswaar.
      Dat zou volgens de V-test (zonder zonnepanelen) €3300 kosten, dat is toch ook al € 275/maand.

Die extra 2500-3000 kWh voor verwarming kan ik nooit zelf opwekken - en dan spreken we nog niet over een elektrische wagen.
      Ik hou voorlopig mijn gasketel - enigszins terug on topic : voor een warmtepomp ben je niet veel met zonnepanelen, die brengen nauwelijks iets op in de winter, alhoewel spreiding O/W beter zal zijn dan Z.
      Tenzij je voldoende overdimensioneert natuurlijk (waar ik geen plaats voor heb).
      De meeste installateurs berekenen de installatie nog steeds volgens het huidige verbruik, terwijl we in de toekomst waarschijnlijk veel meer elektriciteit gaan gebruiken.
      Het is te verwachten dat gas veel meer gaat belast worden ten voordele van elektriciteit (zoals in Nederland bv - alhoewel daar nu een prijsplafond is ingevoerd voor een eerste schijf).
      Omdat je in je tuin niet naar gas (of olie) kan boren leg je dus maar beter (zoveel mogelijk) zonnepanelen.
      Last edited by palombian; 8 oktober 2022, 10:14. Reden: belasting gas+prijsplafond Nederland

Comment

Heb je wel gelijk in denk ik.
        Maar even afwijken....

Alle inspanningen goed bedoelt, ik merk op dat de meeste huizen niet gebouwd zijn om optimaal inzetbaar te zijn voor (extreem) energiezuinige maatregelen.
        Mijn zorg is dat we "oude" woningen niet goed kunnen aanpassen aan een totale energieomslag (warmtepomp).

We kunnen isoleren en soms zonnepanelen leggen. Maar meestal zijn er wel beperkende factoren waar ze tijdens de bouw van het huis geen rekening mee gehouden hebben.

Als voorbeeld neem ik nu de eigen woning.
        Die is O/W gericht wat goed is. Maar... Aan W zijde staat midden in het dak een kappel en een schoorsteen. Dat maakt het plaatsen van zonnepanelen een pak moeilijker.
        Tevens is het dak "ingekort" met een deel plat dak. Dat maakt dat er minder oppervlakte is voor panelen.

Ik was er met de buurvrouw over aan het praten recent.
        De meeste huizen die gebouwd zijn voor pakweg 15 jaar geleden zijn niet klaar om een zware transitie te maken.
        Het blijft behelpen met wat er is.

Ik heb nu reeds 2 installateurs laten komen om offerte te maken.
        Veel bijgeleerd ondertussen. Vooral ook met de feedback van jullie met ervaring uit het veld.

Het zal nog een lang verhaal worden.

De installateurs die me zijn komen bezoeken stellen allemaal panelen voor van het merk Jinko. Uit opzoeking leer ik dat het vooral erg goedkope panelen zijn van China.
        Dat tot daar. De panelen zijn vooral zeer groot en laten zich niet goed verdelen over het beschikbaar oppervlak die ik heb.

Ben ik op een website uitgekomen in Nederland. kleinezonnepanelen.nl
        Daar ontdekte ik panelen die heel veel kleiner zijn maar waar ik er eg veel van kan plaatsen.
        Met die panelen kan ik alles bijna vol leggen en moet ik geen zware breekwerken doen.
        Dat staat me geweldig aan natuurlijk.

Maar nu komt het... Die firma wil niet plaatsen (in Belgie). Ik heb dus iemand nodig die ze wil plaatsen.
        Ook weer zo een dingetje.

Ondertussen bij toeval ontdekt dat Ikea ook een dochterbedrijf heeft dat zonnepanelen kan leggen.
        Ik ben benieuwd.

Wat betreft het over dimensioneren van de omvormer heb ik ook ontdekt dat de meerprijs op een beduidend zwaarder model van omvormer zowat geen noemenswaardig prijsverschil maakt.
        Ok, er komt een paar honderd euro bij in het slechtste geval maar op de totale investering zal dat onder de streep weinig zichtbaar zijn.

Echter wel een bedenking....

Wij hebben een 400 volt 3 fasige installatie.
        Ideaal plaatsen we een 3 fase omvormer denk je dan.
        Maar ik ben daar nog niet zo zeker van of dat wel slim is.

Ik ben van plan om mijn verbruik een deel zelf te doen overdag. Ik werk veel van thuis uit en mijn partner is op pensioen.
        Ze kan bv de was insteken als er zon is.
        Is het dan niet slimmer om een 2 fase systeem te installeren en mijn verbruikers op die zelfde fase te zetten?
        Anders steek ik sowieso altijd een deel op het net (via de andere fases) waar ik geen voordeel uit heb.

Comment

Hier heb ik een kleine installatie (14 panelen van 300 Wp) op een omvormer van 3.68kW (SMA).
          Je omvormer overdimensioneren : zie ik geen voordeel van. Je haalt nooit die volle 4.2 kWp van je panelen. Met mijn omvormer heb ik nooit clipping.
          Ik heb offertes gekregen met een omvormer van 2.5 kW : maar die heb ik wandelen gestuurd. Dit is goedkoper door het lagere prosumententarief (maar met de huidige verplichting van digitale teller is dat toch niet meer belangrijk). En het prijsverschil van een iets grotere omvormer is inderdaad klein.
          Zit op een 3 fazig net, maar de omvormer is monofazig. Dat is geen probleem omdat je teller toch gewoon de 3 fazen optelt...
          Bij een grotere omvormer zal je wel op 3 fazen uitkomen natuurlijk.

Die SMA heeft 2 kanalen (is verdeeld op 10 en 4 panelen (omdat die 4 wel een risico hebben op wat schaduw). Werkt perfect...
          Last edited by polleke_cgc; 8 oktober 2022, 11:37.
          Groeten,

Polleke

Comment

Als je een driefasige aansluiting hebt, gebruik dan maar beter ook een driefasige omvormer, dat geeft u ook de kans om beter te verdelen en minder beperkt te zijn.
            Een elektriciteitsmeter meet het totaal verbruik toch niet per fase?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Als je een driefasige aansluiting hebt, gebruik dan maar beter ook een driefasige omvormer, dat geeft u ook de kans om beter te verdelen en minder beperkt te zijn.
              Een elektriciteitsmeter meet het totaal verbruik toch niet per fase?
              Het is idd de eenvoudige logica dat 3 fasen net ook een 3 fasen omvormer vraagt.
              Maar heb je daar ook een doordachte verklaring voor waarom dat zo moet zijn buiten dat het "proper staat"?
              Ik vind dat minder logisch eens je er goed gaat over nadenken.

DE vraag in deze is hoe de digitale teller gaat rekenen.

Hypothese: (prijzen en waarden bij benadering)

Stel ik wek 5000W op met de panelen en ik verbruik er zelf 2500W van direct.

Als ik een tweefasige omvormer heb en ik zet mijn opgewekte stroom op fase 1 en N. En ik verbruik op fase 2 en N.
              Hoe gaat die teller dat afhandelen?

Puur hypothetisch zal ik dus op het net steken via fase 1 en daar 0,5 euro per Kwh voor krijgen.
              Maar ik moet voor eigen gebruik het er terug af halen via fase 2 a rato 1 euro per KwH.

Kort door de bocht maak ik een verlies van 50%. Dat is best wel erg veel. Om nog niet te zeggen hoe dom dit wel niet is.

Mijn idee is op de zelfde fase af te nemen. En dan heb ik vol rendement van eigen installatie.
              Voor dit specifieke geval haal ik 100% eigen verbruik er af tegen de kostprijs en afschrijfwaarde van mijn installatie.
              En zet ik bovendien nog 2500W op het net a rato 0,5. Dus ik doe er nog voordeel bij.

Correct me if wrong.

Voor wie zou ik het doen om het net in balans te houden? Voor de bok zijn kl.ten?
              Als ik even egoïstisch denk dan laat ik mijn verdeelkast herbedraden en zet ik al mijn monofasige verbruikers op de zelfde fase als mijn monofasige omvormer toch?
              Daar is toch niets illegaal aan?

Wij hebben 3 fasen in de tellerkast maar hebben geen enkele verbruiker in huis op 3 fasen.

Comment

Een driefasige analoge KWh meter telt alles samen wat er door de meter gaat.
                Bij een digitale kunnen ze eventueel het vermogen per fase meten als dat nodig zou zijn, maar ik denk dat je ook daar alleen het totaal te zien krijgt, en dat er geen aparte berekening wordt gemaakt per fase (er wordt dus ook geen rekening mee gehouden voor de eindfactuur als de fasen niet 100% in balans zitten).
                Een driefasige KWh meter zal dan ook gewoon terugtellen als er stroom van de zonnepanelen op het net wordt gezet via een enkelfasige omvormer (1 fase + N = 230V op de meeste plaatsen in België).
                Het is dan alleen te hopen dat ze in een straat niet alle omvormers op dezelfde fase aansluiten...
                Als je heel veel zonnepanelen wil aansluiten, dan zullen ze die wel met drie omvormers aansluiten op een driefasig net, maar voor een kleine installatie is dat niet nodig.

Vroeger waren de vaste jaarlijkse kosten hoger als je een driefasige aansluiting had, ik weet niet of dat nu nog zo is.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ja Bart, ik ben het met je eens.
                  In mijn geval komt er een digitale teller.

Maar het idee dat ik naar voor breng is niet onlogisch.
                  Als ik alles op 1 fase zet dan moet mijn opgewekte stroom niet door de teller en kan ik het zelf afnemen.

Ik reken er ook op dat het net, zoals altijd al geweest, grotendeels wel in balans zal zijn gezien over een gehele wijk.
                  Het gaat om een klein vermogen dat ik er op zou zetten.
                  Kan je de vergelijking ook omdraaien. Ik heb er momenteel geen zicht op hoe mijn grote verbruikers van het net afnemen.
                  Voor hetzelfde geld tappen ze toevallig allemaal af van 1 fase. En staan er op de andere fases kleine verbruikers zoals een tv en een modem.

Maar mijn idee ging er om dat ik met mijn opgewekt vermogen niet door de teller moet.
                  Zo onlogisch is mijn stelling toch niet?

PS: Geen idee hoe dat zit met vaste kosten op 3 fase en grotere capaciteit op nog eens hoge spanning (drijfkracht). Het is mij idd ook bekend dat daar vroeger regels rond waren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                    Heb je wel gelijk in denk ik.
                    Maar even afwijken....

Alle inspanningen goed bedoelt, ik merk op dat de meeste huizen niet gebouwd zijn om optimaal inzetbaar te zijn voor (extreem) energiezuinige maatregelen.
                    Mijn zorg is dat we "oude" woningen niet goed kunnen aanpassen aan een totale energieomslag (warmtepomp).

We kunnen isoleren en soms zonnepanelen leggen. Maar meestal zijn er wel beperkende factoren waar ze tijdens de bouw van het huis geen rekening mee gehouden hebben.

Als voorbeeld neem ik nu de eigen woning.
                    Die is O/W gericht wat goed is. Maar... Aan W zijde staat midden in het dak een kappel en een schoorsteen. Dat maakt het plaatsen van zonnepanelen een pak moeilijker.
                    Tevens is het dak "ingekort" met een deel plat dak. Dat maakt dat er minder oppervlakte is voor panelen.

Ik was er met de buurvrouw over aan het praten recent.
                    De meeste huizen die gebouwd zijn voor pakweg 15 jaar geleden zijn niet klaar om een zware transitie te maken.
                    Het blijft behelpen met wat er is.

Ik heb nu reeds 2 installateurs laten komen om offerte te maken.
                    Veel bijgeleerd ondertussen. Vooral ook met de feedback van jullie met ervaring uit het veld.

Het zal nog een lang verhaal worden.

De installateurs die me zijn komen bezoeken stellen allemaal panelen voor van het merk Jinko. Uit opzoeking leer ik dat het vooral erg goedkope panelen zijn van China.
                    Dat tot daar. De panelen zijn vooral zeer groot en laten zich niet goed verdelen over het beschikbaar oppervlak die ik heb.

Ben ik op een website uitgekomen in Nederland. kleinezonnepanelen.nl
                    Daar ontdekte ik panelen die heel veel kleiner zijn maar waar ik er eg veel van kan plaatsen.
                    Met die panelen kan ik alles bijna vol leggen en moet ik geen zware breekwerken doen.
                    Dat staat me geweldig aan natuurlijk.

Maar nu komt het... Die firma wil niet plaatsen (in Belgie). Ik heb dus iemand nodig die ze wil plaatsen.
                    Ook weer zo een dingetje.

Ondertussen bij toeval ontdekt dat Ikea ook een dochterbedrijf heeft dat zonnepanelen kan leggen.
                    Ik ben benieuwd.

Wat betreft het over dimensioneren van de omvormer heb ik ook ontdekt dat de meerprijs op een beduidend zwaarder model van omvormer zowat geen noemenswaardig prijsverschil maakt.
                    Ok, er komt een paar honderd euro bij in het slechtste geval maar op de totale investering zal dat onder de streep weinig zichtbaar zijn.

Echter wel een bedenking....

Wij hebben een 400 volt 3 fasige installatie.
                    Ideaal plaatsen we een 3 fase omvormer denk je dan.
                    Maar ik ben daar nog niet zo zeker van of dat wel slim is.

Ik ben van plan om mijn verbruik een deel zelf te doen overdag. Ik werk veel van thuis uit en mijn partner is op pensioen.
                    Ze kan bv de was insteken als er zon is.
                    Is het dan niet slimmer om een 2 fase systeem te installeren en mijn verbruikers op die zelfde fase te zetten?
                    Anders steek ik sowieso altijd een deel op het net (via de andere fases) waar ik geen voordeel uit heb.
                    De elektriciteitsmeter - zowel de oude "terugdraaiende" als de digitale - maken de som van alle fasen, dat maakt niets uit.
                    Maar als je een monofase omvormer hebt zal die enkel je direct verbruik op één fase voeden, dat is toch een grote beperking.
                    Het lijkt me evident dat een 3-fasige omvormer alle gebruikers in je huis zal van stroom voorzien alvorens iets op het net te zetten.
                    De belangrijkste bedoeling is toch zoveel mogelijk zelf te gebruiken.
                    Bovendien ben je beperkt tot 5kW voor je omvormer, 3 fase is 10kW.

PS: Bart heeft volledig gelijk, de meter (en de 3-fasige omvormer) gooien alle stromen op één hoop, je verliest niets of moet ergens meer betalen.
                    Last edited by palombian; 8 oktober 2022, 21:33.

Comment

Monofasig mag je als particulier maximaal een 5kVA omvormer zetten, daarboven moet het verplicht driefasig zijn met in theorie maximaal 10kVA en met een maximale onbalans van 5kVA per fase.

Als alles in uw huis driefasig bedraad is, dan is het toch eenvoudiger met een driefasige omvormer om op een comfortabele manier te gaan werken.
                      Maar goed, iedereen doet wat hij wil.

Als men steeds moet gaan bijhouden op welke fase wat zit.
                      Keer de rollen eens om … uw opbrengst is op een bepaald moment 3kVA en ge gebruikt 2,5 kVA rechtstreeks op een bepaalde fase.
                      Ge wilt ondertussen nog iets anders opzetten en dat zit op een andere fase … wat dan?
                      Verlengkabel om zeker te zijn dat ge op dezelfde fase zit? [emoji848]

Als men het (grotendeels onterecht) zover gaat zoeken, dan vraagt men beter om heel de aansluiting om te zetten naar monofase.

Denk ook even aan de toekomst wanneer men niet veel anders zal kunnen dan met elektrische voertuigen rijden en men thuis een laadpunt wil … vanaf een bepaald vermogen kan men bijna niet anders dan driefasig werken en dan heeft een driefasige omvormer nog meer zijn nut.
                      Ja ik weet het, load balancing helpt daar deels bij.
                      Monofasig mag men in theorie maximum aan 7,4kW laden, voor 11 kW heeft men driefasig nodig.

Edit: Zie zeker ook de verschillen tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel wat de regeling is van omvormer die men mag plaatsen.
                      Last edited by VerSeg; 8 oktober 2022, 21:55.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Van Nederlandse kennissen hoor ik dat er daar tegenwoordig veel extra panelen worden geïnstalleerd, veel meer dan het toegestane 10kW piek. Voordeel is dat men in de winter of bij minder goed weer toch nog iets meer van opbrengst heeft. Alles boven de 10kW wordt dan afgetopt in de omvormer, maar men kan de stroom boven de 10kW ook intern gebruiken om bijvoorbeeld de elektrische wagen of thuisbatterij te laden. En alles tot aan de 10kW wordt dan verkocht op het stroomnet. Ik weet niet of dit in België toegelaten is.
                        Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Van Nederlandse kennissen hoor ik dat er daar tegenwoordig veel extra panelen worden geïnstalleerd, veel meer dan het toegestane 10kW piek. Voordeel is dat men in de winter of bij minder goed weer toch nog iets meer van opbrengst heeft. Alles boven de 10kW wordt dan afgetopt in de omvormer, maar men kan de stroom boven de 10kW ook intern gebruiken om bijvoorbeeld de elektrische wagen of thuisbatterij te laden. En alles tot aan de 10kW wordt dan verkocht op het stroomnet. Ik weet niet of dit in België toegelaten is.
                          In België is het AC vermogen van de omvormer beperkt tot 10 kW (3-fasig), je mag zoveel DC (gelijkstroom) leggen als je wil.
                          Omdat het stroomnet in Nederland vol zit mag je momenteel maar 70% van je DC op het net zetten (een dergelijke overdimensionering zou tot maximum 5% verlies op jaarbasis leiden, en je haalt inderdaad in de winter of bij bewolking meer uit een zwakke zon).
                          Hybride omvormers laden de batterij direct met gelijkstroom (interne DC/DC converter) en dat gaat niet ten koste van het AC vermogen (en zou met minder verlies gepaard gaan omdat er een hogere frequentie gebruikt wordt).
                          Zolang de batterij niet vol is zal de omvormer niet clippen op het maximum AC vermogen maar de overschot in de batterij steken.
                          Andersom moet je wel langs AC.
                          In elk geval moet je ook rekening houden met de maximum laad/ontlaadstroom van de batterij. Veel thuisbatterijen zijn ijzerfosfaat waar dat maar de helft van de capaciteit is (0,5C).
                          Je moet al goed plannen om je machines in huis ermee te voeden.

Er blijken nu ook DC/DC thuisladers te bestaan waarmee je de overproductie kwijt kan, maar dan kan je beter de auto ook meteen als thuisbatterij gebruiken. Zulk een grote ga je nergens vinden (alhoewel de leasingmaatschappijen niet graag gaan zien dat je hun dure batterij te snel verslijt).

PS: dit is enkel weggelegd voor wie de auto in de garage of bij het huis kan parkeren...
                          Last edited by palombian; 9 oktober 2022, 10:56.

Comment

In België is het AC vermogen van de omvormer beperkt tot 10 kW (3-fasig), je mag zoveel DC (gelijkstroom) leggen als je wil.
                            .../…
                            Er blijken nu ook DC/DC thuisladers te bestaan waarmee je de overproductie kwijt kan, maar dan kan je beter de auto ook meteen als thuisbatterij gebruiken. Zulk een grote ga je nergens vinden (alhoewel de leasingmaatschappijen niet graag gaan zien dat je hun dure batterij te snel verslijt).
                            Er is ook een beperking op hoeveel panelen (lees totaal vermogen ervan) men mag aansluiten op een kring, gaat men erboven dan krijgt men die niet meer gekeurd.
                            Uiteraard zal de omvormer nooit meer aan het net (of intern) geven dan het maximum toegelaten en de capaciteit van de zelf omvormer.
                            …/…
                            Van hoeveel wagens kan men de batterij ook gebruiken als opslag voor thuis? [emoji848]
                            Was vorige week nog in het nieuws … het allereerste bi-directionele oplaadpunt werd geïnstalleerd en in België was er nog maar één wagen verkrijgbaar waarmee het kan.
                            Leasingmaatschappijen gaan daar ook niet veel mee inzitten want als de wagen ervoor gebruikt kan worden, dan is die duurder en dan ligt het leasingbedrag ook hoger voor de gebruiker.
                            En na vier jaar zijn de meeste wagens al afgeschreven … zal hun weinig kunnen schelen denk ik. [emoji6]
                            Last edited by VerSeg; 9 oktober 2022, 12:26.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Bij mijn omvormer is de maximale spanning per MPP tracker 600V.
                              Dat is een technische beperking, daar staat m.i. niets van in het AREI.

Het tweede punt illustreert dat je niet te snel een EV moet kopen .
                              Met de huidige elektriciteitsprijs is de appetijt al een stuk minder.

Vermits de batterij het belangrijkste en duurste onderdeel is zullen de leasingmaatschappijen daar wel gaan op letten wanneer de mogelijkheid tot thuisopslag zal bestaan.
                              De kleine minderheid die zelf zijn nieuwe auto betaalt kan nog doen wat hij wil.

Comment

Omdat het stroomnet in Nederland vol zit mag je momenteel maar 70% van je DC op het net zetten (een dergelijke overdimensionering zou tot maximum 5% verlies op jaarbasis leiden, en je haalt inderdaad in de winter of bij bewolking meer uit een zwakke zon).
                                Hybride omvormers laden de batterij direct met gelijkstroom (interne DC/DC converter) en dat gaat niet ten koste van het AC vermogen (en zou met minder verlies gepaard gaan omdat er een hogere frequentie gebruikt wordt).
                                Zolang de batterij niet vol is zal de omvormer niet clippen op het maximum AC vermogen maar de overschot in de batterij steken.
                                Andersom moet je wel langs AC.
                                In elk geval moet je ook rekening houden met de maximum laad/ontlaadstroom van de batterij. Veel thuisbatterijen zijn ijzerfosfaat waar dat maar de helft van de capaciteit is (0,5C).
                                Je moet al goed plannen om je machines in huis ermee te voeden.

PS: dit is enkel weggelegd voor wie de auto in de garage of bij het huis kan parkeren...
                                Tjah dan zet je toch gewoon nog een omvormer erbij
                                Ik heb buren waarbij dat zo is, het is niet omdat je maar x Kwh per omvormer mag plaatsen, dat je er daarom niet meer dan één mag plaatsen

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X