Hallo lieve vrienden.
Ik zit met een ei.
Zoals menig van jullie zal weten heb ik net een huis gekocht. We zijn dat nu wat aan het "optimaliseren" naar onze smaak. Dat gaat goed.
Maar ik zou zonnepanelen willen leggen en dat is minder evident.
De woning is een HOB en staat nergens in de schaduw van.
MAAR... De woning staat haaks op het pad van de zon.
De voorkant van de woning staat pal op het oosten gericht en de achterkant van de woning bij gevolg pal op het westen.
Ik heb een vertegenwoordiger over de vloer gehad en een zeer lang gesprek mee gehad.
Maar die mens kon mij ook niet op alles antwoorden.
Daarom even jullie hulp graag.
Hij stelt voor om een reeks panelen te leggen op de oostflank en idem capaciteit op de westflank.
Dan te werken met 2 omvormers omdat naar gelang de stand van de zon de opbrengst niet gelijkmatig is over beide vlakken.
Het zou gaan om een bescheiden installatie van 2 x 5 panelen. Het zijn wel oversized panelen die 415W per paneel opwekken.
N type (de zwarte zonder detail) en monocristal.
Hij beweerd dat dit type een pakken beter rendement zou geven op het deel dat uit de zon ligt als de zon aan de andere kant van de woning zit.
Ik zou dus vol rendement halen op 1 kant en een bescheiden rendement op het niet vol belichte helft.
Hoe denken jullie hierover?
Ik denk dan als fotograaf er het mijne van.
Als ik een lichtmeter in volle zon presenteer dan halen we de gekende F16/100/100.
Wat dus staat voor 100.000 Lux.
Als ik meet naar het noorden bij volle zon dan haal ik F8/100/100.
Wat dus moet staan voor 1/4 of zijnde bij schatting 25.000 Lux.
Bij gevolg zou ik dus 4x minder dan vol rendement halen op het deel dat niet vol belicht is.
Klopt die redenering?
Hoe is jullie ervaren met dit type panelen (Mono N-Type) die bv presteren bij de zon achter de wolken?
Ik zit met een ei.
Zoals menig van jullie zal weten heb ik net een huis gekocht. We zijn dat nu wat aan het "optimaliseren" naar onze smaak. Dat gaat goed.
Maar ik zou zonnepanelen willen leggen en dat is minder evident.
De woning is een HOB en staat nergens in de schaduw van.
MAAR... De woning staat haaks op het pad van de zon.
De voorkant van de woning staat pal op het oosten gericht en de achterkant van de woning bij gevolg pal op het westen.
Ik heb een vertegenwoordiger over de vloer gehad en een zeer lang gesprek mee gehad.
Maar die mens kon mij ook niet op alles antwoorden.
Daarom even jullie hulp graag.
Hij stelt voor om een reeks panelen te leggen op de oostflank en idem capaciteit op de westflank.
Dan te werken met 2 omvormers omdat naar gelang de stand van de zon de opbrengst niet gelijkmatig is over beide vlakken.
Het zou gaan om een bescheiden installatie van 2 x 5 panelen. Het zijn wel oversized panelen die 415W per paneel opwekken.
N type (de zwarte zonder detail) en monocristal.
Hij beweerd dat dit type een pakken beter rendement zou geven op het deel dat uit de zon ligt als de zon aan de andere kant van de woning zit.
Ik zou dus vol rendement halen op 1 kant en een bescheiden rendement op het niet vol belichte helft.
Hoe denken jullie hierover?
Ik denk dan als fotograaf er het mijne van.
Als ik een lichtmeter in volle zon presenteer dan halen we de gekende F16/100/100.
Wat dus staat voor 100.000 Lux.
Als ik meet naar het noorden bij volle zon dan haal ik F8/100/100.
Wat dus moet staan voor 1/4 of zijnde bij schatting 25.000 Lux.
Bij gevolg zou ik dus 4x minder dan vol rendement halen op het deel dat niet vol belicht is.
Klopt die redenering?
Hoe is jullie ervaren met dit type panelen (Mono N-Type) die bv presteren bij de zon achter de wolken?
Comment