Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pechtstrookrijden bij file?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pechtstrookrijden bij file?

Het is me al een paar keer opgevallen dat er langs de E40 dynamische borden hangen met het opschrift:

----------------------
    File?
    Pechstrook!
    ----------------------

Het is ons allen bekend dat je niet op de pechstrook moet rijden en al zeker niet bij file.
    Als ik mij niet vergis staan er behoorlijke boetes op.

Toch denk ik van mening te zijn dat die boodschap net dat als bedoeling heeft.

Hoe denken jullie hierover?

Op zijn minst toch een erg dubbelzinnig bericht op dat bord.

Re: Pechtstrookrijden bij file?

Het is de bedoeling dat bij file een doorgangstrook wordt vrijgehouden voor de hulpdiensten, de automobilisten op de linkerrijstrook dienen uiterst links te houden, diegene op het middenvak uiterst rechts, zodat er een doorgang "pechstrook" ontstaat. Regelmatig staan er ook nog afficheborden met tekening in de zijberm ter info/verduidelijking. Correct me if i'm wrong...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarGe Bekijk bericht
      Het is de bedoeling dat bij file een doorgangstrook wordt vrijgehouden voor de hulpdiensten, de automobilisten op de linkerrijstrook dienen uiterst links te houden, diegene op het middenvak uiterst rechts, zodat er een doorgang "pechstrook" ontstaat. Regelmatig staan er ook nog afficheborden met tekening in de zijberm ter info/verduidelijking. Correct me if i'm wrong...
      Correct! En bij 3 rijvakken het verkeer in de uiterst linkse rijstrook zo ver mogelijk naar links en het verkeer in de middenstrook zo ver mogelijk naar rechts.
      Mvg.
      Robert
      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Het is me al een paar keer opgevallen dat er langs de E40 dynamische borden hangen met het opschrift:

----------------------
        File?
        Pechstrook!
        ----------------------

Het is ons allen bekend dat je niet op de pechstrook moet rijden en al zeker niet bij file.

Pechstrook is normaal niet wat er staat, wel reddingsstrook. [emoji57]
        Er staan ook veel borden langs de weg.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Gevonden, dit is de normale tekst op de dynamische borden.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

HiRe: Pechtstrookrijden bij file?

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Correct! En bij 3 rijvakken het verkeer in de uiterst linkse rijstrook zo ver mogelijk naar links en het verkeer in de middenstrook zo ver mogelijk naar rechts.
            En het verkeer op het uiterste rechtse rijvak, ook zo rechts mogelijk, anders kan er conflict komen tussen de chauffeurs die uiterste rechts rijden op de middenstrook en die op de rechterstrook niet.
            Verder klopt de uitleg.
            Ps
            Kijk maar naar het groene bord.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

----------------------
              File?
              Pechstrook!
              ----------------------

je verwart pechstrook met reddingsstrook !
              mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
              nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
              https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                je verwart pechstrook met reddingsstrook !
                Een redding strook is alleen van toepassing wanneer er geen pechstrook is. Op een pechstrook mag je nooit komen (behalve de hulpdiensten) wanneer je geen pech of panne hebt. Een uitzondering kan zijn op aanwijzing en of begeleiding van de verkeerspolitie.
                Last edited by Binnenuit; 22 augustus 2022, 10:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Een redding strook is alleen van toepassing wanneer er geen pechstrook is. Op een pechstrook mag je nooit komen (behalve de hulpdiensten) wanneer je geen pech of panne hebt. Een uitzondering kan zijn op aanwijzing en of begeleiding van de verkeerspolitie.
                  Dit is niet zo!
                  Zelfs als er een pechstrook is moet je nog een reddingsstrook vrijlaten.
                  De volledige uitleg vind je hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                    Klopt niet. Reddingsstrook is altijd van toepassing wanneer er twee rijvakken in dezelfde rijrichting zijn- en een pechstrook (of spitsstrook) wordt niet gezien als rijvak. Pechstrook moet open blijven. Overigens mogen motorrijders de reddingsstrook wél gebruiken, als ze max 20km/u sneller rijden dan het overige verkeer.

Zie de reddingsstrook FAQ op wegcode.be: https://www.wegcode.be/media/file/47...e545c42ef1.pdf

Comment

Is logisch ook.
                      Pechstrook is niet altijd vrij:defecte wagens, bij file geaccidenteerde voertuigen van kop-staart kusje etc.
                      En niet elke pechstrook is doorlopend.Bij bruggen is er niet altijd een pechstrook aanwezig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        Overigens mogen motorrijders de reddingsstrook wél gebruiken, als ze max 20km/u sneller rijden dan het overige verkeer.
                        En om volledig te zijn … maximum 20 km/u sneller dan het andere verkeer en maximum 50km/u.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

En als je er reglementair rijdt bekijken ze je heel "vies" want weinig mensen weten dat het wettelijk ook mag als motorrijder ...

Jaja
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Hetzelfde is van toepassing op 2 rijstroken in dezelfde richting, uiterst links EN rechts.
                            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                            George Orwell

Comment

En daarbij, het is bij elke file, er moet geeneens een prioritair voertuig in aantocht zijn of iets gebeurd zijn.
                              George Orwell

Comment

Working...
                              X