Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 1 jaar en acht maanden en reeds naar de vaantjes.

Laat ons hopen dat het allemaal wat vlotter mag verlopen dan de uitersten. [emoji6]

Elk merk kan eens stuk gaan hé, ook bij de allerbeste kan al eens een probleem opduiken.
    Je moet wel veel pech hebben om al meermaals een moederbord stuk te hebben.
    Als dat meermaals voorvalt en dat is in dezelfde woning, dan zou ik toch ook eens beginnen letten op storingen op het elektriciteitsnet.
    Bij montage van de onderdelen werk je toch zeker anti-statisch?

Even gekeken naar de garantiebepalingen op de website van de winkel, die zijn eigenlijk schandalig!
    Eerst doen ze een diagnose en dat kan 3 tot 8 weken duren? [emoji849]
    Dan zijn we al twee maand verder alvorens ze de garantie-aanvraag naar de fabrikant sturen.
    Stel dat je 2 jaar fabrieksgarantie hebt en het gaat een maand voor het einde ervan stuk, dan melden ze dat nooit tijdig aan bij de fabrikant.
    In theorie als iets tijdens de fabrieksgarantie stuk gaat, dan zouden ze dat gewoon terug naar de fabriek moeten sturen voor de garantie (meestal invoerder of aangestelde hersteldienst).
    Als dat zo lang duurt in die winkel, dan denk ik dat zelfs de regeling van de wettelijke garantie in aanmerking kan komen wegens onredelijke termijn, maar dan zal je daar ook weer voor moeten lopen om het geregeld te krijgen.

Eigenlijk triestig dat service op vele plaatsen niets meer betekent en dat de klant met zijn kop tegen een muur kan lopen want bij aankoop gaat men akkoord met de algemene voorwaarden van de verkoper, al mag dat nooit de wettelijke garantie beperken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Eigenlijk triestig dat service op vele plaatsen niets meer betekent en dat de klant met zijn kop tegen een muur kan lopen want bij aankoop gaat men akkoord met de algemene voorwaarden van de verkoper, al mag dat nooit de wettelijke garantie beperken.
      Hoeveel plaatsen hebben nog een eigen hersteldienst? En wat kan je nog herstellen aan veel elektronica? Denk dat je daar het probleem moet zoeken. Dozen verkopen kunnen ze allemaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Hoeveel plaatsen hebben nog een eigen hersteldienst? En wat kan je nog herstellen aan veel elektronica? Denk dat je daar het probleem moet zoeken. Dozen verkopen kunnen ze allemaal.
        Op zich maakt het weinig of niets uit dat er een eigen hersteldienst is.
        Bij veel zaken is het zelfs zo dat deze er tijdens de garantie niet eens aan mogen werken tenzij officieel erkend servicepunt van dat merk.
        Dit is ook een onderdeel dat ook nog onder fabrieksgarantie valt, daar beslist de fabrikant wat ermee dient te gebeuren.
        In theorie worden defecte moederborden zelden of nooit hersteld maar vervangen.
        Uiteraard mogen de aangeboden garantievoorwaarden ook niet minder zijn de wettelijke garantievoorwaarden.
        Hetgeen de verkoper zou moeten doen is de garantie-aanvraag bij de fabrikant verzorgen voor de klant.
        Maar veel verkopers zijn inderdaad dozenschuivers, kassa vullen en de rest is bijzaak.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Kent u Alternate dan? Dat is hier zo een beetje de trend op dit forum, ach het komt van daar of daar, het zijn maar dozenschuivers.
          Wel ik moet u dan teleur stellen, Alternate.be heeft WEL een eigen hersteldienst, of kunnen ze tenminste direct nazien wat er fout aan is.
          En dan hangt het voor 90% (of meer) af wat de distributeur zal beslissen, daar heeft geen enkele winkel of verkoper (dozenschuiver) invloed op.

Op zich maakt het weinig of niets uit dat er een eigen hersteldienst is.
          Bij veel zaken is het zelfs zo dat deze er tijdens de garantie niet eens aan mogen werken tenzij officieel erkend servicepunt van dat merk.
          Dit is ook een onderdeel dat ook nog onder fabrieksgarantie valt, daar beslist de fabrikant wat ermee dient te gebeuren.
          In theorie worden defecte moederborden zelden of nooit hersteld maar vervangen.
          Uiteraard mogen de aangeboden garantievoorwaarden ook niet minder zijn de wettelijke garantievoorwaarden.
          Hetgeen de verkoper zou moeten doen is de garantie-aanvraag bij de fabrikant verzorgen voor de klant.
          Maar veel verkopers zijn inderdaad dozenschuivers, kassa vullen en de rest is bijzaak.
          Ik denk dat ze wel de nodige software in huis zullen hebben om de nodige testen uit te voeren.
          Maar meestal is de kool het sop niet waard en valt het voor hun veel goedkoper uit een nieuw moederbord te geven dan daar uren te zitten aan werken.
          Het mobo zal wel gerecycleerd worden in Afrika en ik (hoop ik toch) zal mijn pingping terug zien.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik ben benieuwd om te horen hoe het MB terug komt uit garantie.
            MSI heeft een erg goede reputatie hoog te houden.

Blijkbaar heb jij minder geluk gehad. Maar ook met een Rolls Royce kan je een ongeval hebben of braak.

Ik hoor hier ook spreken over AsRock als alternatief voor Asus. Maar wat je dan waarschijnlijk niet weet is dat AsRock een low cost dochteronderneming is van Asus.
            Asus heeft zich altijd willen toespitsen op de high end gefortuneerde gamer.

AsRock is vooral ontstaan doordat het meeste van de productie van al die grote merken bij FoxConn plaats vind. Eigenlijk komen zowat al die producten uit de zelfde fabriek.
            En dat is duur.
            AsRock had als idee om dat op een ander goedkoper te kunnen. I dont think so.

Merken zijn niet onfeilbaar. Geen enkel merk is dat. Maar mijn inziens staat een merk net door hun ontwikkeling en service afdeling.
            Als service en ontwikkeling erg goed zijn bij een merk ben ik ook bereid wat meer uit te geven.
            Maar daar zit een grens op van redelijkheid. Ik ga ook geen fortuinen uitgeven.
            Merken zijn zich hier erg van bewust. Met als gevolg dat bij veel merken er gewoonweg geen service meer bestaat.
            En dat brengt ons bij de b-merken. Ook daar zijn al meerdere merken erg goed bezig. (Zoals AsRock).

Naargja, het zijn maar wat losse bedenkingen.
            Ik hoop dat je nu snel reactie krijgt en ook een oplossing waar je tevreden mee bent.

Comment

Ik heb zwaar in de problemen gezeten met een winkel uit H.o.d.B. en met één van de twee distributeurs van Asus in België.
              Alleen al twee distributeurs vond ik al erg verdacht en in de winkel wilden ze echt niet zeggen van welke distributeur ze hadden gekocht.
              Dan heb ik de ombudsman ingeschakeld en plots zonder boe of ba stond "den facteur" aan de deur met een pakje, eenzelfde Asus moederbord helemaal nieuw.
              Rare wereld hoor heel dat Pc gedoe. Kan er een lijvig boek over schrijven wat ik allemaal heb gezien.

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Kent u Alternate dan?
                Ik ben reeds klant bij Alternate toen ze nog geen winkel in België hadden. De eerste bestellingen heb ik telefonisch gedaan en ik ben zelfs in hun winkel in Linden geweest. Daar heb ik trouwens mijn eerste digitaal fototoestel gekocht. Moet ergens 2002 geweest zijn. Misschien eens stoppen met zo denigrerend te zijn over andere forumleden?

Comment

Ik heb zwaar in de problemen gezeten met een winkel uit H.o.d.B. en met één van de twee distributeurs van Asus in België.
                  Alleen al twee distributeurs vond ik al erg verdacht en in de winkel wilden ze echt niet zeggen van welke distributeur ze hadden gekocht.
                  Dan heb ik de ombudsman ingeschakeld en plots zonder boe of ba stond "den facteur" aan de deur met een pakje, eenzelfde Asus moederbord helemaal nieuw.
                  Rare wereld hoor heel dat Pc gedoe. Kan er een lijvig boek over schrijven wat ik allemaal heb gezien.
                  Er is helemaal niets mis met meerdere distributeurs, dat is met de meeste apparatuur (en zeker met computermateriaal en kantoormachines) zo en meestal weet de eindklant dat niet eens.
                  Vaak is er maar één invoerder, al is dat ook niet altijd gegarandeerd met de vele (soms grijze) import en samenwerking met ketens in binnen- en buitenland.
                  Er is maar één ding belangrijk en dat is de support dat de “fabrikant” wil leveren en uiteraard ook de support van de “professionele” eindverkoper.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Spijtig - maar als men niet wil horen, moet men voelen. Goed dat je 2 jaar na datum een nieuw mainboard krijgt - maar 2 jaar voor zo'n futtebagetel - dat is toch echt niet normaal!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                      Spijtig - maar als men niet wil horen, moet men voelen. Goed dat je 2 jaar na datum een nieuw mainboard krijgt - maar 2 jaar voor zo'n futtebagetel - dat is toch echt niet normaal!
                      Het gaat nu om een moederbord van 1 jaar en 8 maand (tenzij ik me vergis) dat pas defect is en pas naar de winkel gaat.
                      Daar een ervaring over delen voordat men de kans krijgt er naar te kijken is wat voorbarig.

Het andere moederbord is van lang geleden en de miserie is begonnen door “slechte wil” van een andere winkel.
                      Als een winkel het niet correct doorstuurt naar de fabrikant, da sta je daar inderdaad voor een bagatel wortelen te schieten.
                      Eigenlijk doet heel dat oude verhaal ook niets ter zake met de huidige garantie-aanvraag.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Hmm... Tis te zeggen.
                        Ik kan daar wel een woordje over kwijt....

Garantie is geregeld in de wetgeving.
                        Het komt er op neer dat je tussen particulier koper en professioneel verkoper een overeenkomst hebt.
                        Er zijn daar regels rond en het is geregeld bij wet.
                        Professionals onder elkaar hebben die regeling niet. Ze kunnen afspreken wat commercieel interessant is.

Maar achter heel dat mechanisme zit toch behoorlijk wat complexiteit.
                        Voor de meeste producten in Belgie is het zo dat de verkoper een overeenkomst heeft met de onderneming waar hij het zal inkopen.
                        Tenzij hij zelf voor het risico wil instaan. Zie het als een soort verzekering.
                        Hij kan ook zelf producent zijn en moet dan alles dragen. x% van de productie gaan er problemen mee zijn.

Maar voor EU producten en import loopt het meeste via groothandels of via importeurs. Die staan op hun beurt in voor de garantie. Tis te zeggen.
                        Het is uw verkoper die een overeenkomst heeft met de groothandel om bv service te regelen.
                        De groothandel op zich maakt afspraken met de importeur of fabrikanten. (gekend is bv de grijsimport waar geen garantie op zit).
                        Zeker met PC spullen komen die groothandels veel in tussen.
                        En die spelen dat slim en soms zelfs heel sluw.

Ik ga er eentje verklappen uit mijn beroepservaring.
                        Een ZEER gekend groothandel van ICT spul heb ik eens kunnen betrappen.
                        Bij het gewoon publiek zal die naam onbekend zijn. Maar in het bedrijfsleven was die firma super gekend.
                        Lang verhaal is dat wij als winkel een soort collectief hadden bedacht om samen als groep met andere winkels te kunnen aankopen.
                        Een manier om de groothandel scherpe prijzen af te dingen.
                        Het viel ons op dat veel garantiegevallen ons niet noodzakelijk tot een oplossing bracht.
                        Iets wat vervangen was als defect bleek zelf ook defect te zijn.

Toen hebben we als winkels een trick bedacht.
                        Als we een artikel hadden met een storing dan brachten we op de printplaat een zeer klein en eigen merkpunt aan en stuurde die op voor garantieregeling.
                        Elke winkel had een eigen merkpunt. We hadden dat afgesproken.
                        En wat bleek?
                        Die groothandel stuurde defecte artikelen gewoon door naar andere winkels. Om het daar nog es te proberen zeg maar.
                        Voor ons als winkel kregen wij dan ook schadegevallen binnen van andere winkels.
                        Koste ons erg veel omdat we van bij aanvang al met defecte materialen opgeschept zaten.
                        Bleek dat de groothandel zakelijke deals had afgesloten met zware import van containers uit China waar hij zelf geen garantie op had.
                        Hij kon er zelf geen weg mee en had zo die carrousel bedacht.
                        Zo pakte hij dus torenhoge winsten en kon hij met de garantie geen weg.
                        En dan moet je weten dat het een van de grootste groothandels was in Belgie binnen de ICT wereld dat er dit soort praktijken op na houd.
                        Na ons ontdekken kwamen er problemen van en is die super grote ICT groothandel op de fles gegaan.

Ik kan er boeken over schrijven wat we daar allemaal als winkel mee meegemaakt hebben.

En voorbeeld is bv Godox. Ons allemaal wel gekend.
                        China b-merk import.
                        Het merk doet het op zich niet slecht. Scherpe prijzen en behoorlijk ontworpen spul.

Maar, garantie voor dat merk bestaat helemaal niet vanwege de fabrikant. Je kan ze nergens voor bereiken.
                        Dus staan onze lokale winkels en importeurs in voor het opvangen van garantiegevallen.
                        Een kost die ze moeten verrekenen in de prijs.
                        Heb je dan bradeurs uit het buitenland die helemaal geen garantie geven. Kan de prijs een flink stuk omlaag.

Tis commerce e mannen.

Sigma is ook zo een b merk. Ze hebben het geweer nu van schouder moeten veranderen. Ze regelen nu zelf de import voor Belgie. Er was blijkbaar geen enkel importeur die zich nog wou verbranden aan dat merk.
                        Super veel problemen met garantie waren er vroeger!

Maar dan met merken zoals MSI zitten er veel vangnetten in het systeem.
                        Dat is ander koek.
                        Om hun naam hoog te houden zit er zoveel redundantie in de garantieregeling dat het in weze nooit slecht kan aflopen.
                        Ethiek en goed zaken doen zit hun erg hoog.
                        Zelfs jaren na aankoop kan je bij de fabrikant aankloppen met een vraag naar service.

Maar ja... Wil je er voor betalen? Thats the big Q!
                        Het moet allemaal voor niets tegenwoordig en de concurrentie is moordend.

Comment

Ik ben reeds klant bij Alternate toen ze nog geen winkel in België hadden. De eerste bestellingen heb ik telefonisch gedaan en ik ben zelfs in hun winkel in Linden geweest. Daar heb ik trouwens mijn eerste digitaal fototoestel gekocht. Moet ergens 2002 geweest zijn. Misschien eens stoppen met zo denigrerend te zijn over andere forumleden?
                          Moet jij juist zeggen. Van zodra ik hier iets neerpen zit jij er direct bovenop.
                          BTW, jij bent klant sinds 2002?
                          Ben je daar zeker van dat het jaartal wel klopt?
                          Ik ben oorspronkelijk van zuid W.-Vl. en in 2017 ben ik naar Mol komen wonen en sindsdien ben ik klant bij Alternate.be
                          We gaan er geen polemiek van maken hé. Maar op dit forum neemt men nogal vlug het woord dozenschuivers in de mond en ik weet waarom.
                          Ik heb ook Pc's gekocht in gewone winkels en ja, ook twee Medion's in de Aldi lang geleden, maar in een gewone winkel sta je daar meestal alleen als klant en op rare momenten kun je daar wel eens met drie staan.
                          Ga je naar Alternate.be gaat mag je van geluk spreken dat je daar met minder dan 10 staat en dan lijken die mensen dozenschuivers inderdaad.
                          Ik vraag bijna nooit uitleg, ik heb al alles voorbereid voor ik vertrek, het kan zijn dat ik soms vraag of er nieuwere dingen sindsdien op de markt gekomen zijn want ik volg de markt omzeggens niet meer.
                          Ik heb nu mijn droom gemaakt en tenzij er iets kapot gaat zal dat machientje altijd bij mij blijven.
                          Zo, en laat ons nu de strijdbijl begraven en de vredespijp roken.

Comment

Moet jij juist zeggen. Van zodra ik hier iets neerpen zit jij er direct bovenop.
                            BTW, jij bent klant sinds 2002?
                            Ben je daar zeker van dat het jaartal wel klopt?
                            Ik ben oorspronkelijk van zuid W.-Vl. en in 2017 ben ik naar Mol komen wonen en sindsdien ben ik klant bij Alternate.be
                            We gaan er geen polemiek van maken hé. Maar op dit forum neemt men nogal vlug het woord dozenschuivers in de mond en ik weet waarom.
                            Ik heb ook Pc's gekocht in gewone winkels en ja, ook twee Medion's in de Aldi lang geleden, maar in een gewone winkel sta je daar meestal alleen als klant en op rare momenten kun je daar wel eens met drie staan.
                            Ga je naar Alternate.be gaat mag je van geluk spreken dat je daar met minder dan 10 staat en dan lijken die mensen dozenschuivers inderdaad.
                            Ik vraag bijna nooit uitleg, ik heb al alles voorbereid voor ik vertrek, het kan zijn dat ik soms vraag of er nieuwere dingen sindsdien op de markt gekomen zijn want ik volg de markt omzeggens niet meer.
                            Ik heb nu mijn droom gemaakt en tenzij er iets kapot gaat zal dat machientje altijd bij mij blijven.
                            Zo, en laat ons nu de strijdbijl begraven en de vredespijp roken.
                            Ja, ik ben er heel zeker van. Mijn eerste aankopen waren nog in DM trouwens. Een ASUS 440LX, dual PII (in van die slot 1 cassettes) en CPU's en ram. Heb er zo 2 gehad, eentje met PII 350Mhz in en eentje met Celerons 300MHz (en een soldering om ze in dual te laten werken). Toen was er van een winkel in België geen sprake. Bestelling doorgeven aan de telefoon in het duits ("ich buchstabiere..."). Mijn klantnummer was toen 321257 en de oudste factuur die ik zo snel vind is van 26/11/2004 en zijn CF kaartjes voor mijn 300D die ik daar gekocht heb. Ik ga niet meer naar alternate.be omdat ze niet dezelfde producten hebben dan de duitse winkel. Vanuit duitsland willen ze ook geen bestellingen meer sinds de .be site er is. En zelfs op de duitse site vind je niet meer dezelfde zaken als vroeger. Bvb geen enkel AMD server moederbord (Geen enkele Xeon ook meer te vinden trouwens). En zeker niet meer sinds ze ook BBQ's en zo verkopen. Van een zeer betrouwbare computershop is dit een winkel van "een beetje vanalles" geworden. Ik koop geen pc bij iemand die kniptangen en bbq's verkoopt.

Sinds die dual PII koop ik enkel nog server materiaal. Daar wordt op betrouwbaarheid gelet. Geen ledjes die van kleur veranderen of wifi op het moederbord of zo. Maar die gaan echt lang mee. Nog veel 16x pci-e slots vrij, 4 ram slots vrij, 12 sata connecties. Ook niet de laatste snufjes, dat is ook zo. Dus geen usb-c en geen 10 usb poorten. Ik verander maar om de 8-12 jaar van pc. Ondertussen wel eens een upgrade van ram of cpu. En HD dat is om de 4-6 jaar. De kast gaat al meer dan 12 jaar mee. Een andere filosofie zeker?

Die vredespijp ga ik overslagen want ik rook niet. Ik heb liever vuurwater (als je zin hebt in een Lagavulin) Voor de rest is het ok hoor.

Als we dan toch over oude pc winkels hebben, iemand herinneringen aan Triac (Brussel Lemmonierlaan, later tegen Thurn&Taxis) en Wallabie (in Mechelen)?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Garantie is geregeld in de wetgeving.
                              Het komt er op neer dat je tussen particulier koper en professioneel verkoper een overeenkomst hebt.
                              Er zijn daar regels rond en het is geregeld bij wet.
                              Professionals onder elkaar hebben die regeling niet. Ze kunnen afspreken wat commercieel interessant is.
                              Correctie, de “wettelijke garantie” is geregeld door een wetgeving, de “fabrieksgarantie” is bepaald door de fabrikant.

De wet kan 2 jaar wettelijke garantie voorzien, een fabrikant kan zich zelfs beperken tot enkele maanden of anderzijds 20 jaar geven.

Probleem is voor de professionele eindverkoper die aan consumenten minstens de voorwaarden van de wettelijke garantie moet bieden en als de fabrikant het niet op zich neemt, dan draait de verkoper ervoor op.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Correctie, de “wettelijke garantie” is geregeld door een wetgeving, de “fabrieksgarantie” is bepaald door de fabrikant.

De wet kan 2 jaar wettelijke garantie voorzien, een fabrikant kan zich zelfs beperken tot enkele maanden of anderzijds 20 jaar geven.

Probleem is voor de professionele eindverkoper die aan consumenten minstens de voorwaarden van de wettelijke garantie moet bieden en als de fabrikant het niet op zich neemt, dan draait de verkoper ervoor op.
                                Bedankt voor de extra duiding. Ik dacht dat dit al naar voor kwam in mijn betoog.
                                Maar het klopt wat je zegt.

Comment

Working...
                                X