Re: Vakantie bijna verknald door koppeling
De airco zomaar bijvullen, zonder eerst een lektest uit te voeren is normaalgezien in de hele Europese unie verboden omdat R134a (het koelgas dat momenteel nog in de meeste auto's zit) een broeikasgas is dat 1430 keer sterker is dan CO2.
Koeltechniekers, maar ook garagisten die aan auto-aircosystemen werken moeten gecertificeerd zijn, en die mogen niet zomaar wat gas bijvullen als er een kans is dat het dan in de atmosfeer terechtkomt.
Het probleem bij een auto-airco is dat de kans op lekken daar heel groot is, veel groter dan bij andere koelinstallaties, omdat er in auto's heel veel koppelingen en flexibele leidingen worden gebruikt.
Bij andere koelsystemen worden bijna altijd alle verbindingen gebraseerd en worden demonteerbare koppelingen zoveel mogelijk vermeden om het risico op lekken te beperken.
De condensor in een auto kan ook lek raken doordat er bijvoorbeeld een steentje in vliegt, dat gebeurt normaalgezien nooit in een vaste installatie (die aluminium condensors en verdampers zijn ook niet heel degelijk, die hebben niet veel nodig om lek te raken).
Blijkbaar denken veel mensen daarom dat het normaal is dat een auto-airco geregeld bijgevuld moet worden, maar als dat zou gebeuren in een vaste koelinstallatie, dan zou de na verloop van tijd zelfs afgekeurd moeten worden als de lekken niet te repareren zijn.
Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan
Bekijk bericht
Koeltechniekers, maar ook garagisten die aan auto-aircosystemen werken moeten gecertificeerd zijn, en die mogen niet zomaar wat gas bijvullen als er een kans is dat het dan in de atmosfeer terechtkomt.
Het probleem bij een auto-airco is dat de kans op lekken daar heel groot is, veel groter dan bij andere koelinstallaties, omdat er in auto's heel veel koppelingen en flexibele leidingen worden gebruikt.
Bij andere koelsystemen worden bijna altijd alle verbindingen gebraseerd en worden demonteerbare koppelingen zoveel mogelijk vermeden om het risico op lekken te beperken.
De condensor in een auto kan ook lek raken doordat er bijvoorbeeld een steentje in vliegt, dat gebeurt normaalgezien nooit in een vaste installatie (die aluminium condensors en verdampers zijn ook niet heel degelijk, die hebben niet veel nodig om lek te raken).
Blijkbaar denken veel mensen daarom dat het normaal is dat een auto-airco geregeld bijgevuld moet worden, maar als dat zou gebeuren in een vaste koelinstallatie, dan zou de na verloop van tijd zelfs afgekeurd moeten worden als de lekken niet te repareren zijn.
Comment