Lang verhaal kort is dat we op onze huidige woonplaats het een beetje gezien hebben en op zoek zijn naar een huis op een andere plaats.
We hebben een eigendom in het volle centrum van een middelgrote stad maar we kunnen ons niet echt meer vinden in deze locatie.
Om verschillende redenen....
We worden wat ouder en hebben het geld beschikbaar. Zoeken we iets met meer rust op de rand van de stad.
Dus ja, we zijn op zoek naar een woning in een andere buurt.
Maar die zoektocht is mij wel iets....
We zoeken een bepaald type woning met bepaalde voorzieningen in een rustige buurt en dan is dat zoeken wel een uitdaging.
Het geld is er, we moeten niet lenen.
En als we later het huis verkopen dat we nu bezitten kunnen we met dat geld weer iets leuk doen.
Maar daar gaat het niet over.
Morgen zouden we gaan kijken naar een woning die net online geplaatst was. Krijgen we net te horen dat de eigenaar is ingegaan op het bod van een koper.
Weg voor ons neus dus. Kan gebeuren.
Zijn prijs was wel marktconform volgens wat we op het eerste zicht konden zien.
Ik vermoed dat hij het geld dringend nodig had en eieren koos voor zijn geld.
Maar onze zoektocht is me wel iets.
We zijn er nu al een paar maanden mee bezig.
Zo heb je van die verkopers die er echt alles uit willen slaan.
Gekke prijzen en niet redelijk willen zijn.
Er is precies een opbod van prijzen op online sites. Soms echt absurde prijzen die ze vragen. Totaal niet realistisch.
Ze denken er de max uit te kunnen halen voor soms erg oude woningen die helemaal niet in orde zijn en waar we nog super veel kosten aan moeten doen.
Ik snap ook wel de verkopers. Logisch dat ze een mooie prijs willen voor hun goed. Maar zoals het nu gaat lijkt iedereen wel een beetje te hallucineren.
Nu recent is de markt wat gaan bekoelen maar de prijzen zijn de laatste jaren echt door het dak aan het gaan.
Prijzen die bijna het dubbel zijn van wat je kon vragen pakweg 5 jaar geleden.
Woningen met zware gebreken zijn schering en inslag.
Het is echt erg gesteld met de gemiddelde woning in Vlaanderen.
Typerend zijn een super slechte isolatie performantie en traditioneel een elektrische installatie dat niet door de keuring geraakt.
Oude versleten verwarming komt ook veel voor.
We hadden het er al over in andere draadjes over kopen en verkopen van spullen en autos. Maar ook de woningmarkt is een echte koehandel.
Ik ben niet op zoek naar een advies of zo. We weten wat we willen en weten waar we een beetje op moeten letten.
Het geluk moet nu een beetje aan ons kant staan dat we iets vinden met een realistische prijs en waar we ons hart in kunnen vinden.
Natuurlijk mag je je mening ventileren. Altijd leuk om de inzichten van iemand anders te horen.
Maar ik wou gewoon even mijn frustratie kwijt over de gang van zaken.
Nieuw is nu de nieuwe renteverhoging van de ECB. In beurskringen gaat al even de angst de ronde dat we voor een zeer zware depressie kunnen staan.
Het zogenaamde luchtbel effect.
En het zou best wel eens erg zwaar kunnen kantelen de komende maanden.
We kennen allemaal wel de zware inflatie die er is. Ook zoiets.
Weinig aanbod van huizen, veel gezinnen op zoek naar een nieuwe woonst.
De nationale bank heeft recent ook een advies uitgesproken voor jonge gezinnen die willen lenen.
Zo zou het aankopen van een oud huis met kosten een pak moeilijker gemaakt worden. Ik vind dat niet onredelijk want ze moeten zich indekken tegen een falen als de kosten de hand gaan uitlopen.
Er was voordien ook al de afspraak dat mensen die lenen zelf moeten voorzien in een zeer ruim voorschot.
Wettelijk is daar een en ander voor gedaan zodat dit systeem meer succes zou hebben.
Maar het drijft de prijzen erg op.
Nu kopen jonge gezinnen ver boven de echte waarde van een woning en dat drijft de prijzen op. Ze leggen het verschil zelf bij en dus zit de bank er niet in met een risico op de hypotheek. Of ouders schieten het verschil voor.
En zo komt heel die markt onder druk te staan en vliegen de prijzen de pan uit.
Hoe denken jullie hierover?
Komt er nu een afkoelen van die markt? Of kunnen we beter een woning zoeken in het buitenland?
We hebben een eigendom in het volle centrum van een middelgrote stad maar we kunnen ons niet echt meer vinden in deze locatie.
Om verschillende redenen....
We worden wat ouder en hebben het geld beschikbaar. Zoeken we iets met meer rust op de rand van de stad.
Dus ja, we zijn op zoek naar een woning in een andere buurt.
Maar die zoektocht is mij wel iets....
We zoeken een bepaald type woning met bepaalde voorzieningen in een rustige buurt en dan is dat zoeken wel een uitdaging.
Het geld is er, we moeten niet lenen.
En als we later het huis verkopen dat we nu bezitten kunnen we met dat geld weer iets leuk doen.
Maar daar gaat het niet over.
Morgen zouden we gaan kijken naar een woning die net online geplaatst was. Krijgen we net te horen dat de eigenaar is ingegaan op het bod van een koper.
Weg voor ons neus dus. Kan gebeuren.
Zijn prijs was wel marktconform volgens wat we op het eerste zicht konden zien.
Ik vermoed dat hij het geld dringend nodig had en eieren koos voor zijn geld.
Maar onze zoektocht is me wel iets.
We zijn er nu al een paar maanden mee bezig.
Zo heb je van die verkopers die er echt alles uit willen slaan.
Gekke prijzen en niet redelijk willen zijn.
Er is precies een opbod van prijzen op online sites. Soms echt absurde prijzen die ze vragen. Totaal niet realistisch.
Ze denken er de max uit te kunnen halen voor soms erg oude woningen die helemaal niet in orde zijn en waar we nog super veel kosten aan moeten doen.
Ik snap ook wel de verkopers. Logisch dat ze een mooie prijs willen voor hun goed. Maar zoals het nu gaat lijkt iedereen wel een beetje te hallucineren.
Nu recent is de markt wat gaan bekoelen maar de prijzen zijn de laatste jaren echt door het dak aan het gaan.
Prijzen die bijna het dubbel zijn van wat je kon vragen pakweg 5 jaar geleden.
Woningen met zware gebreken zijn schering en inslag.
Het is echt erg gesteld met de gemiddelde woning in Vlaanderen.
Typerend zijn een super slechte isolatie performantie en traditioneel een elektrische installatie dat niet door de keuring geraakt.
Oude versleten verwarming komt ook veel voor.
We hadden het er al over in andere draadjes over kopen en verkopen van spullen en autos. Maar ook de woningmarkt is een echte koehandel.
Ik ben niet op zoek naar een advies of zo. We weten wat we willen en weten waar we een beetje op moeten letten.
Het geluk moet nu een beetje aan ons kant staan dat we iets vinden met een realistische prijs en waar we ons hart in kunnen vinden.
Natuurlijk mag je je mening ventileren. Altijd leuk om de inzichten van iemand anders te horen.
Maar ik wou gewoon even mijn frustratie kwijt over de gang van zaken.
Nieuw is nu de nieuwe renteverhoging van de ECB. In beurskringen gaat al even de angst de ronde dat we voor een zeer zware depressie kunnen staan.
Het zogenaamde luchtbel effect.
En het zou best wel eens erg zwaar kunnen kantelen de komende maanden.
We kennen allemaal wel de zware inflatie die er is. Ook zoiets.
Weinig aanbod van huizen, veel gezinnen op zoek naar een nieuwe woonst.
De nationale bank heeft recent ook een advies uitgesproken voor jonge gezinnen die willen lenen.
Zo zou het aankopen van een oud huis met kosten een pak moeilijker gemaakt worden. Ik vind dat niet onredelijk want ze moeten zich indekken tegen een falen als de kosten de hand gaan uitlopen.
Er was voordien ook al de afspraak dat mensen die lenen zelf moeten voorzien in een zeer ruim voorschot.
Wettelijk is daar een en ander voor gedaan zodat dit systeem meer succes zou hebben.
Maar het drijft de prijzen erg op.
Nu kopen jonge gezinnen ver boven de echte waarde van een woning en dat drijft de prijzen op. Ze leggen het verschil zelf bij en dus zit de bank er niet in met een risico op de hypotheek. Of ouders schieten het verschil voor.
En zo komt heel die markt onder druk te staan en vliegen de prijzen de pan uit.
Hoe denken jullie hierover?
Komt er nu een afkoelen van die markt? Of kunnen we beter een woning zoeken in het buitenland?
Comment