Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

    Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
    Ik heb de waarde van ons huis laten schatten door een landmeter (was verplicht ivm overbruggingskrediet aankoop nieuwe woning), door drie immokantoren en door de online schattingstool op een paar immowebsites. Al die prijzen lagen binnen 15000€ van elkaar, behalve 1 immokantoor dat er serieus onder schatte.

    Dag geeft ook al een indicatie, heb hetzelfde gedaan (online schatting) voor ons nieuwe huis voor de koop, en mede op basis daarvan hebben we een lager bod uitgebracht.
    Dank je wel!
    Dit is idd een zeer goede tip van je.
    Ik ben gelijk aan de slag gegaan met enkele gratis tools en ik kom tot betere inzichten.

    Comment


    • #17
      Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

      En plots ging het heel snel....

      We zijn zaterdag l.l. nog naar een paar huizen gaan kijken.
      Eentje beviel ons wel heel erg.
      Zowat alles van verwachtingen werden ingelost maar de vraagprijs was aan de hoge kant.
      De makelaar vertelde mij dat er te praten was.

      Rustige woonwijk op de rand van een dorp/gemeente. De grootstad op 3 km met alles wat je nodig hebt.
      HOB uit het jaar 1975.
      Zeer goede staat, om niet te zeggen uitstekende staat, van bouw.
      Alles met degelijke kwaliteitsmaterialen afgewerkt.
      Het huis was van een cocket dametje op leeftijd dat houd van klassieke muziek en ballet. Haar man was al even vooroverleden.
      Het huis is met smaak ingericht en proper maar wel een beetje gedateerd.
      Ze had reeds de belangrijke renovaties laten doen zoals overal dubbel glas en isolatie. Hoog rendement verwarming....

      Ze is nu naar een rusthuis en zo kwam haar huis vrij.

      Er zijn nog wat kleine opknapwerken te doen maar al bij al als we niet te kieskeurig zouden zijn kunnen we er eigenlijk zo intrekken.
      Het gaat eerder om eigen accenten die we willen leggen.
      Zwaar verbouwen is niet nodig.

      We gaan wel de elektrische installatie een beetje moeten updaten. In de keuring staan maar kleine tekortkomingen die snel gefixed moeten zijn. Maar een wens van mij is nog wat extra stopcontacten bijzetten en aarding aanbrengen boven.
      Ik heb al een electrieker om advies gevraagd. Blijkbaar is mijn vraag niet zo evident. Bij installaties uit de jaren 70 zou het niet eenvoudig zijn om draden bij te trekken. De moeilijkheid zou zijn om de aftakdozen te kunnen vinden die verstopt zitten in de muur. Klopt dat? Ale, ik hoop dat we heel de zooi niet moeten open slijpen.

      Een bod op gedaan. Redelijk en eerlijk van prijs anders maak je sowieso geen kans. Maar ook niet overdreven duur of hoog geboden.

      Deze maandag smorgens kregen we al het bericht dat ze het bod hebben aanvaard.
      Toen kreeg ik ook te horen dat ze het geld blijkbaar snel nodig hadden.
      We hebben het geld zo liggen en moeten niet lenen.
      Heeft waarschijnlijk in ons voordeel gespeeld.
      Officieel is het nog niet op papier maar in principe hebben we nu dus een huis gekocht.

      Ik heb jullie tips meegenomen in mijn beslissingen en overwegingen.
      Het heeft geholpen aan een eerlijke prijssetting.

      Het klopt. Als je wat zoekt en tijd neemt dan komen er kansen.
      Je wil vooral een goed gevoel hebben bij iets dat op je pad komt.
      Eerlijk gezegd begon ik wel de moed wat te verliezen.

      De mooie panden zijn zo voor je neus weg. Dus hier zijn we ook erg snel geweest.
      Een geluk dat ik na ons bezoek savonds laat nog kon onderhandelen met de makelaar die op zijn beurt in gesprek was met de zoon van die dame.
      En zo ging het snel of het was ook voor ons neus weg.

      Dank jullie wel allemaal voor het helpen meedenken.

      Even terzijde....
      Van elk pand waar we interesse voor hadden hebben we een "dossier" gemaakt. Attesten opvragen en bijgehouden en napluizen.
      Extra documentatie en fotos. Informatie over ligging, bereikbaarheid winkels, dokter, apotheek, cultuur, sport, ontspanning, openbaar vervoer, wandelgebieden,... Tot zelfs criminaliteitcijfers hielden we bij. En natuurlijk de persoonlijke notas na bezoek. Zowat overal gingen we ook een praatje maken met de buren.
      Het is een pak papier van ruim 30cm geworden.

      En zo komt er dus plots een einde aan onze zoektocht.

      Comment


      • #18
        Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

        Gefeleciteerd!

        Voor de elektriciteit: je kan altijd kiezen om te werken in opbouw, zonder slijpen. Dan heb je wel zichtbare kabelgoten. Er bestaan ook plinten met ingebouwde kabelgeleiders, maar die hebben me nooit echt kunnen overtuigen.

        Comment


        • #19
          Re: Een huis kopen. Het is een vreemde markt...

          Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Gefeleciteerd!

          Voor de elektriciteit: je kan altijd kiezen om te werken in opbouw, zonder slijpen. Dan heb je wel zichtbare kabelgoten. Er bestaan ook plinten met ingebouwde kabelgeleiders, maar die hebben me nooit echt kunnen overtuigen.
          Dank je wel.

          Ja die elektriek updaten zal een uitdaging worden.
          Ik hoop echt dat we draden kunnen bijtrekken/vervangen in de bestaande buizen.
          Iemand een idee of dat goed werkt met zo een leidingzoeker? Bestaat daar geen professionele oplossing voor? Iets waarmee je in de muur kan "kijken".

          Comment

          Working...
          X