Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Ik betaal liever iets op voorhand dan achteraf.
    Dan schrijf je nu net hetzelfde als mij. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Ik heb trouwens een digitale meter, daar was iedereen vorig jaar zo bang van dat ze de zonnepanelen aan de straatstenen niet kwijtraakten, ondanks subsidies.
      Door toen een installatie te laten plaatsen betaal ik nu veel minder voor elektriciteit (helpt om de gasrekening bij te passen ).
      Het geld ontwaardt snel en de prijzen stijgen.
      Weet je wat zo frappant is Jan, in onze buurlanden kan die digitale meter wel achteruit draaien en wel nog voor enkele jaren
      Dus wat ze je ooit hebben wijsgemaakt, je slaat de bal mis
      Dat je veel minder betaald voor elektriciteit kun je nu nog niet weten, of je moet afgaan op je voorschot facturen maar dat zegt totaal niks.
      Iedereen heeft tot nu toe minder verbruikt door het warme voorjaar

En dan slaagt tevens je eerste zin ook op niks, want je betaald amper iets voor je energie zeg je ons steeds

En 98% van de Vlamingen die een digitale meter gekregen hebben en zonnepanelen hebben, zijn heel erg teleurgesteld, en neen dat lees je niet in het laatste nieuws of dat soort dagbladen

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Weet je wat zo frappant is Jan, in onze buurlanden kan die digitale meter wel achteruit draaien en wel nog voor enkele jaren
        Dus wat ze je ooit hebben wijsgemaakt, je slaat de bal mis
        Dat je veel minder betaald voor elektriciteit kun je nu nog niet weten, of je moet afgaan op je voorschot facturen maar dat zegt totaal niks.
        Iedereen heeft tot nu toe minder verbruikt door het warme voorjaar?
        En 98% van de Vlamingen die een digitale meter gekregen hebben en zonnepanelen hebben, zijn heel erg teleurgesteld, en neen dat lees je niet in het laatste nieuws of dat soort dagbladen

grts
        Sieg
        Voila Sieg, de nagel op de kop.
        Ze moesten ons ook die keuze gegeven hebben, slimme meter met
        terug tel functie en net vergoeding, voor wie zonnepanelen heeft
        liggen.
        hier hangt nog de terugdraaiende teller, en na een ganse winter
        bijverwarming met warmtepomp draai ik nu reeds terug beneden
        mijn laatste opname cijfer.
        Proefondervindelijk zal ik tegen volgende winter weer met
        3.000 Kwh overschot zitten, dat los je niet op met een batterij.
        En nu ik het toch over die batterij heb, moest een batterij zo enorm
        interessant zijn, dan zouden de maatschappijen er op iedere
        straathoek zelf een container zetten, meteen ook de oplossing
        om de pieken op te vangen zonder het net te moeten verzwaren,
        maar ze schuiven het liever in de gewone mens zijn schoenen,
        omdat ze weten dat die dingen zichzelf niet terug betalen,
        die kleine power wallboxen kunnen qua afschrijf kost niet op
        tegen wat wij nu betalen aan netvergoeding met onze terugdraaiende
        teller.

Comment

Het heeft weinig zin te blijven zeuren over wat nu de beste oplossing had, zal, of moet geweest zijn, de huidige situatie is een feit, en we moeten er het beste van maken.

Ik kan in elk geval zeggen dat mijn installatie van 3080 Wp en 5 kWh batterij mij netto 4226 € heeft gekost.
          Sinds maart kopen we nauwelijks nog stroom.
          Aan Ecopower tarief zal ik ongeveer 500 € per jaar minder betalen dan iemand zonder installatie, aan dat van de goedkoopste marktaanbieder op V-test zou ik zelfs 850 € besparen (voor een jaarverbruik van 2300 kWh). Ik betaal nog maar 100-200 € per jaar.
          Dus een batterij kan wel helpen.

Uiteraard zal iemand met een groter gezin meer moeten investeren, maar de besparing is dan ook evenredig.
          Je moet ook eerst je verbruik verminderen om de kostprijs van installaties voor duurzame energie te beperken.

Ik zou zeker een batterij niet als eerste investering aanraden, denk daar zeer goed over na, als je een groot dak hebt is het vol leggen met panelen bv een betere oplossing (kon niet in mijn geval).

@ KevinVdd: 6000 kWh per jaar is toch veel, heb je geen grote slokoppen zoals een klassieke droogkast, amerikaanse frigo, elektrische boiler ? Begin met die te vervangen.

Het beste allemaal .

Comment

Het heeft weinig zin te blijven zeuren over wat nu de beste oplossing had, zal, of moet geweest zijn, de huidige situatie is een feit, en we moeten er het beste van maken.

Ik kan in elk geval zeggen dat mijn installatie van 3080 Wp en 5 kWh batterij mij netto 4226 € heeft gekost.
            Sinds maart kopen we nauwelijks nog stroom.
            Al de rest verwijderd wegens niet relevant.

Ja we moeten het doen met wat ze ons opleggen en daar kunnen we niet tussenuit, maar dat wil niet zeggen dat we het allemaal geen hoop bedrog mogen vinden.

Maar jij ziet maar één ding en dat is uw eigen situatie en je wil die veralgemenen naar iedereen.
            De situatie is echter extreem verschillend afhankelijk van wanneer men de panelen gelegd heeft.

Wie al een digitale teller heeft (of gaat krijgen) en plots panelen gaat zetten, dan zal uiteraard het verbruik minderen en hetgeen men moet betalen verminderen … mits men er de investering bij neemt die heden relatief lager is dan enkele jaren geleden.
            Dat is dan wel een bewuste keuze, men weet dat de digitale meter er komt of er al is en men beslist zelf om toch panelen te leggen.

De meeste mensen hebben hun panelen gelegd toen er nog geen digitale meters waren of in het begin toen gegarandeerd werd dat men 15 jaar het terugdraaiend effect zou hebben.
            Men heeft voor deze mensen echter de regels veranderd nadat ze de investering deden, de impact is voor deze veel groter want ook hun investering heeft veel meer gekost.
            De prijzen voor een installatie zijn heden drastisch gezakt net omdat ze anders geen panelen meer kwijt geraken.

Maar wie al voldoende zonnepanelen heeft met terugdraaiende teller, die betaalt nu enkel het prosumententarief (ook al banditisme, maar allé) … als men dan plots een digitale teller krijgt en het terugdraaiend effect verdwijnt, dan gaat de factuur wel heel fors omhoog!
            In ons geval van een 650€ prosumententarief naar een 2000€ met de digitale teller en we injecteren elk jaar 1,5 à 2 MW meer dan we opnemen.
            Komt het capaciteitstarief ook nog, dan nog eens een heel pak hoger.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Al de rest verwijderd wegens niet relevant.

Ja we moeten het doen met wat ze ons opleggen en daar kunnen we niet tussenuit, maar dat wil niet zeggen dat we het allemaal geen hoop bedrog mogen vinden.

...
              Maar wie al voldoende zonnepanelen heeft met terugdraaiende teller, die betaalt nu enkel het prosumententarief (ook al banditisme, maar allé) … als men dan plots een digitale teller krijgt en het terugdraaiend effect verdwijnt, dan gaat de factuur wel heel fors omhoog!
              In ons geval van een 650€ prosumententarief naar een 2000€ met de digitale teller en we injecteren elk jaar 1,5 à 2 MW meer dan we opnemen.
              Komt het capaciteitstarief ook nog, dan nog eens een heel pak hoger.
              Ik ken je cijfers niet en kan ze dus slechts gissen.
              Aan je prosumententarief te zien heb je een 10 kW omvormer en dus naar schatting 10.000 kWh/jaar productie.
              Als je daar nu 2000 van injecteert is je jaarverbruik 8000.
              Daarvan kan je zonder terugdraaiende teller 30% zijnde 2400 direct zelf gebruiken, rest 5600 aan te kopen.
              Maar je injecteert ook 10000-2400=7600 kWh en dat kan je verkopen.
              Als ik deze cijfers in de V-test invoer zou je ongeveer 2300 € betalen en 1600 ontvangen, dus per saldo 700 €, ongeveer evenveel als je nu betaalt als prosumententarief.

Dit is uiteraard slechts een grove benadering, maar in plaats van iedereen hier op het verkeerde been te zetten, wees zo eerlijk deze oefening met juiste cijfers te maken en hier te publiceren .
              Last edited by palombian; 24 mei 2022, 14:22.

Comment

Als ik deze cijfers in de V-test invoer zou je ongeveer 2300 € betalen en 1600 ontvangen, dus per saldo 700 €, ongeveer evenveel als je nu betaalt als prosumententarief.
                Vergeet je niet de afschrijf kost van je batterij systeem in rekening te brengen?
                Ik heb hier prijs gevraagd wat een deftige batterij met een 400 volt drie fasen omvormer en een pakweg 10 Kwh batterij zou kosten voor op mijn installatie, voor een deftig systeem aangepast aan mijn huidig vermogen kom ik aan een prijs vanaf 16.000€….
                Dus voor een nieuwe drie fasen omvormer die belastbaar is tot
                3 Kw per fase en de batterijen, en dan zit ik nog ruim “onder”
                mijn aangesloten vermogen van 32 Amp per fase.
                Stel dat die batterijen 10 jaar mee gaan, dan kan ik die 16.000€ er nooit uithalen.
                Last edited by Guest42; 24 mei 2022, 16:59.

Comment

Ik niet, ik zal de maandelijkse meerkost wel zelf op een spaarrekening zetten (ok voor de opbrengst moet je het niet meer doen (0,25% of 0,35%)), maar ik zie niet in waarom ik de energiemaatschappij zou préfinancieren.

Trouwens als accountant ben ik misschien wat misvormd, maar ik zet gewoon voor al mijn jaarlijkse, halfjaarlijkse en trimestriële kosten maandelijks het bedrag op een spaarrekening en haal er dat telkens af als ik één van die betalingen moet doen. Ik heb geen zware of goede maanden meer, maar elke maand is dezelfde.

Vriendelijke groeten

Peter

Comment

Aan je prosumententarief te zien heb je een 10 kW omvormer en dus naar schatting 10.000 kWh/jaar productie.
                    6kVA en prosumententarief kan wat afwijken mits elk jaar aangepast.
                    Het directe verbruik wordt geen 30% maar 15 à 17%.
                    De berekening werd gemaakt door verschillende leveranciers met effectieve cijfers en de prijs voor elektriciteit gaat van een 680€ naar 2000€, hoe ge dat nu draait of keert.
                    Verkopen kan, aan 4 cent … maar dan wordt afname ook 4 cent duurder en heb je eigenlijk niets.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                      Ik niet, ik zal de maandelijkse meerkost wel zelf op een spaarrekening zetten (ok voor de opbrengst moet je het niet meer doen (0,25% of 0,35%)), maar ik zie niet in waarom ik de energiemaatschappij zou préfinancieren.

Trouwens als accountant ben ik misschien wat misvormd, maar ik zet gewoon voor al mijn jaarlijkse, halfjaarlijkse en trimestriële kosten maandelijks het bedrag op een spaarrekening en haal er dat telkens af als ik één van die betalingen moet doen. Ik heb geen zware of goede maanden meer, maar elke maand is dezelfde.

Vriendelijke groeten

Peter
                      Met "op voorhand" bedoelde ik vooral dat met de huidige inflatie het interessanter is om het geld dat je aan de energiemaatschappij betaalt te investeren in energiebesparende maatregelen (zie mijn voorbeeld).

Los daarvan, als het geld toch op de rekening staat, waarom niet meteen een maandelijkse afrekening vragen.
                      Dat kan bijten, maar drukt je met de neus op de realiteit, en is toch beter dan de paniek en de horrorverhalen in de media veroorzaakt door totaal foute projecties van energiekosten.

Dit laatste is inmiddels enigszins aangepast (in de V-test) door niet de laatste maandprijs maar de futureprijzen te hanteren.

In hoeverre elke energiemaatschappij dat nu doet valt te bezien, maar ik hou het zelf bij in een spreadsheet.
                      De formule van elk energiecontract is bekend en ook de onderliggende indexen zijn terug te vinden.
                      Behoudens zeer grote prijsschommelingen moet je dus niet wakker liggen van de eindafrekening, je kent ze al.

Ik zal de mijne (begin december) trouwens ook publiceren.

Omdat ik de voorafbetalingen van voor ik zonnepanelen had aan Ecopower laat doorlopen zal ik enkele honderden terugkrijgen (de injectie betalen ze sowieso maar jaarlijks uit) maar dat hun als burgercollectief gegund, bovendien zullen de voorafbetalingen van dan af lager zijn (50-60€/trimester zelfs met het capaciteitstarief).

Bij TotalEnergies ga ik de gas elke maand betalen, dat zijn 3 of 4 grotere bedragen in de winter, een paar "gewone" en in de zomer bijna niets (deze maand tot nu toe 6 m3 gebruikt).
                      Als de prijs zo blijft ga ik met 1000-1200 €/jaar toekomen.

Wij zijn uiteraard maar met 2, maar met 4 kinderen hebben wij ons deel wel gehad, ik heb de zorgen van sommigen hier ook meegemaakt.

Comment

6kVA en prosumententarief kan wat afwijken mits elk jaar aangepast.
                        Het directe verbruik wordt geen 30% maar 15 à 17%.
                        De berekening werd gemaakt door verschillende leveranciers met effectieve cijfers en de prijs voor elektriciteit gaat van een 680€ naar 2000€, hoe ge dat nu draait of keert.
                        Verkopen kan, aan 4 cent … maar dan wordt afname ook 4 cent duurder en heb je eigenlijk niets.
                        Zelfs Ecopower geeft 6,4 cent VAST, de enige commerciële die dat doet is TotalEnergies (een kleine 10 ct vast voor 1 jaar) de andere betalen varaiabel volgens de Belpex (momenteel al gauw 20 ct, maar zolang elektriciteit schaars blijft kan dat ook in de zomer hoog blijven).

Van belang is het tariefverschil tussen import en export, en hoeveel je nodig hebt en produceert.

In plaats van de schouders te laten zakken zou ik mijn huiswerk toch maar eens opnieuw maken .

Direct verbruik van 15-17% lijkt me zeer laag, elk toestel heeft tegenwoordig een timer, zelfs als je weg bent kan je toch met een half oog op het weerbericht een inschatting maken.
                        Last edited by palombian; 24 mei 2022, 19:19. Reden: direct verbruik

Comment

Zelfs Ecopower geeft 6,4 cent VAST, de enige commerciële die dat doet is TotalEnergies (een kleine 10 ct vast voor 1 jaar) de andere betalen varaiabel volgens de Belpex (momenteel al gauw 20 ct, maar zolang elektriciteit schaars blijft kan dat ook in de zomer hoog blijven).

Van belang is het tariefverschil tussen import en export, en hoeveel je nodig hebt en produceert.

In plaats van de schouders te laten zakken zou ik mijn huiswerk toch maar eens opnieuw maken .
                          Weet ge … je kan beter energieleverancier worden want ge kunt de prijzen goed uitleggen.
                          Tarieven hangen af van wanneer uw contract begon, niet van wat het heden is!
                          Ge probeert toch altijd maar iets te vinden om proberen gelijk te hebben. [emoji849]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

...... Ik betaal nog maar 100-200 € per jaar......
                            Tjah Jan, de gewone vaste kosten op de elektriciteitsfactuur liggen sowieso al een pak hoger
                            Dus hoe jij aan dat lage bedrag van 100-200€ komt dat snap ik niet.
                            Sorry dat ik het zo cru zeg, niet op jouw persoonlijk nemen want dit zou ik tegen iedereen zeggen die dit komt vertellen, dus ofwel betaal je heel veel aan je gasrekening, ofwel tak je af van je buren, ofwel leef je als een kluizenaar, maar amper 100à200€ betalen aan elektriciteitsfactuur in België is niet normaal en al helemaal niet nu de prijzen x4 gegaan zijn !

grts
                            Sieg

Comment

Weet ge … je kan beter energieleverancier worden want ge kunt de prijzen goed uitleggen.
                              Tarieven hangen af van wanneer uw contract begon, niet van wat het heden is!
                              Ge probeert toch altijd maar iets te vinden om proberen gelijk te hebben. [emoji849]
                              De tarieven veranderen, ik probeerde u gewoon enkele ideeën aan de hand te doen om uw investering nog enigszins te redden.
                              U bent het die dacht van energieleverancier te kunnen spelen en te verdienen aan uw zonnepanelen .

Mijn enige bekommernis is zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van dure energie.

Comment

.... Mijn enige bekommernis is zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van dure energie.
                                Tjah Jan, maar dan ga ik even je ballonnetje doorprikken, .... reken ook eens al je investeringen mee (al zeker indien gekozen is voor deftig materiaal en niet voor het goedkoopste)

grts
                                Sieg

Comment

Working...
                                X