Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Mijn voorschot was voor de stijging vd engergieprijzen op €70 berekend.
    Ik geef regelmatig mijn standen in, nu komt er dat ze €248 aanraden, is dit dan berekend op de resterende 2 maand voor mijn contract stopt binnenkort ?
    Het zal moeilijk zijn nu een nieuwe te kiezen, las al een dat het meestal variabele contracten zijn.
    Had mij ook ingeschreven op samensterker, maar weet niet of die groepsaankoop op tijd zal zijn voor mijn nieuw contract, meestal zijn deze net later

Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
    Ik geef regelmatig mijn standen in, nu komt er dat ze €248 aanraden, is dit dan berekend op de resterende 2 maand voor mijn contract stopt binnenkort ?
    Het zal moeilijk zijn nu een nieuwe te kiezen, las al een dat het meestal variabele contracten zijn.
    Had mij ook ingeschreven op samensterker, maar weet niet of die groepsaankoop op tijd zal zijn voor mijn nieuw contract, meestal zijn deze net later
    Dat is normaal een berekening naar je eindfactuur toe.
    Laat je niet vangen door groepsaankopen……
    Vergelijkingen genoeg op het www en ga voor een grote
    speler zoals zoals nu Engie of Luminus, dan kom je
    voor geen verassingen te staan, voorbeelden genoeg
    van mensen die hun voorschotten kwijt zijn geraakt
    door failliet gegane groepsverkopers begin dit jaar.
    Last edited by Guest42; 20 mei 2022, 13:10.

Comment

Re: Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Nog tweemaal een voorschot te betalen? Dus 2x70 = 140 normaal voorschot
      Nieuw voorgesteld voorschot is 248? Dus 248 x2 = 496, en dan is de eindafrekening (theoretisch zonder afwijkend verbruik en op de dag van vandaag berekend!) nul euro.
      M.a.w. als je je voorschot niet aanpast en de prijzen wijzigen niet zal je eindafrekening 356 (496-140) bij te betalen zijn Verder zal je nieuwe voorschot (zonder voorspellingen inzake prijs naar de toekomst toe) een 30tal euro opslaan (356/12) en + 100 euro zijn.
      Moeilijker is het niet.
      En elders zal het voorschot ook meer dan die 70 euro zijn, hoor
      Last edited by nabi; 20 mei 2022, 15:30. Reden: verduidelijking berekening

Comment

Re: Berekening nieuw voorschot berekend bij Engie op basis vd resterende maanden ?

Wat ik niet snap is dat je regelmatig je meterstanden in geeft je voorschoot niet vroeger gestegen is ?
        Mijn huidig contract loopt vanaf 8/12/21 en sinds begin april geef ik nu elke maand mijn meter standen in.
        Ik geef mijn meterstand in en nog geen minuut later is mijn voorschot al aangepast aan mijn huidig verbruik.
        Life is beautiful, take pictures to remember

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
          Wat ik niet snap is dat je regelmatig je meterstanden in geeft je voorschoot niet vroeger gestegen is ?
          Mijn huidig contract loopt vanaf 8/12/21 en sinds begin april geef ik nu elke maand mijn meter standen in.
          Ik geef mijn meterstand in en nog geen minuut later is mijn voorschot al aangepast aan mijn huidig verbruik.
          Zou ik helemaal niet goed vinden dat ze dat voorschot permanent aanpassen.
          Bij de meeste mensen zijn de voorschotten al redelijk goed vooraf gekend volgens een gemiddeld jaarverbruik.
          In de zomer verbruiken we zo goed als geen gas, dan zou de rekening voor gas ook bijna nul moeten zijn.
          In de winter daarentegen is het gasverbruik enorm hoger, dan zou men volgens uw systeem plots zeer hoge voorschotten moeten hebben.
          Toch liever een gemiddelde dat elke maand hetzelfde is en een voorschot dat ik mogelijks zelf kan aanpassen.
          De grootste verandering in prijs (ook bij TS) en dus ook voorschotten komt eerder door een plots hogere energieprijs, niet zozeer door een verschil in verbruik.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Zou ik helemaal niet goed vinden dat ze dat voorschot permanent aanpassen.
            Bij de meeste mensen zijn de voorschotten al redelijk goed vooraf gekend volgens een gemiddeld jaarverbruik.
            In de zomer verbruiken we zo goed als geen gas, dan zou de rekening voor gas ook bijna nul moeten zijn.
            In de winter daarentegen is het gasverbruik enorm hoger, dan zou men volgens uw systeem plots zeer hoge voorschotten moeten hebben.
            Toch liever een gemiddelde dat elke maand hetzelfde is en een voorschot dat ik mogelijks zelf kan aanpassen.
            De grootste verandering in prijs (ook bij TS) en dus ook voorschotten komt eerder door een plots hogere energieprijs, niet zozeer door een verschil in verbruik.
            Inderdaad, daar ik mijn voorschot ook altijd terug zet op mijn oude setting (nieuw voorstel is een lagere prijs).
            Wat ik vooral raar vindt dat ze bij TS vroeger nog geen een aanpassing heb voorgesteld omhoog toen hij vroeger zijn meter standen ingaf.
            Life is beautiful, take pictures to remember

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Viper11 Bekijk bericht
              Inderdaad, daar ik mijn voorschot ook altijd terug zet op mijn oude setting (nieuw voorstel is een lagere prijs).
              Wat ik vooral raar vindt dat ze bij TS vroeger nog geen een aanpassing heb voorgesteld omhoog toen hij vroeger zijn meter standen ingaf.
              Er zijn nog wel leveranciers waar men meterstanden kan ingeven maar waar geen rekening mee gehouden wordt voor de berekening.
              Dat automatisch aanpassen blijf ik zeer bizar vinden omdat verbruik in de zomer heel anders is dan in de winter.
              In de zomer minder betalen wegens lager verbruik heeft als nadeel een veel hogere factuur in de wintermaanden.
              Kan men dat automatisch aanpassen niet uit zetten?
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Er zijn nog wel leveranciers waar men meterstanden kan ingeven maar waar geen rekening mee gehouden wordt voor de berekening.
                Dat automatisch aanpassen blijf ik zeer bizar vinden omdat verbruik in de zomer heel anders is dan in de winter.
                Voor iemand met zonnepanelen en nog een terugdraaiende teller best niets invullen Freddy, je weet nooit met die mannen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Voor iemand met zonnepanelen en nog een terugdraaiende teller best niets invullen Freddy, je weet nooit met die mannen....
                  Ik vertrouw niks van die mannen, al wat ze aanbieden is om te kunnen aanrekenen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Zopas kreeg ik een groepsaankoop voorstel van samensterker met het winnend voorstel bij "Elegant"

Mijn huidige tarieven zijn €6.55/kWh dag en €5.03/kWh nacht en uitsluitend nacht voor een totaalbedrag van €1262.86
                    Hun voorstel nu is €29.79/kWh dag en €24.45/kWh nacht en uitsluitend nacht voor een totaalbedrag van €2451.89

Er zit niets anders op dan bijna geen electriciteit meer te verbruiken :-D
                    Mijn wasmachine draait al op 1u (ipv 2u40 vroeger), droogkast wel nog 2u30 (misschien beter buiten hangen) :-)

Overschakeling nieuw contract is 1/8/22 voor mij, nog even afwachten....

Comment

In de zomer minder betalen wegens lager verbruik heeft als nadeel een veel hogere factuur in de wintermaanden.
                      Kan men dat automatisch aanpassen niet uit zetten?
                      Door je meterstand op te geven pas je enkel het totale jaarverbruik aan.
                      Iedereen heeft door de zachte winter en door de thermostaat lager te zetten veel minder verbruikt dan vorig jaar.
                      Als je dat niet doet rekenen ze door op basis van je vorig jaargebruik.
                      Ook worden pieken minder doorgerekend. Stel dat je tijdens de inval in Oekraïne op vakantie was, dan zou je onterecht het geschatte maandverbruik aan de paniekprijs van toen aangerekend krijgen.

Elke grote leverancier is trouwens sinds april verplicht om maandelijks af te rekenen.
                      Na mijn eindafrekening ga ik dat doen, ik heb nu al een maandelijks variabel tarief.
                      Het stoort me niet in de winter meer te betalen.
                      Wanneer ik ga tanken betaal ik toch ook de prijs van het moment ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Door je meterstand op te geven pas je enkel het totale jaarverbruik aan.
                        Iedereen heeft door de zachte winter en door de thermostaat lager te zetten veel minder verbruikt dan vorig jaar.
                        Als je dat niet doet rekenen ze door op basis van je vorig jaargebruik.
                        Ook worden pieken minder doorgerekend. Stel dat je tijdens de inval in Oekraïne op vakantie was, dan zou je onterecht het geschatte maandverbruik aan de paniekprijs van toen aangerekend krijgen.
                        Bij Eneco kan men ook meterstanden ingeven, echter geeft dit enkel een overzicht ten opzichte van vorige periodes maar doen ze geen aanpassing van de maandelijkse voorschotten, die kan je wel zelf op elk gewenst moment aanpassen.

Elke grote leverancier is trouwens sinds april verplicht om maandelijks af te rekenen.
                        Na mijn eindafrekening ga ik dat doen, ik heb nu al een maandelijks variabel tarief.
                        Geen idee hoe ze dit correct doen zonder digitale meter.

Het stoort me niet in de winter meer te betalen.
                        Wanneer ik ga tanken betaal ik toch ook de prijs van het moment ?
                        Mij stoort dat wel want ik zou in plaats van maandelijks (bijvoorbeeld) 250€ te betalen voor gas dan 0€ betalen in de zomer en 500€ per maand in de winter.
                        Toch liever maandelijks een relatief lager voorschot te betalen.
                        Uiteraard betaalt men aan pomp de prijs van het moment, maar stel dat je met een kredietkaart betaalt, dan heb je ook één keer per maand een betaling. [emoji6]
                        En wie weinig rijdt, die betaalt ook brandstof voor weken of maanden vooraf?
                        Er is wel altijd iets dat niet ideaal is en iedereen heeft zijn voorkeur.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Zopas kreeg ik een groepsaankoop voorstel van samensterker met het winnend voorstel bij "Elegant"

Mijn huidige tarieven zijn €6.55/kWh dag en €5.03/kWh nacht en uitsluitend nacht voor een totaalbedrag van €1262.86
                          Hun voorstel nu is €29.79/kWh dag en €24.45/kWh nacht en uitsluitend nacht voor een totaalbedrag van €2451.89

Er zit niets anders op dan bijna geen electriciteit meer te verbruiken :-D
                          Mijn wasmachine draait al op 1u (ipv 2u40 vroeger), droogkast wel nog 2u30 (misschien beter buiten hangen) :-)

Overschakeling nieuw contract is 1/8/22 voor mij, nog even afwachten....
                          Een wasmachine warmt één keer het water op en verbruikt daarna bijna niets meer, enkel voor de motor.
                          Op dit moment is er voor een 30° was bijna geen stroom nodig, 40° is ook nog zuinig, maar 60° kost al gauw 1 kWh.
                          Ik zie niet in hoe je door de tijd te verkorten zou besparen.
                          Bij een vaatwas is zelfs het tegendeel waar, het eco programma duurt het langst.

En als je piekert over de elektriciteitsrekening is buiten drogen toch de simpelste oplossing ?

PS: terwijl je afwacht tot de prijs terug zakt naar vroeger, een stroommetertje kost hooguit 20 €, dat geeft je heel wat inzicht in je verbruik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            En als je piekert over de elektriciteitsrekening is buiten drogen toch de simpelste oplossing ?
                            Op een paar uitzonderlijke perioden na, zal je in België je was wel vaak natter binnen halen dan droger. [emoji23]
                            Wie tenminste een tuin heeft waar hij een wasdraad kan en mag gebruiken.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Bij Eneco kan men ook meterstanden ingeven, echter geeft dit enkel een overzicht ten opzichte van vorige periodes maar doen ze geen aanpassing van de maandelijkse voorschotten, die kan je wel zelf op elk gewenst moment aanpassen.

Geen idee hoe ze dit correct doen zonder digitale meter.

Mij stoort dat wel want ik zou in plaats van maandelijks (bijvoorbeeld) 250€ te betalen voor gas dan 0€ betalen in de zomer en 500€ per maand in de winter.
                              Toch liever maandelijks een relatief lager voorschot te betalen.
                              Uiteraard betaalt men aan pomp de prijs van het moment, maar stel dat je met een kredietkaart betaalt, dan heb je ook één keer per maand een betaling. [emoji6]
                              En wie weinig rijdt, die betaalt ook brandstof voor weken of maanden vooraf?
                              Er is wel altijd iets dat niet ideaal is en iedereen heeft zijn voorkeur.
                              Ik betaal liever iets op voorhand dan achteraf.

Ik heb trouwens een digitale meter, daar was iedereen vorig jaar zo bang van dat ze de zonnepanelen aan de straatstenen niet kwijtraakten, ondanks subsidies.
                              Door toen een installatie te laten plaatsen betaal ik nu veel minder voor elektriciteit (helpt om de gasrekening bij te passen ).
                              Het geld ontwaardt snel en de prijzen stijgen.

Comment

Working...
                              X