Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe PC vooral voor videobewerking

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Ben deze voormiddag mijn 'PC leverancier' tegengekomen en die heeft me gevraagd om het oud machien toch nog eens bij hem binnen te brengen.
    Hij zal het eens aan een grondige inspectie onderwerpen alvorens een offerte te maken voor een nieuwe.

    Wat ik kan terugvinden van mijn huidige desktop :

    Apparaatnaam DESKTOP-KAR4LJK
    Processor Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz 2.67 GHz
    Geïnstalleerd RAM-geheugen 6,00 GB
    Apparaat-id 29C82185-123D-4C14-8E6B-3DA67487680A
    Product-id 00326-10000-00000-AA987
    Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor

    Videokaart : NVIDIA Geforce 9800 GT

    Meer krijg ik er niet uit .
    De belangrijkste gegevens staan hier niet bij.
    Van belang is de chipset, de CPU, het geheugen (DDR3 - DDR4 of het recente DDR5)
    Hoeveel geheugen en hoe snel het is.
    En natuurlijk de video of grafische kaart (en verschiet niet hoe duur deze zijn geworden, als ze al verkrijbaar zijn op dit moment)
    Van Video montage ken ik niks maar ik weet wel aan welke eisen de hardware moet voldoen, idem dito wat betreft een game Pc.

    En aan die PC zou ik geen cent meer besteden. Die is echt het upgraden niet meer waard.
    Een intel i7 920, dit is eentje van de eerste generatie, toen super snel maar nu................ een slak en daar zal Win 11 zonder ingrepen nooit op draaien.
    En 6GB RAM DDR3 is ook voorbij hoor ze zijn al begonnen aan DDR6 te ontwikkelen.
    Koop een moederbord met AMD CPU die zijn beter en sneller dan Intel als het om video bewerking gaat.
    En zorg voor een grote en vooral een KOELE Pc kast. Ik gebruik de Lian Li O11 Dynamic XL ROG.
    En op mijn mobo steekt een i9 van Intel maar ik bewerk geen video meer.
    Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

      Voor mij, als noob op gebied van PC's en aanverwanten, zijn praktisch alle reacties hier in het Chinees , maar toch interssant, omdat ik dit topic toch eens ga voorleggen aan mijn computerboer (niet negatief bedoeld hé).
      Vooral de laatste reactie van RF (lijkt me heel interessant voor hem), en dan ga ik eens luisteren naar wat die te vertellen heeft.
      Deze week breng ik het oude beestje bij hem binnen en ik hou jullie op de hoogte.
      Alvast bedankt voor de reacties.

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Als ik RAM steek kijk ik altijd eerst in mijn handleiding van het mobo of als het moet, op de website van het mobo.
        Daar heeft de fabrikant aan welk geheugen, soms welk merk en type geheugen, de hoeveelheid geheugen en de snelheid van het geheugen.
        De snelheid van het geheugen is wel belangrijk. Als daar een getal staat bv. 3000 (oc) dan kan dit bord dat geheugen wel aan maar dan moet je het geheugen gaan overklokken.
        En overklokken is eigenlijk helemaal niet aan te raden want dan wordt dit geheugen warmer dan het zou mogen en moet je dit gaan koelen.
        Vanaf 32GB RAM gebruik ij steeds een set van 4 latjes, geen 4 afzonderlijk latjes maar een set met eenzelfde serienummer.
        Zo zit er op mijn gewoon Asrock bordje met een B365M chipset DDR44 32GB 2666MHz. Dit is het snelste geheugen die dit bordje aankan zonder te overklokken.
        Asrock heeft bij dit bordje enkel het type (DDR4) en max. snelheid aan. Geen merk noch serie.
        Trouwens ik gebruik enkel Corsair geheugen zelfs als dit merk niet bij de rest staat, Corsair geheugen werkt altijd en als er een een slechte bijzit (komt uiterst zelden voor) dan wordt deze sofort gratis vervangen. (Toch bij Alternate).

        Ik heb geleerd dat als je een latje van 8GB steekt en een tweede van 16GB dat je op dat bord slecht 2 x 8GB zult zien. Het traagste heeft steeds voorrang.
        Dit klopt niet : dan krijg je 24 GB, maar geen optimale snelheid. Geheugen werkt altijd het snelst in paren van 2 gelijke latjes. Met 16 en 8 gebruik je die dual channel niet. Maar je totale hoeveelheid blijft weldegelijk de som van de latjes.

        Nu : een dergelijke PC voor videobewerking gebruiken lijkt me op dit ogenblik niet meer opportuun. Als je op dat ding windows 10 opstart, heb je al quasi niets meer over : en ja, vandaag is het windows 11 .

        Het hangt ervan af wat je net wil, maar ik zou eerder een Intel van de 12 generatie aanbevelen (i5, i7 (of i9 als geld geen rol speelt). Qua grafische kaarten ga je goed moeten oppassen, want die dingen staan vandaag super duur.
        Als je geen 3D spelletjes hoeft te spelen, mag je daar redelijke "braaf" blijven. Toen ik mijn pc kocht (nu ik denk 7 jaar geleden) kostte een top spelletjeskaart een 600€, vandaag is dat 4 keer meer. Dus laat je niet vangen . Die prijzen zijn nu wel terug aan het zakken.
        Ik kocht in die tijd altijd het model net eronder (was dan een 450 €).

        Qua geheugen : 16 GB is het absolute minimum geworden (zelfs mijn 7 jaar oude desktop heeft die 16 GB) : voor video moet je niet bang zijn van 32 GB. En uiteraard in Dual channel (dus 2 latjes van 16 GB). Voor die 12" generatie mag je het bij DDR4 houden (DDR5 heb je ook, maar is duur, en maar beperkt sneller).

        SSD's kosten ook steeds minder : het hangt er gewoon vanaf hoeveel het allemaal mag kosten. Maar video (en zeker 4K) heeft van alles veel nodig : snelle processor, veel ram/veel cache geheugen (dus SSD) en waarschijnlijk ook veel opslag (gewone harddisk ?).

        Je oude pc updaten mag je echt niet doen : zal in verhouding veel kosten, en amper iets opbrengen.
        Last edited by polleke_cgc; 4 april 2022, 17:45.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Dit klopt niet : dan krijg je 24 GB, maar geen optimale snelheid. Geheugen werkt altijd het snelst in paren van 2 gelijke latjes. Met 16 en 8 gebruik je die dual channel niet. Maar je totale hoeveelheid blijft weldegelijk de som van de latjes.
          Klopt ook niet volledig, dan gebruik je flex mode. [emoji6]
          Als je die correct steekt tenminste, dan gebruik je 2 x 8 GB in dual channel en 8 GB in single channel.
          Totaal inderdaad nog steeds 24 GB. [emoji6]

          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

            Dat is voor specifieke cpu's. Tegenwoordig hebben de cpu's zelf meer geheugen channels. Mijn cpu heeft er 8. Lees gewoon de handleiding van het moederbord en kijk wat voor jou het beste uitkomt. soms is het beter van 4x een kleiner geheugen te zetten dan 2x een groter (en dezelfde totale capaciteit) omdat je dan gewoon alle channels optimaal gebruikt en een hogere throughput haalt voor het geheel. Ik zou om best te zijn nog 4 ram modules zetten zodat alle channels gebruikt zijn. Totale throuput zou verdubbelen. Bruine is niet akkoord....

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Dit klopt niet : dan krijg je 24 GB, maar geen optimale snelheid. Geheugen werkt altijd het snelst in paren van 2 gelijke latjes.
              Je hebt volkomen gelijk, ik ben hier in de fout.
              Wat ik eigenlijk wou zeggen is het volgende:
              Je koopt twee latjes DDR 4 pc2400 16GB.
              Later koop je twee latjes DDR 4 PC3600 16GB om tot 32GB in totaal te komen.
              Je hebt nu inderdaad 32GB RAM, maar die vier latjes zullen maar als pc2400 werken en niet aan pc3600. Dat wou ik eigenlijk zeggen. Ik zat eerst dus goed fout zelfs dat geef ik grif toe.
              Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Dat is voor specifieke cpu's. Tegenwoordig hebben de cpu's zelf meer geheugen channels. Mijn cpu heeft er 8. Lees gewoon de handleiding van het moederbord en kijk wat voor jou het beste uitkomt. soms is het beter van 4x een kleiner geheugen te zetten dan 2x een groter (en dezelfde totale capaciteit) omdat je dan gewoon alle channels optimaal gebruikt en een hogere throughput haalt voor het geheel. Ik zou om best te zijn nog 4 ram modules zetten zodat alle channels gebruikt zijn. Totale throuput zou verdubbelen. Bruine is niet akkoord....
                Ik ben eigenlijk ook van dit prenciepe, liever de vier (of 8) geheugenbanken bezetten dan 2 (of4) met groter geheugen.
                Bijvoorbeeld mijn mobo kan 128GB RAM aan maar de vier banken zijn bezet met 4 x 16GB [KLIK] maar veronderstel dat er nu 128GB in wil hebben (zal ik waarschijnlijk nooit doen hoor, het is maar een hypothese) Het geheugen die er nu inzit met dik verlies verkopen en dan een bom geld uitgeven voor meer geheugen?
                Als je een Pc bouwt moet je dus ook een beetje vooruit durven te denken.
                Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                  Eerste offerte is binnen. Zou (volgens hen) meer dan voldoende moeten zijn voor videobewerking (4K doe ik niet, alles is in AVCHD)

                  Behuizing:
                  Strakke behuizing met geluiddempend materiaal en stille ventilators, zie link.
                  Het DVD-station komt achter het deurtje te zitten.
                  Voeding:
                  Stille en tevens zuinige 80+ Gold voeding van 500W.
                  Deze voeding beschikt over een hybride ventilator dat niet draait bij lichte belasting van de PC.
                  Moederbord:
                  Degelijk moederbord met o.a. 2 rambanken dat toekomstige upgrades van het ramgeheugen probleemloos mogelijk maakt.
                  Op het moederbord zal er een uitbreidingskaartje gemonteerd worden met de laatste nieuwe WiFi 6 en Bluetooth 5.
                  Processor:
                  Hierbij koos ik voor een Intel i5 processor dat ruim voldoende is voor het draaien van Pinnacle Studio.
                  Processorkoeler:
                  Groot koellichaam met stille ventilator voor optimale koeling van de processor.
                  Geheugen:
                  Er werd 16GB (1x 16GB) voorzien en dit kan later dus probleemloos uitgebreid indien gewenst.
                  Opslag:
                  Hierbij koos ik voor een snelle 500GB NVMe SSD van Western Digital, gecombineerd met een 2TB HDD van Seagate.
                  Videokaart:
                  Hierbij koos ik voor een Nvidia GeForce GTX 1050 Ti met 4GB videogeheugen.

                  Benieuwd naar jullie op- of aanmerking(en).


                  Groetjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                    Pappietje, al eens gedacht aan opruimen en defragmenteren van uw harde schijven? Defragmenteren kan ook een wereld van verschil geven, vooral als de schijven redelijk vol staan.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Pappietje, al eens gedacht aan opruimen en defragmenteren van uw harde schijven? Defragmenteren kan ook een wereld van verschil geven, vooral als de schijven redelijk vol staan.
                      Voor zover ik het kan terugvinden staat dit ingesteld op "automatisch elke maand".

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                        Ik vind dit een beetje aan de krappe kant. Nu ja, ik reken altijd dat mijn pc vele jaren moet meegaan en dat ik ondertussen ook wel ergens een upgrade doe.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Pappietje, al eens gedacht aan opruimen en defragmenteren van uw harde schijven? Defragmenteren kan ook een wereld van verschil geven, vooral als de schijven redelijk vol staan.
                        Defragmenteren? Eerlijk gezegd dat heb ik niet meer gedaan sinds NTFS er is, ergens jaren '90. Vele HD's doen dit ook in de achtergrond.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                          Eerste offerte is binnen. Zou (volgens hen) meer dan voldoende moeten zijn voor videobewerking (4K doe ik niet, alles is in AVCHD)

                          Behuizing:
                          Strakke behuizing met geluiddempend materiaal en stille ventilators, zie link.
                          Het DVD-station komt achter het deurtje te zitten.
                          Voeding:
                          Stille en tevens zuinige 80+ Gold voeding van 500W.
                          Beetje aan de heel lichte kant
                          Deze voeding beschikt over een hybride ventilator dat niet draait bij lichte belasting van de PC.
                          Moederbord:
                          Degelijk moederbord met o.a. 2 rambanken dat toekomstige upgrades van het ramgeheugen probleemloos mogelijk maakt.
                          Twee RAM banken maar? Hoe ga je die upgraden?
                          Je had een mobo moeten kiezen met een Z690 chipset en socket 1700 en 4RAM banken.
                          Op het moederbord zal er een uitbreidingskaartje gemonteerd worden met de laatste nieuwe WiFi 6 en Bluetooth 5.
                          Processor:
                          Hierbij koos ik voor een Intel i5 processor dat ruim voldoende is voor het draaien van Pinnacle Studio.
                          Hier had ik zonder te verpinken een i7 gekozen, kan veel meer aan dan een i5. maar ja; de meeste kijken naar de snelheid van de CPU en kijken niet meer verder.
                          Processorkoeler:
                          Groot koellichaam met stille ventilator voor optimale koeling van de processor.
                          Geheugen:
                          Er werd 16GB (1x 16GB) voorzien en dit kan later dus probleemloos uitgebreid indien gewenst.
                          16GB is voltooid verelden tijd; 32GB is wat nu iedereen steekt.
                          Hierbij koos ik voor een snelle 500GB NVMe SSD van Western Digital, gecombineerd met een 2TB HDD van Seagate.
                          Videokaart:
                          Hierbij koos ik voor een Nvidia GeForce GTX 1050 Ti met 4GB videogeheugen.
                          Dergelijk graka is ook voorbij gestreefd
                          Benieuwd naar jullie op- of aanmerking(en).


                          Groetjes
                          Sorry hoor, maar ik denk dat je meer naar de prijzen hebt gekeken en niet naar de prestaties. Je hebt m.a.w. een doodgewone Office Pc als je daarbij blijft.
                          Sony A7II + Carl Zeiss Lowia 2/50 + Carl Zeis Vario Tessar FE 16-35mm f/4 ZA OSS
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Sorry hoor, maar ik denk dat je meer naar de prijzen hebt gekeken en niet naar de prestaties. Je hebt m.a.w. een doodgewone Office Pc als je daarbij blijft.
                            Sorry hoor, maar je denkt verkeerd. Ik heb helemaal niet naar prijzen gekeken, ik heb gewoon een offerte gevraagd voor een desktop waarmee ik Pinnacle Studio probleemloos kan draaien.
                            Had hun voorstel nu 5 keer zoveel gekost, het kon mij niks schelen als ik maar naar behoren video's kan bewerken, dat was en is mijn enige vereiste... prijs speelt geen enkele rol.
                            Ik steek dat ding niet zelf samen hé, want ik ken er niks van. Ik laat mij gewoon leiden door een leverancier, ttz. wat die voorstelt op mijn eis(en).

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Twee RAM banken maar? Hoe ga je die upgraden?
                              Je had een mobo moeten kiezen met een Z690 chipset en socket 1700 en 4RAM banken.
                              De ramkanalen gaan toch direct naar de cpu? https://www.intel.com/content/www/us...fications.html

                              Dit is nu toch al een tijd dat de cpu zelf direct het ram geheugen aanspreekt en de "northbridge" verleden tijd is. En tegenwoordig is ook pci-e al direct in de cpu.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe PC vooral voor videobewerking

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Ik vind dit een beetje aan de krappe kant. Nu ja, ik reken altijd dat mijn pc vele jaren moet meegaan en dat ik ondertussen ook wel ergens een upgrade doe.

                                .........................
                                Wat is er exact aan de krappe kant ? Ik heb nog niks besteld, ik alles nog wijzigen, verzwaren, verbeteren... wat eventueel nodig of beter zou zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X