Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slimme huishoudapparaten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Slimme huishoudapparaten

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Het verschil is dat jij vertrokken bent van de verwachting van eeuwig gratis energie en nog geld bovenop, waardoor je nooit hebt moeten bezuinigen, terwijl ik de gangbare maatregelen heb genomen waardoor ik tot nu toe weinig voor energie heb betaald.
    Dat ik, ik ,ik van u en uzelf steeds de hemel inprijzen. [emoji848]

    Terwijl jij nog steeds ontgoocheld en argwanend bent, zie ik dat er heel wat winst te halen is met extra maatregelen, die nu goedkoper en efficienter zijn dan vroeger.
    De maatregelen die velen al genomen hebben zoals zuinigere toestellen en minder verbruiken, die hebben er steeds voor gezorgd dat de prijzen voor energie omhoog gingen omdat leveranciers steeds hetzelfde of meer willen verdienen.
    De investeringen dat velen deden met zonnepanelen werden afgestraft met het prosumententatief en nu nogmaals door afschaffing van terugdraaiende teller.
    Dat men het net gebruikt als batterij is ook zever dat ze misbruiken om u van alles aan te rekenen.
    De overschot dat van panelen naar het net gaat, dat kregen ze met de analoge teller gratis en verkochten ze aan de dichtstbijzijnde buur dat elektriciteit afnam … verder dan tot bij een buur zonder panelen gaat dit niet.
    Maar neen, ze moeten twee keer de maximum verdienen.
    Oplossing is een batterij … goed, maar dat betekent dat je terug minder gaat aankopen en ze verlies doen, dus gaan ze er iets op vinden om dat te recupereren en … ja hoor, er komt een heffing op thuisbatterijen.
    Of dacht je zoals je anderen steeds verwijt dat je zomaar gratis elektriciteit kon opslaan en gebruiken en de leveranciers minder inkomsten bezorgen? [emoji848]
    Tijdelijk ja … tot ze u net als alle anderen met uw pietje hebben door uw investering te belasten (hoe moet men het anders noemen).

    De enige oplossing voor eerlijke prijzen zou zijn dat alle leveranciers en netbeheerders VZW’s zouden zijn, dan zouden we misschien enkel betalen wat we echt verbruiken aan een prijs waarmee ze niet fors hun zakken vullen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #32
      Re: Slimme huishoudapparaten

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Ik heb niet gezegd dat ik in december op een bewolkte dag genoeg energie heb (december 2021 was uiterst slecht, maar dat is al dubbel en dik gerecupereerd in maart - door jou ook trouwens, waarom blijf je mopperen ).

      Het verschil is dat jij vertrokken bent van de verwachting van eeuwig gratis energie en nog geld bovenop, waardoor je nooit hebt moeten bezuinigen, terwijl ik de gangbare maatregelen heb genomen waardoor ik tot nu toe weinig voor energie heb betaald.
      Terwijl jij nog steeds ontgoocheld en argwanend bent, zie ik dat er heel wat winst te halen is met extra maatregelen, die nu goedkoper en efficienter zijn dan vroeger.
      Dream on jongen. Ik schreef het reeds in #195 van het 'Energie' topic, dat jij (ondanks je vele maatregelen ) VEEL TE VEEL verbruikt. Waar haal je het dat je met de door jou genomen maatregelen goedkoper en efficiënter bent dan vroeger. Hoeveel verbruikte je toen (vóór al je maatregelen).... 2.000 m³/jaar.... of drie keer hetgeen wij nu verbruiken ??

      Mocht je het niet meer terugvinden, dan wil ik het met alle graagte mijn reactie van toen nog eens herhalen :

      Die 1100 m³/jaar vind ik persoonlijk nog altijd veel als ik vergelijk met wat wij verbruiken.
      Wij hebben een vrijstaande woning gebouwd in 1975, façade 15,5 meter, diepte 9 meter.
      Living 8.5 x 4.5, volledige onderkelderde keuken 6 x 3, bureel 4 x 3, hall van 4 x 3(waar ook het toilet in zit) en garage van 9 x 4.
      Slaapkamers (drie), badkamer (één) en berging van (1,5 x 1,5) en inloopkast (4 x 1,5) onder schuin dak.
      Dak geïsoleerd met 17 cm ingespoten wol (Knauf Supafil minerale wol), houten ramen met gewoon dubbel glas en rolluiken.
      Muurspouwen vol opgespoten met dezelfde wol.
      Geen vloerisolatie.
      Slaapkamers worden NOOIT verwarmd, hoe koud het ook is. Badkamer boven wordt enkel 's morgens gebruikt, we hebben een tweede douche in de garage die wij 9 op de 10 keer gebruiken, alleen bij vriesweer, als het te koud wordt in de garage wordt de badkamer gebruikt om te douchen.
      Wij zijn met twee, beide op rust, dus overdag 'altijd' bewoond.

      Wij hebben drie jaar geleden een nieuwe condensatieketel laten installeren, een Viessman Vitodens 222 met een ingebouwd warmwaterreservoir van 46 liter. Indien wij meer dan 46 liter warm water nodig hebben de condensatie ketel over op doorstroom, zodat wij in feite een onuitputtelijke stroom van warm water hebben.

      En nu komt het, onze eindafrekening van vorig jaar kwam neer op 7205 kWh, omgerekend in m³ (ongeveer factor 10) komt dit dus op een totaal jaarverbruik van 720 m³ !!

      Dus niet te rap denken dat je zuinig stookt met je verbruik van 1.100 m³ per jaar .
      Last edited by Guest43; 26 maart 2022, 16:49.

      Comment


      • #33
        Re: Slimme huishoudapparaten

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Terwijl jij nog steeds ontgoocheld en argwanend bent, zie ik dat er heel wat winst te halen is met extra maatregelen, die nu goedkoper en efficienter zijn dan vroeger.
        Ieder spreekt hier voor zich meen ik.
        En ik geef Freddy hier voor 100% gelijk en U voor 50%.
        En nu spreek ik voor mezelf.
        Hier liggen sinds oktober 2011 zonnepanelen, dus nog met GSC
        van 270€ per Mwh. en een terugdraaiende teller wij betalen
        dus ook netvergoeding, als we wat nieuws kopen kiezen we
        ook voor de zuinigste toestellen, omdat we wat in de toekomst willen kijken.
        Voorlopig mag je komen vertellen wat je wil, maar een goedkopere
        opslag dan de netvergoeding bestaat gewoon niet, voor jaarlijks
        100€ per Kw omvormer vermogen krijg je geen enkele
        batterij met AC omvormer afgeschreven, (zelfs niet voor het dubbele van de netvergoeding) zo simpel is het.
        De maatschappijen met ons regering hebben samen contractbreuk gepleegd,
        en kom nu niet vertellen dat een digitale meter niet zou kunnen terug tellen of dat je injectie niet kan afgetrokken worden van
        je nachtelijk verbruik.
        Vrienden van ons wonen in Castelmoron Sur-Lot (Frankrijk) die
        kregen 8 jaar geleden de vraag van EGF of ze het dak van
        hun schuur mochten vol leggen met zonnepanelen, heeft
        hun geen euro gekost, en als vergoeding kregen ze een
        contract van 30 jaar dat ze hun elektriciteit aan halve
        prijs krijgen, dat alle kosten inbegrepen.
        Dat zijn pas overeenkomsten, in 2016 koste 1 Kwh. hun rond
        de 7 cent all inn, nu is dat iets van 15 cent per Kwh.

        Comment


        • #34
          Re: Slimme huishoudapparaten

          Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
          Probleem met “zelfverbruik” lijkt mij ook dat die toestellen, of ze nu dienen voor verwarming, koeling, (af)was of koken niet graag onderbroken (en weer opgestart) worden tijdens een cyclus.

          In Duitsland en Oostenrijk (o.a.) gebruikt met zgn buffervaten ( van 800 tot 1500 liter ) die opgewarmt worden dmv een electrische weerstand gevoed door de overtollige zonnestroom.

          Deze kunnen het equivalent van 40 tot 80 kWh bufferen voor een fractie van de prijs die een thuisbatterij van die grooteorde zou kosten…
          Een zeer juiste opmerking.

          Zeker in het tussenseizoen met grote verschillen tussen dag en nachttemperatuur heeft dit zin. Vooral wanneer de zon schijnt heb je dubbel winst (lage kWh prijs en hoge COP).
          Probleem is dat vele installateurs een dergelijke oplossing weglachen.
          Het is natuurlijk sneller verdiend om een hybride WP te installeren (wat m.i. een vis noch vlees oplossing is).

          Terug on topic: een dergelijk buffersysteem moet denk ik een gesofisticeerde sturing hebben om de juiste prioriteiten te stellen.
          Ook vrees ik dat je zekere concessies zal moeten doen qua comfort, alhoewel bijstoken met gas of directe elektriciteit altijd mogelijk is.

          Comment


          • #35
            Re: Slimme huishoudapparaten

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ieder spreekt hier voor zich meen ik.
            En ik geef Freddy hier voor 100% gelijk en U voor 50%.
            En nu spreek ik voor mezelf.
            Hier liggen sinds oktober 2011 zonnepanelen, dus nog met GSC
            van 270€ per Mwh. en een terugdraaiende teller wij betalen
            dus ook netvergoeding, als we wat nieuws kopen kiezen we
            ook voor de zuinigste toestellen, omdat we wat in de toekomst willen kijken.
            Voorlopig mag je komen vertellen wat je wil, maar een goedkopere
            opslag dan de netvergoeding bestaat gewoon niet, voor jaarlijks
            100€ per Kw omvormer vermogen krijg je geen enkele
            batterij met AC omvormer afgeschreven, (zelfs niet voor het dubbele van de netvergoeding) zo simpel is het.
            De maatschappijen met ons regering hebben samen contractbreuk gepleegd,
            en kom nu niet vertellen dat een digitale meter niet zou kunnen terug tellen of dat je injectie niet kan afgetrokken worden van
            je nachtelijk verbruik.
            Vrienden van ons wonen in Castelmoron Sur-Lot (Frankrijk) die
            kregen 8 jaar geleden de vraag van EGF of ze het dak van
            hun schuur mochten vol leggen met zonnepanelen, heeft
            hun geen euro gekost, en als vergoeding kregen ze een
            contract van 30 jaar dat ze hun elektriciteit aan halve
            prijs krijgen, dat alle kosten inbegrepen.
            Dat zijn pas overeenkomsten, in 2016 koste 1 Kwh. hun rond
            de 7 cent all inn, nu is dat iets van 15 cent per Kwh.
            Niet slecht, vooral wanneer EDF (na de verkiezingen ) de echte kostprijs van de elektriciteit gaat doorrekenen.

            Ik weet ook dat een batterij niet alles oplost, maar ik had vorige zomer (toen niemand er aan dacht, de installateurs zaten in hun vingers te draaien) een prijs met batterij die nauwelijks hoger was dan in 2020 voor panelen alleen (toen iedereen er nog snel wou hebben voor de terugdraaiende teller werd afgeschaft).
            Voor wat die batterij nog kostte kon ik het risico wel nemen.

            Voor minstens 10 jaar eigen opbrengst voor een vast en reeds uitgegeven bedrag is één, prijsafspraken naar de toekomst is twee.
            Nu nog vergelijken met de netvergoeding houdt geen steek.

            PS: waar haal je uit dat ik gezegd heb dat de DM niet terugtelt enz ?

            Injectie wordt inderdaad niet afgetrokken van je verbruik, het wordt apart berekend en je bent vrij om zelf contracten af te sluiten hierover. Enkel is het momenteel zo dat je dan bij dezelfde leverancier je stroom moet kopen. Wie veel biedt voor stroom rekent ook meer voor verkoop, het verschil tussen beide is nu een goede 0,20 € na kosten.
            Het hangt dus af van je productie en eigen verbruik bij wie je gaat.

            Bovendien valt het prosumententarief weg, en - als het niet opnieuw wordt uitgesteld waar veel kans voor is - zal je capaciteitstarief betalen op je afname maar niet op je injectie.
            Last edited by palombian; 27 maart 2022, 13:00. Reden: netvergoeding

            Comment


            • #36
              Re: Slimme huishoudapparaten

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              PS: die Siemens oven had ik ook al op het oog, welk model heb je ?
              Dat is de Siemens iQ700 HB676G5S6.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #37
                Re: Slimme huishoudapparaten

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Niet slecht, vooral wanneer EDF (na de verkiezingen ) de echte kostprijs van de elektriciteit gaat doorrekenen.

                Ik weet ook dat een batterij niet alles oplost, maar ik had vorige zomer (toen niemand er aan dacht, de installateurs zaten in hun vingers te draaien) een prijs met batterij die nauwelijks hoger was dan in 2020 voor panelen alleen (toen iedereen er nog snel wou hebben voor de terugdraaiende teller werd afgeschaft).
                Voor wat die batterij nog kostte kon ik het risico wel nemen.

                Voor minstens 10 jaar eigen opbrengst voor een vast en reeds uitgegeven bedrag is één, prijsafspraken naar de toekomst is twee.
                Nu nog vergelijken met de netvergoeding houdt geen steek.

                PS: waar haal je uit dat ik gezegd heb dat de DM niet terugtelt enz ?

                Injectie wordt inderdaad niet afgetrokken van je verbruik, het wordt apart berekend en je bent vrij om zelf contracten af te sluiten hierover. Enkel is het momenteel zo dat je dan bij dezelfde leverancier je stroom moet kopen. Wie veel biedt voor stroom rekent ook meer voor verkoop, het verschil tussen beide is nu een goede 0,20 € na kosten.
                Het hangt dus af van je productie en eigen verbruik bij wie je gaat.

                Bovendien valt het prosumententarief weg, en - als het niet opnieuw wordt uitgesteld waar veel kans voor is - zal je capaciteitstarief betalen op je afname maar niet op je injectie.
                Als je echt denkt dat je uw batterijtje gratis gaat kunnen blijven gebruiken, wacht maar af ...

                En eigenlijk zou ik graag eens weten hoeveel kapitaal in totaal jij al gestoken hebt in je huis qua energiezuinig maken
                Ik denk dat we met z'n allen hier plat achterover vallen

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #38
                  Re: Slimme huishoudapparaten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Als je echt denkt dat je uw batterijtje gratis gaat kunnen blijven gebruiken, wacht maar af ...
                  Dat werd al aangekondigd door de VREG dat ze iets uitwerken om thuisbatterijen te belasten met een of andere kost om het verlies van de leveranciers te compenseren.
                  Het is niet de vraag of het er komt, maar wanneer het er komt. [emoji6]

                  En eigenlijk zou ik graag eens weten hoeveel kapitaal in totaal jij al gestoken hebt in je huis qua energiezuinig maken
                  Ik denk dat we met z'n allen hier plat achterover vallen
                  En dan vooral in evenredigheid volgens het (zo lage) verbruik dat hij aangeeft.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Slimme huishoudapparaten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Als je echt denkt dat je uw batterijtje gratis gaat kunnen blijven gebruiken, wacht maar af ...

                    En eigenlijk zou ik graag eens weten hoeveel kapitaal in totaal jij al gestoken hebt in je huis qua energiezuinig maken
                    Ik denk dat we met z'n allen hier plat achterover vallen

                    grts
                    Sieg
                    Hoegenaamd niet, Sieg.

                    Buiten een nieuw dak vorig jaar (om constructieve redenen, het was al met 16cm geïsoleerd, de huidige 22 zal de zaak niet maken) dan nog 6500 € voor PV-panelen en batterij (niet meegerekend 920 € subsidie voor de panelen en er volgt nog meer dan 1000 voor de batterij), ong 1500 € voor een nieuwe elektriciteitskast en vraaggestuurd C ventilatiesysteem (beide zelf geplaatst), zal dat alles zijn de laatste 15 jaar.
                    Toen gascondensatieketel en hoogrendementsglas in de ramen, fiscaal aftrekbaar.
                    Rond die tijd ook een waterput gestoken met pomp (ong 1500€ - 650 subsidies) sindsdien al die jaren maar de helft watergebruik, nu al 300€ per jaar minder.
                    Bij de verbouwing in 1982 (ook veel zelf gedaan) is weliswaar voor die tijd dikkere isolatie geplaatst dan gebruikelijk, maar dat kostte toen niet noemenswaardig meer.

                    Een gewoon rijhuis van 5m breed met 2 verdiepingen.
                    Wel de achtergevel zuid geörienteerd met grote ramen, wat een zeer gunstig effekt heeft.
                    Door deze ligging en een iets betere isolatie dan de voorgeschreven norm verbruiken wij al 20 jaar een stuk minder dan gemiddelde Vlaamse woning (alhoewel het met 4 kinderen toch wel doorrekende).

                    Voor deze zonnige (maar 's nachts toch koude) maand maart staat de digitale meter nu op 55m3 gas en 17kWh elektriciteit (plus 138 geïnjecteerd).
                    April dient zich wel kouder aan, maar gemiddeld zijn er 187 graaddagen wat voor mij (zonder zon) ong 90m3 gas zal zijn. In de zomer een halve m3 per dag.
                    Gas uiteraard minstens 5 keer duurder dan vroeger maar de lagere elektriciteitsrekening compenseert gedeeltelijk.

                    Zoals je ziet niks speciaals, gewoon enkele keuzes maken. Veel mensen halen hun neus op voor een rijtjeshuis.

                    PS: je argwaan alweer en verdachtmaking van "mijn batterijtje" duidt toch op een diep trauma, hou daar nu eens mee op en leef verder
                    Last edited by palombian; 27 maart 2022, 21:37.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Slimme huishoudapparaten

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Hoegenaamd niet, Sieg.

                      Buiten een nieuw dak vorig jaar (om constructieve redenen, het was al met 16cm geïsoleerd, de huidige 22 zal de zaak niet maken) dan nog 6500 € voor PV-panelen en batterij (niet meegerekend 920 € subsidie voor de panelen en er volgt nog meer dan 1000 voor de batterij), ong 1500 € voor een nieuwe elektriciteitskast en vraaggestuurd C ventilatiesysteem (beide zelf geplaatst), zal dat alles zijn de laatste 15 jaar.
                      Toen gascondensatieketel en hoogrendementsglas in de ramen, fiscaal aftrekbaar.
                      Rond die tijd ook een waterput gestoken met pomp (ong 1500€ - 650 subsidies) sindsdien al die jaren maar de helft watergebruik, nu al 300€ per jaar minder.
                      Bij de verbouwing in 1982 (ook veel zelf gedaan) is weliswaar voor die tijd dikkere isolatie geplaatst dan gebruikelijk, maar dat kostte toen niet noemenswaardig meer.

                      Een gewoon rijhuis van 5m breed met 2 verdiepingen.
                      Wel de achtergevel zuid geörienteerd met grote ramen, wat een zeer gunstig effekt heeft.
                      Door deze ligging en een iets betere isolatie dan de voorgeschreven norm verbruiken wij al 20 jaar een stuk minder dan gemiddelde Vlaamse woning (alhoewel het met 4 kinderen toch wel doorrekende).

                      Voor deze zonnige (maar 's nachts toch koude) maand maart staat de digitale meter nu op 55m3 gas en 17kWh elektriciteit (plus 138 geïnjecteerd).
                      April dient zich wel kouder aan, maar gemiddeld zijn er 187 graaddagen wat voor mij (zonder zon) ong 90m3 gas zal zijn. In de zomer een halve m3 per dag.
                      Gas uiteraard minstens 5 keer duurder dan vroeger maar de lagere elektriciteitsrekening compenseert gedeeltelijk.

                      Zoals je ziet niks speciaals, gewoon enkele keuzes maken. Veel mensen halen hun neus op voor een rijtjeshuis.

                      PS: je argwaan alweer en verdachtmaking van "mijn batterijtje" duidt toch op een diep trauma, hou daar nu eens mee op en leef verder
                      Nu begin ik het stilaan te snappen, een huis met een breedte van 5m en langs weerskanten ingesloten door de buren.
                      Ja, dan ben je uiteraard heel goed geïsoleerd hé, nieuw dak erop en je bent klaar.

                      PS, ik heb geen, zoals jij het zegt, "een diep trauma" hoor, helemaal niet zelfs
                      Maar ik ben net zoals de andere 11.569.034 Belgen héél erg realistisch en merk dat hier in België alles véél duurder is dan in de andere landen.
                      Ik weet niet of je het nieuws een beetje volgt, indien ja dan zou je weten dat enorm veel mensen in de miserie zitten wegens véél te hoge energiekosten.
                      Wij hebben vrienden wonen in buurlanden en die verslikken zich in het drinken als ze horen hoe duur een energiefactuur in België is.
                      Je weet toch dat onze Belgische energiefactuur een heel pak meer is gestegen tegenover de buurlanden, alé ik hoop toch dat je dit weet.
                      Dus veel mensen in de miserie en het aantal stijgt dag per dag, het gaat van kwaad naar erger.
                      En om dan steeds maar sarcastische opmerkingen te maken dat je amper energie betaald en dat anderen zich daar maar aan moesten verwachten, wel dat is lachen met die miserie.

                      Trouwens, weet je dat jij zelfs minder betaald aan je volledige energiefactuur dan de vaste kosten op de energiefactuur alleen van een normaal gezin, heel erg frappant

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 27 maart 2022, 21:53.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #41
                        Re: Slimme huishoudapparaten

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Een gewoon rijhuis van 5m breed met 2 verdiepingen.
                        Wel de achtergevel zuid geörienteerd met grote ramen, wat een zeer gunstig effekt heeft.
                        Door deze ligging en een iets betere isolatie dan de voorgeschreven norm verbruiken wij al 20 jaar een stuk minder dan gemiddelde Vlaamse woning (alhoewel het met 4 kinderen toch wel doorrekende).
                        Een “rijhuis” van amper 5 meter breed als referentie nemen om te stellen dat uw verbruik lager ligt dan de gemiddelde Vlaamse woning is ook niet echt correct.
                        Bij een rijhuis verwarmen en isoleren de buren u mee, maar ge kunt er ook nooit eens deftig muziek opzetten zonder de buren te pesten.
                        Alles heeft voor-en nadelen … ge moet maar luidruchtige buren hebben en uw leven is een hel in een rijhuis.
                        Ja ik weet het, niet overal is dat zo.
                        Waar wij eerst woonden (huurden) was dat wel een ramp, daardoor ook beslist om zeker een vrijstaande woning te bouwen.

                        Zoals je ziet niks speciaals, gewoon enkele keuzes maken. Veel mensen halen hun neus op voor een rijtjeshuis.
                        Dat zijn geen keuzes maar gewoon het feit dat u de woning al bezat welke sowieso minder energie nodig heeft om te verwarmen wegens langs beide kanten ingesloten.
                        Die woning bezat u trouwens al van voor er enige sprake was van hoge energiekosten en dergelijke.
                        Ge kunt toch niet verwachten dat mensen hun vrijstaande woning gaan verkopen en een rijhuis kopen om op energie te besparen? [emoji848]
                        Wie in welk huis woont is ieder voor zich en daar hoeft niemand anders commentaar op te geven.
                        We hebben blijkbaar recenter gebouwd dan dat u gerenoveerd heeft, stop dan maar met die keuzes maken om aanpassingen te doen.
                        Onze woning is een vrijstaande, ook deftig geïsoleerd volgens de normen van toen (1994).
                        Als u in 1982 al verbouwd heeft, dan is de woning nog een stuk ouder … logisch toch dat wij heden minder te renoveren hebben dan u?

                        Wat me uit uw vorige reacties opvalt is dat u vooral al de werken gedaan heeft op een moment dat u subsidies kreeg van de overheid (van de gemeenschap dus) … verwonderlijk dat u er dan in vele van uw reacties op uit bent om aan te kaarten dat we zelf maar oplossingen moeten zoeken zonder dat de overheid steeds moet tussenkomen. [emoji848]

                        Wij kregen geen cent subsidie voor zonnepanelen, dakisolatie, ramen, regenput of wat ook.
                        Hier in de omgeving mogen geen rijhuizen gebouwd worden.
                        Wie nu bouwt, die moet een regenput plaatsen, wij mochten toen geen waterput zetten … tijden veranderen, regels veranderen, normen veranderen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Slimme huishoudapparaten

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Nu begin ik het stilaan te snappen, een huis met een breedte van 5m en langs weerskanten ingesloten door de buren.
                          Ja, dan ben je uiteraard heel goed geïsoleerd hé, nieuw dak erop en je bent klaar.

                          PS, ik heb geen, zoals jij het zegt, "een diep trauma" hoor, helemaal niet zelfs
                          Maar ik ben net zoals de andere 11.569.034 Belgen héél erg realistisch en merk dat hier in België alles véél duurder is dan in de andere landen.
                          Ik weet niet of je het nieuws een beetje volgt, indien ja dan zou je weten dat enorm veel mensen in de miserie zitten wegens véél te hoge energiekosten.
                          Wij hebben vrienden wonen in buurlanden en die verslikken zich in het drinken als ze horen hoe duur een energiefactuur in België is.
                          Je weet toch dat onze Belgische energiefactuur een heel pak meer is gestegen tegenover de buurlanden, alé ik hoop toch dat je dit weet.
                          Dus veel mensen in de miserie en het aantal stijgt dag per dag, het gaat van kwaad naar erger.
                          En om dan steeds maar sarcastische opmerkingen te maken dat je amper energie betaald en dat anderen zich daar maar aan moesten verwachten, wel dat is lachen met die miserie.

                          Trouwens, weet je dat jij zelfs minder betaald aan je volledige energiefactuur dan de vaste kosten op de energiefactuur alleen van een normaal gezin, heel erg frappant

                          grts
                          Sieg
                          Sieg,

                          Om te beginnen is mijn verbruik van 1100 m3 gas nog veel te hoog (zoals hier al terecht opgemerkt) en moet ik hier nog aan werken.
                          Ten tweede is gas in Nederland nog veel duurder dan hier.
                          Ik lach helemaal niet met de miserie van anderen, ik weerleg alleen jouw veronderstellingen dat ik overdreven heb geïnvesteerd, ik geef net aan dat mijn energiekosten nog betaalbaar zijn (alhoewel een veelvoud van tevoren ) door de keuze van de woning en door veel zelf te doen (wat veel mensen nu ook al doen of kunnen doen).

                          Is het sarcastisch om te zeggen dat de energiepresttaties van het overgroot gedeelte van de woningen nog veel te slecht zijn, zeker in de huidige situatie ?
                          Nee, de fout ligt helemaal niet bij de eigenaars, ze wisten van niets en ze zijn plots overvallen door bovennatuurlijke krachten en de overheid moet het maar oplossen .
                          Dat doet ze trouwens, één vijfde van de gezinnen heeft het sociaal tarief aan een prijs van voor de sterke verhogingen.
                          Ik weet ook dat een overheid moet proberen een recessie en sociale onrust te vermijden.
                          Dit zijn politieke discussies met een populistische ondertoon - waar deze draadjes dijkwijls naar afglijden - en waar ik mij niet ga mee moeien.

                          Hoe zit het met je lucht-lucht warmtepomp project ?

                          Comment


                          • #43
                            Re: Slimme huishoudapparaten

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            ...................Veel mensen halen hun neus op voor een rijtjeshuis.
                            Inderdaad, en ik ben niet verlegen om toe te geven dat ik één van die velen ben. Onze buren wonen allemaal op grote afstand van onze woning, doch als we mekaar nodig hebben is het geen probleem om contact te maken en we helpen elkaar indien nodig met alle plezier.
                            Ik wil echter niet "meegenieten" van hun muziek, hun feestjes, hun ruzies, hun bedgeluiden... enz.
                            Eén van onze zonen woont in een nieuwbouw, maar koppelbouwwoning aan één zijde. Ik heb hem tijdens de bouw aangeraden om tegen de scheidingsmuren een dubbele laag partywall isolatie te laten plaatsen, waarna zijn buur hetzelfde heeft gedaan. Er is dus een gemetselde scheidingsmuur met aan weerszijden een dubbele laag partywall, en toch is het nog niet voldoende om alle geluid te weren.
                            Dus ja, voor een rijtjeshuis haal ik zéker mijn neus op, omdat ik al weet wat het is in een koppelwoning.
                            Als ik de overweging moet maken, ofwel wat minder energieverbruik in een rijtjeshuis, ofwel groter energieverbruik in een vrijstaande woning, dan is mijn keuze rap gemaakt.
                            Maar als jij je daar goed bij voelt, mij goed, want ik heb er geen last van .

                            Comment


                            • #44
                              Re: Slimme huishoudapparaten

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Nee, de fout ligt helemaal niet bij de eigenaars, ze wisten van niets en ze zijn plots overvallen door bovennatuurlijke krachten en de overheid moet het maar oplossen .
                              Dat doet ze trouwens, één vijfde van de gezinnen heeft het sociaal tarief aan een prijs van voor de sterke verhogingen.
                              Net wat jij gedaan hebt hé … met allerlei subsidies van de overheid uw investeringen gedaan. [emoji848]
                              Wees blij dat jij kon genieten van de subsidies, niet iedereen kon subsidies krijgen op het moment dat ze investeringen deden.
                              En net als de plotse forse prijsstijging van energie, kon niemand voorspellen dat er later wel subsidies zouden komen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #45
                                Re: Slimme huishoudapparaten

                                Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                                Eén van onze zonen woont in een nieuwbouw, maar koppelbouwwoning aan één zijde. Ik heb hem tijdens de bouw aangeraden om tegen de scheidingsmuren een dubbele laag partywall isolatie te laten plaatsen, waarna zijn buur hetzelfde heeft gedaan. Er is dus een gemetselde scheidingsmuur met aan weerszijden een dubbele laag partywall, en toch is het nog niet voldoende om alle geluid te weren.
                                Slechts één scheidingsmuur tussen een koppelbouw?
                                Dan is dat niet recent gebouwd pappietje?
                                Mijn schoonzoon (aannemer) bouwt dat reeds meer dan 15 jaar
                                niet meer op deze manier, ik meen zelfs dat dat de laatste jaren verboden is.
                                Alle koppelbouws en rijhuizen die hij bouwt, hebben hun eigen
                                scheidingsmuur met tussen de twee muren geluidsisolatie.
                                Zelfs de betonnen grondplaten, fundamenten en eventueel vorstranden zijn gescheiden door speciale geluidsisolatie,
                                enkel de buitengevels worden in sommige gevallen nog doorlopend gemetseld maar in veel gevallen zelfs dat niet meer.

                                Comment

                                Working...
                                X