Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slimme huishoudapparaten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Slimme huishoudapparaten

    Apparaten zijn niet slim: het is slimmer om zelf slim te zijn.

    Comment


    • #17
      Re: Slimme huishoudapparaten

      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Vorige week waren we gaan kijken voor een nieuwe oven en we vroegen wat het energieverbruik was (onze oude slikt m.i. nogal veel). De verkoper antwoordde dat het de eerste keer was dat een klant die vraag stelde . Zijn gezicht sprak boekdelen.
      Bij een gewone oven is er eigenlijk maar één manier om het verbruik te verminderen, en dat is de isolatie verbeteren waardoor er minder warmteverliezen zijn.
      Ze hunnen er wel verwarmingsweerstanden insteken die minder stroom verbruiken, maar dan duurt het voorverwarmen langer, tijdens de werking schakelt de thermostaat in en uit, bij een weerstand met een lager vermogen zal de weerstand langer ingeschakeld moeten blijven om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven aan het eten dat je wil klaarmaken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Slimme huishoudapparaten

        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
        Apparaten zijn niet slim: het is slimmer om zelf slim te zijn.
        Ik heb liever een dom apparaat dat niet kapot gaat. Het denkwerk zal ik wel doen.

        Comment


        • #19
          Re: Slimme huishoudapparaten

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Bij een gewone oven is er eigenlijk maar één manier om het verbruik te verminderen, en dat is de isolatie verbeteren waardoor er minder warmteverliezen zijn.
          Ze hunnen er wel verwarmingsweerstanden insteken die minder stroom verbruiken, maar dan duurt het voorverwarmen langer, tijdens de werking schakelt de thermostaat in en uit, bij een weerstand met een lager vermogen zal de weerstand langer ingeschakeld moeten blijven om dezelfde hoeveelheid warmte af te geven aan het eten dat je wil klaarmaken.
          Dat is inderdaad het enige wat er aan te doen is, buiten het volume verkleinen.
          Samsung heeft er één die je in twee kan delen, maar volgens testen haalt dat nauwelijks iets uit.

          PS: er is veel kans dat het fameuze capaciteitstarief (waarbij een lager vermogen voor langere tijd wel belangrijk kan zijn) opnieuw wordt uitgesteld omdat niemand zin heeft om de reeds problematische energietoestand nog gecompliceerder te maken.
          Voorlopig nog geen slimme huishoudtoestellen nodig .

          Comment


          • #20
            Re: Slimme huishoudapparaten

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Ik heb liever een dom apparaat dat niet kapot gaat. Het denkwerk zal ik wel doen.
            Werkende mensen kunnen, hoe slim ze zelf ook zijn, niet op de startknop van een toestel drukken wanneer de zon het meeste schijnt om de opbrengst van hun zonnepanelen rechtstreeks te gebruiken.
            Enige manier is een programmeerbaar toestel dat ofwel op een bepaald tijdstip start ofwel aangestuurd kan worden wanneer het beste moment aangebroken is.
            Andere manier is op afstand bedienbaar, maar in elk geval gaat het dan om een toestel dat niet zo dom is.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Slimme huishoudapparaten

              Probleem met “zelfverbruik” lijkt mij ook dat die toestellen, of ze nu dienen voor verwarming, koeling, (af)was of koken niet graag onderbroken (en weer opgestart) worden tijdens een cyclus.

              In Duitsland en Oostenrijk (o.a.) gebruikt met zgn buffervaten ( van 800 tot 1500 liter ) die opgewarmt worden dmv een electrische weerstand gevoed door de overtollige zonnestroom.

              Deze kunnen het equivalent van 40 tot 80 kWh bufferen voor een fractie van de prijs die een thuisbatterij van die grooteorde zou kosten…

              Comment


              • #22
                Re: Slimme huishoudapparaten

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Werkende mensen kunnen, hoe slim ze zelf ook zijn, niet op de startknop van een toestel drukken wanneer de zon het meeste schijnt om de opbrengst van hun zonnepanelen rechtstreeks te gebruiken.
                Enige manier is een programmeerbaar toestel dat ofwel op een bepaald tijdstip start ofwel aangestuurd kan worden wanneer het beste moment aangebroken is.
                Andere manier is op afstand bedienbaar, maar in elk geval gaat het dan om een toestel dat niet zo dom is.
                Tja, voor zover ik weet zijn er nog geen toestellen die rekening houden met de weersvoorspellingen. Zo kan je perfect om 12u 100% opbrengst zonne-energie hebben en om 12u30 nog 10%. Daar sta je dan met de slimme activatie van uw wasmachine of whatever. Zelf kan je dan vaak nog beter inschatten en met een simpele timer van op afstand laten starten.

                Overigens heeft onze nieuwe Siemens elektrische oven een knop waardoor de over dubbel zo snel opwarmt - en dubbel zoveel piekverbruik. Die hebben dus al wel gehoord van een capaciteitstarief.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Slimme huishoudapparaten

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Tja, voor zover ik weet zijn er nog geen toestellen die rekening houden met de weersvoorspellingen.
                  Maar wel die door een digitale meter gestuurd kunnen worden.
                  Uiteraard eens gestart, doet die verder ook al verdwijnt de zon plots.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Slimme huishoudapparaten

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Tja, voor zover ik weet zijn er nog geen toestellen die rekening houden met de weersvoorspellingen. Zo kan je perfect om 12u 100% opbrengst zonne-energie hebben en om 12u30 nog 10%. Daar sta je dan met de slimme activatie van uw wasmachine of whatever. Zelf kan je dan vaak nog beter inschatten en met een simpele timer van op afstand laten starten.
                    Daarom dat al die oplossingen zonder batterij niet haalbaar zijn. Om goed te zijn moet je onafhankelijk van het net zijn. Zodat je enkel bij langdurige niet opbrengst van jouw eigen bronnen toch elektriciteit hebt. Al de rest.... daar gaan ze je bij je dinges hebben.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Slimme huishoudapparaten

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Tja, voor zover ik weet zijn er nog geen toestellen die rekening houden met de weersvoorspellingen. Zo kan je perfect om 12u 100% opbrengst zonne-energie hebben en om 12u30 nog 10%. Daar sta je dan met de slimme activatie van uw wasmachine of whatever. Zelf kan je dan vaak nog beter inschatten en met een simpele timer van op afstand laten starten.

                      Overigens heeft onze nieuwe Siemens elektrische oven een knop waardoor de over dubbel zo snel opwarmt - en dubbel zoveel piekverbruik. Die hebben dus al wel gehoord van een capaciteitstarief.
                      Er zijn wel degelijk internetthermostaten die de weersvoorspelling kunnen lezen, kosten zo'n 200 €, met de huidige gasprijzen op een paar maanden terugverdiend (want dat is toch de enige factor waar de consument mee rekening houdt als het over energiegebruik gaat).

                      Ook projecties voor solar production zijn te downloaden.
                      En voor dat wolkje voor de zon dient een thuisbatterij .

                      Zelfs zonder automatisering kan je met een blik op het weerbericht (en de ladingstoestand van de batterij) redelijk eenvoudig inschatten dat je de vaatwas inschakelt bv met een timer van 1 uur, de wasmachine na 3 uur (moet je alleen nog een robotje hebben om het wasgoed in de droogkast te krijgen).

                      Het is wel zeer zonnig geweest, maar wij hebben op deze manier deze maand nog maar 17 kWh aangekocht (buiten de 150 die we hebben geïnjecteerd).
                      De hoge elektriciteitsfactuur oplossen (dwz met twee derde verminderen) was dus redelijk simpel, voor gas zal het moeilijker worden.

                      PS: die Siemens oven had ik ook al op het oog, welk model heb je ?


                      Bijgevoegd:

                      De belangriijkste functie van een batterij is de buffer, volledige autonomie is zeer moeilijk te bereiken.

                      De huidige hybride omvormers kunnen met een batterij wel off grid functioneren in backup mode (met aparte nooduitgang). Dit zolang er lading is in de batterij of de panelen stroom produceren (de zon moet niet schijnen om een paar 100W te produceren voor de basisfuncties in het huis).
                      Toch iets om achter de hand te houden in deze tijden.
                      Last edited by palombian; 25 maart 2022, 19:58. Reden: bijgevoegd

                      Comment


                      • #26
                        Re: Slimme huishoudapparaten

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Er zijn wel degelijk internetthermostaten die de weersvoorspelling kunnen lezen, kosten zo'n 200 €, met de huidige gasprijzen op een paar maanden terugverdiend (want dat is toch de enige factor waar de consument mee rekening houdt als het over energiegebruik gaat).
                        Hoeveel % daalt het verbruik volgens u?

                        Het is wel zeer zonnig geweest, maar wij hebben op deze manier deze maand nog maar 17 kWh aangekocht (buiten de 150 die we hebben geïnjecteerd).
                        De hoge elektriciteitsfactuur oplossen (dwz met twee derde verminderen) was dus redelijk simpel, voor gas zal het moeilijker worden.
                        Eenvoudig verminderen is altijd eenvoudig gezegd bij u.
                        Ge vergeet steeds de kost van de investering dat je ervoor moet doen en de mogelijkheid om het te plaatsen.
                        Niet iedereen kan zomaar zonnepanelen en een betering plaatsen, het is niet voor iedereen (even) eenvoudig. [emoji848]
                        En een geluk dat er zoveel zo’n was, met wat minder geluk was het de volledige maand somber weer geweest en had je niettegenstaande de investering veel meer elektriciteit moeten aankopen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Slimme huishoudapparaten

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Hoeveel % daalt het verbruik volgens u?

                          Eenvoudig verminderen is altijd eenvoudig gezegd bij u.
                          Ge vergeet steeds de kost van de investering dat je ervoor moet doen en de mogelijkheid om het te plaatsen.
                          Niet iedereen kan zomaar zonnepanelen en een betering plaatsen, het is niet voor iedereen (even) eenvoudig. [emoji848]
                          En een geluk dat er zoveel zo’n was, met wat minder geluk was het de volledige maand somber weer geweest en had je niettegenstaande de investering veel meer elektriciteit moeten aankopen.
                          Met de huidige energieprijzen (die waarschijnlijk zeker dit jaar gaan aanhouden als er al geen verdere rampen gebeuren) en ook de kans van onderbreking moet je alles inzetten.
                          Dat doen de overheden nu ook ten koste van alles (achteraf toch uit onze zak maar is er een andere oplossing ?).
                          Niet het moment om op een weegschaaltje de terugverdientijd te berekenen.

                          Uw eeuwige verwijzingen "niet iedereen kan... enz" komen zeer nobel over maar slaan helemaal niet op u zelf.
                          U hebt uw dak vol panelen liggen, doe er iets mee.
                          Reken bv eens uit of het niet gunstiger is om die gehate digitale meter toch binnen te halen en uw stroom te verkopen of een batterij te plaatsen. U betaalt dan geen prosumententarief meer.

                          PS: maart was dit jaar inderdaad erg zonnig, maar de gemiddelden voor de zomermaanden zijn toch nog hoger. Als ik nu al 90% zelfvoorzienend ben is de kans dat ik over het jaar 60-70% haal redelijk groot.
                          En als het maar 50 of 55% is dan is het ook zo, mijn installatie was vorig jaar goedkoper dan vandaag, er was meer subsidie, het geld devalueert en de stroomprijzen stijgen, waar is/was het risico ?

                          Er zijn inderdaad dagen geweest in december met quasi 0 opbrengst, maar doorgaans is er ook bij bewolkt weer genoeg productie om de basisfuncties van het huis te laten draaien, alle kleintjes helpen.
                          Last edited by palombian; 25 maart 2022, 20:38.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Slimme huishoudapparaten

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                            Uw eeuwige verwijzingen "niet iedereen kan... enz" komen zeer nobel over maar slaan helemaal niet op u zelf.
                            U hebt uw dak vol panelen liggen, doe er iets mee.
                            Reken bv eens uit of het niet gunstiger is om die gehate digitale meter toch binnen te halen en uw stroom te verkopen of een batterij te plaatsen. U betaalt dan geen prosumententarief meer.

                            PS: maart was dit jaar inderdaad erg zonnig, maar de gemiddelden voor de zomermaanden zijn toch nog hoger. Als ik nu al 90% zelfvoorzienend ben is de kans dat ik over het jaar 60-70% haal redelijk groot.
                            En als het maar 50 of 55% is dan is het ook zo, mijn installatie was vorig jaar goedkoper dan vandaag, er was meer subsidie, het geld devalueert en de stroomprijzen stijgen, waar is/was het risico ?

                            Er zijn inderdaad dagen geweest in december met quasi 0 opbrengst, maar doorgaans is er ook bij bewolkt weer genoeg productie om de basisfuncties van het huis te laten draaien, alle kleintjes helpen.
                            In bijna elk topic lees ik datzelfde verhaaltje van jouw ....
                            Stop met dromen en wacht enkele jaren af voordat je nu al een berekening begint te maken
                            Als ik je één ding mag zeggen Jan, en dat is niet slecht bedoelt, je vroegere werk heeft je gebrainwasht ;-)

                            En als ik dan zoiets lees dat bij jou er genoeg opbrengst is op een bewolkte decemberdag (met de zonnepanelen die je liggen hebt) om de basisfuncties van je huis te laten draaien, dan tjah ...

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 26 maart 2022, 00:28.
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Slimme huishoudapparaten

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Uw eeuwige verwijzingen "niet iedereen kan... enz" komen zeer nobel over maar slaan helemaal niet op u zelf.
                              Natuurlijk slaat dit niet op mezelf … maar men kan toch moeilijk egoïstisch zijn en enkel aan zichzelf denken in een discussie of er altijd van uitgaan dat hetgeen men zelf doet ook door iedereen kan gedaan worden? [emoji848]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Slimme huishoudapparaten

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                In bijna elk topic lees ik datzelfde verhaaltje van jouw ....
                                Stop met dromen en wacht enkele jaren af voordat je nu al een berekening begint te maken
                                Als ik je één ding mag zeggen Jan, en dat is niet slecht bedoelt, je vroegere werk heeft je gebrainwasht ;-)

                                En als ik dan zoiets lees dat bij jou er genoeg opbrengst is op een bewolkte decemberdag (met de zonnepanelen die je liggen hebt) om de basisfuncties van je huis te laten draaien, dan tjah ...

                                grts
                                Sieg
                                Ik heb niet gezegd dat ik in december op een bewolkte dag genoeg energie heb (december 2021 was uiterst slecht, maar dat is al dubbel en dik gerecupereerd in maart - door jou ook trouwens, waarom blijf je mopperen ).

                                Het verschil is dat jij vertrokken bent van de verwachting van eeuwig gratis energie en nog geld bovenop, waardoor je nooit hebt moeten bezuinigen, terwijl ik de gangbare maatregelen heb genomen waardoor ik tot nu toe weinig voor energie heb betaald.
                                Terwijl jij nog steeds ontgoocheld en argwanend bent, zie ik dat er heel wat winst te halen is met extra maatregelen, die nu goedkoper en efficienter zijn dan vroeger.

                                @Sieg:

                                Hier nog steeds overcast, panelen geven 300-400W voor een basisverbruik van max 200W.
                                Overdag, 's nachts ong 100W wat nog veel te veel is voor sluipverbruikersfreaks die elke avond alle stekkers uittrekken (of ze achter wifistopkontakten aan 20€ stuk zetten gestuurd door een home automation systeem dat ook stroom gebruikt).
                                Last edited by palombian; 27 maart 2022, 11:24. Reden: basisverbruik

                                Comment

                                Working...
                                X