Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ronde TL vervangen door LED

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ronde TL vervangen door LED

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Ik heb er net zo 2 van 35 watt helemaal vervangen door eenvoudige ronde ledlampen van Philips, 17 watt dacht ik, kostte 19 euro per stuk, eenvoudige armatuur inbegrepen.
    Eens zien binnen een paar jaar hoeveel keer je dan die 19€ al uitgegeven hebt. [emoji6]
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      PS: niemand hoeft zich te excuseren dat hij wil besparen, "il n'y a pas de petits profits" heeft men mij geleerd .
      Mais il y a souvent des grandes pertes. [emoji6]

Niemand moet zich excuseren als hij eens iets nieuw wil, da’s uiteraard ieders recht.
      Maar van al diegene die puur “om te besparen” iets vervangen hebben, daar zijn er al veel van een kale reis teruggekomen. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Ik had in de garage TL lampen met elektronische ballasten, die gingen wel meteen aan, maar in de winter duurde het vrij lang vooraleer ze voldoende licht gaven.
        Nu zijn ze vervangen door led lampen, en die geven meteen de volle lichtsterkte.
        Dat kan dus ook een reden zijn om TL verlichting te vervangen door led (en ik had nog ecocheques die bijna verliepen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik had in de garage TL lampen met elektronische ballasten, die gingen wel meteen aan, maar in de winter duurde het vrij lang vooraleer ze voldoende licht gaven.
          Nu zijn ze vervangen door led lampen, en die geven meteen de volle lichtsterkte.
          Dat kan dus ook een reden zijn om TL verlichting te vervangen door led (en ik had nog ecocheques die bijna verliepen).
          TL verlichting op plaatsen waar het licht maar kortstondig moet branden is ook nooit een ideale oplossing geweest.
          TL was goed voor plaatsen waar licht langdurig moest branden.
          Al ken ik weinig mensen die vroeger geen TL hadden in hun garage of keuken.
          Het voordeel van TL was wel de redelijk grote lichtopbrengst, aantal Lumen lag wel zeer hoog in vergelijking met vele LED-vervanglampen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Het voordeel van TL was wel de redelijk grote lichtopbrengst, aantal Lumen lag wel zeer hoog in vergelijking met vele LED-vervanglampen.
            Heb je enig idee hoeveel een 58w TL met balast netto op het net verbruikt Freddy?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Heb je enig idee hoeveel een 58w TL met balast netto op het net verbruikt Freddy?
              Niet zonder dat op te zoeken.

Dat een TL van 58W inclusief ballast vermoedelijk meer van het net neemt kan wel zijn, maar een LED lamp verbruikt ook meer dan hetgeen ze opgeven als vermogen van de LED alleen.

Maar wel dat een 36W TL van 160 cm rond de 3550 Lumen opbrengst heeft tegenover een LED vervanger met wat geluk rond de 1800 Lumen.
              Ik weet het, het ene merk tegenover het andere is ook een verschil.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Niet zonder dat op te zoeken.

Dat een TL van 58W inclusief ballast vermoedelijk meer van het net neemt kan wel zijn, maar een LED lamp verbruikt ook meer dan hetgeen ze opgeven als vermogen van de LED alleen.

Maar wel dat een 36W TL van 160 cm rond de 3550 Lumen opbrengst heeft tegenover een LED vervanger met wat geluk rond de 1800 Lumen.
                Ik weet het, het ene merk tegenover het andere is ook een verschil.
                Niet zomaar iets uit je duim zuigen hé Freddy.
                Ik heb hier in mijn werkplaats en de drie garages samen zo een
                20 led lampen (Philips Master Connect “150 cm”) zitten, effectief totaal verbruik 21,5 watt en lichtopbrengst 3.700 Lumen per lamp.
                Bijkomend voordeel is dat die lampen voorzien zijn van een ingebouwde
                aluminium spiegel die ook dienst doet als warmteverdeler en een
                stralingshoek heeft van 160°, bij dit type lampen kan je de T8
                lampvoeten ook nog eens verdraaien in kliks van 15° (heel interessant als je deze bv. in een armatuur tegen een muur wil
                monteren.
                Mij hoef je over die dingen niet veel te leren, wij deden daar
                bij Philips al de metingen voor.
                Zo kon ik tot mijn pensioen twee jaar geleden ook nog zéér
                voordelig die lampen kopen, (heb er in alle maten voor de rest van mijn leven denk ik). :-)
                Last edited by Guest42; 3 maart 2022, 08:28.

Comment

Niet zomaar iets uit je duim zuigen hé Freddy.
                  Doe het dan zelf ook niet! [emoji1785]
                  Hetgeen ik niet zeker weet, dat heb ik ook zo gemeld.
                  Hetgeen ik vermeldde, dat heb ik uit info van technische gegevens op sites van fabrikanten.
                  Er bestaat anders ook iets anders dan Philips hé.
                  Ge weet er vermoedelijk heel veel van, maar ge vergelijkt niet juist.

Hetgeen jij hier nu doet is een LED met de hoogste opbrengst (en vermoedelijk duurdere reeks) vergelijken met hetgeen gemiddeld verkocht wordt … een beetje zoals Bugatti als referentie nemen om auto’s te vergelijken.

Ik heb hier in mijn werkplaats en de drie garages samen zo een 20 led lampen (Philips Master Connect “150 cm”) zitten, effectief totaal verbruik 21,5 watt en lichtopbrengst 3.700 Lumen per lamp.
                  Bijkomend voordeel is dat die lampen voorzien zijn van een ingebouwde aluminium spiegel die ook dienst doet als warmteverdeler en een stralingshoek heeft van 160°, bij dit type lampen kan je de T8
                  lampvoeten ook nog eens verdraaien in kliks van 15° (heel interessant als je deze bv. in een armatuur tegen een muur wil monteren.
                  Mij hoef je over die dingen niet veel te leren, wij deden daar bij Philips al de metingen voor.
                  Zo kon ik tot mijn pensioen twee jaar geleden ook nog zéér voordelig die lampen kopen, (heb er in alle maten voor de rest van mijn leven denk ik). :-)
                  Uw PHILIPS MasterConnect LEDTUBE 150CM 3700LM zit toch nog een heel pak lager in Lumen dan de 5500 Lumen van de betere Philips TL en kost ook veel meer (ongeveer x 10).
                  Ook straf dat het effectief verbruik bij u dan lager ligt dan wat Philips zelf opgeeft in hun technische brochure.
                  Operating and Electrical
                  Input Frequency 50 to 60 Hz
                  Power (Nom) 25W
                  Energy Consumption kWh/1000 h 25 kWh.

Als je dan toch graag extremen vergelijkt … doe het dan zowel met LED als TL.
                  Met de standaard is het al iets heel anders.
                  Laat ons de rollen eens keren.

LED:
                  Philips Corepro LEDtube T8 (EM/Mains) Standaard Output 20W 865 - Daglicht | 150cm Vervangt 58W
                  Lichtopbrengst (Lumen)2200

Osram SubstiTUBE LED T8 Value (EM/Mains) Standaard output 20W - 865 Daglicht | 150cm Vervangt 58W

TL:
                  Philips TL-D Xtreme 58W 830 (MASTER) | 150cm - Warm Wit
                  Lichtopbrengst (Lumen)5100

Osram L 58W 954 Lumilux De Luxe | 150cm - Daglicht
                  Lichtopbrengst (Lumen)4450

Mvg,
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Doe het dan zelf ook niet! [emoji1785]
                    Hetgeen ik niet zeker weet, dat heb ik ook zo gemeld.
                    Hetgeen ik vermeldde, dat heb ik uit info van technische gegevens op sites van fabrikanten.
                    Er bestaat anders ook iets anders dan Philips hé.
                    Ge weet er vermoedelijk heel veel van, maar ge vergelijkt niet juist.

Hetgeen jij hier nu doet is een LED met de hoogste opbrengst (en vermoedelijk duurdere reeks) vergelijken met hetgeen gemiddeld verkocht wordt … een beetje zoals Bugatti als referentie nemen om auto’s te vergelijken.

Uw PHILIPS MasterConnect LEDTUBE 150CM 3700LM zit toch nog een heel pak lager in Lumen dan de 5500 Lumen van de betere Philips TL en kost ook veel meer (ongeveer x 10).
                    Ook straf dat het effectief verbruik bij u dan lager ligt dan wat Philips zelf opgeeft in hun technische brochure.
                    Operating and Electrical
                    Input Frequency 50 to 60 Hz
                    Power (Nom) 25W
                    Energy Consumption kWh/1000 h 25 kWh.

Als je dan toch graag extremen vergelijkt … doe het dan zowel met LED als TL.
                    Met de standaard is het al iets heel anders.
                    Laat ons de rollen eens keren.

LED:
                    Philips Corepro LEDtube T8 (EM/Mains) Standaard Output 20W 865 - Daglicht | 150cm Vervangt 58W

Osram SubstiTUBE LED T8 Value (EM/Mains) Standaard output 20W - 865 Daglicht | 150cm Vervangt 58W

TL:
                    Philips TL-D Xtreme 58W 830 (MASTER) | 150cm - Warm Wit
                    Lichtopbrengst (Lumen)5100

Osram L 58W 954 Lumilux De Luxe | 150cm - Daglicht
                    Lichtopbrengst (Lumen)4450

Mvg,

Comment

En wat wil je daarmee bewijzen?
                      De gegevens over de lampen dat ik postte kwamen van de website van de fabrikanten, waaronder Philips.
                      Zijn die dan fout?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Doordat TL lampen hun licht in alle richtingen afgeven komt het licht niet allemaal op de gewenste plaats terecht.
                        De meeste verlichtingsarmaturen zijn gemaakt om het licht naar beneden te laten schijnen (180° of minder) en dat lukt met leds veel beter dan met TL lampen.
                        Het gedeelte licht dat bij TL lampen de verkeerde richting uitstraalt wordt meestal wel door een of ander soort reflector in de juiste richting gestuurd, maar dat lukt maar gedeeltelijk, daardoor gaat er al een groot deel van de opgegeven lumens verloren, en dat probleem heb je niet met leds.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Zit waarschijnlijk waarheid in, en dan spreken we nog niet over de kleurgetrouwheid (CRI).

Maar hey, ik heb er drie vervangen in mijn kelder voor een habbekrats, bovendien kunnen ze niet breken, het waren open armaturen en het plafond is daar nogal laag.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Doordat TL lampen hun licht in alle richtingen afgeven komt het licht niet allemaal op de gewenste plaats terecht.
                            De meeste verlichtingsarmaturen zijn gemaakt om het licht naar beneden te laten schijnen (180° of minder) en dat lukt met leds veel beter dan met TL lampen.
                            Het gedeelte licht dat bij TL lampen de verkeerde richting uitstraalt wordt meestal wel door een of ander soort reflector in de juiste richting gestuurd, maar dat lukt maar gedeeltelijk, daardoor gaat er al een groot deel van de opgegeven lumens verloren, en dat probleem heb je niet met leds.
                            TL geeft inderdaad 360° licht, maar verloren gaat dat in principe niet echt.
                            Ofwel een reflector ofwel indirect licht via een meestal toch wel bleek plafond.
                            Een ruimte met verlichting rondom (zoals met TL) is dan ook meer uniform verlicht dan met lampen die een kleinere hoek verlichten.
                            Vooral in een garage, berging of keuken is licht voor de meesten toch wel belangrijk rondom.
                            Vlakke dunne LED tegels vangen dit ook grotendeels op.
                            Er zijn anders redelijk wat LED verlichtingen (meestal de ronde) die ook op zijkant verlichten om net dit effect te bekomen.
                            Ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk en elk type verlichting zijn eigen doel zeker?
                            Van alle lichten hier in huis is er bijna geen enkele dat 180° of minder verlicht buiten 4 spotjes in een badkamermeubel, 180° is verder het extreme minimum.
                            Feit is dat LED verlichting de laatste jaren fors verbeterd is en we er toch naartoe moeten. [emoji6]
                            Last edited by VerSeg; 4 maart 2022, 02:00.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Deze gebruikt afhankelijk van het merk 66 watt: het voorschakelapparaat in de tl bak gebruikt ook stroom. Naargelang de branduren gaan ze minder licht geven. Wij moesten in kantoorpanden en in de openbare ruimte van flats jaarlijks alle tl buizen vervangen omdat het duurder is (45 euro voorrijkosten) steeds terug te komen wanneer er weer eentje uitviel of minder licht gaf en het meest storende nog het knipperen. Gelijktijdig werden ook de starters vervangen. Dit gaat ook op voor die opgevouwen tl in een jampotjes en de pl's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Om één of andere reden moesten wij om de twee jaar de ronde TL-lamp vervangen in de keuken, toch telkens een 20 euro dacht ik.
                                Nu blijkbaar toch nog in de markt gekomen.

Comment

Working...
                                X