Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ronde TL vervangen door LED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ronde TL vervangen door LED

    De enige niet-led lamp die wij nog in huis hebben is een ronde TL-lamp in een armatuur in de keuken.
    Het is nog niet tot een vervanging gekomen omdat ik niet weet hoe een (ronde) TL te vervangen door een Led TL.
    Moet die starter er uit, moet er een andere starter in, welk type ronde TL led heb ik nodig...enz.

    Wie kan me op weg helpen om ook deze laatste door Led te vervangen ?
    Steeds bereid voor bijkomende inlichtingen indien deze nodig zijn.
    Dank vooraf.

  • #2
    Re: Ronde TL vervangen door LED

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    De enige niet-led lamp die wij nog in huis hebben is een ronde TL-lamp in een armatuur in de keuken.
    Het is nog niet tot een vervanging gekomen omdat ik niet weet hoe een (ronde) TL te vervangen door een Led TL.
    Moet die starter er uit, moet er een andere starter in, welk type ronde TL led heb ik nodig...enz.

    Wie kan me op weg helpen om ook deze laatste door Led te vervangen ?
    Steeds bereid voor bijkomende inlichtingen indien deze nodig zijn.
    Dank vooraf.
    Hier hadden wij ook nog zoiets, niet meteen een passende vervanglamp gevonden.
    Dan maar meteen voor onderstaande gekozen bij Brico.

    Comment


    • #3
      Re: Ronde TL vervangen door LED

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hier hadden wij ook nog zoiets, niet meteen een passende vervanglamp gevonden.
      Dan maar meteen voor onderstaande gekozen bij Brico.

      https://www.brico.be/nl/verf-laminaa...d-38w/10063415
      Is inderdaad ook een idee, en dan nog helemaal niet zo duur.
      Ik heb mijn vraag ook nog eens op een meer op elektra gericht forum geplaatst, misschien komt daar nog iets uit.
      Ik hou je eventueel via PB op de hoogte, een mens weet nooit teveel hé.

      Comment


      • #4
        Re: Ronde TL vervangen door LED

        Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
        Is inderdaad ook een idee, en dan nog helemaal niet zo duur.
        Ik heb mijn vraag ook nog eens op een meer op elektra gericht forum geplaatst, misschien komt daar nog iets uit.
        Ik hou je eventueel via PB op de hoogte, een mens weet nooit teveel hé.
        Ter info: hier ook overal LED, behalve op onze zolder.

        Voor de zolder vond ik het de moeite niet om alles te vervangen, dus heb ik me een kleine voorraad TL lampen ( en enkele starters ) ingedaan.
        Kost is haast verwaarloosbaar.....

        Heb ze in 2020 hier gekocht: ( waren uitermate goed en veilig verpakt )

        TL-verlichting goedkoop en binnen 24 uur geleverd! Gratis verzending en laagsteprijsgarantie, bestel snel op Lampdirect.be!
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Re: Ronde TL vervangen door LED

          Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Ter info: hier ook overal LED, behalve op onze zolder.

          Voor de zolder vond ik het de moeite niet om alles te vervangen, dus heb ik me een kleine voorraad TL lampen ( en enkele starters ) ingedaan.
          Kost is haast verwaarloosbaar.....

          Heb ze in 2020 hier gekocht: ( waren uitermate goed en veilig verpakt )

          https://www.lampdirect.be/nl/tl-verlichting
          Voor een zolder waar je slechts een paar keer per jaar op gaat (bij ons toch zo) zou ik er ook niet aan denken. Maar bij ons is die ronde TL in de keuken, en die is nogal wat uren aan tijdens de donkere winterdagen.

          Comment


          • #6
            Re: Ronde TL vervangen door LED

            In het geval je bij Brico zou kopen pappietje: Sinds ik een paar maand geleden ter gelegenheid van een aankoop een klantenkaart nam bij Brico (ik kom daar zelden), krijg ik regelmatig mails met telkens een actie "20% op één artikel naar keuze" die meestal geldig is zaterdag tot maaandag.
            Mogelijks kan je ter plekke een klantenkaart nemen en direct van die korting gebruik maken.

            Comment


            • #7
              Ronde TL vervangen door LED

              Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
              Voor een zolder waar je slechts een paar keer per jaar op gaat (bij ons toch zo) zou ik er ook niet aan denken. Maar bij ons is die ronde TL in de keuken, en die is nogal wat uren aan tijdens de donkere winterdagen.
              Zolang die niet stuk is, kost een investering om die te vervangen door LED meer dan hetgeen je de volgende jaren kan uitsparen.
              Enkel indien stuk en geen vervanglamp beschikbaar, dan beter meteen een nieuw LED armatuur zoals ook demeyereg al aangaf.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Ronde TL vervangen door LED

                Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                In het geval je bij Brico zou kopen pappietje: Sinds ik een paar maand geleden ter gelegenheid van een aankoop een klantenkaart nam bij Brico (ik kom daar zelden), krijg ik regelmatig mails met telkens een actie "20% op één artikel naar keuze" die meestal geldig is zaterdag tot maaandag.
                Mogelijks kan je ter plekke een klantenkaart nemen en direct van die korting gebruik maken.
                Klopt, heb de klantenkaart en kreeg onlangs zelfs een kortingkaart van 15% voor mijn verjaardag, en die is geldig tot één maand na mijn verjaardag .

                Ik kom er wel regelmatig omdat ik eind vorig jaar een werkplaats liet bouwen in mijn tuin, en bij die gelegenheid heb ik nog wat materieel bijgekocht.
                Mijn zoon noemt het zelfs den Hubo van de familie. Nadeel, de buren en hun familie weten dat ook en ik moet om de haverklap wel iets uitlenen. Ze weten ook dat ze bij mij terecht kunnen voor een (gratis) speciaal schroefje, boutje, moertje....enz, door mijn "verzameling"die ik over bijna 50 jaar heb bijeengespaard.
                In mijn (nu grote) werkplaats die ongeveer driemaal groter is dan de vorige, staat alles nu netjes gerangschikt, zodat ik alles makkelijk terug kan vinden

                Comment


                • #9
                  Re: Ronde TL vervangen door LED

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Zolang die niet stuk is, kost een investering om die te vervangen door LED meer dan hetgeen je de volgende jaren kan uitsparen.
                  Enkel indien stuk en geen vervanglamp beschikbaar, dan beter meteen een nieuw LED armatuur zoals ook demeyereg al aangaf.
                  Tsja, is ook juist natuurlijk. Om met die ene lamp 100 euro te besparen... daar zal inderdaad ook wat tijd over gaan, en aan onze leeftijd hebben wij misschien niet al die jaren meer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ronde TL vervangen door LED

                    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                    Tsja, is ook juist natuurlijk. Om met die ene lamp 100 euro te besparen... daar zal inderdaad ook wat tijd over gaan, en aan onze leeftijd hebben wij misschien niet al die jaren meer.
                    Als je die vervangt voor ze stuk is, dan kost het u de investering van de nieuwe (valt wel mee) maar ook hetgeen je voor de oude betaalde en weggooit zonder dat die stuk is.
                    Als je die TL 5 maand 5 uur per dag laat branden, dan ben je 7€ kwijt.

                    Als die lamp stuk is, dan kan je voor 7 à 9€ al een nieuwe vinden voor de volgende 10 jaar.

                    En een LED gaat ook niet altijd zo lang mee dan ze vermelden hoor, heb al drie armaturen mogen vervangen de laatste twee jaar en net buiten garantie, zelfde vind je niet en weer nieuwe gaten boren om te bevestigen.
                    Alles heeft voor- en nadelen, maar rap een nieuwe lamp insteken is niet mogelijk. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ronde TL vervangen door LED

                      Ik heb er net zo 2 van 35 watt helemaal vervangen door eenvoudige ronde ledlampen van Philips, 17 watt dacht ik, kostte 19 euro per stuk, eenvoudige armatuur inbegrepen.
                      De oude armaturen die ik stilaan beu was na meer dan 40 jaar zouden alleen nog extra licht tegenhouden als ik daar iets anders probeer in te stoppen.
                      ziet er beter uit en geeft meer licht dan de tl's voorheen. Een bijkomend voordeel is ook dat je licht gewoon zonder enige vertraging aangaat.
                      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ronde TL vervangen door LED

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                        Ik heb er net zo 2 van 35 watt helemaal vervangen door eenvoudige ronde ledlampen van Philips, 17 watt dacht ik, kostte 19 euro per stuk, eenvoudige armatuur inbegrepen.
                        De oude armaturen die ik stilaan beu was na meer dan 40 jaar zouden alleen nog extra licht tegenhouden als ik daar iets anders probeer in te stoppen.
                        ziet er beter uit en geeft meer licht dan de tl's voorheen. Een bijkomend voordeel is ook dat je licht gewoon zonder enige vertraging aangaat.
                        Dat is nu net wat de huidige TL niet doet, en iets wat mijn vrouw heel ambetant vindt. Bij thuiskomst komen wij uit de garage in de keuken, en laat de ene schakelaar waar we het licht kunnen aandoen, net deze zijn van de TL die eerst een aantal seconden knippert voor hij echt aan gaat. Willen wij direct licht, dan moeten wij in het donker naar de andere kant van de keuken lopen (6 meter) en daar het gewone licht boven de tafel aandoen. Ik heb daar geen moeite mee, maar mijn wederhelft....

                        In de garage hebben wij twee TL van 120 cm en daar heb ik jaaaaaaaren terug eens "snelstarters" (dat werd toen toch zo genoemd) in gestopt op aanraden van iemand en die TL's gaan omzeggens even snel branden als een gewone lamp, niks knipperen, maar na nog geen seconde direct licht.
                        Ik heb zowat reeds overal naar dergelijke starters gezocht en gevraagd, en blijkbaar valt men overal uit de lucht wanneer ik daarnaar vraag.
                        Zou dat iets geweest zijn dat slechts jaaaaaaren geleden op de markt was en nu niet meer, of...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ronde TL vervangen door LED

                          Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                          Dat is nu net wat de huidige TL niet doet, en iets wat mijn vrouw heel ambetant vindt. Bij thuiskomst komen wij uit de garage in de keuken, en laat de ene schakelaar waar we het licht kunnen aandoen, net deze zijn van de TL die eerst een aantal seconden knippert voor hij echt aan gaat. Willen wij direct licht, dan moeten wij in het donker naar de andere kant van de keuken lopen (6 meter) en daar het gewone licht boven de tafel aandoen. Ik heb daar geen moeite mee, maar mijn wederhelft....

                          In de garage hebben wij twee TL van 120 cm en daar heb ik jaaaaaaaren terug eens "snelstarters" (dat werd toen toch zo genoemd) in gestopt op aanraden van iemand en die TL's gaan omzeggens even snel branden als een gewone lamp, niks knipperen, maar na nog geen seconde direct licht.
                          Ik heb zowat reeds overal naar dergelijke starters gezocht en gevraagd, en blijkbaar valt men overal uit de lucht wanneer ik daarnaar vraag.
                          Zou dat iets geweest zijn dat slechts jaaaaaaren geleden op de markt was en nu niet meer, of...
                          Alle starters zijn nu toch elektronische snelstarters pappietje.
                          Deze met het bimetaal zijn reeds bijna 30 jaar uit de markt.
                          Nog een voordeel van led tegenover TL is dat deze meteen
                          op vol rendement licht geven, een koude TL buis daarentegen….
                          Hier is alles sinds jaren led.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ronde TL vervangen door LED

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Als je die vervangt voor ze stuk is, dan kost het u de investering van de nieuwe (valt wel mee) maar ook hetgeen je voor de oude betaalde en weggooit zonder dat die stuk is.
                            Als je die TL 5 maand 5 uur per dag laat branden, dan ben je 7€ kwijt.

                            Als die lamp stuk is, dan kan je voor 7 à 9€ al een nieuwe vinden voor de volgende 10 jaar.

                            En een LED gaat ook niet altijd zo lang mee dan ze vermelden hoor, heb al drie armaturen mogen vervangen de laatste twee jaar en net buiten garantie, zelfde vind je niet en weer nieuwe gaten boren om te bevestigen.
                            Alles heeft voor- en nadelen, maar rap een nieuwe lamp insteken is niet mogelijk. [emoji6]
                            Om één of andere reden moesten wij om de twee jaar de ronde TL-lamp vervangen in de keuken, toch telkens een 20 euro dacht ik. Van ellende vervangen door een 50x50cm LED paneel van 53 euro, alu frame inbegrepen. Werkt nu toch al 3 jaar zonder problemen.
                            In de garage (tevens wasplaats) hebben de originele rechte TL buizen het 25 jaar gedaan zonder falen, maar toch ook enkele jaren geleden overgeschakeld naar LED, niet zozeer om de besparing, wel om het geflikker te omzeilen. Soms, als je maar snel iets uit de diepvriezer moest nemen, moest je het licht alweer uitschakelen alvorens de TL helemaal brandde.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ronde TL vervangen door LED

                              Ik heb een tijdje geleden in een aantal TL armaturen in de kelder de ballasten en starter verwijderd en de stroomdraden gewoon aan één van de kanten aangesloten (dat is alles wat zo'n LED buis nodig heeft).
                              Werkt perfect (en vooral zonder knipperen).
                              De buizen hebben mij online minder dan €5 gekost (Noxion Avant LEDtube T8 Standaard (EM/Direct) 120cm 17.5W 840 | Koel Wit - incl. LED Starter - Vervangt 36W )

                              PS: niemand hoeft zich te excuseren dat hij wil besparen, "il n'y a pas de petits profits" heeft men mij geleerd .

                              Comment

                              Working...
                              X