Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

    We zijn sinds de TS bijna een jaar verder. Nog iemand iets gehoord van die A380 op waterstof ?
    Afspraak binnen nog een jaar zeker ?

    Comment


    • #32
      Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      We zijn sinds de TS bijna een jaar verder. Nog iemand iets gehoord van die A380 op waterstof ?
      Afspraak binnen nog een jaar zeker ?
      Zolang die maar niet op deze manier aan zijn einde komt: https://www.youtube.com/watch?v=ewq5xLHz8yc

      Dat is zoiets als de "superbatterijen" (superhoge capaciteit, superlange levensduur, heel goedkoop...) waarover er elke week wel ergens iets verschijnt, maar die ook nooit uit het laboratorium geraken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Zolang die maar niet op deze manier aan zijn einde komt: https://www.youtube.com/watch?v=ewq5xLHz8yc

        Dat is zoiets als de "superbatterijen" (superhoge capaciteit, superlange levensduur, heel goedkoop...) waarover er elke week wel ergens iets verschijnt, maar die ook nooit uit het laboratorium geraken.
        Inderdaad. De lijst wordt langer en langer : koude kernfusie, grafeencaps, buckminsterfullereen, hete kernfusie an sich trouwens ook....

        Comment


        • #34
          Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Inderdaad. De lijst wordt langer en langer : koude kernfusie, grafeencaps, buckminsterfullereen, hete kernfusie an sich trouwens ook....
          Buckminsterfullereen... doet me terug gaan naar 1992. Heb dat toen in mijn handen gehad voor mijn eindwerk. Heb er nog de warmtegeleiding van bepaald. Opgelost in chloroform geeft het een prachtig mooie paars-rode kleur. Maar kennelijk heeft het toepassingen. Niet zo spectaculair dan eerst aangekondigd.

          Comment


          • #35
            Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            We zijn sinds de TS bijna een jaar verder. Nog iemand iets gehoord van die A380 op waterstof ?
            Afspraak binnen nog een jaar zeker ?
            Het zal nog een tijdje duren voordat je met die A380 op waterstof, of anderen, kan meevliegen.

            TOULOUSE - Airbus sluit niet uit dat zij de bouw van haar eerste passagiersvliegtuig op waterstof moet uitstellen, mocht blijken dat er in het volgende decennium onvoldoende waterstof beschikbaar is voor de luchtvaart. Dat zei Airbus-topman Guillaume Faury aan het begin van de Airbus Summit in Toulouse.


            In het Nederlands : ze krabbelen al terug
            Last edited by Skitch; 12 februari 2023, 23:05. Reden: Nagekeken of de vliegtuigen vliegen i.pv. rijden, zie #6 ; :-)
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

            Comment


            • #36
              Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

              Nog eentje :
              De Hyundai Nexo en de Toyota Mirai hebben een brandstofcel aan boord, die waterstof in stroom verandert. De technologie werkt, maar komt niet echt van de grond. Waarom is dat?


              ""Het kost ongeveer 50 kWh om een kilo waterstof te produceren.
              Met zo’n kilo waterstof kun je 100 kilometer afleggen, mits je zuinig rijdt.
              Maar zou je die 50 kWh direct in de batterij van een elektrische suv stoppen,
              dan komt je ruim twee keer zo ver
              .""

              Uiteraard is het technisch mogelijk maar uitermate kostelijk.
              Last edited by Skitch; 12 februari 2023, 23:02.
              " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

              Comment


              • #37
                Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                Heel die discussie zit vol met wolfsijzers en schietgeweren... 50 kWh = 50 kWh natuurlijk. En dan komt het : zetten we die om via een verbrandingscyclus met restwarmte of trekken we daar in die electrische airbus op 10 km hoogte een paar dikke truien meer aan ? Een airbus vliegt met reactiemotoren, anders gezegd : hoort dus massa uit te stoten. Zou het kunnen dat de reactiemotoren dat deze motoren allemaal moeten worden worden vervangen door propeller aangedreven modellen ? Een reactievliegtuig op H2 zuigt onvermijdelijk lucht aan, die lucht bestaat uit 80% N2 en 20% O2, bij die verbrandingstemperaturen krijg je een gamma van Nx0y-verbindingen.
                In feite kan je nog even doorgaan...

                Comment


                • #38
                  Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                  Die Airbus gaat niet elektrisch vliegen maar heeft aangepaste turbofan motoren die op waterstof draaien ipv kerosine. Natuurlijk zullen er ook verbrandingsgassen zijn, maar toch minder ongezonde dan met de kerosine variant kan ik me voorstellen. Ondertussen zijn meerdere vliegtuigfabrikanten op de waterstofkar gesprongen.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #39
                    Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                    Die Airbus gaat niet elektrisch vliegen maar heeft aangepaste turbofan motoren die op waterstof draaien ipv kerosine. Natuurlijk zullen er ook verbrandingsgassen zijn, maar toch minder ongezonde dan met de kerosine variant kan ik me voorstellen. Ondertussen zijn meerdere vliegtuigfabrikanten op de waterstofkar gesprongen.
                    We zullen zien zei de blinde....
                    Het actie=reactieprincipe evenwel blijft. Geen woord hierover, het zou eens leuk zijn om de reactievergelijkingen tussen de verbranding van kerosine en H2 stoëchiometrisch naast elkaar te leggen.
                    Betreft de ongezonde uitstoot kan ik me niet uitspreken, kerosine is nu eenmaal een mengsel. Nu, feit is dat H2 motoren geen CO2 uitstoten, maar dan neem ik aan dat de H2 via elektrolyse wordt gemaakt en dat een deel van de energie-inhoud ervan wordt gebruikt voor compressie en opslag (ev. koeling), beetje zoals bij aardgas dus.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Heel die discussie zit vol met wolfsijzers en schietgeweren... 50 kWh = 50 kWh natuurlijk. En dan komt het : zetten we die om via een verbrandingscyclus met restwarmte of trekken we daar in die electrische airbus op 10 km hoogte een paar dikke truien meer aan ? Een airbus vliegt met reactiemotoren, anders gezegd : hoort dus massa uit te stoten. Zou het kunnen dat de reactiemotoren dat deze motoren allemaal moeten worden worden vervangen door propeller aangedreven modellen ? Een reactievliegtuig op H2 zuigt onvermijdelijk lucht aan, die lucht bestaat uit 80% N2 en 20% O2, bij die verbrandingstemperaturen krijg je een gamma van Nx0y-verbindingen.
                      In feite kan je nog even doorgaan...
                      Het is nog complexer. Er wordt gecomprimeerde lucht afgetakt in de compressor van de gasturbine om de cabine op druk te houden met verse lucht. En vermoedelijk ook nog verwarming. Als je electrisch vliegt met batterijen ga je nog een aparte compressor moeten meenemen.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Het actie=reactieprincipe evenwel blijft. .
                        Let wel, voor turbofans (waar quasi alle verkeersvliegtuigen mee uitgerust zijn) is dit beperkt tot 20% van het vermogen. De voortstuwing gebeurt voornamelijk door de schoepen (fans) in tegenstelling tot straalmotoren zoals de F16 waarbij de aandrijving voornamelijk gebeurt door de uitstroom (jet) van de straalmotor. Al blijft het natuurkundige principe actie=reactie steeds bestaan, vanzelfsprekend.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Het is nog complexer. Er wordt gecomprimeerde lucht afgetakt in de compressor van de gasturbine om de cabine op druk te houden met verse lucht. En vermoedelijk ook nog verwarming. Als je electrisch vliegt met batterijen ga je nog een aparte compressor moeten meenemen.
                        Klopt niet, een door waterstof aangedreven turbine werkt in principe hetzelfde als een kerosine turbinemotor. Dus ook inclusief de compressor om cabinedruk te genereren. Er wordt dan ook op waterstofaandrijving gevlogen, niet elektrisch. De paar vliegtuigen die reeds experimenteel bestaan op elektrische aandrijving, zijn niet ontworpen om op grote hoogte te vliegen.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #42
                          Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                          Nog eentje :
                          De Hyundai Nexo en de Toyota Mirai hebben een brandstofcel aan boord, die waterstof in stroom verandert. De technologie werkt, maar komt niet echt van de grond. Waarom is dat?


                          ""Het kost ongeveer 50 kWh om een kilo waterstof te produceren.
                          Met zo’n kilo waterstof kun je 100 kilometer afleggen, mits je zuinig rijdt.
                          Maar zou je die 50 kWh direct in de batterij van een elektrische suv stoppen,
                          dan komt je ruim twee keer zo ver
                          .""

                          Uiteraard is het technisch mogelijk maar uitermate kostelijk.
                          Dat is inderdaad zo.
                          Maar voor zwaar transport en vele industriele toepassingen is elektriciteit niet zo handig wegens het beperkte vermogen qua opslag en/of transport.
                          Groene waterstof is blijkbaar de meest aangewezen weg om daar fossiele brandstoffen te vervangen.
                          Uiteraard zal dat - zeker in eerste fase - kostelijker zijn, maar op termijn is er geen keuze.

                          De argumenten van kostprijs voor transport/compressie/decompressie gelden evenzeer voor LNG bv.
                          Enkel zal die waterstof dan in landen rond de evenaar met zonnepanelen worden opgewekt ipv van ergens uit de grond te komen.
                          Pijplijnen over lange afstand zullen er niet zoveel meer worden gelegd gezien de geopolitieke risico's, dus als je het transport ed moet inrekenen is dat prijsnadeel tov vloeibaar aardgas al weggewerkt.

                          PS: voor vliegtuigen is het zeker niet voor morgen
                          https://www.reuters.com/business/ene...ul-2023-02-09/
                          Last edited by palombian; 17 februari 2023, 21:54. Reden: voor vliegtuigen

                          Comment


                          • #43
                            Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Klopt niet, een door waterstof aangedreven turbine werkt in principe hetzelfde als een kerosine turbinemotor. Dus ook inclusief de compressor om cabinedruk te genereren. Er wordt dan ook op waterstofaandrijving gevlogen, niet elektrisch. De paar vliegtuigen die reeds experimenteel bestaan op elektrische aandrijving, zijn niet ontworpen om op grote hoogte te vliegen.
                            Ja, weet ik, mijn reactie was dan ook op het punt dat 50kWh in een batterij stoppen je "verder" brengt. Dat klopt misschien als je die 50kWh enkel voor aandrijving nodig hebt, maar niet meer als je ook zaken zoals restwarmte gebruikt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Dat is inderdaad zo.
                            Maar voor zwaar transport en vele industriele toepassingen is elektriciteit niet zo handig wegens het beperkte vermogen qua opslag en/of transport.
                            Groene waterstof is blijkbaar de meest aangewezen weg om daar fossiele brandstoffen te vervangen.
                            Uiteraard zal dat - zeker in eerste fase - kostelijker zijn, maar op termijn is er geen keuze.
                            Weet ik nog zo niet. Als je er eerst met CO2 terug diesel van maakt dan heb je ook iets dat CO2 neutraal is, grotere densiteit heeft, gemakkelijker te transporteren is, gemakkelijker op te slaan, gemakkelijker te tanken etc...

                            Pijplijnen over lange afstand zullen er niet zoveel meer worden gelegd gezien de geopolitieke risico's, dus als je het transport ed moet inrekenen is dat prijsnadeel tov vloeibaar aardgas al weggewerkt.
                            Die redenering snap ik niet. Als je geen pijplijn hebt, dan kost het transport veel meer. Dus dat is nog een extra nadeel tov aardgas.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Ja, weet ik, mijn reactie was dan ook op het punt dat 50kWh in een batterij stoppen je "verder" brengt. Dat klopt misschien als je die 50kWh enkel voor aandrijving nodig hebt, maar niet meer als je ook zaken zoals restwarmte gebruikt.



                              Weet ik nog zo niet. Als je er eerst met CO2 terug diesel van maakt dan heb je ook iets dat CO2 neutraal is, grotere densiteit heeft, gemakkelijker te transporteren is, gemakkelijker op te slaan, gemakkelijker te tanken etc...
                              Inderdaad, die CO2 processen kunnen worden omgedraaid. Alleen willen er velen niet snappen dat CO2 (en het benodigde water) niks voorstellen op het gebied van inwendige energie en dat wat je er wil uit halen er dus eerst (veel) moet worden in gestoken. Eenmaal dat probleem weg gewerkt komt natuurlijk het rendementspook van achter de hoek kijken...

                              Comment

                              Working...
                              X