Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

    Airbus gaat een A380 uitrusten als labo om testen te kunnen uitvoeren met waterstof als aandrijving voor vliegtuigen. Ik begrijp de nadelen voor de auto-industrie, maar niet waarom er niet meer wordt op ingezet met waterstof dan op elektrische aandrijving.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

    Omdat H2 geen energiebron is maar een energiedrager wordt het probleem grotendeels verplaatst, H2 komt in de natuur niet voor, dus moet het gemaakt worden. Hoe willen ze dat doen ? Ze willen vliegen op vloeibare H2, maar die zit vér boven zijn kritische temperatuur....
    Enfin, heel indrukwekkend filmpje, dat wel, weet me te vertellen wanneer de eerste transatlantische vlucht gepland is.

    Comment


    • #3
      Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

      Voordeel van het in een turbine te verbranden is wel dat de hele complexiteit van brandstofcellen, batterijen etc wegvalt. En vloeibare waterstof tanken, pompen en zo dat doen we al een hele tijd in de ruimtevaart dus die technieken zijn gekend. Het prijskaartje is in de ruimtevaart geen probleem, voor lijnvluchten daarentegen...

      Comment


      • #4
        Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

        Ook waar. Maar ook niet vergeten dat ze in de ruimtevaart bij wijze van spreken een uur voor lancering voltanken en dat alles is opgebruikt binnen een kwartier.

        Comment


        • #5
          Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Omdat H2 geen energiebron is maar een energiedrager wordt het probleem grotendeels verplaatst, H2 komt in de natuur niet voor, dus moet het gemaakt worden. Hoe willen ze dat doen ? Ze willen vliegen op vloeibare H2, maar die zit vér boven zijn kritische temperatuur....
          Enfin, heel indrukwekkend filmpje, dat wel, weet me te vertellen wanneer de eerste transatlantische vlucht gepland is.
          Zoals de elektrische auto's uiteindelijk op aardgas rijden zo zullen die vliegtuigen in realiteit misschien ook op aardgas rijden.
          Met onvermijdelijke (grote) rendementsverliezen.
          Dat afkoelen om het vloeibaar te maken en te houden kost ook energie.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Verstraete)

          Comment


          • #6
            Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Zoals de elektrische auto's uiteindelijk op aardgas rijden zo zullen die vliegtuigen in realiteit misschien ook op aardgas rijden.
            Met onvermijdelijke (grote) rendementsverliezen.
            Dat afkoelen om het vloeibaar te maken en te houden kost ook energie.
            Ik hoop dat het niet enkel bij rijden blijft want dan heeft het geen zin. Vliegtuigen horen te vliegen ...

            Wat het wordt kan ik niet voorspellen, maar positief is wel is dat ondertussen weer een heleboel testen, ontwikkelingen, .... worden gedaan en dan men niet zoals bij de ontploffingsmotor jaren op stoel is blijven zitten. En ja, men heeft die wel verbeterd maar de petroleuoindustrie zorgde wel voor stilstand in onderzoek naar andere methodes.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
              Ik hoop dat het niet enkel bij rijden blijft want dan heeft het geen zin. Vliegtuigen horen te vliegen ...

              Wat het wordt kan ik niet voorspellen, maar positief is wel is dat ondertussen weer een heleboel testen, ontwikkelingen, .... worden gedaan en dan men niet zoals bij de benzinemotor jaren op stoel is blijven zitten.
              Ik denk niet dat men met de benzinemotor jaren op zijn stoel is blijven zitten. Verre van. Alleen is het begrip van wat de technologie kan en hoe de zaken aan elkaar hangen van de politiekers jaren blijven stilstaan. Een moderne diesel is properder dan een benzine maar toch mag diesel niet meer. En elektrische auto's mag enkel op een batterij. Dat is toch achterlijk denken?

              Comment


              • #8
                Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Dat afkoelen om het vloeibaar te maken en te houden kost ook energie.
                Ik ben ooit eens op bezoek geweest in de LNG centrale van Zeebrugge. Daar waren ze zo eerlijk om het totaalrendement te vermelden : energetisch is dat een ramp.
                En dan is CH4 nog redelijk eenvoudig vloeibaar te maken, H2 is een stuk erger.

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                  Een klein beetje in perspectief plaatsen: waterstof is dan wel niet de ideale energiedrager maar kan wel op een milieuvriendelijker wijze aangemaakt worden door (deels) groene energie. Zelfs het aanmaken en vloeibaar maken van waterstof met bv aardgas is met de meest moderne technieken (filteren en wassen van de verbrandingsgassen) beter dan het ongefilterd kerosine opstoken in de atmosfeer. Ik denk dat het ook meer is dan een reclamestunt van Airbus.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                    Uit aardgas ?????? Leg uit waar je met die C naartoe wil.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                      Uit aardgas ?????? Leg uit waar je met die C naartoe wil.
                      Spuitwater?

                      Een groot probleem met al de groene propaganda: maar een klein deeltje van het geheel laten zien.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Uit aardgas ?????? Leg uit waar je met die C naartoe wil.
                        Aardgas om elektriciteit aan te maken en die elektriciteit gebruiken om waterstof te genereren.
                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Aardgas om elektriciteit aan te maken en die elektriciteit gebruiken om waterstof te genereren.
                          En dat levert geen CO2 op ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                            Een groot probleem met al de groene propaganda: maar een klein deeltje van het geheel laten zien.
                            Ja, idd, ik krijg de kolieken als ik ze bezig hoor. Hoe kunnen ze nu ins hemelsnaam praten over energie als ze de hoofdwetten van de thermodynamica niet kennen ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alternatieve brandstoffen: Airbus gaat testen met waterstof

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              En dat levert geen CO2 op ?
                              ***zucht*** laat maar
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X