Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Croque Monsieur toestel : plots springen all stoppen bij starten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Croque Monsieur toestel : plots springen all stoppen bij starten

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Maar misschien is KevinVdd zijn croque-monsieur minder oud? [emoji848]
    Tenzij … Spanik die voor hem gekocht heeft. [emoji23][emoji23][emoji23]
    Ik had het over het toestel van Spanik hé, niet over die croque-monsieur. Van die laatste weet ik ook niet hoe oud of jong die is/was.
    Maar om het even, als er bij ons een elektrisch toestel kuren vertoont dan is het onverbiddelijk enkele reis naar het containerpark, hoe goedkoop op hoe duur het ook gekost heeft.
    Ik ben nl. geen elektrieker... er zijn er al genoeg die denken elektrieker te zijn .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Of ervaring? [emoji6]
      Nee, geen ervaring, toch niet zelf, want ik pruts niet aan elektrische toestellen .

Comment

Natuurlijk. Ik vond dat "knutselaarsverhaal" bepaald denigrerend naar bepaalde mensen toe. Bepaalde "knutselaars" zijn beter dan zij die zich vaklui noemen. En ja, ik kan schrijnende verhalen vertellen.
        Als ik het goed voorheb is er iemand in Brugge (De Detroit) die deze weerstanden op maat maakt maar daar zou ik ook niet willen aan beginnen voor een toastertje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
          Inderdaad. Van een goede kennis die bij de brandweer werkt. Zij stellen dikwijls vast waar het aan gelegen is, maar zijn de bewoners soms wat goed gezind door het op een "gewone kortsluiting" te houden, zodat die geen problemen hebben met hun brandverzekering.
          Niet alles bereikt de openbaarheid hé, je kan niet van alles op de hoogte zijn. Ik heb zo weet van een (gelukkig vrijstaande) garage die volledig uitgebrand is door een kortsluiting in een diepvriestoestel waar de eigenaar aan geprutst had. De schuld werd bij een kortsluiting van de wasmachine gelegd... Moet je nog voorbeelden hebben, laat het dan maar weten.
          Ja graag, laat maar komen. Laat ook maar eens weten wat ze juist aan die diepvriezer hebben "geprutst".
          Maar goed, als je info komt van bij een goede kennis die bij de brandweer werkt......... moet het wel juist zijn. Mag ik eens weten waaruit zijn werk bestaat ?

Comment

Zou de topicstarter de kleine dessertlepel, die ongezien in de broodrooster gevallen is, er al uit geprutst hebben?
            " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ja graag, laat maar komen. Laat ook maar eens weten wat ze juist aan die diepvriezer hebben "geprutst".
              Maar goed, als je info komt van bij een goede kennis die bij de brandweer werkt......... moet het wel juist zijn. Mag ik eens weten waaruit zijn werk bestaat ?
              Ik ga niet alles aan je neus hangen hé, je zou te slim worden, en hoe slimmer het wiel, hoe meer het raast .
              Last edited by Guest43; 24 januari 2022, 16:17.

Comment

Ik denk bij deze discussie spontaan aan frietketels en brand

Anderzijds hadden we een vaatwasser die ook de zekeringen deed springen in één bepaald stopcontact. In een ander stopcontact bleef die normaal werken. Blijkt achteraf bij het installeren van zonnepanelen dat onze oude zekeringkast op die bepaalde positie zwaar gecorrodeerd was. In samenspraak met de ZP firma heeft de electricien onze oude kast volledig vernieuwd en de problemen zijn opgelost

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Veel van die toestellen hebben een weerstand in een metalen buis met "zand" er rond. Vroeg of laat gaat die weerstandsdraad het omhulsel raken en dan heb je dat. Kan je niks aan doen tenzij de hele weerstand vervangen. En vaak is die dan nog op zo'n manier aan iets anders vastgemaakt dat je het kan vergeten. Heb er al gezien waar de aansluitdraden aan de weerstand gelast zijn. Of die in vorm gebracht zijn na het monteren. Daar moet je niet aan beginnen. En als het toestel uit garantie is kost het meer om te herstellen dan een nieuw. Toch met zaken zoals croque machines, of toasters of broodbakken.
                  Meestal zitten er rond de weerstandsdraad keramische ringetjes, maar bij goedkope toestelletjes is het mogelijk dat ze daar ander materiaal gebruiken dat na een tijdje uit elkaar valt waardoor het lijkt op zand.
                  De weerstandsdraad zelf is meestal gepuntlast aan de contacten (of aan de aansluitdraden), solderen is niet mogelijk, want dan komt de verbinding los als de weerstandsdraad opwarmt (weerstandsdraad is meestal ook niet te solderen met gewone solduur, die "pakt" daar niet op).

Vroeger waren de meeste apparaten nog repareerbaar, tegenwoordig zijn de onderdelen niet los te vinden, en als ze wel te koop zijn, dan zijn ze zo duur dat het nog weinig zin heeft om dat apparaat te herstellen.
                  Ik haal zelf wel meestal defecte apparaten uit elkaar, en als ik geluk heb, dan is dat nog wel simpel te repareren, maar de kans dat dat zo is, die wordt steeds kleiner omdat er bij het fabriceren van de meeste apparaten geen rekening meer wordt gehouden dat iemand het ooit wil repareren, je krijgt ze dikwijls zelfs niet uit elkaar zonder stukken van de behuizing af te breken (voor de meeste "speciale schroeven" heb ik hier wel de juiste bitjes, en ik weet ook dat er heel dikwijls schroeven onder stickers verstopt zitten).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                    Zou de topicstarter de kleine dessertlepel, die ongezien in de broodrooster gevallen is, er al uit geprutst hebben?
                    Ja, juist..... Nog van gehoord. Even een voorbeeld uit eerste hand van "experten". Mijn vader verhuurde een ouder huis van toen de differentieel niet verplicht was. Goed, een hele tijd nadien klachten dat er precies ellentriek op de waterleiding zat en biebie mocht opdraven om te zoeken. Wat bleek ? Ze hadden een nieuw elektrisch fornuis laten plaatsen en der expert van dienst had een tang vergeten in het toestel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                      Ik ga niet alles aan je neus hangen hé, je zou te slim worden, en hoe slimmer het wiel, hoe meer het raast .
                      Ik vat even kort samen : je kletst gewoon uit je nek.

Comment

Over dat laatste heb ik geen gegevens. Je hebt dus duidelijk meer bronnen die deze bewering staven.
                        Volledig mee eens .

Het loont wel degelijk de moeite een defect toestel even nader te bekijken, je kan dan daarna nog beslissen.
                        Knutselen kan je leren, het maakt je veel minder afhankelijk en het spaart nog geld ook.

Comment

Ik vat even kort samen : je kletst gewoon uit je nek.
                          Ik vat nog korter samen : 👏

Comment

Croque Monsieur toestel : plots springen all stoppen bij starten

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Meestal zitten er rond de weerstandsdraad keramische ringetjes, maar bij goedkope toestelletjes is het mogelijk dat ze daar ander materiaal gebruiken dat na een tijdje uit elkaar valt waardoor het lijkt op zand.
                            De weerstandsdraad zelf is meestal gepuntlast aan de contacten (of aan de aansluitdraden), solderen is niet mogelijk, want dan komt de verbinding los als de weerstandsdraad opwarmt (weerstandsdraad is meestal ook niet te solderen met gewone solduur, die "pakt" daar niet op).
                            Klopt Bart, in goede weerstanden zit meestal Wolfraam draad,
                            kan je enkel puntlassen of met wat flux en aangepaste chroom
                            draad lassen in een tig vlam, werkt perfect.
                            Zoals je zegt zitten op die weerstanden ofwel kroonsteentjes
                            en bij de rechte modellen zitten deze in pijpjes, maar dan
                            zijn ze ook nog eens gevuld met zand en afgestopt met
                            warmte bestand keramiek.
                            Probleem is echter dat je toestellen met dat soort buis weerstanden
                            best in een verwarmde ruimte bewaard, daar deze anders
                            vocht absorberen bij lang niet gebruik, als je deze dat
                            laat opwarmen gaat dat vocht stoom gaan vormen met
                            ofwel een doorslag naar massa of in het slechtste geval
                            zelfs exploderen, verschillende keren mee gemaakt.
                            In ons defusie pompen zaten 20Kw pijp verwarmingen die
                            regelmatig moesten vervangen worden, op een bepaald
                            moment kregen wij van die weerstanden binnen die bij
                            de eerste opwarm cyclus uit elkaar spatten, tot onze euro
                            viel dat het wel eens vocht kon zijn, vanaf dan bewaarden
                            wij deze weerstanden in een van de vele ouderingsovens voor
                            condensatoren die wij hadden staan op 80 graden C die wij
                            hadden staan, nooit nog problemen mee gehad.
                            Kon je namelijk ook soms meten met een megger op 1.000 volt.

Off topic, weet je trouwens dat veel van die pijp weerstanden
                            ook een slechte cos-fi hebben, (wat je van een weerstand niet verwacht) moet je eens nameten, de pijp vormt een namelijk
                            een soort kortgesloten ommanteling die dat veroorzaakt.

Comment

Wolfraam? Meestal nikkel-chroom legeringen voor de temperaturen bij huis-tuin en keuken gebruik. Of tantaal als open weerstanden in ovens. Dis cos phi zal ook eerder zijn omwille dat die draad in het element opgerold is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Wolfraam? Meestal nikkel-chroom legeringen voor de temperaturen bij huis-tuin en keuken gebruik. Of tantaal als open weerstanden in ovens. Dis cos phi zal ook eerder zijn omwille dat die draad in het element opgerold is.
                                Allé, bedankt om de puntjes op de i te zetten, moet
                                ik je soms de juiste legering geven?

Materialen die hiervoor gebruikt worden zijn onder andere
                                wolfraam en nikkel-chroomlegeringen zoals nichroom en chromel.
                                Voor temperaturen boven de 1000 °Celsius worden
                                chroom-ijzer-aluminiumlegeringen gebruikt, zoals Kanthal.

Comment

Working...
                                X