Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

het "ecologische" bedrog.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: het "ecologische" bedrog.

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Zal wel zoiets zijn als je dat moet laten doen. Lijkt gewoon de zekering te zijn. Ik kan natuurlijk wel een nieuwe zekering op die print zetten. Maar ja, staat niks op de pcb zoals dat zou moeten. Op de zekering staat enkel een "1" dus waarschijnlijk 1A snel. Heb zo wel niet direct iets liggen in smd.
    Voor je de zekering vervangt zou je eigenlijk moeten testen of er geen kortsluiting in de print zit.
    Dat zou je kunnen doen door spanning op de print te zetten na de zekering, om te voorkomen dat de boel dan explodeert zet je in de voedingsdraad een ouderwets gloeilampje van 230V in serie (liefst eentje met een zo laag mogelijk vermogen, 10W is al voldoende).
    Op die manier kan je het printje redelijk veilig testen (je kan over die defecte zekering ook dat lampje solderen, dat geeft hetzelfde resultaat).

Als er plaats genoeg is, dan zou ik er zelf een klein ledlampje in proberen te zetten, op de plaats van het printje (in mijn koelkast zou dat gemakkelijk gaan).
    Er zijn heel kleine ledlampjes op de markt, bijvoorbeeld dit: https://www.action.com/nl-be/p/lsc-led-steeklampen/

Hier zijn er nog meer: https://nl.aliexpress.com/wholesale?...xt=g4+220v+led
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als er plaats genoeg is, dan zou ik er zelf een klein ledlampje in proberen te zetten, op de plaats van het printje (in mijn koelkast zou dat gemakkelijk gaan).
      Er is plaats genoeg voor een E27 sokkel.... De rest van de plastic is nog hetzelfde als de tijd van een gloeilamp denk ik. Probleem is eerder dat de aansluiting op de print met zo'n stekker is die over de print schuift. Ik moet nog eens kijken of de draden in de koelkast zelf lang genoeg zijn. Anders zou ik er een E17 in of zo in zetten op een stukje epoxy of zo. Maar er zijn zekeringen onderweg. Zal iets zijn voor volgend weekend.

Comment

Klopt ook. Het is inderdaad geen standaard lampje met een fitting. Dan was het simpel geweest. Ik heb eens gezocht en de prijs voor dat "lampje" gaat van €18 tot €69! (zonder transport) Als je dat vergelijkt met de prijs van de koelkast.... bijna 10% van de kost van de koelkast is het lampje!
        Wat denkt u van de rubbers vervangen, wanneer je al passende kunt vinden, kun je voor die kosten beter een nieuwe kast kopen die doorgaans ook nog zuiniger zijn. We leven in een wegwerp economie.

Comment

Er is plaats genoeg voor een E27 sokkel.... De rest van de plastic is nog hetzelfde als de tijd van een gloeilamp denk ik. Probleem is eerder dat de aansluiting op de print met zo'n stekker is die over de print schuift. Ik moet nog eens kijken of de draden in de koelkast zelf lang genoeg zijn. Anders zou ik er een E17 in of zo in zetten op een stukje epoxy of zo. Maar er zijn zekeringen onderweg. Zal iets zijn voor volgend weekend.
          Misschien kan je het deel van de print waar de stekker aan zit gebruiken om daar draadjes aan te solderen, de rest slijp (zaag) je er dan af, en dan kan je de andere lamp heel gemakkelijk aansluiten op de originele bedrading van de koelkast.
          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Wat denkt u van de rubbers vervangen, wanneer je al passende kunt vinden, kun je voor die kosten beter een nieuwe kast kopen die doorgaans ook nog zuiniger zijn. We leven in een wegwerp economie.
            Ik zou eerst het verbruik van de oude koelkast eens meten en vergelijken met het beweerde verbruik van een nieuwe. Enkele tientallen kWh/jaar meer ga je niet snel terugverdienen.
            Dus zolang ze werkt is zelf herstellen lonend, laten doen bijna zeker niet.

Ik heb al straffer zaken gefikst dan een lampje.
            Print van warmtepompdroogkast, twee vaatwassers, een amerikaanse koelkast, alhoewel dat echte energieslorpers zijn.
            Nu nog de 40 jaar oude Kenwood Major, ik heb de vervangcomponenten voor de print maar ondertussen was hij in solden en mijn vrouw heeft een nieuwe gekregen van de kinderen.
            Ik ga hem toch proberen te herstellen. Dat merk heeft de lijfspreuk 'Built to last".

@Spanik: een titel "neen aan de wegwerpeconomie" had positiever geweest .

Comment

Tja, dat hangt van de insteek af zeker? Die zekering vervangen is nu geen ramp als je de stukken hebt. Gelukkig kan ik solderen etc. Maar iemand die daar niets van weet? Als het met de zekering niet opgelost is haal ik gewoon alle componenten van het printje en schroef daar een socket op zodat er een 230V lamp in kan.

Comment

Tja, dat hangt van de insteek af zeker? Die zekering vervangen is nu geen ramp als je de stukken hebt. Gelukkig kan ik solderen etc. Maar iemand die daar niets van weet? Als het met de zekering niet opgelost is haal ik gewoon alle componenten van het printje en schroef daar een socket op zodat er een 230V lamp in kan.
                Gelukkig dat u het zelf kan oplossen, ik vind dergelijke klusonderwerpen ook interessant, er zijn hier mensen die er veel over weten.

Maar verklaart u even nader uw insteek ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Die rubbers zijn meestal wel te vinden voor een paar tientallen euro's, dus als het daarmee opgelost is
                  Zo kwam ik onlangs, na het zoeken naar de eigenschappen van onze 30jaar oude koelkast, nog een webshop tegen die deze rubbers nog in voorraad had, ongelofelijk

grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Gelukkig dat u het zelf kan oplossen, ik vind dergelijke klusonderwerpen ook interessant, er zijn hier mensen die er veel over weten.

Maar verklaart u even nader uw insteek ?
                    Dat lampje ziet er zo uit: https://north.pl/karta/32038456-zaro...8-AH-1297.html Gewoon de eerste de beste foto van het internet.

Als je langs de witte kant kijkt, dan staat daar de component "F1". Dat is een zekering en die is stuk. Nu is er niet veel dat echt stuk kan gaan op die print. En zekeringen hebben spijtig genoeg de gewoonte van soms gewoon stuk te gaan. Dus ik ga die eerst eens vervangen door een soortgelijke zekering. De opdruk van de zekering zelf is "1" dus dat is hoogst waarschijnlijk een 1A zekering. Vermits er een condensator achter staat (dat zilvergrijze ding) is het best een "trage" zekering. Dus heb ik een 250V 1AT SMD zekering besteld.

Als er echt iets mis is, dan is het eenvoudigste een "echte lamp" zetten. Daarvoor is een fitting nodig om die in te steken/schroeven. Dus ga ik alle componenten van die print halen. Ook de koper sporen behalve die waar staat "220Vac". Daar steek je in de koelkast een stekker op die de spanning geeft. Dan die fitting op de lege print bevestigen, best schroeven. 2 draadjes naar printaansluitingen waar de 230V toekomt naar de fitting. En daar een gewone (led)lamp insteken. Voordeel is als die lamp nog eens stukgaat, dan is het gewoon de lamp vervangen. De kleinste fitting die ik vind voor 230V is voldoende. Zoiets als een G9 bvb met een 2W lamp.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Die rubbers zijn meestal wel te vinden voor een paar tientallen euro's, dus als het daarmee opgelost is
                      Zo kwam ik onlangs, na het zoeken naar de eigenschappen van onze 30jaar oude koelkast, nog een webshop tegen die deze rubbers nog in voorraad had, ongelofelijk

grts
                      Sieg
                      Soms moet je ook wat geluk hebben. Heb zo ooit voor een collega een riem voor de wasmachine gezocht. Geen enkele wisselstukkenwinkel had die. Bleek dat een winkel voor industriële aandrijvingen enkele km van zijn deur die voor een paar euro in stock had.

Comment

het "ecologische" bedrog.

Probleem is eerder dat de aansluiting op de print met zo'n stekker is die over de print schuift. Ik moet nog eens kijken of de draden in de koelkast zelf lang genoeg zijn. Anders zou ik er een E17 in of zo in zetten op een stukje epoxy of zo. Maar er zijn zekeringen onderweg. Zal iets zijn voor volgend weekend.
                        9€ voor tien stuks, kan rechtstreeks op je print en de 230 volt
                        driver zit ingegoten en silicone.

€ 8,94 | Dimbare G4 Led Cob Lamp3W 6W Lamp Ac Dc 12V 220V 110V Kaars Siliconen Lichten Vervangen 30W 40W Halogeen Voor Kroonluchter Spotlight

Of hier, 2 watt per vijf, maar deze zending is wel véél langer onderweg.

€ 4,37 10% Off | 5 Stks/partij G4 Led Cob Lamp 1W 2W Lamp Ac Dc 12V 220V Kaars Siliconen Lichten vervangen 20W Halogeen Voor Kroonluchter Spotlight
                        Last edited by Guest42; 16 januari 2022, 18:29.

Comment

Dat lampje ziet er zo uit: https://north.pl/karta/32038456-zaro...8-AH-1297.html Gewoon de eerste de beste foto van het internet.

Als je langs de witte kant kijkt, dan staat daar de component "F1". Dat is een zekering en die is stuk. Nu is er niet veel dat echt stuk kan gaan op die print. En zekeringen hebben spijtig genoeg de gewoonte van soms gewoon stuk te gaan. Dus ik ga die eerst eens vervangen door een soortgelijke zekering. De opdruk van de zekering zelf is "1" dus dat is hoogst waarschijnlijk een 1A zekering. Vermits er een condensator achter staat (dat zilvergrijze ding) is het best een "trage" zekering. Dus heb ik een 250V 1AT SMD zekering besteld.

Als er echt iets mis is, dan is het eenvoudigste een "echte lamp" zetten. Daarvoor is een fitting nodig om die in te steken/schroeven. Dus ga ik alle componenten van die print halen. Ook de koper sporen behalve die waar staat "220Vac". Daar steek je in de koelkast een stekker op die de spanning geeft. Dan die fitting op de lege print bevestigen, best schroeven. 2 draadjes naar printaansluitingen waar de 230V toekomt naar de fitting. En daar een gewone (led)lamp insteken. Voordeel is als die lamp nog eens stukgaat, dan is het gewoon de lamp vervangen. De kleinste fitting die ik vind voor 230V is voldoende. Zoiets als een G9 bvb met een 2W lamp.
                          De onderdelen op die print zijn heel gemakkelijk door te meten, als de zekering doorgebrand is, dan zit er achter die zekering waarschijnlijk een ander onderdeel dat defect is.
                          Ik zie een paar condensators, een bruggelijkrichter, een diode, een paar weerstandjes, 6 leds en een VDR.
                          De VDR zorgt ervoor dat de "startstroom" (de laadstroom van de elco) beperkt wordt, grote condensator zorgt voor de spanningsval, dan heb je de gelijkrichter met daar achter een elektrolytische condensator die de gelijkspanning afvlakt (anders gaan de leds flikkeren op 100Hz), de diode is waarschijnlijk een zenerdiode die er samen met een van de weerstandjes ervoor zorgt dat de spanning beperkt wordt, en dan zijn er nog een paar weerstandjes die waarschijnlijk de stroom naar de leds beperken (de printbanen kan ik op de foto's niet goed volgen).
                          Het is dus een heel simpele voeding om die leds de juiste spanning en stroom te geven.

Zolang er geen kortsluiting in de print zelf zit is dat "lampje" toch redelijk simpel te repareren.

De simpelste oplossing is wel om een stuk van de print te slijpen en dan een G4 Led lampje rechtstreeks op de 230V te solderen, als het G4 lampje dan in de toekomst nog eens stuk gaat, dan soldeer je er gewoon een ander op.
                          Last edited by Black B@ndit; 16 januari 2022, 20:36.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            De onderdelen op die print zijn heel gemakkelijk door te meten, als de zekering doorgebrand is, dan zit er achter die zekering waarschijnlijk een ander onderdeel dat defect is.
                            Ik zie een paar condensators, een bruggelijkrichter, een diode, een paar weerstandjes, 6 leds en een VDR.
                            Die VDR is geen inschakelstroom begrenzing maar een overspanningsbeveilig. Een MOV voor 275V.

Ik heb geen zin om in de koelkast te moeten solderen. Een fitting monteren is nu ook geen werk. Dan is het ook mechanisch stevig en hangt die lamp niet te bengelen aan een paar draden.

Comment

Zekering vervangen en terug licht. Kost: enkele euro voor een zekering. Hoe het komt dat die zekering 10 dagen nodig gehad heeft om van Keulen tot hier te geraken weet ik ook niet. In de tijd van Karel De Grote ging dat sneller te paard.

Comment

Zekering vervangen en terug licht. Kost: enkele euro voor een zekering. Hoe het komt dat die zekering 10 dagen nodig gehad heeft om van Keulen tot hier te geraken weet ik ook niet. In de tijd van Karel De Grote ging dat sneller te paard.
                                In de tijd van Karel de Grote zou het nog véél langer geduurd hebben om een zekering te leveren.
                                Mvg.
                                Robert
                                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                                X