Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wallbox installeren...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Wallbox installeren...

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Ja wij ook maar één probleem … hoofdzekeringen moeten verzwaard worden. [emoji849]
    Hopelijk kan dat zonder de teller te vervangen.
    Freddy, ik ken echt niks van electriciteit maar volgens iemand die het kan weten is dit mijn opstelling :

    3 X 400 volt +0, komt neer op een aangesloten vermogen van een dikke 17 Kw totaal belastbaar vermogen, normaal gezien zal de auto daar maximaal rond de 7Kw van nemen.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • Re: Wallbox installeren...

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Freddy, ik ken echt niks van electriciteit maar volgens iemand die het kan weten is dit mijn opstelling :

      3 X 400 volt +0, komt neer op een aangesloten vermogen van een dikke 17 Kw totaal belastbaar vermogen, normaal gezien zal de auto daar maximaal rond de 7Kw van nemen.
      Dan heb je vermoedelijk een 25A hoofdzekering in de tellerkast, komt overeen met 17kW.
      Hier hebben we maar een hoofdzekering van 20A, ook 3 x 400V+n en dat wordt echt te nipt.
      Ja … heb dat ooit al eens willen laten aanpassen, had dat beter gedaan voordat er sprake was van die digitale tellers.
      Ik vraag me af of men bij verzwaring van de aansluiting ook mag weigeren een digitale teller te krijgen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Wallbox installeren...

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Blijkbaar moet er eerst nog een officiële keuring gebeuren...
        Hier ga ik binnenkort ook eens werk van maken. Alhoewel... keuring...

        Bij de installatie van mijn recentste zonnepanelen + batterij merkte de elektricien vrij snel op dat er flinke corrosie op de contacten in mijn 45j oude elektriciteitskast zat. We hadden het laatste jaar al problemen met de zekering van de vaatwasser die regelmatig uitviel maar nu werd alles ineens duidelijk. Na een horrorverhaal over een mogelijke zwevende neuter (400V op 230V toestellen met alle schade van dien) hebben we geen seconde getwijfeld en alles laten vernieuwen. Volgens die elektricien zijn er toch regelmatig personen die niet verder zien dan hun neus lang is wanneer ze geconfronteerd worden met zo'n oude gecorrodeerde kast en een renovatie simpelweg weigeren Zien de keurders dat dan niet? Idem mijn eigen kast... Tijdens de keuring in 2011 (plaatsing eerste zonnepanelen) kan de corrosie onmogelijk veel beter geweest zijn Wordt zoiets dan niet opgemerkt?

        Comment


        • Re: Wallbox installeren...

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dan heb je vermoedelijk een 25A hoofdzekering in de tellerkast, komt overeen met 17kW.
          Hier hebben we maar een hoofdzekering van 20A, ook 3 x 400V+n en dat wordt echt te nipt.
          Ja … heb dat ooit al eens willen laten aanpassen, had dat beter gedaan voordat er sprake was van die digitale tellers.
          Ik vraag me af of men bij verzwaring van de aansluiting ook mag weigeren een digitale teller te krijgen.
          Eerlijk gezegd vrees ik er voor. Eenmaal ze binnen zijn, komt de slimme meter uit de mouw

          Comment


          • Re: Wallbox installeren...

            Freddy, ik heb jouw vraag gesteld aan de installateur vanmorgen in verband met het verschil tussen die 25A bij mij en die 20A bij jou...... hij beweerde dat je dat niet moest verzwaren.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • Re: Wallbox installeren...

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Freddy, ik heb jouw vraag gesteld aan de installateur vanmorgen in verband met het verschil tussen die 25A bij mij en die 20A bij jou...... hij beweerde dat je dat niet moest verzwaren.
              Dank dat je de vraag wou stellen. [emoji106]
              Ik hoop het, heb wel 11kW nodig om te laden.
              Dan zal ik er niet veel bij moeten aan zetten.
              Maar eerst zullen we proberen … als we niet kunnen laden, dan is dat maar zo tot er een oplossing komt.
              Zal daar niet wakker van liggen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Re: Wallbox installeren...

                Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                Eerlijk gezegd vrees ik er voor. Eenmaal ze binnen zijn, komt de slimme meter uit de mouw
                Uit de mouw wil nog niet zeggen in onze tellerkast. [emoji23]
                Soit, we zien wel als het zover is.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • Re: Wallbox installeren...

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Uit de mouw wil nog niet zeggen in onze tellerkast. [emoji23]
                  Soit, we zien wel als het zover is.
                  Misschien staat je terugdraaiende meter wel in een ingebouwde kast in bv je inkom waardoor de grotere/diepere digitale meter er niet meer in past? Bij een collega op mijn werk was die ingemaakte kast te ondiep waardoor hij in 2020 ontsnapt is aan de slimme meter

                  Ik heb vandaag de Webasto Pure 2 11kW ontvangen. Dit weekend ga ik 'm installeren.

                  Comment


                  • Re: Wallbox installeren...

                    Vandaag dus geïnstalleerd en werkt prima. Een 5G4 kabel bleek moeilijker te vinden dan verwacht. Die van de radioreclame hebben vlakbij een winkel maar die verkochten enkel per rol van 25m. Bij Hubo hebben ze 5G6 op maat maar daar vragen ze €10/m Uiteindelijk heb ik via een collega op het werk nog een eerlijke elektro zaak gevonden waar men 5G6 aan een normale prijs verkocht

                    Maar dan de elektriciteitskast zelf. Ik wou alles reorganiseren maar heb me toch maar ingehouden. Ik heb me overal aan de juiste kleurcodes gehouden N = Blauw, L1 = Bruin, L2 = Zwart en L3 = Grijs en dan zie ik in de hoofdkast dat L1, L2 en L3 niet in de juiste volgorde zijn aangesloten (eerder ifv verdeling van belasting). Voor alle 220V toepassingen zal dit uiteraard geen kwaad kunnen maar voor een 400V motor heb je de volgorde maar beter in orde.

                    Comment


                    • Re: Wallbox installeren...

                      Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Vandaag dus geïnstalleerd en werkt prima. Een 5G4 kabel bleek moeilijker te vinden dan verwacht. Die van de radioreclame hebben vlakbij een winkel maar die verkochten enkel per rol van 25m. Bij Hubo hebben ze 5G6 op maat maar daar vragen ze €10/m Uiteindelijk heb ik via een collega op het werk nog een eerlijke elektro zaak gevonden waar men 5G6 aan een normale prijs verkocht

                      Maar dan de elektriciteitskast zelf. Ik wou alles reorganiseren maar heb me toch maar ingehouden. Ik heb me overal aan de juiste kleurcodes gehouden N = Blauw, L1 = Bruin, L2 = Zwart en L3 = Grijs en dan zie ik in de hoofdkast dat L1, L2 en L3 niet in de juiste volgorde zijn aangesloten (eerder ifv verdeling van belasting). Voor alle 220V toepassingen zal dit uiteraard geen kwaad kunnen maar voor een 400V motor heb je de volgorde maar beter in orde.
                      En moet ge de boel nu niet helemaal laten herkeuren? [emoji848]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Re: Wallbox installeren...

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        En moet ge de boel nu niet helemaal laten herkeuren? [emoji848]
                        http://www.epc-platform.be/extra-die...gsverplichting.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • Re: Wallbox installeren...

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          En moet ge de boel nu niet helemaal laten herkeuren? [emoji848]
                          Een volledige herkeuring van ons huis staat zeker in de planning. Maar toch voel ik me nu veiliger dan ooit sinds de hoofd zekeringkast in december volledig vernieuwd is. Zie ook #108. Ik heb er trouwens nog niet bij verteld dat de aarding van mijn oudste panelen gewoon los zat. Geen keurder die dit gemerkt heeft
                          Last edited by frank207be; 13 februari 2022, 18:31.

                          Comment


                          • Re: Wallbox installeren...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                            Dank voor de info, zo had ik toch ook overal vernomen.
                            Men kan maar beter in orde zijn. [emoji6]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Wallbox installeren...

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Een volledige herkeuring van ons huis staat zeker in de planning. Maar toch voel ik me nu veiliger dan ooit sinds de hoofd zekeringkast in december volledig vernieuwd is. Zie ook #108. Ik heb er trouwens nog niet bij verteld dat de aarding van mijn oudste panelen gewoon los zat. Geen keurder die dit gemerkt heeft
                              En wat heeft dit te maken met de “verplichte” keuring?
                              Bij plaatsen van zonnepanelen is een keuring ook nodig, in theorie mag je die ook niet in gebruik nemen voor de keuring gebeurd is.
                              Men keurt dan ook enkel het deel dat bijgeplaatst werd, de rest wordt niet herkeurd.
                              En dank voor de verwijzing naar #108, daar heb ik over gekeken. [emoji6]
                              Last edited by VerSeg; 13 februari 2022, 19:03.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Re: Wallbox installeren...

                                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                En wat heeft dit te maken met de “verplichte” keuring?
                                Bij plaatsen van zonnepanelen is een keuring ook nodig, in theorie mag je die ook niet in gebruik nemen voor de keuring gebeurd is.
                                Men keurt dan ook enkel het deel dat bijgeplaatst werd, de rest wordt niet herkeurd.
                                En dank voor de verwijzing naar #108, daar heb ik over gekeken. [emoji6]
                                Dan wordt die ook ineens meegenomen

                                Comment

                                Working...
                                X