Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Colruyt heeft vandaag bekend gemaakt dat de prijs van CNG rijk gas naar 1,95€ per kilo stijgt,
dat is een verdubbeling van prijs op nog geen jaar tijd…
Colruyt heeft vandaag bekend gemaakt dat de prijs van CNG rijk gas naar 1,95€ per kilo stijgt,
dat is een verdubbeling van prijs op nog geen jaar tijd…
1kg aardgas (waarmee Colruyt de pomp voedt) is 1,2m3, 1 m3 is ongeveer 10 kWh.
Spotprijs aardgas was vandaag €162/MWh= €0,162/kWh x 10 x 1,2= €1.944.
Colruyt moet dus minimum deze prijs vragen om er zijn broek niet aan te scheuren.
Geen idee hoe ze de prijs bepalen, in de provincies Antwerpen en Brabant heeft Colruyt ook CNG pompen en hier zit nog altijd arm gas (Slochteren) in de leidingen.
Misschien nemen ze de bluts met de buil, de gasprijs is zo onvoorspelbaar tegenwoordig (spijtig genoeg verwacht niemand een daling).
1kg aardgas (waarmee Colruyt de pomp voedt) is 1,2m3, 1 m3 is ongeveer 10 kWh.
Spotprijs aardgas was vandaag €162/MWh= €0,162/kWh x 10 x 1,2= €1.944.
Colruyt moet dus minimum deze prijs vragen om er zijn broek niet aan te scheuren.
Deze redenering klopt wel, maar ik neem aan dat Colruyt het grootste deel van zijn behoefte aan aardgas wel op voorhand ingekocht heeft, aan een lagere prijs dan de dagprijs.
CNG voor auto's lijkt me inderdaad niet het grootste succesverhaal. Lang geleden heb ik twee auto's op LPG gehad. Ook dat gaat eruit; jammer genoeg wat mij betreft.
Deze redenering klopt wel, maar ik neem aan dat Colruyt het grootste deel van zijn behoefte aan aardgas wel op voorhand ingekocht heeft, aan een lagere prijs dan de dagprijs.
CNG voor auto's lijkt me inderdaad niet het grootste succesverhaal. Lang geleden heb ik twee auto's op LPG gehad. Ook dat gaat eruit; jammer genoeg wat mij betreft.
mvg
Filip
>De Europese gasprijs klom deze week tot 180 euro per megawattuur, een record. Dat weegt niet alleen op de gasfactuur van gezinnen, ook wie een cng-auto heeft, voelt dat. In België waren eind 2020 13.107 personenwagens die op cng rijden ingeschreven, minder dan 1 procent van het totale aantal.
....
Intussen is de prijs voor laagcalorische cng bij DATS24 gestegen van 1,21 tot 1,70 euro per kilo. 'Dat is een flinke maar onvermijdelijke stijging', zegt Van Houdenhove. 'Onze mobiliteitsexpert heeft berekend dat een cng-rijder ook tegen die prijzen nog goedkoper af is dan een diesel- of benzinerijder. De cng-rijder heeft jaren kunnen genieten van een stevige besparing op de brandstofkosten. Maar we verwachten op korte termijn nog prijsstijgingen die aanleunen tegen 3 euro per kilo. Dan kunnen we niet meer spreken van budgetvoordelen.'
Comment