Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Warmtepomp of gasketel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Warmtepomp of gasketel

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als het water met een temperatuur van 8°C terug binnen komt in de warmtewisselaar van de warmtepomp, dan zal de warmtepomp nog altijd op een behoorlijk rendement werken, maar de temperatuur alleen zegt niet veel, het totale debiet dat er door gaat (snelheid) is ook belangrijk om de totale warmte opbrengst te bepalen.
    Als er 8km buis in de grond zit, dan zal er in ieder geval geen koelmiddel door gepompt worden, want dan moet er veel teveel koelmiddel in de installatie, en dan moet die veel te dikwijls opnieuw getest worden (vanaf een bepaalde co2 equivalent moet elk koelsysteem elk jaar of zelfs nog eerder een lektest ondergaan.
    Waarschijnlijk is de buis met 8km zelfs langer dan nodig, want de grondtemperatuur is niet hoger dan 8°C op die diepte, de buis nog langer maken zal dan geen hoger rendement opleveren.
    Het voordeel van een diepte van 4 meter is dat de buis in een natte omgeving zal liggen, en dat verhoogt ook de warmteoverdracht.

Een warmtepomp die warmte uit de lucht haalt kan in de tussenseizoenen wel een hoger rendement halen, maar op dat ogenblik zijn de warmteverliezen van de woning ook lager omdat het verschil tussen binnen en buitentemperatuur ook kleiner is.
    Als het buiten kouder wordt, dan komt het er op aan om een zo hoog mogelijk rendement te halen, en dat zal zeker zo zijn met dat systeem waar er 8 kilometer buis in de grond zit, als de buitentemperatuur lager dan 8°C wordt dan wint de warmtepomp die warmte uit de grond haalt (als de leidingen voldoende oppervlakte hebben, en als ze diep genoeg zitten dus).
    Een groot probleem is wel de kostprijs, het zal niet goedkoop zijn om 8 kilometer buis 4 meter diep in de grond te steken, een warmtepomp met een redelijk simpele buitenunit zal in aankoop een heel stuk voordeliger uitvallen.
    Eigenlijk is het twee maal 4 Km Bart, met twee warmtewisselaars en twee compressoren, ik meen dat Frans zei dat ze elk 4Kw zijn,
    de buizen in de grond zijn er van 1” en daar wordt lichte glycol
    door gepompt, het ganse systeem kan dus volledig afwisselend worden gebruikt.
    Frans is reeds 40 jaar koeltechnieker, zal dus wel weten wat hij doet denk ik.
    Ik weet niet of ik dat kan delen, Frans Gamme Bertenpilstraat 41 Beselare Zonnebeke.

Het huis met de hangaars achter, in de achterste hangar staat zijn helicopter en zie ook de vele zonnepanelen op de hangaars.

Link naar Google Earth
    https://earth.app.goo.gl/faUPBq #googleearth

Is ook voor zijn hobby vliegtuig mechanieker en piloot.

Last edited by Guest42; 19 december 2021, 21:04.

Comment

Re: Warmtepomp of gasketel

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Eigenlijk is het twee maal 4 Km Bart, met twee warmtewisselaars en twee compressoren, ik meen dat Frans zei dat ze elk 4Kw zijn,
      Ik weet niet of ik dat kan delen, Frans Gamme Bertenpilstraat 41 Beselare Zonnebeke.

Het huis met de hangaars achter, in de achterste hangar staat zijn helicopter en zie ook de vele zonnepanelen op de hangaars.

Link naar Google Earth
      https://earth.app.goo.gl/faUPBq #googleearth
      Als de temperatuur zakt naar 2°C dan moet er inderdaad een of ander soort antivries toegevoegd worden, en dat beschermt meestal ook de metalen delen in de installatie.
      "Lichte glycol", een laag percentage waarschijnlijk, dat is omdat water met teveel glycol minder warmte per liter kan opnemen, en ook omdat met een hoger percentage glycol het mengsel dikker wordt, en dan is er een zwaardere pomp nodig voor hetzelfde debiet.
      Het ziet er naar uit dat die installatie zeker goed zal werken, en dat het hele jaar door, zelfs als het in de winter uitzonderlijk koud wordt.
      Maar niet overal zullen ze zo'n grote investering doen.
      De klant vraagt een prijsofferte bij verschillende firma's, en het is dan maar de vraag of de goedkoopste firma ook voor een installatie zorgt die in alle mogelijke omstandigheden perfect werkt.
      Als iemand die altijd zelf koeltechnieker is geweest zo'n installatie plaatst, dan zal hij zelf wel weten waar er op moet gelet worden om alles zo goed mogelijk te laten werken, die zal dan ook weten dat de goedkoopste oplossing zelden de beste is.
      Hier kan dat in ieder geval niet, mijn tuintje is daarvoor véél te klein.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

[QUOTE=demeyereg;4882987]Eigenlijk is het twee maal 4 Km Bart, met twee warmtewisselaars en twee compressoren, ik meen dat Frans zei dat ze elk 4Kw zijn,
        Ik weet niet of ik dat kan delen, xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

Link naar Google Earth

Is ook voor zijn hobby vliegtuig mechanieker en piloot.

Zo iemand doet dat uit principe en als test. De materialen en werkuren zijn voor hem ook goedkoper dan voor de gewone sterveling.

Tot nu toe zijn - voortgaande op de folders - veel hernieuwbare energietoepassingen een luxeproduct.
        Maar dat is altijd zo geweest, nadien democratiseert dat.
        Ik verwacht dat warmtepompen qua prijs/kwaliteit de volgende jaren toegankelijker gaan worden.
        Last edited by palombian; 20 december 2021, 12:58.

Comment

Warmtepomp of gasketel

Gewist.
          Last edited by Guest42; 20 december 2021, 12:23.

Comment

Dit is louter een strikt thermodynamische bemerking, meer moet je daar niet achter zoeken. Heeft helemaal niets te maken met wie dat gedaan heeft. Ik onderschat die zeker niet, van hij gemaakt heeft toont dit aan.

Je voorbeeld toont aan dat de overgrote meerderheid van die warmtepomp installaties nooit zullen halen wat beloofd is. Die installatie is duidelijk doordacht aangelegd. Maar de uitvoering en de afmetingen zijn echt uitzonderlijk. Er gaan denk ik geen andere installaties dat halen. En zelfs zo'n opgezette installatie haalt "maar" 6 °C. Heel wat van de uitgevoerde installaties gaan zelfs dik tegenvallen. Waarom? Omdat regels invoeren van "enkel nog warmtepompen" zonder rekening te houden met alle factoren kompleet idioot zijn.

Eerlijk gezegd, ik zie helemaal niet hoe ik mijn appartement ga verwarmen als de gasketel het opgeeft. Of hoe we hier de andere appartementen gaan verwarmen. Er is geen grond om een leidingnet aan te leggen of putboring te doen. En een luchtsysteem?

Het is niet dat warmtepompen niet kunnen werken als verwarming. Heb een collega gehad 25 jaar geleden die toen al jaren lang een lucht-lucht warmtepomp had (GE). Maar die woonde in Wallonië en had een rotsondergrond en kelder daarin die op temperatuur bleef. Een andere collega die werkt al jaren met een putboring warmtepomp. Die kan vertrekken van water aan 14 °C of zoiets. Maar zeggen dat een warmtepomp OVERAL DE OLOPSSING is? Neen, daar geloof ik niet in. Er zijn er die gaan verschieten als ze de elektriciteitsrekening zien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Dit is louter een strikt thermodynamische bemerking, meer moet je daar niet achter zoeken. Heeft helemaal niets te maken met wie dat gedaan heeft. Ik onderschat die zeker niet, van hij gemaakt heeft toont dit aan.

Je voorbeeld toont aan dat de overgrote meerderheid van die warmtepomp installaties nooit zullen halen wat beloofd is. Die installatie is duidelijk doordacht aangelegd. Maar de uitvoering en de afmetingen zijn echt uitzonderlijk. Er gaan denk ik geen andere installaties dat halen. En zelfs zo'n opgezette installatie haalt "maar" 6 °C. Heel wat van de uitgevoerde installaties gaan zelfs dik tegenvallen. Waarom? Omdat regels invoeren van "enkel nog warmtepompen" zonder rekening te houden met alle factoren kompleet idioot zijn.

Eerlijk gezegd, ik zie helemaal niet hoe ik mijn appartement ga verwarmen als de gasketel het opgeeft. Of hoe we hier de andere appartementen gaan verwarmen. Er is geen grond om een leidingnet aan te leggen of putboring te doen. En een luchtsysteem?

Het is niet dat warmtepompen niet kunnen werken als verwarming. Heb een collega gehad 25 jaar geleden die toen al jaren lang een lucht-lucht warmtepomp had (GE). Maar die woonde in Wallonië en had een rotsondergrond en kelder daarin die op temperatuur bleef. Een andere collega die werkt al jaren met een putboring warmtepomp. Die kan vertrekken van water aan 14 °C of zoiets. Maar zeggen dat een warmtepomp OVERAL DE OLOPSSING is? Neen, daar geloof ik niet in. Er zijn er die gaan verschieten als ze de elektriciteitsrekening zien.
              Je argumenten zijn valabel maar typisch voor de fase van ontkenning.
              Ik ben er meer en meer van overtuigd dat er deze keer geen ontsnappen of uitstel meer mogelijk is en dat we iets (veel) zullen MOETEN doen.

PS: opnieuw, dit is niet mijn fout, bespaar me de gebruikelijke tirades

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Je argumenten zijn valabel maar typisch voor de fase van ontkenning.
                Ik ben er meer en meer van overtuigd dat er deze keer geen ontsnappen of uitstel meer mogelijk is en dat we iets (veel) zullen MOETEN doen.

PS: opnieuw, dit is niet mijn fout, bespaar me de gebruikelijke tirades
                Ja, we moeten iets doen. Maar waarom laten "we" zoveel zaken waar iets kan gedaan worden dat een serieuze opbrengst heeft liggen? Het enige waar kennelijk iets voor het milieu kan gebeuren is persoonlijk transport en persoonlijke woningbouw.

Ook lijkt er maar 1 oplossing te zijn. We moeten een wermtepomp gebruiken en we moeten met een batterijwagen rijden. Alle andere oplossingen zijn per definitie niet mogelijk. Over de milieuschade die de ontginning van de materialen voor batterijen teweeg brengt mag niets gezegd worden. Over de avalberg die windmolens achterlaten ook niet. De productie van zonnepanelen dat gebeurd met lucht en scheten van eenhoorns. Dat debat mag kennelijk niet gevoerd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Ja, we moeten iets doen. Maar waarom laten "we" zoveel zaken waar iets kan gedaan worden dat een serieuze opbrengst heeft liggen? Het enige waar kennelijk iets voor het milieu kan gebeuren is persoonlijk transport en persoonlijke woningbouw.

Ook lijkt er maar 1 oplossing te zijn. We moeten een wermtepomp gebruiken en we moeten met een batterijwagen rijden. Alle andere oplossingen zijn per definitie niet mogelijk. Over de milieuschade die de ontginning van de materialen voor batterijen teweeg brengt mag niets gezegd worden. Over de avalberg die windmolens achterlaten ook niet. De productie van zonnepanelen dat gebeurd met lucht en scheten van eenhoorns. Dat debat mag kennelijk niet gevoerd worden.
                  Ten eerste is er niet één oplossing, het zijn alternatieven (die met steeds grotere economische en politieke "aanmoediging") worden aangereikt.
                  En dat het afval van windmolens schadelijker of moeilijker te verwerken zou zijn dan van een andere energiebron die ik niet zal vernoemen geloof je zelf niet .

Je opmerking dat de stadsbewoner minder keuzemogelijkheden zal hebben (om bv een warmtepomp te plaatsen of een elektrische auto op te laden) dan wie in een vrijstaande woning in de voorstad woont is terecht. Ook dat de inspanning voornamelijk van het individu moet komen.
                  De energietransitiepolitiek is - zeker in ons liberale land - op maat geschreven van een welstellende middenklasse die zelf de kosten kan dragen en de subsidies eigenlijk niet nodig heeft.
                  Ze zouden beter besteed kunnen worden aan maatregelen van algemeen nut.
                  Last edited by palombian; 20 december 2021, 19:00.

Comment

De Chinese bodem barst van de steenkool, misschien een idee om een deel naar hier te transporteren en buiten gascentrales ook nog een paar steenkoolcentrales te bouwen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                      De Chinese bodem barst van de steenkool, misschien een idee om een deel naar hier te transporteren en buiten gascentrales ook nog een paar steenkoolcentrales te bouwen?
                      Ooit van de opwarming van de aarde gehoord ?

Comment

Tja, wat doet duitsland door elektriciteit van bruinkoolcentrales te importeren?

De energietransitiepolitiek is - zeker in ons liberale land - op maat geschreven van een welstellende middenklasse die zelf de kosten kan dragen en de subsidies eigenlijk niet nodig heeft.
                        Ze zouden beter besteed kunnen worden aan maatregelen van algemeen nut.
                        Hier zit je er naast vrees ik. Hier wordt al de kosten op de rug van de middenstand afgeschreven terwijl de hogere klasse en de industrie buiten schot worden gehouden. Luxe cruiseschepen die fuel stoken mogen in Antwerpen, midden in de LEZ dagen lang hun motoren laten draaien maar de rest moet een nieuwe auto kopen. Industriegebouwen moet helemaal niet aan bouwnormen voldoen, net als overheidsgebouwen. Elektrische wagens zijn heel voordelig voor bedrijven, particulieren kunnen de pot op. Zo kunnen we nog even doorgaan.

Comment

Tja kan moeilijk anders je wordt er dagelijks, wat zeg ik uurlijks mee om de oren geslagen in de media. Echter nog nooit een wetenschappelijk bewijs gezien dat de oorzaak (antropogene) co2 is. (ik reken computermodellen en ipcc rapporten geschreven door ngo's niet als wetenschappelijk bewijs)
                          Het is eerder een middel in een teleologisch verhaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                            Tja kan moeilijk anders je wordt er dagelijks, wat zeg ik uurlijks mee om de oren geslagen in de media. Echter nog nooit een wetenschappelijk bewijs gezien dat de oorzaak (antropogene) co2 is. (ik reken computermodellen en ipcc rapporten geschreven door ngo's niet als wetenschappelijk bewijs)
                            Het is eerder een middel in een teleologisch verhaal.
                            Dan vermoed ik dat het u niets uitmaakt of uw huis door een gasketel of een warmtepomp wordt verwarmd (of dat u in de kou zit), waarom komt u hier dan tussen ?

Comment

Working...
                            X