Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afronding betalingen met kaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Afronding betalingen met kaart

Dit meldde TA twee jaar geleden:

Handelaars zondigen tegen de nieuwe regels rond het afronden van prijzen.
    Dat zegt Test Aankoop, nadat daar de voorbije dagen klachten van consumenten zijn binnengekomen. “Vooral afronden wanneer er met de kaart betaald wordt, zorgt voor ergernis”, zegt woordvoerder Simon November.

Gisteren een brief afgegeven in het postkantoor, naar een USA adres. Kost 2,13 en daarbovenop 2 eurocent afronding, totaal 2,15 euro.

Is die wet veranderd misschien ? Anders is BPost in overtreding (ik vermoed zelfs de meeste, zoniet alle winkels, bedrijven).

Het gaat me nu niet over die 2 cent, alhoewel, stel 500000 keer 2 cent is toch al 10000 euro die we met zijn allen dan teveel betalen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Re: Afronding betalingen met kaart

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
    Dit meldde TA twee jaar geleden:

Handelaars zondigen tegen de nieuwe regels rond het afronden van prijzen.
    Dat zegt Test Aankoop, nadat daar de voorbije dagen klachten van consumenten zijn binnengekomen. “Vooral afronden wanneer er met de kaart betaald wordt, zorgt voor ergernis”, zegt woordvoerder Simon November.

Gisteren een brief afgegeven in het postkantoor, naar een USA adres. Kost 2,13 en daarbovenop 2 eurocent afronding, totaal 2,15 euro.

Is die wet veranderd misschien ? Anders is BPost in overtreding (ik vermoed zelfs de meeste, zoniet alle winkels, bedrijven).

Het gaat me nu niet over die 2 cent, alhoewel, stel 500000 keer 2 cent is toch al 10000 euro die we met zijn allen dan teveel betalen.
    Klopt, zo goed als alle handelaren zondigen hiertegen. Bij betalen met de kaart mag er niet afgerond worden. Ik vermoed dat dit een probleem is met de kassa's maar eigenlijk is het tijd dat een organisatie als Testaankoop daar eens iets aan doet. Ipv 2 jaar lang op hun gat te zitten.

Comment

Afronding betalingen met kaart

Afronden is in de meeste gevallen verplicht, maar ook met de kaart is dit nu de algemene regel.
      Die wet is inderdaad veranderd.
      Maar ook afronden naar beneden moeten ze dan doen.

Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Hier verleden week ook voor gehad, op het product stond 4,99
        en aan de kassa 5€ aangerekend, was toch niet de afspraak meen ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Bij betalen met de kaart mag er niet afgerond worden.
          Klopt ondertussen niet meer, enige verplichting dat ze hebben is aankondigen dat ze afronden bij elektronische betalingen en als ze afronden naar boven dan moeten ze ook afronden naar beneden.
          Bij betaling met maaltijdcheques, ecocheques of cadeaubonnen dan mogen ze nooit afronden.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Hier verleden week ook voor gehad, op het product stond 4,99
            en aan de kassa 5€ aangerekend, was toch niet de afspraak meen ik.
            Is al sinds 2019 veranderd. [emoji6]

Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
              Nog een kleine toevoeging op mijn eerdere reactie.
              Stel dat er 500000 keer iets gekocht wordt van 2,17€ dan is dat 10.000€ dat we met z’n allen te weinig betaald hebben.
              Want wie naar boven afrondt, die moet verplicht ook naar onder afronden. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Klopt ondertussen niet meer, enige verplichting dat ze hebben is aankondigen dat ze afronden bij elektronische betalingen en als ze afronden naar boven dan moeten ze ook afronden naar beneden.
                Bij betaling met maaltijdcheques, ecocheques of cadeaubonnen dan mogen ze nooit afronden.
                Ah, wist ik niet. Nu ja, eender wat, ze zullen er wel hun voordeel mee doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Ah, wist ik niet. Nu ja, eender wat, ze zullen er wel hun voordeel mee doen...
                  Cash betalingen zie ik nog enig nut om minder kleine muntstukken te hebben.
                  Maar elektronische betalingen zijn weer iets anders … daar komt weinig of geen manueel werk bij te pas.
                  En bij online aankopen mag men dan weer niet afronden.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Wie slim is moet dus een aantal artikels zoeken zodat je op een afronding omlaag uitkomt.
                    Heb je dus staan rekenen en 2 cent binnen gehaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Nog een kleine toevoeging op mijn eerdere reactie.
                      Stel dat er 500000 keer iets gekocht wordt van 2,17€ dan is dat 10.000€ dat we met z’n allen te weinig betaald hebben.
                      Want wie naar boven afrondt, die moet verplicht ook naar onder afronden. [emoji6]
                      Maar waar kom je nog zo een prijs tegen, alles staat meestal op ,99 tegenover dat je dan in Nederland bijna alles op ,95 ziet aangeprezen staan.

Comment

Bij de supermarkten waar ik kom wordt er bij een betaling met de kaart nooit afgerond, en dat is volgens mij ook volgens de regels (op mijn rekeninguittreksels zie ik toch getallen die eindigen op ,88 - ,59 - ,06 - ,19...).
                        Als je cash betaalt, dan wordt er wel afgerond omdat de muntstukken van 1 en 2 cent niet meer worden gebruikt.
                        Last edited by Black B@ndit; 5 december 2021, 22:26.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                          Maar waar kom je nog zo een prijs tegen, alles staat meestal op ,99 tegenover dat je dan in Nederland bijna alles op ,95 ziet aangeprezen staan.
                          Het is het totaal van het ticket dat afgerond wordt, niet per artikel.
                          Koop bijvoorbeeld drie stuks van 1,99€, dan is het totaal 5,97€ en zal je met een afronding dus 5,95€ betalen. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Bij de supermarkten waar ik kom wordt er bij een betaling met de kaart nooit afgerond, en dat is volgens mij ook volgens de regels (op mijn rekeninguittreksels zie ik toch getallen die eindigen op ,88 - ,59 - ,06 - ,19...).
                            Als je cash betaalt, dan wordt er wel afgerond omdat de muntstukken van 1 en 2 cent niet meer worden gebruikt.
                            Bij cash betalingen is de afronding “verplicht”, bij elektronisch betalen is de afronding “toegelaten indien aangekondigd “.
                            Volg nu eens de link dat ik eerder gepost heb, dat is de enige officiële regel die bestaat.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                              Wie slim is moet dus een aantal artikels zoeken zodat je op een afronding omlaag uitkomt.
                              Heb je dus staan rekenen en 2 cent binnen gehaald.
                              Als je zit te rekenen op je smartphone, dan kan het goed zijn dat het u meer kost om die terug te laden dan hetgeen je kan uitsparen (maximum 2 cent per betaling). [emoji23]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Working...
                              X