Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe energie leverancier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: nieuwe energie leverancier

    Wat me stilaan het strot uit hangt is de steeds wederkerende profetische zin dat we het allemaal wel wisten en hadden moeten op treden en dat en dat en dat...
    En dat we teveel energie verbruiken ...
    Schaf alles af. Geen TV, geen internet, geen computer, geen smartfoon, geen verlichting langs de wegen, geen nutteloze verlichting van fabriekstereinen, etalages, voorgevels, ... Wanneer de TV op staat, alle verlichting uit en beter tv op de smartphone volgen dan die grote TV...
    Verbied het gebruik van lampen die meer dan 3 W verbruiken en verbied het plaatsen van meerdere lampen per x m2 ...
    Komaan zeg, Er kan inderdaad veel bespaard worden, maar laat dan vooral gemeenten, steden, bedrijven daar ook aan deel nemen. Schaf alle tussenpersonen, systemen af waar onnodige participaties zijn en dus belangen menging ... Energie is een basisproduct, zonder is niets leefbaar. Waarom moeten er winsten gemaakt op energie?
    Zo is er ook het befaamde verkoopsargument dat je kan opteren voor 100% groene stroom. Mocht iedereen dat doen, waar zal men die halen ? De stroom die hier uit het net komt heeft voor zover ik merk geen kleur... En tch zijn er mensen die doelbewust opteren voor groene stroom en dus meer betalen.

    Dat luxe-verbruik aan banden wordt gelegd, akkoord. Maar geef nu eens die zaken op die als luxe bestempeld worden en dewelke niet. Is electrisch verwarmen een luxe ? Is het hebben van een smartphone een luxe ? Die staat continu op en verbruikt ook stroom, niet veel ja, maar vele kleintjes maken een groot. Indien je denkt van wel, verklaar me dan dat ik een abo heb waar ik per maand amper 15 keer mee bel, maar wel continu een internetverbinding moet hebben om mijn glucosewaarden door te sturen ? Dagelijks de smartphone op laadt. Oh ja, luxe, zonder die continue glucosemeting zal ik het ook wel doen. Is al jarenlang zo geweest. En we schaffen de pompen ook maar af, want 6 keer per dag in spuiten en hopen dat je dag goed door komt is even efficient voor onwetenden.

    Joepie, terug naar de houtstoof en de olielampen. En zoals bij de kippen op tijd op stok.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #62
      Re: nieuwe energie leverancier

      Klopt helemaal Wim
      Er wordt steeds gewezen naar de consument maar er wordt nooit hoger gekeken
      Volgens mij ken ik absoluut niemand die voor zijn plezier te veel elektriciteit verbruikt
      Met die dure elektriciteit sturen ze de mensen terug naar vervuilende verwarming, hier bij ons in de directe buurt zijn er al verschillenden die nu bijverwarmen met hout en pellets, gewoon om de energiekost naar benden te halen.
      Lijkt me niet zo een goed idee voor onze planeet als iedereen zo begint.
      Maar ook onze regering is op die manier bezig, gascentrales bijbouwen terwijl ze de consument proberen ompraten om voor warmtepompen te gaan investeren.
      Als ik bvb zie dat elke minister ook nog eens elk apart met de auto naar een vergadering wordt gebracht, wel dan is dat toch belachelijk voor woorden.
      Dat enorme staatsgebouwen moeten opgewarmd worden waar dan een handje personen in zit is ook niet echt normaal te noemen.

      En inderdaad tegen iedereen zeggen dat men minder elektriciteit moet gaan gebruiken, zo zuinig mogelijk zijn, meerkosten rekenen voor piekbelasting, enz
      Maar dan wel elektrische voertuigen aanraden, die een ganse nacht aan het stopcontact hangen om 's anderdaags amper opgeladen te zijn.
      Dus iedereen moet dan maar weer investeren in een snelle laadpaal, hmmm, eigenaardig want zei men niet dat onze huidige kabels niet voorzien waren voor zwaardere transmissies van elektriciteit ...
      Hoe dan met die mensen die in een rijhuis of flat wonen, waar gaan ze daar de laadpalen plaatsen ...
      De logica is ver te zoeken

      Komt trouwens nog bij dat al wat je wilt kopen om milieuvriendelijk / energiezuinig te zijn een pak duurder is dat het gewone aanbod
      Zo lang daar geen verandering in komt is het dweilen met de kraan open maar vooral het geld uit de consument zijn zakken kloppen.

      Het is allemaal zo dubieus als maar kan zijn in mijn ogen, bij het sluiten van de kerncentrales zal België nog meer elektriciteit moeten aankopen in het buitenland
      Waarschijnlijk een groot deel uit Frankrijk waar men inderdaad ... nog meer inzet op kerncentrales
      Ook een groot deel groene energie uit Noorwegen waar enorm veel windmolenparken staan, goed zou je denken, doch wordt Noorwegen rechtgehouden door hun olieplatformen
      De logica is er niet meer, al lang niet, maar nu wordt het wel heel erg

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #63
        Re: nieuwe energie leverancier

        Terug on topic, vandaag in De Tijd: ‘Er dreigen nog meer energiespelers failliet te gaan'

        (eigenlijk mag het niet, maar toch een uittreksel waar het mechanisme mooi wordt uitgelegd - caveat emptor!)

        En dan spreekt hij nog maar alleen over elektriciteit en niet over gas....

        >....
        Waaruit leidt u dat af?

        Dieter Jong: ‘Energieleveranciers moeten circa 60 procent van hun kosten in de winter dragen, terwijl het gros van hun inkomsten het hele jaar door uit vaste maandelijkse voorschotten bestaat. In de zomer is er dus een cashoverflow, in de winter een cashdeficit, en die situatie keert in de tussenseizoenen. De winter moet nog beginnen. Ik verwacht daarom niet dat de situatie voor maart of april beter zal worden. Dat kan sommige leveranciers in de problemen brengen.'
        Zelfs als het om leveranciers gaat die zich voldoende hebben ingedekt?

        Jong: ‘Inderdaad, en dat komt omdat de risico’s veel groter zijn geworden. Als je bij je energieleverancier een jaarcontract afsluit, zal die voor de termijn van een jaar energie inkopen op de groothandelsmarkt. Hij zal dat doen op basis van je verwachte verbruik, al is daarover nooit zekerheid. Als klant heb je geen volumeverplichting, enkel een prijsverplichting. Je energieleverancier heeft zich echter geëngageerd om een vast volume of ‘base load’ aan elektriciteit over een bepaalde periode af te nemen. Maar aangezien hij niet zeker weet wat je precieze verbruik zal zijn, zit hij er altijd een beetje naast.’
        " Ooit moeten die prijzen weer naar omlaag. Maar de winter staat voor de deur. Ik vrees dat we nog niet aan het einde van het verhaal zijn. "

        ‘Hij moet dus een stuk risico of ‘exposure’ meenemen in zijn aankoopbeleid. In normale tijden kan dat algauw oplopen tot 10 à 20 procent op jaarbasis. De coronacrisis heeft die verschillen alleen nog maar groter gemaakt. Door de lockdown heeft mijn elektrische wagen veel minder kilometers gereden dan normaal. Voor corona reed ik zo’n 50.000 kilometers op jaarbasis, nu was dat amper 5.000 kilometer, een verschil van 90 procent. Als je rekent dat een auto ongeveer 200 wattuur per kilometer verbruikt, dan is dat algauw 9.000 kWh minder op jaarbasis.’

        ‘In België kan je bovendien op gelijk welk moment je contract opzeggen en veranderen van energieleverancier. Die moet dus vooraf een inschatting maken in hoeverre zijn klanten hun contract zullen uitdoen. Dat is heel moeilijk. Een vaste klantenbasis biedt extra zekerheid. Het is echter een heel ander verhaal als je inzet op prijsbewuste klanten die het onderste uit de kan willen, zoals bij de Vlaamse Energieleverancier het geval was.’
        ....
        <

        Comment


        • #64
          Re: nieuwe energie leverancier

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Terug on topic, vandaag in De Tijd: ‘Er dreigen nog meer energiespelers failliet te gaan'

          (eigenlijk mag het niet, maar toch een uittreksel waar het mechanisme mooi wordt uitgelegd - caveat emptor!)

          En dan spreekt hij nog maar alleen over elektriciteit en niet over gas....

          >....
          Waaruit leidt u dat af?

          Dieter Jong: ‘Energieleveranciers moeten circa 60 procent van hun kosten in de winter dragen, terwijl het gros van hun inkomsten het hele jaar door uit vaste maandelijkse voorschotten bestaat. In de zomer is er dus een cashoverflow, in de winter een cashdeficit, en die situatie keert in de tussenseizoenen. De winter moet nog beginnen. Ik verwacht daarom niet dat de situatie voor maart of april beter zal worden. Dat kan sommige leveranciers in de problemen brengen.'
          Zelfs als het om leveranciers gaat die zich voldoende hebben ingedekt?

          Jong: ‘Inderdaad, en dat komt omdat de risico’s veel groter zijn geworden. Als je bij je energieleverancier een jaarcontract afsluit, zal die voor de termijn van een jaar energie inkopen op de groothandelsmarkt. Hij zal dat doen op basis van je verwachte verbruik, al is daarover nooit zekerheid. Als klant heb je geen volumeverplichting, enkel een prijsverplichting. Je energieleverancier heeft zich echter geëngageerd om een vast volume of ‘base load’ aan elektriciteit over een bepaalde periode af te nemen. Maar aangezien hij niet zeker weet wat je precieze verbruik zal zijn, zit hij er altijd een beetje naast.’
          " Ooit moeten die prijzen weer naar omlaag. Maar de winter staat voor de deur. Ik vrees dat we nog niet aan het einde van het verhaal zijn. "

          ‘Hij moet dus een stuk risico of ‘exposure’ meenemen in zijn aankoopbeleid. In normale tijden kan dat algauw oplopen tot 10 à 20 procent op jaarbasis. De coronacrisis heeft die verschillen alleen nog maar groter gemaakt. Door de lockdown heeft mijn elektrische wagen veel minder kilometers gereden dan normaal. Voor corona reed ik zo’n 50.000 kilometers op jaarbasis, nu was dat amper 5.000 kilometer, een verschil van 90 procent. Als je rekent dat een auto ongeveer 200 wattuur per kilometer verbruikt, dan is dat algauw 9.000 kWh minder op jaarbasis.’

          ‘In België kan je bovendien op gelijk welk moment je contract opzeggen en veranderen van energieleverancier. Die moet dus vooraf een inschatting maken in hoeverre zijn klanten hun contract zullen uitdoen. Dat is heel moeilijk. Een vaste klantenbasis biedt extra zekerheid. Het is echter een heel ander verhaal als je inzet op prijsbewuste klanten die het onderste uit de kan willen, zoals bij de Vlaamse Energieleverancier het geval was.’
          ....
          <
          Eerlijk gezegd, wat een hoop zever zeg
          Dat dat hele kleine percentage wat minder heeft gereden met hun elektrische auto heeft totaal geen invloed want er is een pak meer energie thuis verbruikt tijdens de lockdowns.
          De grote en zelfs meeste bedrijven zijn blijven doorwerken, ook daar geen verlies van energieverbruik.
          Het is uiteraard een makkelijk 'steek waarop' om steeds maar naar Corona te wijzen bij een faillissement
          Meeste van die bedrijven die failliet zijn gegaan tijdens Corona waren daarvoor al aan het wankelen.
          Corona heeft er wel voor gezorgd dat ze nog een dikke cent extra erbij gekregen hebben als subsidie.

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #65
            Re: nieuwe energie leverancier

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Eerlijk gezegd, wat een hoop zever zeg
            Dat dat hele kleine percentage wat minder heeft gereden met hun elektrische auto heeft totaal geen invloed want er is een pak meer energie thuis verbruikt tijdens de lockdowns.
            De grote en zelfs meeste bedrijven zijn blijven doorwerken, ook daar geen verlies van energieverbruik.
            Het is uiteraard een makkelijk 'steek waarop' om steeds maar naar Corona te wijzen bij een faillissement
            Meeste van die bedrijven die failliet zijn gegaan tijdens Corona waren daarvoor al aan het wankelen.
            Corona heeft er wel voor gezorgd dat ze nog een dikke cent extra erbij gekregen hebben als subsidie.

            grts
            Sieg
            Wat heb ik gezegd in #39 “cashflow”….. waar alles om draait
            in bedrijven, en zeker daar het in dat soort bedrijven enkel
            draait om kopen en verkopen, dat kunnen enkel bedrijven
            met veel reserves in overleven.
            100% gelijk Sieg, het voorbeeld van de e auto is gewoon belachelijk,
            als je weet dat het huidige aantal e auto’s momenteel nog
            geen 1% vertegenwoordigd.
            Dat er nog zullen sneuvelen zou mij niet verbazen, enkele jaren
            geleden kwamen die bedrijfjes als paddestoelen uit de grond,
            met dank aan de vrije markt en hun groepsaankoop leurders.
            Ze hebben Russische roulette gespeeld en verloren, zo simpel is het.
            Last edited by Guest42; 11 december 2021, 06:58.

            Comment


            • #66
              Re: nieuwe energie leverancier

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Ge gaat me ook niet wijsmaken dat je er klaar voor bent om bv bij een tankbeurt nog eens bovenop gaat betalen voor het gebruik van de pomp.
              Dat vergelijk is niet echt correct.

              Een pomp werd er geplaatst op vraag van de uitbater, die betaalt voor de service (onderhoud en herstelling), als eindklant is dat niet apart aangerekend.

              De teller bij u thuis werd op uw verzoek geplaatst en men betaalt dan een jaarlijkse kost voor het gebruik, als die niet naar behoren werkt, dan komen ze dat ook oplossen.

              Stel dat je thuis zelf een opslagtank met brandstof zou willen, dan zou je zelf ook de kosten voor de tank en pomp moeten dragen ook al brengen ze daarna enkel nog de brandstof tot bij u.

              Het is in beide gevallen diegene dat het laten installeren heeft, dat de kost voor het gebruik en eventuele service betaalt.

              Uiteraard zou ik ook liever niets betalen voor al die zaken. [emoji6]
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #67
                Re: nieuwe energie leverancier

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Wat heb ik gezegd in #39 “cashflow”….. waar alles om draait
                in bedrijven, en zeker daar het in dat soort bedrijven enkel
                draait om kopen en verkopen, dat kunnen enkel bedrijven
                met veel reserves in overleven.
                100% gelijk Sieg, het voorbeeld van de e auto is gewoon belachelijk,
                als je weet dat het huidige aantal e auto’s momenteel nog
                geen 1% vertegenwoordigd.
                Dat er nog zullen sneuvelen zou mij niet verbazen, enkele jaren
                geleden kwamen die bedrijfjes als paddestoelen uit de grond,
                met dank aan de vrije markt en hun goepsaankoop leurders.
                Ze hebben Russische roulette gespeeld en verloren, zo simpel is het.
                Zoals gezegd vond ik het voorbeeld van de elektrische auto nogal atypisch (maar wel een illustratie hoe een bepaalde laag van de maatschappij los staat van de realiteit), het ging hem over het marktmechanisme.
                Vooral hoe - wettelijk toegelaten - de klant een vast contract voortijdig mag opzeggen.
                In de financiële wereld zijn aan het opzeggen van een termijncontract serieuze penalisaties verbonden. Dit is een overeenkomst waar beide partijen zich moeten houden.
                Zowel de overheid (die dit toelaat) als de klant (die zijn dromen voor werkelijkheid houdt) zijn dus mede verantwoordelijk voor de huidige situatie.

                Opnieuw, het heeft geen zin om hier eindeloos over te discuteren, het is nu éénmaal zo en we zullen ons moeten aanpassen.

                Ik heb de indruk dat de meeste politici, regelgevers en journalisten geen duidelijk idee hebben van het energieverbruik van de huidige gemiddelde woning en welke financiële gevolgen een vervijfvoudiging van de gasprijs gaat hebben. De meeste consumenten zijn vrees ik ook nog in de fase van ontkenning.
                Ik hoop dat ik mij vergis.

                Comment


                • #68
                  Re: nieuwe energie leverancier

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik heb de indruk dat de meeste politici, regelgevers en journalisten geen duidelijk idee hebben van het energieverbruik van de huidige gemiddelde woning en welke financiële gevolgen een vervijfvoudiging van de gasprijs gaat hebben.
                  Het grootste probleem is dat zij daar inderdaad geen inschatting van kunnen maken.
                  Als men elke maand 500€ aan energie moet betalen, dan is dat extreem voor een alleenstaande met een uitkering maar peanuts voor iemand dat 10.000€ netto per maand op zijn rekening krijgt.
                  Echter zijn het de beter bedeelden die de beslissingen nemen en er ook geen last van gaan hebben.
                  Vaak beslissen ze zelfs ook over onkosten waar ze zichzelf van vrijgesteld hebben.
                  Ik gun het iedereen van een mooi inkomen te hebben, maar ze mogen wel wat meer rekening houden met de mensen die het niet zo breed hebben. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #69
                    Re: nieuwe energie leverancier

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Dat vergelijk is niet echt correct.

                    Een pomp werd er geplaatst op vraag van de uitbater, die betaalt voor de service (onderhoud en herstelling), als eindklant is dat niet apart aangerekend.

                    De teller bij u thuis werd op uw verzoek geplaatst en men betaalt dan een jaarlijkse kost voor het gebruik, als die niet naar behoren werkt, dan komen ze dat ook oplossen.

                    Stel dat je thuis zelf een opslagtank met brandstof zou willen, dan zou je zelf ook de kosten voor de tank en pomp moeten dragen ook al brengen ze daarna enkel nog de brandstof tot bij u.

                    Het is in beide gevallen diegene dat het laten installeren heeft, dat de kost voor het gebruik en eventuele service betaalt.

                    Uiteraard zou ik ook liever niets betalen voor al die zaken. [emoji6]
                    Zoals eerder al uitgebreid uiteengezet ben ik het daar niet mee eens.
                    Ik kan je redeneren volgen wat betreft eigen opslag van bv mazoet.
                    Er zit daar een logica in dat je die opslag zelf gaat voorzien. Je kan de brandstof moeilijk in een plastiek zak bewaren.
                    Maar ook daar zal de leverancier een meter aan zijn tankwagen hebben waar je voor betaalt via de kosten overhead (het hoofdelijk omslaan zoals boekhoudkundig genoemd).
                    Ergens betaal je per liter afname een zeer kleine bijdrage in de kosten van die tankwagen en zijn meter. + vele andere kosten.

                    Echter vraag ik wel om een aansluiting energie, ik vraag helemaal niet om een meter. Je lijkt mijn redeneren daar niet te volgen.
                    Ik heb helemaal geen baat in mijn redeneren bij de plaatsing van een meter. Geef mij maar vast tarief bv per kop in het gezin.
                    Het zou voor ons niet veel verschil maken. Maar je voelt het al aankomen dat veel er van zouden profiteren. Denk maar aan Rusland waar ze de ramen open zetten in de winter om wat fris te hebben. Kwestie dat de gemeenschappelijke verwarming op volle bak staat.

                    Ander kan ik je wel volgen hoor.
                    Echter gaat het mij meer om het principe dat die kost hoofdelijk omgeslagen moet worden en niet als aparte kost moet aan gerekend worden naar willekeur. Die meter die er tientallen jaren hangt kost geen fluit.
                    Dit laatste laat vergelijken niet meer toe. En dat is net hun doel.
                    Ze kunnen zij prima via de netbeheerkosten een vaste kost incalculeren bv volgens type aansluiting (Amperes bij elektriciteit bv). Maar dan is die voor alle aanbieders gelijk. Nu niet.
                    Zo heb je nu ook het injectietarief dat op gelijk principe werkt.
                    je wil stroom op het net zetten en daar is infrastructuur voor nodig. Die betaal je via die regeling. Er is daar veel verzet op gekomen maar eigenlijk is het de logica zelf. Ze zijn leverancier geworden.
                    Last edited by buurmanBert; 11 december 2021, 15:41.

                    Comment


                    • #70
                      nieuwe energie leverancier

                      Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                      Ik kan je redeneren volgen wat betreft eigen opslag van bv mazoet.
                      Er zit daar een logica in dat je die opslag zelf gaat voorzien. Je kan de brandstof moeilijk in een plastiek zak bewaren.
                      Maar ook daar zal de leverancier een meter aan zijn tankwagen hebben waar je voor betaalt via de kosten overhead (het hoofdelijk omslaan zoals boekhoudkundig genoemd).
                      Ergens betaal je per liter afname een zeer kleine bijdrage in de kosten van die tankwagen en zijn meter. + vele andere kosten.
                      Als je gaat tanken of ze leveren mazout bij u thuis, dan kunnen ze hun teller gebruiken omdat er op dat moment maar één afnemer bediend wordt, één meter kan gebruikt worden voor duizenden klanten.
                      Met gas, elektriciteit en water hangen er tienduizenden “tegelijk” aan die leiding … kan dan niet anders dan bij elke afnemer een meter te voorzien want hoe kunnen ze anders weten hoeveel je afneemt?
                      Men zou dat inderdaad mee in het verbruik kunnen tellen, maar een groot gezin met een groter verbruik gaat dan voor dezelfde teller veel meer betalen en dan krijgen we dat weer. [emoji6]
                      In elk geval betaal ik liever die jaarlijkse vaste vergoeding dan de extreem hoge energieprijzen. [emoji848]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #71
                        Re: nieuwe energie leverancier

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        ..............................................
                        Ik heb de indruk dat de meeste politici, regelgevers en journalisten geen duidelijk idee hebben van het energieverbruik van de huidige gemiddelde woning en welke financiële gevolgen een vervijfvoudiging van de gasprijs gaat hebben. De meeste consumenten zijn vrees ik ook nog in de fase van ontkenning.
                        Ik hoop dat ik mij vergis.
                        Ik ben vrijwel zeker dat je je vergist. Eens diverse sites bekeken waar ze het gemiddeld verbruik van gas voor een gezin bespreken, en daar komt uit voort dat een gemiddeld gezin, zowat 1.000 euro aan gas betaald per jaar (er zullen er natuurlijk zijn van meer, maar ook van minder).
                        Zie je dat al naar 5.000 euro gaan ?!?! Dat is doemdenken. Maal vijf en pakweg de helft van de bevolking kan het niet meer betalen, en wat er dan zal gebeuren.... daar wil ik niet aan denken.
                        En kom niet af met een warmtepomp. Veel mensen kunnen die niet installeren, qua prijs of qua infrastructuur en bovendien zijn de verbruikskosten dan nog hoger dan wanneer je met gas of iets anders stookt.
                        Dus x5... ik denk het niet .

                        Comment


                        • #72
                          Re: nieuwe energie leverancier

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Als je gaat tanken of ze leveren mazout bij u thuis, dan kunnen ze hun teller gebruiken omdat er op dat moment maar één afnemer bediend wordt, één meter kan gebruikt worden voor duizenden klanten.
                          Met gas, elektriciteit en water hangen er tienduizenden “tegelijk” aan die leiding … kan dan niet anders dan bij elke afnemer een meter te voorzien want hoe kunnen ze anders weten hoeveel je afneemt?
                          Men zou dat inderdaad mee in het verbruik kunnen tellen, maar een groot gezin met een groter verbruik gaat dan voor dezelfde teller veel meer betalen en dan krijgen we dat weer. [emoji6]
                          In elk geval betaal ik liever die jaarlijkse vaste vergoeding dan de extreem hoge energieprijzen. [emoji848]
                          Ik ook .

                          Comment


                          • #73
                            Re: nieuwe energie leverancier

                            Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                            Ik ben vrijwel zeker dat je vergist.
                            Dus x5... ik denk het niet .
                            Klopt, momenteel is de gasprijs met ongeveer 40% gestegen,
                            ik weet ook niet waar sommigen het halen.

                            Comment


                            • #74
                              Re: nieuwe energie leverancier

                              Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                              Ik ben vrijwel zeker dat je je vergist. Eens diverse sites bekeken waar ze het gemiddeld verbruik van gas voor een gezin bespreken, en daar komt uit voort dat een gemiddeld gezin, zowat 1.000 euro aan gas betaald per jaar (er zullen er natuurlijk zijn van meer, maar ook van minder).
                              Zie je dat al naar 5.000 euro gaan ?!?! Dat is doemdenken. Maal vijf en pakweg de helft van de bevolking kan het niet meer betalen, en wat er dan zal gebeuren.... daar wil ik niet aan denken.
                              En kom niet af met een warmtepomp. Veel mensen kunnen die niet installeren, qua prijs of qua infrastructuur en bovendien zijn de verbruikskosten dan nog hoger dan wanneer je met gas of iets anders stookt.
                              Dus x5... ik denk het niet .
                              Die "diverse sites" hebben doorgaans geen actuele informatie.

                              Kijk eens even naar de evolutie van de groothandelsprijzen bv hier (kies 2 YR) :
                              https://www.theice.com/products/2799...5325990&span=3

                              De prijs was een jaar geleden ongeveer € 15 MWh (dat is € 0,15/m3) gisteren 105 (€ 1,05/m3), dat is maal ZEVEN.

                              Energieleveranciers bieden enkele nog variabele contracten aan.
                              Zoals je kan zien in de V-test zijn de distributiekosten op gas redelijk vlak ong €200/jaar.

                              Vorig jaar betaalde iemand die 1000m3 verbruikt met een variabel contract ong €150 aan gas en €200 kosten = €350/jaar.
                              Maar het gemiddeld gebruikt zou 2400m3 zijn, dus 360+200=560/jaar.

                              Als de prijs in december zo hoog blijft (en waarom zou hij dalen in het begin van de winter ?) wordt dat:
                              Voor 1000 m3/jaar 1050+200=€1250/jaar
                              Voor 2400 m3/jaar 2520+200=€2720/jaar (wel degelijk maal 5)

                              Dit is slechts een ruwe benadering.
                              Als ik deze cijfers in de V-test invoert kom ik op €935 tot € 1482 voor 1000m3 en €2092 tot €3438 voor 2400m3 (de prijs van november was lager en sommige leveranciers rekenen een verwachte daling volgende zomer in).

                              Zelf betaalden wij voor 1100m3 €40/maand (€480/jaar), dat is verhoogd naar €90 (€1080/jaar), wie dit contract vandaag afsluit betaalt €1295.
                              Hier hebben de relatief hoge vaste kosten nog een milderend effect, maar dat verdwijnt naarmate het verbruik en de energieprijs stijgt.

                              Een warmtepomp is inderdaad geen tovermiddel, een huis dat 1000m3 verbruikt is al te slecht geïsoleerd daarvoor, laat staan voor wie nog 2400m3 verstookt.
                              Last edited by palombian; 12 december 2021, 10:48.

                              Comment


                              • #75
                                Re: nieuwe energie leverancier

                                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                                Zoals eerder al uitgebreid uiteengezet ben ik het daar niet mee eens.
                                Ik kan je redeneren volgen wat betreft eigen opslag van bv mazoet.
                                Er zit daar een logica in dat je die opslag zelf gaat voorzien. Je kan de brandstof moeilijk in een plastiek zak bewaren.
                                Maar ook daar zal de leverancier een meter aan zijn tankwagen hebben waar je voor betaalt via de kosten overhead (het hoofdelijk omslaan zoals boekhoudkundig genoemd).
                                Ergens betaal je per liter afname een zeer kleine bijdrage in de kosten van die tankwagen en zijn meter. + vele andere kosten.

                                Echter vraag ik wel om een aansluiting energie, ik vraag helemaal niet om een meter. Je lijkt mijn redeneren daar niet te volgen.
                                Ik heb helemaal geen baat in mijn redeneren bij de plaatsing van een meter. Geef mij maar vast tarief bv per kop in het gezin.
                                Het zou voor ons niet veel verschil maken. Maar je voelt het al aankomen dat veel er van zouden profiteren. Denk maar aan Rusland waar ze de ramen open zetten in de winter om wat fris te hebben. Kwestie dat de gemeenschappelijke verwarming op volle bak staat.

                                Ander kan ik je wel volgen hoor.
                                Echter gaat het mij meer om het principe dat die kost hoofdelijk omgeslagen moet worden en niet als aparte kost moet aan gerekend worden naar willekeur. Die meter die er tientallen jaren hangt kost geen fluit.
                                Dit laatste laat vergelijken niet meer toe. En dat is net hun doel.
                                Ze kunnen zij prima via de netbeheerkosten een vaste kost incalculeren bv volgens type aansluiting (Amperes bij elektriciteit bv). Maar dan is die voor alle aanbieders gelijk. Nu niet.
                                Zo heb je nu ook het injectietarief dat op gelijk principe werkt.
                                je wil stroom op het net zetten en daar is infrastructuur voor nodig. Die betaal je via die regeling. Er is daar veel verzet op gekomen maar eigenlijk is het de logica zelf. Ze zijn leverancier geworden.
                                Het onjuiste in je redenering is dat de meter geïnstalleerd en geexploiteerd wordt door de netwerkbeheerder (Fluvius). De vaste kosten van de energieleverancier staan daar m.i. los van.
                                Bovendien schijnen die digitale meters toch niet zo goedkoop te zijn, wat sowieso zal doorberekend worden in de netkosten.

                                Dat die opnieuw (via het capaciteitstarief) grotendeels vast worden is een ander deel van het verhaal.
                                Dit is (vooral in procent van de eenheidsprijs) nadelig voor kleine/zuinige verbruikers, anderzijds vlakt het de schommelingen in de eindfactuur af (zoals met gas met een vergelijkbare tariefstructuur).

                                En laat ons er niet flauw over doen, we hebben al lang gezien dat de voorkeur van de gebruikers (en de politici die hen naar de mond praten) heen en weer zwalpt tussen strikt individuele afrekening en een collectief systeem naargelang het in hun kraam past .
                                Last edited by palombian; 12 december 2021, 11:16.

                                Comment

                                Working...
                                X