Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
    Hier een lijstje met energieprijzen voor de landen in Europa. Prijspeil is van 2019.
    De stroom- en gasprijzen die Nederlandse huishoudens betalen, liggen ver boven het gemiddelde in Europa. Dat blijkt uit analyse van Energievergelijk.nl op basis van cijfers uit de Household Energy Price Index (HEPI) in 32 Europese landen. Ook interessant: Energieprijzen Nederland veel hoger dan in rest van Europa (analyse: 2022) Ons land noteerde in januari de […]

    Volgens het schema is gas per m3 in België een stuk voordeliger dan in Nederland, electriciteit is een fractie (1 eurocent) duurder.
    Volgens die lijst was in 2019 de prijs voor elektriciteit 0,24 en nu twee jaar later is dat 0,34.
    Da’s bijna 42% op twee jaar. [emoji848]
    En de gas is nu al maal drie blijkbaar.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #17
      Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
      Zonnepanelen en boilers daartegen werden wel gesubsidieerd in de ene of andere vorm, maar kunnen niet zomaar overal geplaatst worden, om maar iets te noemen.
      Hier alvast geen cent voor de zonnepanelen. [emoji848]
      Sommigen hebben daar wel van kunnen genieten … net als sommigen konden genieten van enige steun bij aankoop van milieuvriendelijke wagens, een regenput, isolatie, …
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
        Hier een lijstje met energieprijzen voor de landen in Europa. Prijspeil is van 2019.



        De stroom- en gasprijzen die Nederlandse huishoudens betalen, liggen ver boven het gemiddelde in Europa. Dat blijkt uit analyse van Energievergelijk.nl op basis van cijfers uit de Household Energy Price Index (HEPI) in 32 Europese landen. Ook interessant: Energieprijzen Nederland veel hoger dan in rest van Europa (analyse: 2022) Ons land noteerde in januari de […]


        Volgens het schema is gas per m3 in België een stuk voordeliger dan in Nederland, electriciteit is een fractie (1 eurocent) duurder.
        Het probleem is Jan dat in België de energierekening véél meer inhoud dan enkel de gasprijs en elektriciteitsprijs
        Moest ik enkel die bedragen moeten betalen dan zou ik een gat in de lucht springen want dat is het goedkoopste op gans mijn energiefactuur !
        In België is de energierekening een verborgen belastingbrief en net dat doet velen de das om

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #19
          Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          En de gas is nu al maal drie blijkbaar.
          In eerste instantie werd er gesproken over 30% (wat reeds dik veel is)
          terwijl bepaalde kranten het hadden over de prijs maal drie, wat mij wel toch wel héél
          overdreven lijkt... reporters en wiskunde... niet altijd de beste combinatie vrees ik.

          Comment


          • #20
            Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            In eerste instantie werd er gesproken over 30% (wat reeds dik veel is)
            terwijl bepaalde kranten het hadden over de prijs maal drie, wat mij wel toch wel héél
            overdreven lijkt... reporters en wiskunde... niet altijd de beste combinatie vrees ik.
            Gasprijs piekt naar 45 euro per megawattuur. In 2019 was dit zo’n 16 euro: hoe kan je je indekken tegen een hoge factuur?



            Als dat klopt, dan is dat iets meer dan 30%. [emoji6]

            Die 30% heb ik tot nu toe enkel gelezen wat betreft elektriciteit.
            Maar goed, voor mij ook liever 30% dan maal 3. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Gasprijs piekt naar 45 euro per megawattuur. In 2019 was dit zo’n 16 euro: hoe kan je je indekken tegen een hoge factuur?



              Als dat klopt, dan is dat iets meer dan 30%. [emoji6]

              Die 30% heb ik tot nu toe enkel gelezen wat betreft elektriciteit.
              Maar goed, voor mij ook liever 30% dan maal 3. [emoji6]
              Één megawattuur is ongeveer gelijk aan grofweg 90 kubieke meter rijk aardgas dacht ik, hangt er nu natuurlijk van af welke prijs ze hier hanteren hé Freddy, de all-inn prijs of enkel de energie prijs zonder distributie en btw.
              Nu, zolang als ik hier die digitale meter kan buiten houden, zal ik er mij weinig zorgen over maken.
              Maar eindprijs maal drie lijkt mij toch wel wat overdreven.
              Zo een twintig jaar geleden was de gasprijs all-inn rond de 11 BEF per kubieke meter en die bevat ongeveer ook 11 Kw aan energie.

              Comment


              • #22
                Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                U rijdt op de achteruitkijkspiegel.

                De huidige prijsverhogingen zijn een teken aan de wand, wie het nu nog niet begrepen heeft zal later nog meer betalen.
                Is uw budget zo krap dat een prijsfluctuatie van 30% voor een relatief kleine uitgavenpost een probleem geeft ?
                In dat geval had u al 20 jaar de kans om - met subsidies - de nodige maatregelen te nemen om uw energieverbruik aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid.

                Eigenaars van elektrische wagens en warmtepompen zullen juist voordeel doen, net zoals wie een batterij plaatst en inderdaad de demonische digitale meter .
                Deze hele quote is een slag in het gezicht van mensen die het met minder moeten doen, problemen hebben om de maandelijkse energierekening te betalen en enkel kunnen dromen van elektrische wagens, warmtepompen, batterijen en aanpassingswerken voor beteren isolatiecijfers en/of andere verwarmingstoestellen.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Het probleem is Jan dat in België de energierekening véél meer inhoud dan enkel de gasprijs en elektriciteitsprijs
                  Moest ik enkel die bedragen moeten betalen dan zou ik een gat in de lucht springen want dat is het goedkoopste op gans mijn energiefactuur !
                  In België is de energierekening een verborgen belastingbrief en net dat doet velen de das om

                  grts
                  Sieg
                  Dat is in Nederland niet anders Sieg. Ik ga er ook vanuit dat in een vergelijkingsstaat alle variabelen meegenomen zijn anders heeft e.e.a. geen zin.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: Energieprijzen

                    In Belgie is er dan nog een groot verschil tussen de gewesten
                    distributiekosten Vlaanderen : 0,23 Eur per kwh
                    distributiekosten Brussel : 0,07 Eur per kwh

                    transport Vl : 0,019 eur per kwh
                    transport B : 0.014 eur per kwh

                    Maar dit wordt dan gedeeltelijk gecompenseerd door de. elektriciteitstarieven.
                    Immers in Brussel zijn er.maar 3 leveranciers meer (minder concurrentie leidt tot hogere tarieven).
                    De reden hiervoor is dat in Brussel het veel moeilijker is om een meter af te sluiten en worden slechte betalers beter beschermd.

                    Peter

                    Comment


                    • #25
                      Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                      In Belgie is er dan nog een groot verschil tussen de gewesten
                      distributiekosten Vlaanderen : 0,23 Eur per kwh
                      distributiekosten Brussel : 0,07 Eur per kwh

                      transport Vl : 0,019 eur per kwh
                      transport B : 0.014 eur per kwh

                      Maar dit wordt dan gedeeltelijk gecompenseerd door de. elektriciteitstarieven.
                      Immers in Brussel zijn er.maar 3 leveranciers meer (minder concurrentie leidt tot hogere tarieven).
                      De reden hiervoor is dat in Brussel het veel moeilijker is om een meter af te sluiten en worden slechte betalers beter beschermd.

                      Peter
                      Voorbeeld opbouw in Nederland (niet mijn nota), beetje een rookgordijn:

                      http://www.smuttynose.nl

                      Comment


                      • #26
                        Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                        Voorbeeld opbouw in Nederland (niet mijn nota), beetje een rookgordijn:

                        Enkel dat eerste bedrag voor 3500 kWh zou hier vorig jaar 980€ kosten en vanaf nu 1190€.
                        Die vermindering energiebelasting kennen wij hier niet.
                        Enkel die twee punten maken al een verschil van 707,43€. [emoji848]
                        En bij jullie is er BTW al in.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #27
                          Re: Energieprijzen

                          Vermindering van energiebelasting betekent:

                          Per elektriciteitsaansluiting geldt een belastingvermindering. U krijgt deze belastingvermindering omdat de Belastingdienst een deel van het energieverbruik als basisbehoefte ziet. Over dat deel betaalt u geen belasting.

                          In België wordt dit klaarblijkelijk niet als basisbehoefte gezien?
                          http://www.smuttynose.nl

                          Comment


                          • #28
                            Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
                            Voorbeeld opbouw in Nederland (niet mijn nota), beetje een rookgordijn:
                            Met zoiets zou ik héél erg tevreden zijn hoor Jan
                            Je zou schrikken welke kosten er hier bij ons nog allemaal extra bijkomen

                            Vrienden van mij zijn enkele jaren geleden verhuist van België naar Nederland
                            Hier in België hadden ze een huis met zonnepanelen en accumulatiekachels, ze betaalden ongeveer 280€ per maand
                            Nu ze in Nederland wonen hebben ze ongeveer hetzelfde grootte van huis, hebben ook zonnepanelen laten leggen en verwarmen ook elektrisch
                            Hun maandelijkse kosten liggen nu op 97€ (voorlopig)
                            Dus een héél erg groot verschil
                            Als ik jouw Nederlandse rekening zo bekijk dan woon jij toch wel in een heel groot huis of heb je er een zaak bij misschien ??

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Met zoiets zou ik héél erg tevreden zijn hoor Jan
                              Je zou schrikken welke kosten er hier bij ons nog allemaal extra bijkomen

                              Vrienden van mij zijn enkele jaren geleden verhuist van België naar Nederland
                              Hier in België hadden ze een huis met zonnepanelen en accumulatiekachels, ze betaalden ongeveer 280€ per maand
                              Nu ze in Nederland wonen hebben ze ongeveer hetzelfde grootte van huis, hebben ook zonnepanelen laten leggen en verwarmen ook elektrisch
                              Hun maandelijkse kosten liggen nu op 97€ (voorlopig)
                              Dus een héél erg groot verschil
                              Als ik jouw Nederlandse rekening zo bekijk dan woon jij toch wel in een heel groot huis of heb je er een zaak bij misschien ??

                              grts
                              Sieg
                              Nee Sieg, dit is een voorbeeld nota van het www. Mijn verbruik ligt zowel voor electra als gas nog een flink stuk hoger. Ik heb wel een behoorlijk ruim huis maar ben met pensioen. Wij hopen dat de isolatie maatregelen die wij dit jaar genomen hebben een beetje soelaas bieden
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment


                              • #30
                                Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Als ik jouw Nederlandse rekening zo bekijk dan woon jij toch wel in een heel groot huis of heb je er een zaak bij misschien ??
                                Op basis van wat zou jij dit vermoeden met het gegeven voorbeeld? [emoji848]
                                Welk verbruik vind jij zo hoog, elektriciteit of gas?
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X