Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    U bent duidelijk niet op de hoogte van de manier van afrekenen met de digitale meter.
    Ge moet eens willen verstaan ook en de berekening maken. [emoji6]
    Als je terug moet aankopen wat je injecteerde, dan heb je als resultaat eigenlijk niets geïnjecteerd en als de aankoopprijs nu verhoogd werd met hetgeen ze betalen voor injectie, dan heb je gewoon niets.
    Trouwens wordt injectie en verbruik niet op een jaar, maand, week of dag berekend maar zo goed als rechtstreeks.

    Als het een uur zon is, dan een uur bewolkt (Belgisch weertje), dan terug een uur zon en ge had als werkende mens uw wasmachine net in de sombere periode geprogrammeerd, dan heb je het volledig verbruik aangekocht.

    Maar op eerdere beweringen van u dat het nog wel zal meevallen het verschil met een digitale teller …

    Hieronder wat (afgeronde) cijfers.

    Met terugdraaiende teller:
    7200 Wp panelen
    Omvormer 6 kVA
    Opbrengst 8 MWh
    Verbruik 6 MWh
    Rest 2 MWh
    Prosumententarief 600€
    Verbruikskost 0€
    Totaalkost 600€

    Met digitale teller 20% rechtstreeks verbruik (volgens VREG berekening zelfs iets minder):
    Opbrengst 8 MWh
    Rechtstreeks verbruik 1,2 MWh
    Verbruik net 4,8 MWh
    Injectie 6,8 MWh
    Prosumententarief 0€
    Verbruik 1632€
    Injectie 272€
    Totaalkost 1360€

    Digitale teller tegenover terugdraaiende teller: 760€ duurder.
    Digitale teller betekent meer dan een verdubbeling van de kost!
    Geen panelen kost nog veel meer, maar ook geen investering.

    12.000€ investering.
    Met terugdraaiende teller terugverdiend op 8,3 jaar
    Met digitale teller terugverdiend op 17,64 jaar

    Onder voorbehoud dat energie nooit duurder wordt, anders wordt de situatie met digitale teller veel dramatischer.
    Last edited by VerSeg; 24 januari 2022, 19:39.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ge moet eens willen verstaan ook en de berekening maken. [emoji6]
      Als je terug moet aankopen wat je injecteerde, dan heb je als resultaat eigenlijk niets geïnjecteerd en als de aankoopprijs nu verhoogd werd met hetgeen ze betalen voor injectie, dan heb je gewoon niets.
      Trouwens wordt injectie en verbruik niet op een jaar, maand, week of dag berekend maar zo goed als rechtstreeks.

      Als het een uur zon is, dan een uur bewolkt (Belgisch weertje), dan terug een uur zon en ge had als werkende mens uw wasmachine net in de sombere periode geprogrammeerd, dan heb je het volledig verbruik aangekocht.

      Maar op eerdere beweringen van u dat het nog wel zal meevallen het verschil met een digitale teller …

      Hieronder wat (afgeronde) cijfers.

      Met terugdraaiende teller:
      7200 Wp panelen
      Omvormer 6 kVA
      Opbrengst 8 MWh
      Verbruik 6 MWh
      Rest 2 MWh
      Prosumententarief 600€
      Verbruikskost 0€
      Totaalkost 600€

      Met digitale teller 20% rechtstreeks verbruik (volgens VREG berekening zelfs iets minder):
      Opbrengst 8 MWh
      Rechtstreeks verbruik 1,2 MWh
      Verbruik net 4,8 MWh
      Injectie 6,8 MWh
      Prosumententarief 0€
      Verbruik 1632€
      Injectie 272€
      Totaalkost 1360€

      Zonder panelen:
      Verbruik net 6 MWh
      Verbruik 2040€

      Digitale teller tegenover terugdraaiende teller: 760€ duurder.
      Digitale teller betekent meer dan een verdubbeling van de kost!
      Geen panelen kost nog veel meer, maar ook geen investering.

      12.000€ investering.
      Met terugdraaiende teller terugverdiend op 8,3 jaar
      Met digitale teller terugverdiend op 17,64 jaar

      Onder voorbehoud dat energie nooit duurder wordt, anders wordt de situatie met digitale teller veel dramatischer.
      Het probleem is dat de terugdraaiende teller (binnenkort) niet meer bestaat.

      Zelfde berekening voor wie in 2022 een installatie plaatst (vorig jaar was het nog gunstiger, nochtans had men met mij te doen dat ik mij in de luren had laten leggen):

      Voor €12.000 heb je nu niet alleen 7200 Wp panelen maar ook een batterij van 10kW (offerte van mijn dochter).
      Bovendien krijg je €1725 subsidie voor de batterij en €1500 voor de panelen.
      Netto €8775.

      Met 55% zelfvoorziening (voorzichtig gerekend) geeft dat
      Aankoop 2700 kWh aan 0,30=€810
      Injectie 4700 kWh aan 0,064= €300
      Netto €510


      Zonder panelen 6000x0,30=€1800
      Besparing per jaar €1290

      €8775/1290=minder dan 7 jaar (bij de huidige Ecopower tarieven, er zijn hogere injectietarieven te vinden, weliswaar ook met hogere aankoopprijzen)

      Dit zal waarschijnlijk minder interessant worden na invoering van het capaciteitstarief, zeker bij een laag verbruik van 2350 kW zoals wij omdat de vaste kost zwaarder gaat doorwegen.

      Ook zal de batterij veel sneller capaciteit verliezen dan de panelen.
      Een belegging - zoals vroeger werd voorgesteld - is het niet, maar met de huidige vooruitzichten is niets doen geen optie.

      PS: het is waarschijnlijk redelijk eenvoudig om het verbruik van 6000 kWh te verminderen, zeker voor wie een directe elektrische boiler heeft.
      Last edited by palombian; 24 januari 2022, 20:04. Reden: 8000kWh produktie

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        "Nauwelijks overschot" geldt zolang je een terugdraaiende teller hebt. Ook is de gewoonte om maar zoveel kWp te leggen als je jaarverbruik ontstaan om de omvormer zo klein mogelijk te houden omdat het prosumententarief daarop gebaseerd is.
        Met een digitale meter mag je tevreden zijn wanneer je 30% zelf gaat verbruiken, de rest zal geïnjecteerd worden.
        Je zal evenwel geen prosumententarief meer betalen.

        Verder betaal ik nu maar 30 ct all-in bij Ecopower dat is maar 4,7 keer meer.

        Ik zou daar in de zomermaanden (dat zijn er 8 voor zonnepanelen) warm water mee kunnen maken ipv met gas. Als de aangezogen lucht warm genoeg is (15/45) kan ik zeker op een COP van 2,5 tot 3 rekenen, dus mijn kWh kost dan maar ongeveer 3 ct.

        Momenteel betaal ik voor gas minstens 10ct en het ziet er naar uit dat het nog een tijd zo zal blijven.
        Het rendement van mijn gasketel is ook geen 100% dus warm water kan 3 tot 4 keer goedkoper.
        Er is ongeveer 5 kWh nodig om 100l water van 15 naar 55° te verwarmen, dat zou dus voor ons twee maar 15ct per dag kosten.
        Nu wordt er gemiddeld 2/3 m3 gas gebruikt in de zomermaanden, als de grootste brander van ons gasvuur 3000W is (1/3 m3) kan ik mij niet voorstellen dat wij veel gas gebruiken om te koken, dus reken 0,5 m3 gas voor warm water (=5 kW zie boven). Op 8 maand is dat 120 m3 van het gasverbruik. Vermits gas verder gaat ontmoedigd worden (en de taksen die van de elektriciteitsfactuur worden gehaald toch ergens moeten betaald worden) denk ik dat alle beetjes helpen om gas uit te faseren.

        "Il n'y a pas de petits profits" (heb ik geleerd van rijke mensen ).
        Het valt me op dat je héél erg optimistisch bent over uw zonnepanelen Jan, uiteraard iets nieuws is altijd leuk hé
        We zullen volgend jaar deze tijd nog eens opnieuw de berekeningen maken na een jaartje Belgisch weer.

        Zo heb ik sinds oktober amper opbrengst gehad met de zonnepanelen, maaar een paar dagen heeft de zon hier zich laten zien.
        En dan bijlange nog geen ganse dag
        Dus je kunt optimistisch zijn maar we leven wel in België hé en niet in het zuiden van Frankrijk
        Waar je trouwens met de huidige kost aan energie makkelijk kunt overwinteren voor een goedkopere prijs

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Heat Pump Secrets They Don't Want You to Know: https://www.youtube.com/watch?v=MqnTE9oFUjU
          Heel goed .

          Comment


          • Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Voor €12.000 heb je nu niet alleen 7200 Wp panelen maar ook een batterij van 10kW (offerte van mijn dochter).
            Zeg er dan ook meteen bij welk merk van panelen, met of zonder optimisers, welke garantie er op zit, welke afwerking, of er ook een omvormer bij zit en welke, of het een monofase of driefasige is, …
            Wij konden toen ook goedkopere nemen, maar die trokken op niet veel en de opbrengst was een pak minder.

            Bovendien krijg je €1725 subsidie voor de batterij en €1500 voor de panelen.
            Netto €8775.
            Ja en binnen 17 jaar krijg je er misschien 5 gratis panelen bij door een actie.
            Wat zijn de mensen die al panelen gelegd hebben met acties die erna komen? [emoji849]
            Als men een berekening wil maken, dan moet men zijn eigen gegevens nemen … aantal, prijs, verbruik, … de rest doet niets terzake.

            Met 55% zelfvoorziening (voorzichtig gerekend) geeft dat
            Aankoop 2700 kWh aan 0,30=€810
            Injectie 4700 kWh aan 0,064= €300
            Netto €510
            U heeft het hier over zelfvoorziening van 55% … zonder batterij niet te halen en een batterij kost ook geld, subsidies of niet … die moet ge ook tellen.
            Energieprijzen die je aankaart zijn ook zeer afwijkend, zowel voor injectie als afname.

            PS: het is waarschijnlijk redelijk eenvoudig om het verbruik van 6000 kWh te verminderen, zeker voor wie een directe elektrische boiler heeft.
            Het is misschien heel eenvoudig uit te leggen … maar als de mensen geen elektrische boiler hebben, wat dan? [emoji849]
            Nooit een ander zijn rekening maken en zeker niet zonder de situatie te kennen. [emoji6]
            Last edited by VerSeg; 24 januari 2022, 20:30.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Het valt me op dat je héél erg optimistisch bent over uw zonnepanelen Jan, uiteraard iets nieuws is altijd leuk hé
              We zullen volgend jaar deze tijd nog eens opnieuw de berekeningen maken na een jaartje Belgisch weer.

              Zo heb ik sinds oktober amper opbrengst gehad met de zonnepanelen, maaar een paar dagen heeft de zon hier zich laten zien.
              En dan bijlange nog geen ganse dag
              Dus je kunt optimistisch zijn maar we leven wel in België hé en niet in het zuiden van Frankrijk
              Waar je trouwens met de huidige kost aan energie makkelijk kunt overwinteren voor een goedkopere prijs

              grts
              Sieg
              Ik zit (sinds 8 november) aan 33% zelfvoorziening in een inderdaad zeer donkere winter.
              Als de dagen langer worden en de nachten korter (en er dus minder elektriciteit nodig is) moet de elders vooropgestelde 55% op jaarbasis lukken.
              Bovendien is het geen belegging met gegarandeerd rendement, al wat het opbrengt is meegenomen.
              De huidige inflatie gezien, om over de beurs te zwijgen ?
              Wat is de opbrengst van een nieuw fototoestel ?

              PS: ik had inderdaad een nonkel die in de winter zijn huis verhuurde en 6 maand aan een Spaanse Costa ging wonen.
              (dat huis stond wel in Tervuren dus niet op iedereen toepasbaar, maar met 20 jaar GSC's was toch ook al iets te doen )
              Last edited by palombian; 24 januari 2022, 20:38.

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Zeg er dan ook meteen bij welk merk van panelen, met of zonder optimisers, welke garantie er op zit, welke afwerking, of er ook een omvormer bij zit en welke, of het een monofase of driefasige is, …
                Wij konden toen ook goedkopere nemen, maar die trokken op niet veel en de opbrengst was een pak minder.

                Ja en binnen 17 jaar krijg je er misschien 5 gratis panelen bij door een actie.
                Wat zijn de mensen die al panelen gelegd hebben met acties die erna komen? [emoji849]
                Als men een berekening wil maken, dan moet men zijn eigen gegevens nemen … aantal, prijs, verbruik, … de rest doet niets terzake.

                U heeft het hier over zelfvoorziening van 55% … zonder batterij niet te halen en een batterij kost ook geld, subsidies of niet … die moet ge ook tellen.
                Energieprijzen die je aankaart zijn ook zeer afwijkend, zowel voor injectie als afname.

                Het is misschien heel eenvoudig uit te leggen … maar als de mensen geen elektrische boiler hebben, wat dan? [emoji849]
                Nooit een ander zijn rekening maken en zeker niet zonder de situatie te kennen. [emoji6]
                Panelen zijn van LG (25 jaar garantie) omvormer monofase van Huawei (grootste constructeur ter wereld), batterij ook (uiteraard staat een Fronius sjieker maar een Volkswagen rijdt ook ).
                Geen optimisers nodig want geen schaduw (als je soms ziet waar de mensen panelen hebben gelegd ?).

                U rekent met prijzen van vorig jaar, ik maak een projectie met een vaste prijs voor 6 maand (verder kan ik ook niet zien, maar er zijn momenteel gunstiger contracten vast op 1 jaar).

                Ik vind 6000 kWh/jaar erg veel (zonder elektrische boiler blijkbaar ?), u bent gewoon zoveel mogelijk te gebruiken omdat u het niet gratis wil weggeven, u kan uw toestellen en gedrag aanpassen (of zal het moeten doen).
                Last edited by palombian; 24 januari 2022, 21:06. Reden: optimisers

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  De enrgieprijs gaat naar benden .... Neen, de BTW gaat naar beneden. Maar hoe moet ik me dat nu voorstellen.
                  Per 1 maart totenmet 30 juni verlaagt de BTW van 21% naar 6%.
                  Hoe kunnen den energiehanderlaars nu op maken hoeveel energie ik nu in die periode heb opgebruikt met een analoge teller thuis ?
                  Of is dit weer de zoveelste poging om die digitale rommel in huis te krijgen ?
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    De enrgieprijs gaat naar benden .... Neen, de BTW gaat naar beneden. Maar hoe moet ik me dat nu voorstellen.
                    Per 1 maart totenmet 30 juni verlaagt de BTW van 21% naar 6%.
                    Hoe kunnen den energiehanderlaars nu op maken hoeveel energie ik nu in die periode heb opgebruikt met een analoge teller thuis ?
                    Of is dit weer de zoveelste poging om die digitale rommel in huis te krijgen ?
                    Je hebt het heel goed begrepen .
                    Mochten ze niet overtuigd zijn van HUN VOORDEEL, dan zouden ze niet zo pushen om die digitale rotzooi te verplichten.
                    Je dacht toch niet dat ze het doen om ONS te plezieren .

                    De zonnepaneelbezitters zullen dus 13 % voordeel doen op de bedragen van het prosumententarief.
                    In mijn geval zal ik ongeveer 50 euro/jaar minder betalen (wel door drie te delen, dus slechts 16 euro, want het is voorlopig maar voor 4 maanden).....
                    waarvoor dank, want dat is dus een fikse korting op mijn jaarlijks energieverbruik .
                    En O ja, niet te vergeten die check van 100 euro.... tenzij ze die alsnog aan het inkomen gaan koppelen, en die enkel uitkeren voor inkomens tot xxxxxxx euro.

                    Maar ja, in feite heeft het toch geen zin, want waar ze 50 of 150 of.....xxx euro geven moeten (en zullen) ze er wel ergens xxx euro bij vragen.
                    Last edited by Guest43; 1 februari 2022, 13:06.

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Wat mij het meest verbaast is dat iedereen ervan uitgaat dat dit een tijdelijke situatie is.

                      Men interviewt dan mensen die zeggen dat ze een pelletkachel hebben gekocht, denk je dat de prijs van pellets die van gas en stookolie niet gaat volgen ?

                      Energie zal hoogstwaarschijnlijk duur blijven of NOG duurder worden.
                      De enige juiste reactie is minder gaan verbruiken.
                      Dat kan ten eerste door gedragswijziging, ten tweede door investeringen in isolatie en efficientere technieken.
                      Zoniet komt er een collectieve verarming.

                      De overheid geeft zeer goed aan dat ze dit niet kunnen oplossen.

                      Iedereen een beetje de buikriem aantrekken zeker ?

                      Hou jullie warm (hier 20°, ik verkies een beetje thermisch comfort op te geven voor meer financieel comfort ).

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        De enrgieprijs gaat naar benden .... Neen, de BTW gaat naar beneden. Maar hoe moet ik me dat nu voorstellen.
                        Per 1 maart totenmet 30 juni verlaagt de BTW van 21% naar 6%.
                        Hoe kunnen den energiehanderlaars nu op maken hoeveel energie ik nu in die periode heb opgebruikt met een analoge teller thuis ?
                        Of is dit weer de zoveelste poging om die digitale rommel in huis te krijgen ?
                        Nu wijzigen de prijzen ook doorheen het jaar. Kijk er je eindfactuur maar op na en er wordt ook geen tussentijdse meting gedaan. (soms is er een aanpassing op 1 januari, voor variabel tarieven soms zelfs maandelijks)
                        Toch wordt er een prijs berekend (vermoedelijk volgens één of andere formule).

                        Vriendelijke groeten

                        Peter

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                          Nu wijzigen de prijzen ook doorheen het jaar. Kijk er je eindfactuur maar op na en er wordt ook geen tussentijdse meting gedaan. (soms is er een aanpassing op 1 januari, voor variabel tarieven soms zelfs maandelijks)
                          Toch wordt er een prijs berekend (vermoedelijk volgens één of andere formule).

                          Vriendelijke groeten

                          Peter
                          Voor gas baseert men zich op de graaddagen om in te schatten hoeveel er is gebruikt voortgaande op de laatste afrekening.
                          https://www.gas.be/nl/graaddagen

                          Uiteraard ook aangevuld met de maandelijkse/trimestriele/jaarlijkse prijswijziging volgens het contract.
                          Ik vermoed dat elektriciteitsgebruik meer gelijk verdeeld is over het jaar (alhoewel een hoog verbruik op elektrische verwarming zou wijzen, zeker op nachttarief).
                          Zo moeilijk is dat dus niet, je kan het zelf ook enigszins inschatten als je naar de onderliggende energieindex van je contract kijkt.

                          In 2020 waren er bv 25% meer graaddagen dan in 2019, één van de redenen waarom iedereen al een hogere afrekening kreeg zonder de prijsverhogingen.

                          Er gaan stemmen op om met de digitale meter elke maand af te rekenen, maar dat komt er politiek niet door omdat de mensen dan in de winter te hoge facturen zouden krijgen, een vast bedrag per maand zou verassingen vermijden (men gaat er blijkbaar van uit dat iedereen elke maand al zijn geld opdoet).

                          Dat ging goed zolang de prijzen redelijk stabiel bleven, maar het heeft de recente sterk verhoogde maandbedragen niet kunnen vermijden.
                          Last edited by palombian; 1 februari 2022, 15:11.

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                            De enrgieprijs gaat naar benden .... Neen, de BTW gaat naar beneden. Maar hoe moet ik me dat nu voorstellen.
                            Per 1 maart totenmet 30 juni verlaagt de BTW van 21% naar 6%.
                            Hoe kunnen den energiehanderlaars nu op maken hoeveel energie ik nu in die periode heb opgebruikt met een analoge teller thuis ?
                            Of is dit weer de zoveelste poging om die digitale rommel in huis te krijgen ?
                            Dat vraag ik mij dus ook af: hoe kunnen ze nu weten hoeweel KW ik effectief verbruik in die 4 maanden? Ik zit met een terugdraaiende teller.
                            Gewoon pro rata zeker ?
                            David Leemans
                            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              De enige juiste reactie is minder gaan verbruiken.
                              Dat kan ten eerste door gedragswijziging, ten tweede door investeringen in isolatie en efficientere technieken.
                              Zoniet komt er een collectieve verarming.

                              Iedereen een beetje de buikriem aantrekken zeker ?

                              Hou jullie warm (hier 20°, ik verkies een beetje thermisch comfort op te geven voor meer financieel comfort ).
                              Tjah Jan hoe kun je nu minder gaan verbruiken, je verbruikt toch maar hetgeen je nodig hebt
                              Er zijn mensen, en ook bij jou in de buurt waarschijnlijk, die geen verwarming meer durven aanzetten vanwege de energieprijs.
                              Is dat de oplossing, gaan we 80 jaar terug in de tijd qua comfort ??

                              Er is al een collectieve verarming onder ons Jan en die wordt alleen maar erger !

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Tjah Jan hoe kun je nu minder gaan verbruiken, je verbruikt toch maar hetgeen je nodig hebt
                                Er zijn mensen, en ook bij jou in de buurt waarschijnlijk, die geen verwarming meer durven aanzetten vanwege de energieprijs.
                                Is dat de oplossing, gaan we 80 jaar terug in de tijd qua comfort ??

                                Er is al een collectieve verarming onder ons Jan en die wordt alleen maar erger !

                                grts
                                Sieg
                                Zeker weten.

                                Comment

                                Working...
                                X