Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energieprijzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Energieprijzen

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    Misverstand dan zeker... je schreef letterlijk "Mij hebben ze ook in't zak gezet met die terugdraaiende teller...." daarom ging ik er van uit dat je die teller reeds had.
    Inderdaad misverstand want ook de mensen die geen digitale teller laten plaatsen zijn in't zak gezet toch?

    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
    En ik heb nergens geschreven dat de prosumententaks iets met de GSC's te maken heeft. Ik schreef dat wie GSC's krijgt, makkelijk die prosumententaks kan betalen van de sommen die hij ontvangt voor die GSC's.
    Inderdaad
    De mensen die GSC's krijgen hebben ook wel een pak meer investering moeten doen... Uiteindelijk hadden die inderdaad nog wel een snellere terugverdientijd maar dat hadden wij ook maar toen moeten doen dan he...

    Comment


    • Re: Energieprijzen

      Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
      .................................................. ...

      Voor mensen in pensioen waarschijnlijk wel....
      En dan nog, misschien tijdens de zomer, maar tijdens de winter ?????
      Dan zal er wel weer een slimme zijn die schrijft, plaats dan een batterij....
      Wat kost die dan weer.... ze zijn ze nu weer aan het promoten, tot er voldoende geplaatst zijn, en dan zullen ze een taks heffen op thuisbatterijen (onthou mijn woorden !).

      Het is o zo eenvoudig, waar vadertje staat 1 euro geeft, moet er 1 euro in de plaats komen, zo werkt het nu eenmaal.

      Comment


      • Re: Energieprijzen

        Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
        En dan nog, misschien tijdens de zomer, maar tijdens de winter ?????
        Dan zal er wel weer een slimme zijn die schrijft, plaats dan een batterij....
        Wat kost die dan weer.... ze zijn ze nu weer aan het promoten, tot er voldoende geplaatst zijn, en dan zullen ze een taks heffen op thuisbatterijen (onthou mijn woorden !).

        Het is o zo eenvoudig, waar vadertje staat 1 euro geeft, moet er 1 euro in de plaats komen, zo werkt het nu eenmaal.
        En als ze het capaciteitstarief dan nog eens invoeren is het helemaal om zeep

        Comment


        • Re: Energieprijzen

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          Voor de afschaffing heb jij dan een vergoeding gekregen van minister Demir die zeker in de buurt ligt van wat er nu opnieuw als eenmalige subsidie wordt gegeven.
          Nochtans boomt de verkoop van PV panelen opnieuw. Hebben al die mensen zich (weer) vergist ?

          Zet je uitgaven (aankoop) en inkomsten in het huidige regime (Demir schadeloosstelling, wegvallen van prosumententarief en vergoeding voor geïnjecteerde stroom) eens uit tegen hoeveel je nu zou betalen wanneer je GEEN PV panelen had geplaatst. Ook rekening houdend met de hogere inflatie.
          Dan zal je zien dat je toch nog een goede zaak hebt gedaan en misschien zelfs een digitale meter overwegen.
          Sorry hoor maar die kleine vergoeding weegt helemaal niks op tegen het voordeel van een terugdraaiende teller, zeker niet in deze tijden dat de prijs zo duur is van elektriciteit !

          U meer informeren Jan, particulier worden er een pak minder zonnepanelen geplaatst
          Daarentegen zijn er veel grote investeerders die er nu opspringen om grotere aantallen te leggen
          Uiteraard want zij hebben het voordeel van geen prosumententaks te moeten betalen, tevens worden ze massaal gesubsidieerd

          De echt hele kleine vergoeding die je bij sommigen krijgt voor uw geïnjecteerde stroom is peanuts, iets om een kind blij te maken zeg maar
          Dezelfde stroom die je verkocht hebt voor peanuts koop je weer terug voor veel meer geld, pure waanzin uiteraard als je het logisch bekijkt.
          's middags gaat je stroom op het net, krijg je er enkele centjes voor, en 's avonds heb je diezelfde stroom weer nodig en betaal je veel geld ervoor.
          Uiteraard kan je dan batterijen plaatsen, doch dat is ook maar een tijdelijke en vooral hele dure oplossing, waar er sowieso later nog taksen op zullen volgen.

          Waarom niet doen zoals in sommige andere landen, deels gratis gebruik van het net voor x aantal KW op te plaatsen
          Ga je erover dan betaal je meer, maar je kan op die manier toch wel je eigen stroom gebruiken, als werkende mens, om 's avonds uw eten te maken of huis te verwarmen.
          Waarom plaatsen ze niet overal wijkbatterijen, ok dat kost veel geld maar het is wel een oplossing voor hun slechte netwerk hier in België

          Ze klagen nu al voor zot dat al die taksen moesten/moeten dienen om het stroomnet te versterken en aan te passen aan de toekomst
          Sorry maar op die 35jaar dat ik hier woon heb ik nog geen enkele verandering zien gebeuren, alles blijft bij het oude
          Wat gaan ze doen als iedereen opeens een elektrische auto aan moet kopen en een wallbox nodig heeft, waarschijnlijk grote paniek in België
          En uiteraard gaan de verloren taksen van benzine en diesel toch wel ergens gerecupereerd moeten worden, dus weer wat bij de energierekening dan.

          In ieder geval het gaat flink achteruit met ons Belgenlandje
          We zitten in het centrum van Europa, de westerse samenleving die bekend zou staan om z'n luxe, technologie en vooruitgang.
          Maar als je tegen mensen uit een buurland moet gaan uitleggen dat je duizenden euro's aan elektriciteit betaald, dat je binnenkort moet kijken of je eerst de was gaat doen of eerst maar het eten klaarmaken, dat heel veel mensen in België terug met hout beginnen verwarmen, wel dan staan ze met grote ogen te kijken en met ongeloof te luisteren.

          En zo kan ik nog wel effe doorgaan hoor, en ja ik weet dat jij dat bekijkt als negatievelingen Jan, maar neen hoor ik bekijk dat als realist
          Ik kijk ook naar andere mensen en ga niet steeds af wat ikzelf heb of moet betalen, niet iedereen heeft de luxe om amper wat te moeten betalen voor energie
          Steeds meer mensen kunnen hun energiefactuur niet meer betalen, topje van de ijsberg want moest je weten hoeveel er aan hun spaargeld zitten om wel te betalen ...

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 17 januari 2022, 14:11.
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • Re: Energieprijzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
            Ik heb niks vergoeding gekregen van minister Demir... die krijg je enkel als je een digitale meter laat plaatsen....

            Tot 2025 komen ze hier niet binnen en daarna ben ik heel weinig thuis denk ik...


            Ja, dankzij de incompetente politiekers zijn de electriciteitsprijzen super hoog...
            En dan zullen ze de prijzen voor electriciteit wel verlagen en die kosten bij de gasprijzen voegen...dan is de business case terug in hun voordeel...



            Voor mensen in pensioen waarschijnlijk wel....
            Om zoveel mogelijk zefverbruik te hebben kan een batterij ook helpen.

            Nu ga ik toch eens even de oefening doen voor mezelf, let wel enkele maanden geleden en niet in de tijd van de sprookjes (zoals @demeyereg, door iedereen benijd ).
            Iedereen hier verklaarde mij toen zot.

            8 panelen 3,080 kWp (mijn dak is niet groter)
            5 kWh batterij
            totaal €6650

            subsidie batterij: 5 x €300 = €1500 (is dit jaar nog €225/kWh)
            subsidie PV: 3 x €300 = €900
            netto prijs €4250

            jaarlijks verbruik 2350 kWh, afgerond 2400
            een batterij kan (voorzichtig gerekend) 55% zelfvoorziening geven (voor wie op pensioen is tot 70%) afgerond 1300 kWh (54% van 2400)

            geschatte opbrengst 2900 kWh (orientatie 210° helling 40° geen enkele schaduw)
            aan te kopen: 2400-1300=1100 kWh
            teruglevering: 2900-1300=1600 kWh

            v-test (vast 1 jaar gunstige combinatie kopen/verkopen want dit moet bij dezelfde leverancier - althans voor deze hoeveelheden)

            Lampris TOP: €596
            Lampiris injectie: -€292
            Saldo €304

            Goedkoopste tarief vast 2400 kWh zonder PV:
            Luminus essential: €1017

            Minderuitgave per jaar: €1017-304=€713

            Ik ben nu bij Ecopower, waar aankoop all-in €0.30 kost en ze maar 0.064 terugbetalen,
            dat geeft dan (1100x0.3)-(1600x.064) = €228 met PV en €720 zonder, dus slechts €492 besparing

            Zonder digitale meter (in 2020) had ik voor prosumententarief en vaste kosten ongeveer €260/jaar betaald (geen aankoop en overschot "gratis" weggeven)
            3 kWp panelen aan een scherpe prijs zouden minimum €3000-3500 gekost hebben (uiteraard zonder subsidies).

            Met subsidies (in 2021 en nu nog in 2022) hadden ze maar €2100 gekost, uiteraard met DM, en gerekend met 30% zelfvoorziening:
            aan te kopen: 2400-800=1600 kWh
            teruglevering: 2900-800=2100 kWh

            dat geeft bij dezelfde leveranciers:
            Lampris TOP: €827
            Lampiris injectie: -€384
            Saldo €443
            Minderuitgave per jaar: €1017-443=€574

            Uiteraard zijn deze prijzen momentopnamen (maar toch 1 jaar vast) en zal medio dit jaar het capaciteitstarief de opbrengst hoogstwaarschijnlijk verminderen door de vaste netkosten.
            Ik heb ook geen fiscale optimalisaties toegepast met een groene lening.

            In deze berekening is een batterij op het eerste zicht niet zo interessant, maar ze zal het gemakkelijker maken om zonder op te letten meer zelfvoorzienend te zijn, bovendien kan ze als buffer dienen om capaciteitspieken op te vangen en kan ze met weinig extra kosten als noodstroomvoorziening dienen (je weet maar nooit wanneer de kerncentrales afgekoppeld worden). Daarom vond ik het de extra kost wel waard.

            Wie meer verbruikt verdubbelt deze installatie, maar ik denk niet dat de digitale meter zoveel nadeliger is (of dat zonnepanelen niet meer interessant zouden zijn).

            Voldoende zelfvoorziening vergt uiteraard een zekere discipline (bespaar ons gemopper hierover, het is nu zo en het zal binnen enkele jaren voor iedereen zo zijn).
            Een mens moet zich aanpassen.
            Last edited by palombian; 17 januari 2022, 19:45.

            Comment


            • Re: Energieprijzen

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              ..........................................

              U meer informeren Jan, particulier worden er een pak minder zonnepanelen geplaatst
              Daarentegen zijn er veel grote investeerders die er nu opspringen om grotere aantallen te leggen
              Uiteraard want zij hebben het voordeel van geen prosumententaks te moeten betalen, tevens worden ze massaal gesubsidieerd
              En niet te vergeten, bedrijven krijgen ook nog steeds gedurende 10 jaar na plaatsing GSC's... daar waar ze voor particulieren afgeschaft zijn !

              Comment


              • Re: Energieprijzen

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                ................................(zoals @demeyereg, door iedereen benijd ).
                .....................................
                Niemand benijdt demeyereg, dat maak jij daarvan !!

                Comment


                • Re: Energieprijzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  .................................................. ...
                  een batterij kan (voorzichtig gerekend) 55% zelfvoorziening geven (voor wie op pensioen is tot 70%)
                  ............................
                  Zoals iedereen onderhand wel weet is de zelfvoorziening beperkt tot ongeveer 30%, en met batterij en thuis overdag tot ongeveer 60 % max.

                  Comment


                  • Re: Energieprijzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                    Zoals iedereen onderhand wel weet is de zelfvoorziening beperkt tot ongeveer 30%, en met batterij en thuis overdag tot ongeveer 60 % max.
                    Ik heb met 55% gerekend met batterij. Deze maand tot nu toe 36%, als de dagen lengen kom ik daar wel .
                    Last edited by palombian; 17 januari 2022, 15:24.

                    Comment


                    • Re: Energieprijzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                      Niemand benijdt demeyereg, dat maak jij daarvan !!
                      Enige ironie mag toch zeker .

                      Comment


                      • Re: Energieprijzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                        En niet te vergeten, bedrijven krijgen ook nog steeds gedurende 10 jaar na plaatsing GSC's... daar waar ze voor particulieren afgeschaft zijn !
                        Inderdaad, maar gaat dat jou en ik beletten om de voordelen die we nog wel krijgen te gebruiken ?

                        Comment


                        • Re: Energieprijzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Sorry hoor maar die kleine vergoeding weegt helemaal niks op tegen het voordeel van een terugdraaiende teller, zeker niet in deze tijden dat de prijs zo duur is van elektriciteit !

                          U meer informeren Jan, particulier worden er een pak minder zonnepanelen geplaatst
                          Daarentegen zijn er veel grote investeerders die er nu opspringen om grotere aantallen te leggen
                          Uiteraard want zij hebben het voordeel van geen prosumententaks te moeten betalen, tevens worden ze massaal gesubsidieerd

                          De echt hele kleine vergoeding die je bij sommigen krijgt voor uw geïnjecteerde stroom is peanuts, iets om een kind blij te maken zeg maar
                          Dezelfde stroom die je verkocht hebt voor peanuts koop je weer terug voor veel meer geld, pure waanzin uiteraard als je het logisch bekijkt.
                          's middags gaat je stroom op het net, krijg je er enkele centjes voor, en 's avonds heb je diezelfde stroom weer nodig en betaal je veel geld ervoor.
                          Uiteraard kan je dan batterijen plaatsen, doch dat is ook maar een tijdelijke en vooral hele dure oplossing, waar er sowieso later nog taksen op zullen volgen.

                          Waarom niet doen zoals in sommige andere landen, deels gratis gebruik van het net voor x aantal KW op te plaatsen
                          Ga je erover dan betaal je meer, maar je kan op die manier toch wel je eigen stroom gebruiken, als werkende mens, om 's avonds uw eten te maken of huis te verwarmen.
                          Waarom plaatsen ze niet overal wijkbatterijen, ok dat kost veel geld maar het is wel een oplossing voor hun slechte netwerk hier in België

                          Ze klagen nu al voor zot dat al die taksen moesten/moeten dienen om het stroomnet te versterken en aan te passen aan de toekomst
                          Sorry maar op die 35jaar dat ik hier woon heb ik nog geen enkele verandering zien gebeuren, alles blijft bij het oude
                          Wat gaan ze doen als iedereen opeens een elektrische auto aan moet kopen en een wallbox nodig heeft, waarschijnlijk grote paniek in België
                          En uiteraard gaan de verloren taksen van benzine en diesel toch wel ergens gerecupereerd moeten worden, dus weer wat bij de energierekening dan.

                          In ieder geval het gaat flink achteruit met ons Belgenlandje
                          We zitten in het centrum van Europa, de westerse samenleving die bekend zou staan om z'n luxe, technologie en vooruitgang.
                          Maar als je tegen mensen uit een buurland moet gaan uitleggen dat je duizenden euro's aan elektriciteit betaald, dat je binnenkort moet kijken of je eerst de was gaat doen of eerst maar het eten klaarmaken, dat heel veel mensen in België terug met hout beginnen verwarmen, wel dan staan ze met grote ogen te kijken en met ongeloof te luisteren.

                          En zo kan ik nog wel effe doorgaan hoor, en ja ik weet dat jij dat bekijkt als negatievelingen Jan, maar neen hoor ik bekijk dat als realist
                          Ik kijk ook naar andere mensen en ga niet steeds af wat ikzelf heb of moet betalen, niet iedereen heeft de luxe om amper wat te moeten betalen voor energie
                          Steeds meer mensen kunnen hun energiefactuur niet meer betalen, topje van de ijsberg want moest je weten hoeveel er aan hun spaargeld zitten om wel te betalen ...

                          grts
                          Sieg
                          Sieg, in plaats van loze beweringen, geef eens wat concrete cijfers.
                          Ik vermoed dat jij in dezelfde periode als @demeyereg zonnepanelen hebt gelegd, en jullie verhaal lijken wel dat van de krekel en de mier .
                          Jij doet niets dan klagen dat je er niets aan overhoudt, terwijl hij vindt dat hij een goede zaak heeft gedaan.

                          Zoals reeds gezegd heb ik die panelen niet gekocht om geld te verdienen, ik hoopte alleen een deel van de prijsstijgingen te kunnen opvangen.
                          Net zoals mijnheer Huts nu nog sneller rijker wordt, moeten particulieren met bestaande installaties eens uitrekenen hoeveel meer ze nu ZONDER panelen zouden betalen.

                          Comment


                          • Re: Energieprijzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Ik heb met 55% gerekend met batterij. Deze maand tot nu toe 36%, als de dagen lengen kom ik daar wel .
                            Weer verkeerd gelezen ?
                            U rekent met 70 % voor iemand die op pensioen is....
                            Voor mij is op pensioen zijn = thuis zijn, en daarvan is optimistisch geschat een zelfverbruik van max 60 % mogelijk, en niet 70 %.

                            En nu stop ik er mee, want ik begin je van langs om meer te verdenken deel uit te maken van één van die incompetente politici zoals Dpix ze noemt.
                            En niemand heeft al die berekeningen die jij maakt nodig om te weten dat de terugdraaiende teller VOOR IEDEREEN een kostelijk grap wordt.
                            Wie dat niet begrijpt is totaal wereldvreemd en/of heeft de laatste jaren onder een steen gewoond.
                            Salut, en tracht misschien nog een paar stommeriken te overtuigen, maar mij alleszins niet .

                            Comment


                            • Re: Energieprijzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door pappietje Bekijk bericht
                              Weer verkeerd gelezen ?
                              U rekent met 70 % voor iemand die op pensioen is....
                              Voor mij is op pensioen zijn = thuis zijn, en daarvan is optimistisch geschat een zelfverbruik van max 60 % mogelijk, en niet 70 %.

                              En nu stop ik er mee, want ik begin je van langs om meer te verdenken deel uit te maken van één van die incompetente politici zoals Dpix ze noemt.
                              En niemand heeft al die berekeningen die jij maakt nodig om te weten dat de terugdraaiende teller VOOR IEDEREEN een kostelijk grap wordt.
                              Wie dat niet begrijpt is totaal wereldvreemd en/of heeft de laatste jaren onder een steen gewoond.
                              Salut, en tracht misschien nog een paar stommeriken te overtuigen, maar mij alleszins niet .
                              Het spijt mij, U leest verkeerd, ik heb in mijn berekening met 55% zelfvoorziening gerekend met batterij.
                              Alle machines hebben tegenwoordig een timer, dus iemand die even naar het weerbericht kijkt kan een redelijke inschatting maken wanneer er voldoende vermogen wordt opgewekt.
                              Je winst moet je inderdaad halen wanneer de zon schijnt, dat vraagt een zekere aanpassing maar het is nu zo en de oude tijden komen niet meer terug.

                              Ik nodig u toch uit om de berekening eens te maken voor uw specifieke situatie om uw (veronder)stelling te bewijzen .
                              En zoals reeds gezegd, zelfs wanneer de opbrengst minder is dan verwacht, zal je aan de huidige prijzen (die waarschijnlijk heel dit jaar zo hoog zullen blijven) nog altijd beter af zijn dan wie geen panelen heeft.
                              Count your blessings.

                              Tot ziens, zonder concrete input heeft het inderdaad geen zin hiermee verder te gaan.
                              Last edited by palombian; 17 januari 2022, 16:08. Reden: heel dit jaar

                              Comment


                              • Re: Energieprijzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Sieg, in plaats van loze beweringen, geef eens wat concrete cijfers.
                                Ik vermoed dat jij in dezelfde periode als @demeyereg zonnepanelen hebt gelegd, en jullie verhaal lijken wel dat van de krekel en de mier .
                                Jij doet niets dan klagen dat je er niets aan overhoudt, terwijl hij vindt dat hij een goede zaak heeft gedaan.

                                Zoals reeds gezegd heb ik die panelen niet gekocht om geld te verdienen, ik hoopte alleen een deel van de prijsstijgingen te kunnen opvangen.
                                Net zoals mijnheer Huts nu nog sneller rijker wordt, moeten particulieren met bestaande installaties eens uitrekenen hoeveel meer ze nu ZONDER panelen zouden betalen.
                                Wil je wat concrete cijfers over onze in België verdoken belastingbrief Jan, geen probleem
                                Hieronder een oplijsting van mijn energiefactuur, en zeg nu nog eens dat dit normaal is in vergelijking met andere landen !

                                Energie - afname € 581,77 dus prijs elektriciteit
                                Kosten groene stroom € 257,11
                                Kosten WKK € 35,24
                                Netwerkkosten € 1.201,73 (schandalig !!)
                                Toeslagen € 69,57
                                Periode tussen meteropname en factuurdatum € 63,99 (dit snap ik niet want de volgende keer wordt weer vanaf de meterstand geteld)

                                Dit is een overzicht van de factuur van vorig jaar 20-21, dus we zullen hier serieus afzien wat dit jaar betreft, net de meterstanden doorgegeven, ik wacht al bang af !

                                Als U bovenstaande normaal vind, tjah ...

                                grts
                                Sieg
                                Last edited by Sieg; 17 januari 2022, 17:02.
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X