Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vaatwasser langer dan 30 min?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Voor een bepaalde vaatwasser met XXL capaciteit is het waterverbruik 11 liter (uiteraard afhankelijk van toestel).

    Een niet al te grote spoelbak is al 27 liter, een grotere al 35 liter.
    Om de afwas te doen moet men toch al snel 2/3 vullen … 18 of 23 liter.
    Voor een iets grotere afwas al eens een keer verversen?
    Daarbuiten heeft men in theorie een tweede spoelbak nodig, om te spoelen moet de kraan open
    Een standaard keukenkraan is ongeveer 12 à 16 liter per minuut en een waterbesparende kraan 4 à 8 liter per minuut.

    En dat water moet ook gewarmd worden, voor het spoelwater draait de verwarming of boiler bijna permanent tenminste zolang de kraan open staat.

    Uw handdoeken moeten dan ook nog gewassen en gedroogd worden.
    Drogen kan misschien aan de wasdraad als je dat verkiest, maar het wassen gebruikt ook water en energie.

    Tel alles maar eens samen en kijk dan nog eens naar het totale energie- en waterverbruik. [emoji6]
    Die vaatwasser neem je natuurlijk ook mee tijdens het verblijf van die drie weken op een buitenlandse camping, want je zou eens ziek kunnen worden van dat sjouwen met water voor de vaatwas in een teiltje. Juist op een camping leren mensen met weinig (warm)water de was te doen.
    Ik ben nog van de generatie dat er geen vaatwasmachines bestonden of konden betalen en het waswater nog op een gaspitje verwarmt moest worden. Dat waren mensen zonder smetvrees die nog resistent waren tegen een huishoudbacterie, in tegenstelling tot tegenwoordig waar elke bacterie gedood wordt met chemische troep.

    Comment


    • #17
      Vaatwasser langer dan 30 min?

      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Die vaatwasser neem je natuurlijk ook mee tijdens het verblijf van die drie weken op een buitenlandse camping, want je zou eens ziek kunnen worden van dat sjouwen met water voor de vaatwas in een teiltje. Juist op een camping leren mensen met weinig (warm)water de was te doen.
      Ik ben nog van de generatie dat er geen vaatwasmachines bestonden of konden betalen en het waswater nog op een gaspitje verwarmt moest worden. Dat waren mensen zonder smetvrees die nog resistent waren tegen een huishoudbacterie, in tegenstelling tot tegenwoordig waar elke bacterie gedood wordt met chemische troep.
      Beetje veel naast de kwestie hé … drie weken verlof gaan vergelijken met het gebruik/comfort van de rest van het jaar. [emoji849]
      Neem jij je TV, wasmachine, droogkast, frigo, diepvries, woning, … mee op vakantie?
      Ik denk het niet en dat zijn ook zaken die men de rest van het jaar wel gebruikt.

      Van generaties gesproken … ook hier geldt hetzelfde bij grootouders en in begin ook bij mijn ouders.
      Als kind hadden we geen verwarming, tijdens de winter was de temperatuur vaak negatief in de slaapkamer, in de zomer vaak 35°C.
      Een toilet was er niet in huis … dat was buiten een apart hokje.
      Een badkamer was er niet, een douche of bad ook niet, dat was een waskom met warm water van op de stoof.
      En zo was er nog heel veel …

      Toen hadden ze geen cv … nu hebben we die wel.
      Toen hadden ze geen vaatwasser … nu hebben we die wel.
      Toen hadden ze geen wasmachine … nu hebben we die wel.
      Toen hadden ze geen droogkast … nu hebben we die wel.
      Toen hadden we geen internet … nu hebben we die wel.
      Toen hadden we geen smartphone … nu hebben we die wel.
      Toen hadden we geen telefoon … nu hebben we die wel.
      Toen hadden we geen computer … nu hebben we die wel.
      Toen hadden we geen auto … nu hebben we die wel.
      Toen … moet ik nog veel verder gaan? [emoji849]

      Bent u dan volledig in de tijd blijven stilstaan? [emoji848]

      In die tijd gingen we ook niet naar een buitenlandse camping. [emoji848]
      Niet echt correct om zaken van 50 jaar geleden te vergelijken met nu om het nut of voordeel van iets te ontkennen. [emoji6]
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #18
        Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

        Een vaatwas is in feite het meest noodzakelijke apparaat in huis: met je wasgoed kan je, als je wil, nog naar de wasserij...
        Ik heb een grondige afkeer om dagelijks minstens één keer in dat sop te zitten ploeteren, wetende dat het de volgende dag van hetzelfde is, 365 keer per jaar...
        De machine vullen en leegmaken is voor mij vrij ontspannend.

        Ieder zijn goesting natuurlijk.
        Last edited by nete; 16 mei 2021, 13:30.
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #19
          Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
          Een vaatwas is in feite het meest noodzakelijke apparaat in huis: met je wasgoed kan je, als je wil, nog naar de wasserij...
          Ik heb een grondige afkeer om dagelijks minstens één keer in dat sop te zitten ploeteren, wetende dat het de volgende dag van hetzelfde is, 365 keer per jaar...
          De machine vullen en leegmaken is voor mij vrij ontspannend.

          Ieder zijn goesting natuurlijk.
          Leve de vaatwasser !
          BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

          Comment


          • #20
            Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            De machine vullen en leegmaken is voor mij vrij ontspannend.
            Nu nog een afruimmachine en indekastplaatsmachine. [emoji23]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #21
              Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

              wij gebruiken de 1 uur functie altijd! haast altijd zuivere vaat. Als er alleen "vers" vuil in gaat durf ik de 30 min functie ook te gebruiken. Echter wat droge etensresten en dan is het niet altijd gegarandeerd proper.
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #22
                Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                Ik denk dat we moeten gaan definiëren wat proper wil zeggen. Voor sommigen is het proper als de grote brokken er af zijn, voor de biowetenschappers onder ons zal men eerder op microscopisch vlak gaan kijken. Ik denk niet dat ouders van een kind met een allergie of immuunziekte zich er van af maken met een wasbeurtje van 30 minuten. Ieder zijn ding natuurlijk, maakt mij niet uit.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #23
                  Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                  De tegenstrijdigheden hier zijn toch wel prachtig. Langs de ene kant beweren dat het niet hygiënisch is om af te wassen in een tijl want het water wordt niet genoeg ververst. En dan daartegenover dat een vaatwas beter is want die verbruikt véél minder water want onder andere om te spoelen moet je de kraan laten lopen anders is het niet goed. Hoe doet die vaatwasser dat dan? Met die 11 liter water wassen EN spoelen. Die gaat dat zeker niet laten lopen maar rondpompen met dezelfde pomp...

                  Wat ik wel weet is dat we in de modelbouw de producten voor de vaatwasser gebruiken om verf te strippen. Smakelijk eten met de residu's daarvan.

                  Comment


                  • #24
                    Vaatwasser langer dan 30 min?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    De tegenstrijdigheden hier zijn toch wel prachtig. Langs de ene kant beweren dat het niet hygiënisch is om af te wassen in een tijl want het water wordt niet genoeg ververst. En dan daartegenover dat een vaatwas beter is want die verbruikt véél minder water want onder andere om te spoelen moet je de kraan laten lopen anders is het niet goed. Hoe doet die vaatwasser dat dan? Met die 11 liter water wassen EN spoelen. Die gaat dat zeker niet laten lopen maar rondpompen met dezelfde pomp...

                    Wat ik wel weet is dat we in de modelbouw de producten voor de vaatwasser gebruiken om verf te strippen. Smakelijk eten met de residu's daarvan.
                    Het verdraaien van de realiteit gaat hier ook weer in het ongelooflijke. [emoji849]

                    Er is wel een groot verschil tussen een tijl of wasbak en een vaatwasser hé. [emoji848]
                    Bij de wasbak blijft het water in de wasbak met het vuil van de vorige stukken die men afwast.
                    Bij de vaatwasser wordt het water ondertussen gefilterd.
                    Een vaatwasser kan (afhankelijk van het gekozen programma) ook temperaturen gebruiken waar jij je handen niet kan insteken … vet gaat nu ook eenmaal sneller weg bij hogere temperaturen.
                    Het spoelen wordt door de draaiarm ook verdeeld over heel de vaat, bij afwassen in de wasbak blijft bij 90% van de mensen de kraan ook open tussen twee stuks vaat.
                    Dat men producten van de vaatwas volgens u ook voor iets anders kan gebruiken is best mogelijk, maar dan niet in dezelfde concentratie als in de vaatwasser.
                    Gebruik de producten voor manuele afwas ook eens in hoge dosering (veel geconcentreerder) en zie dan eens hoe gezond het nog is.
                    Lees eens wat er op een fles afwasmiddel allemaal van waarschuwingen staat. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                      En je denkt dat vetten die aan een zeepmolecule hangen je er met een filter uithaalt? En die filter maak je dan daarna leeg?

                      Comment


                      • #26
                        Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Smakelijk eten met de residu's daarvan.
                        Volgend jaar hebben we de gouden jubileum van ons gebruik van een vaatwasser, ik zoek nog altijd de residu's van de producten op de vlekkeloos schone vaat.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #27
                          Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          En je denkt dat vetten die aan een zeepmolecule hangen je er met een filter uithaalt? En die filter maak je dan daarna leeg?
                          En in een wasbak … daar blijven zelfs etensresten in rondzwabberen, daar is zelfs helemaal geen filter.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                            Allé, wie zal de vraag naar een bacteriologisch onderzoek stellen aan "De Inspecteur"?
                            Eentje uit de handwas en eentje uit de vaatwasser.
                            Zet twee kommetjes water buiten voor de vogels, eentje met gewoon kraanwater en
                            eentje met kraanwater en enkele druppels bleekwater, wedden dat deze met het bleekwater
                            de voorkeur krijgt.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                              Ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat mensen die een vaatwasser gebruiken minder kans hebben op voedselvergiftiging dan mensen die de vaat met de hand doen.
                              Het zal dus allemaal wel meevallen met de bacteriën op de vaat die met de hand is gedaan.

                              Ik doe hier de afwas met de hand, in mijn keuken is geen plaats voorzien voor een vaatwasser, en ik heb geen zin om een van de weinige keukenkastjes op te offeren om daar een vaatwasser in te zetten (mijn keuken is daarvoor te klein).
                              En ik heb nog nooit een voedselvergiftiging opgelopen omdat de borden en het bestek niet proper genoeg afgewassen zouden zijn.
                              Thuis hebben we vroeger een tijdje een vaatwasser gehad, tot die een paar keer defect geweest was, nadien is de afwas terug altijd met de hand gedaan, en ook daar is nooit iemand vergiftigd geworden door te vuile borden en andere spullen die tijdens het koken of tijdens het eten worden gebruikt.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Vaatwasser langer dan 30 min?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Ik heb eigenlijk nog nergens gelezen dat mensen die een vaatwasser gebruiken minder kans hebben op voedselvergiftiging dan mensen die de vaat met de hand doen.
                                Het zal dus allemaal wel meevallen met de bacteriën op de vaat die met de hand is gedaan.
                                Tussen minder proper/hygiënisch en voedselvergiftiging zit heel veel ruimte hoor.
                                Ge wordt ook niet meteen ziek door aan uwe vinger te likken nadat ge in uwe neus* gepeuterd hebt. [emoji23]
                                Canon EOS Digital
                                BD0479BE

                                Comment

                                Working...
                                X