Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervelend elektriciteitsprobleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: vervelend elektriciteitsprobleem

    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Van die 6mm² is wel correct hoor. Vorig jaar hier mijn installatie na 25 jaar opnieuw laten keuren (wie doet dat nog ;-) ).
    Hier verleden week nog een keuring gehad van een nieuwbouw die mijn schoonzoon heeft gebouwd,
    wasmachine aansluiting op 2,5mm² + een aparte leiding droogtrommel en beiden op 20 Amp.
    zekeringsautomaat achter een 30 mA diff. + de rest van de stopcontacten op het gewone circuit met 300 mA diff
    en zonder opmerkingen gekeurd.
    Zal hem volgende keer eens vragen hoe dat zit met die 6mm² voor een wasmachine, maar bij mijn weten
    moet alle bekabeling die achter een 20 Amp automaat staat maar 2,5mm zijn, trouwens, sluit maar eens 6 mm aan in een gewoon stopcontact
    zal leuk worden....

    Comment


    • #17
      Re: vervelend elektriciteitsprobleem

      dit is nu juist het probleem ,het is de sectie van de kabel die moet juist afgezekerd zijn ,
      nu ,mij is altijd verteld (en ook zo meerdere keren meegemaakt ) het eerste wat de keurder vraagt zijn de plannen en éédraadschema enz .., kom je af met een vodje papier kun je het meestal al schudden ,is dit proper en een beetje
      Professioneel ,dan zit je al op 50 procent van je keuring , dan de aardingsmeting ,zelfde laken
      mijn woning ,bwj '36 volledig zelf gedaan (geen elektricien)enkele jaren geleden en mooi gekeurd volgens de regels , doe geen zotte dingen ,doe het logisch
      en zeker geen wandcontactdozen wegmoffelen achter wanden (zoals vroeger )

      Comment


      • #18
        Re: vervelend elektriciteitsprobleem

        Ik heb het probleem gehad begin van het jaar. Het probleem kwam van de zonnepanelen. Een kabel van de panelen zat geklemd tussen het paneel en de alu-rail. De draad was wat beschadigd en zo was er stroomverlies. Kan ook komen door vocht in de aansluiting van de panelen op het dak.

        Comment


        • #19
          Re: vervelend elektriciteitsprobleem

          Hier verleden week ook van datte, plots heel de boel uit. Boilertje onder het aanrecht in de keuken (nat element) ging plots in verlies.
          Maar soms is het ver zoeken, een hele tijd geleden midden in de nacht : niks meer, begin maar te zoeken. Niks te vinden, bij elke poging om de diff weer aan te zetten : meteen weer uit. Alle zekeringen uit gezet, hielp niks, tja .... ik begon al wanhopig te worden. Wat bleek ? Er was een muis op de stroomlatten gevallen, ergens door een klein gaatje gekropen, ik heb het uiteindelijk gevonden omdat na een aantal keer proberen er een hele rare geur kwam, hij zat met een poot en een oor tussen de latten en dat begon een ietwat in te branden.

          Comment


          • #20
            Re: vervelend elektriciteitsprobleem

            Ik heb hier even naar de voedingskabel van mijn wasmachine (Bosch) gekeken.
            Toen ik die wasmachine pas had gekocht vond ik dat de voedingskabel een stuk dunner leek dan die van de vorige wasmachine (Beko).
            Afgaande op het aanvoelen van die kabel dacht ik dat het een 3G 1mm² zou zijn (die dikte gebruiken we op het werk ook voor een aantal machines), nu heb ik gekeken, en het is inderdaad zo, er staat duidelijk "3G 1.00mm²" op de kabel (met twee nullen achter de komma dus, het zal dan wel helemaal juist 1mm² zijn ).
            Daarom denk ik dat het totaal overbodig is om een kabel van 6mm² naar dat stopcontact te trekken...
            Ik kan er straks nog eens de verbruiksmeter tussen zetten, maar voor zover ik mij herinner zit het maximale stroomverbruik van die wasmachine onder de 2000W (minder dan 10A dus).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: vervelend elektriciteitsprobleem

              Oké, sinds 2020 is het AREI aangepast en de 6mm²-wasmachine regel niet meer van toepassing. Voor de wijzigingen zie deze link.
              5. Exclusief toegekende stroombanen (zie Boek 1, Onderafdeling 5.2.1.2)
              Elk toestel of elke machine met vaste standplaats met een nominaal vermogen groter of gelijk aan 2600W moet afzonderlijk gevoed worden door een exclusief toegekende stroombaan. Hetzelfde is van toepassing op de wasmachine, de afwasmachine, de droogkast, het elektrisch fornuis, de elektrische kookplaat, de elektrische oven en de toestellen van een elektrische verwarming met vaste standplaats. De doorsnede van de elektrische leidingen wordt gekozen in functie van het vermogen van de toestellen of machines. In geval van voeding via een contactdoos, bedraagt de minimale sectie 2.5mm², beveiligd met een automatische schakelaar met maximale nominale intensiteit 20A.
              Op sommige websites van keuringsorganismen staat nog de oude regel:

              De doorsnede van de geleiders voor de voeding van een elektrisch fornuis of een
              wasmachine moet:
              - bij driefasige aansluiting 4 mm²
              - bij monofasige aansluiting 6 mm² bedragen.
              Men mag evenwel voornoernde toestellen aansluiten met geleiders met doorsnede van 2,5
              mm² op voorwaarde dat:
              - ofwel de stroombaan bestaat uit een kabel geplaatst in opbouw;
              - ofwel wanneer de stroomkraan bestaat uit geïsoleerde geleiders (vb. VOB) geplaatst
              in een buis met een diameter van minimum een duim of 25 mm²;
              - ofwel wanneer er een reservebuis voorzien is naar dezelfde plaats van
              energielevering.
              Voilà, en zo heeft iedereen weer gelijk
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #22
                Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                Ik denk niet dat je nog een 6 mm² in de aansluitklemmen van een stopcontact ga krijgen.

                Als je twijfelt moet je niet vermelden dat dat een stopcontact is voor een wasmachine.
                Teken een gewoon stopcontact.

                Voor een monofasige kookplaat moet je ook 6mmé gebruiken.
                Omdat dit slecht werkt leg ik steeds 4X4+4 mm² en gebruik twee aders parallel.
                Ik heb er nog nooit een opmerking over gekregen al zouden ze wel moeilijk kunnen doen omdat de aarding te dun gaat zijn.

                Een aansluitkabel mag altijd een sectie kleiner zijn.
                Maar 1.0 mm² is wel heel dun voor een wasmachine.

                mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #23
                  Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  Oké, sinds 2020 is het AREI aangepast en de 6mm²-wasmachine regel niet meer van toepassing. Voor de wijzigingen zie deze link.


                  Op sommige websites van keuringsorganismen staat nog de oude regel:



                  Voilà, en zo heeft iedereen weer gelijk
                  Voila, en laat ACA Roeselare nu net de firma zijn die meestal bij ons komt keuren. :-)

                  Comment


                  • #24
                    Re: vervelend elektriciteitsprobleem

                    voila,

                    Comment

                    Working...
                    X