Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Slecht nieuws voor zonnepanelen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Neen, het is het Grnondwettelijk Hof. Raad van staten geeft raad en advies ... Grondwettelijk hof is bindend en kan moeilijk betwist worden.
    Maar, iedere Belg voor de wet gelijk. Gelden deze maatregelen dan ook voor de grote zonnepaneelparken die veel zaken hebben staan. Daar wordt op zondag en mindere mate op zaterdag wel geen stroom intern verbruikt.

    Nu een technische vraag.

    Ik produceer stroom met de zonnepanelen. Mijn wasmachine draait en ik zit met iets overproductie tov afname. De stroom gaat het net in. BV 100 eenheden prodcuctie en 90 eenheden verbruikt.
    Dus 10 eenheden het net in.
    Ik krijg een aalmoes voor 10 eenheden.
    De zon verdwijnt en plots zakt de productie naar 80 eenheden terwijl ik verder 90 eenheden nodig heb ... Dus ik haal de nodige 10 eenheden van het net. Daar betaal ik dus de volle pot voor.
    Wasmachine valt even stil en de volle 80 eenheden in het net ... Wat later weer 90 eenheden nodig... Schone investering gedaan voor de electriciteitsleveranciers, verkopers ...
    En hun aangeprezen accu is ook wel lucht in een zak. De in de zomer opgeladen accu(s zullen wel niet echt bruikbaar zijn in de winter, tenzij ik een accu-park zet dat groot genoeg is om de hele winter te overbruggen.

    Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat met mensen met dubbel traifiering. Mijn nachttarief is nog steeds beterkoop dan gewoon tarief, alhoewel de leverancier al jaren staat te popelen om mijn een contract aan te smeren voor slechts 1 tarief.
    Dubbele tarifering verdwijnt.

    Wanneer de zon schijnt is de elektriciteitsprijs zeer laag, hoe wil je nu dat iemand je daar de volle pot voor betaalt ?
    Opslag is duur voor iedereen, vandaar.

    Dit is de technische en economische realiteit, hou nu allemaal eens op met dromen en aanvaardt dit.

    Comment


    • #32
      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

      Benieuwd wat Fernand Huts daar van denkt....

      Comment


      • #33
        Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Benieuwd wat Fernand Huts daar van denkt....
        Die lacht in zijn vuistje, een vuistje vol certificaten.
        ...leeg...

        Comment


        • #34
          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Benieuwd wat Fernand Huts daar van denkt....
          Met je eens, die heeft zijn slag wel thuisgehaald...

          Naar die man zijn musea ga ik niet, maar voor de rest zal dat mijn opinie niet veranderen.
          Je daardoor laat beïnvloeden is jezelf tot loser verklaren.

          De realiteit is nooit voor iedereen hetzelfde geweest, pas je aan.
          Last edited by palombian; 15 januari 2021, 10:57. Reden: zinswending

          Comment


          • #35
            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            ...
            Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat met mensen met dubbel tarifiering. Mijn nachttarief is nog steeds beterkoop dan gewoon tarief, alhoewel de leverancier al jaren staat te popelen om mijn een contract aan te smeren voor slechts 1 tarief.
            M'n vrouw vertelde me vroeger deze week dat die dubbele tarifiering (die wij ook hebben) afgeschaft zou worden.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #36
              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

              De Tijd:

              >Afhankelijk van het verbruikersprofiel kan het wegvallen enkele honderden euro's per jaar extra betekenen op de energiefactuur van een doorsnee gezin.

              Zet dat eens af tegen de totale jaarlijkse kosten voor nutsvoorzieningen (telecom inbegrepen) ?

              Zoals hier al aangehaald is het momenteel van belang zo weinig mogelijk elektriciteit te gebruiken en de PV-installatie en eventuele opslag hieraan aan te passen.

              Dat is helemaal wat anders dan al je daken vol leggen om zoveel mogelijk groene stroom certificaten te cashen en de overtollige stroom op te stoken aan directe verwarming en warmwaterproductie, zoals oorspronkelijk gepromoot maar tegen de principes van groene energie.
              Het was al lang te zien dat dit niet eeuwig kon blijven duren.

              PS: ik ga hier voorbij aan het feit dat dit sprookje is betaald door de verbruikers zonder zonnepanelen, ieder beslist voor zichzelf (maar hoort dan ook de gevolgen te aanvaarden).
              Last edited by palombian; 15 januari 2021, 11:27. Reden: verbruikers zonder zonnepanelen

              Comment


              • #37
                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                Verwijderd wegens mogelijk politiek.
                Last edited by nete; 15 januari 2021, 13:07.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #38
                  Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                  Ik heb geen panelen, dus vandaag deze misschien idiote vraag: MOET je je overschot terugsturen naar het net? Eerlijk gezegd, als je toch niet meer hebt liggen dan je verbruikt, waarom zou je dan stroom het net in sturen als het je enkel geld kost? PV is niet zoals een thermische centrale die een energie verbruik heeft om te produceren. Je kan perfect zonnepanelen in de zon leggen en er niets op aansluiten. Misschien ook idioot, maar als het niets opbrengt...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Euh sorry, het is wel de raad van state die dat beslist heeft, zeggen ze toch.
                    Klopt, was wel het Grondwettelijk Hof

                    Maar de regering toen was wel zeker dat de motivatie overtuigend genoeg ging zijn zodat dit goedgekeurd ging worden...
                    Volgens mij is het systeem van terugdraaiende teller zelfs nog steeds invoege in Wallonie..

                    ...Dit zal de kracht van de verandering zijn wss

                    Comment


                    • #40
                      Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                      Een interessante vraag.
                      Ik denk dat zogauw de zon schijnt de stroom van de panelen ergens heen moet, anders slaat de omvormer af omdat de spanning teveel stijgt..
                      Ook als je een batterij hebt zal die vol raken.
                      Gratis weggeven is dan de minst dure oplossing (ik vind het ook een eigenaardige instelling om dat niet te willen doen).

                      Comment


                      • #41
                        Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                        Ik heb geen panelen, dus vandaag deze misschien idiote vraag: MOET je je overschot terugsturen naar het net? Eerlijk gezegd, als je toch niet meer hebt liggen dan je verbruikt, waarom zou je dan stroom het net in sturen als het je enkel geld kost? PV is niet zoals een thermische centrale die een energie verbruik heeft om te produceren. Je kan perfect zonnepanelen in de zon leggen en er niets op aansluiten. Misschien ook idioot, maar als het niets opbrengt...
                        Het probleem is dat je de energie moet verbruiken op de moment als de panelen die opwekken (is voornamelijk overdag als de zon schijnt)
                        2 verdieners die heel de dag naar werk zijn kunnen dus zogoed als niets direkt opgewekte energie verbruiken en zijn dan al die energie kwijt..Vreg krijgt die voor een heel lage prijs (prikje)
                        s'avonds als de panelen niet veel meer opbrengen (in de winter na 17u al niet meer) beginnen de meeste werkende mensen te verbruiken en dan moet je die energie het van het net halen (tegen hoge prijs)

                        Een batterij is een oplossing om meer % zelf te verbruiken maar als je ziet wat die nog kosten, dat brengt ook niet op....

                        Ben zelf niet technisch genoeg maar een gedeeltelijke oplossing zou een schakeling kunnen zijn die een stroomgroep actief zet als er overschot is...(opladen electr. wagen enz)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Ik heb geen panelen, dus vandaag deze misschien idiote vraag: MOET je je overschot terugsturen naar het net? Eerlijk gezegd, als je toch niet meer hebt liggen dan je verbruikt, waarom zou je dan stroom het net in sturen als het je enkel geld kost? PV is niet zoals een thermische centrale die een energie verbruik heeft om te produceren. Je kan perfect zonnepanelen in de zon leggen en er niets op aansluiten. Misschien ook idioot, maar als het niets opbrengt...
                          Euh, dit is niet wat je hier schrijft.
                          Stel voor. Je hebt een capaciteit van 80eenheden en normaliter, als de zon schijnt, krijg je die binnen. Stel voor dat je gemiddeld per dag 100 eenheden verbruikt. Dit gemiddelde krijg je na een jaar optellen en delen door het aantal dagen.
                          Helaas, je verbruikt niet iedere dag de gemiddelde. Er zijn dagen waar je top-opbrengst hebt en dagen waar je bijna niets binnen haalt.
                          De oefening.
                          Je hebt geluk, de zon schijnt vandaag optimaal .... Je brengt 80 eenheden op, maar, door omstandigheden ben je niet thuis ... je verbruikt er slechts 10. 70 eenheden gaan voor prikprijs naar het net ....
                          De dag nadien heb je minder geluk. Slecht weer vandaag (neen, niet het paard van sinterklaas) en je opbrengst van je zonnepanelen is nagenoeg nihil ... 10 eenheden .... Helaas, pindakaas, je bent thuis en moet nu ook nog eens meer electriciteit verbruiken dan normaal .... Je zit in een piekmoment en ... Je hebt 120 eenheden nodig.
                          Je bent dus 2x gestraft. Eenmaal omdat je electriciteit weg schenkt aan anderen die het op hun beurt aan volle pot inkopen en je ben ook gestraft omdat installatie op dat ogenblik onvoldoende is, meer nog je komt in een piekmoment en je betaal nog extra...
                          Probleem is, de teller draait continue, zoals je zonnepanelen ook continue electriciteit produceren en helaas is het verbruik dat je hebt niet, tot zelden synchroon met de productie en door die asynchronisatie word je nu zwaar afgestraft.
                          Ik zie uit naar een nieuwe wagen en dacht in de richting electriciteit. Mijn zonnepanelen gaarden dan de nodige electriciteit en 's nachts buiten alle pieken om kon ik opladen... Waarom 's nachts, wel gewoon omdat ik meestal (buiten Corona-tijd) niet thuis ben en dus niet kan opladen ... En nu wordt ik weer dubbel gestraft. Opbrengst tijdens de dag weggegooide groene electriciteit en nu is er ook sprake dat het dubbele tarief ook nog eens verdwijnt en dus 's nachts een hogere tariefiering krijg dan wat ik nu heb volgens contract ...
                          Een oplossing zou zijn om tijdens de dag waterstof te produceren met je zonneinstallatie en op het ogenblik dat je energie nodig hebt, je waterstofvolume aan te spreken om electriciteit te genereren ... Dit is momenteel perfect mogelijk, alleen, het is verboden door de overheid.

                          Een heikele vraag is eveneens: Overheid heeft nu al een paar jaar mensen opgeroepen die geen zonnepanelen konden plaatsen wegens plaatsgebrek (apartement, ...) om dan te investeren in een soort groepsaankoop om bv een kerk, .... te bezetten.
                          Hoe zit het daar ? Normaliter worden die vergoed in functie van de opbrengst. In theorie zijn die nog slechter af dan wij. De opbrengst wordt nu een habbekrats en zelf kunnen ze nimmer rechtstreeks electriciteit gebruiken van die panelen ...
                          Indien die groep daar niet onder valt, kan GREG misschien ook eens best daar naar kijken om discriminatie aan te kaarten.


                          Ik kan wel akkoord gaan dat bv overproductie, gerekend op jaarbasis, niet kan en dat op dat ogenblik het (zonnepanelenenergie)glas wordt afgeroomd.

                          Wat zouden we er nu allemaal eens van denken mocht plots onze cameraproducenten besluiten dat garantie maar akkelige woorden zijn zonder inhoud ? Ik vermoed geen handgeklap, integendeel.
                          Last edited by Wim.Vanmaele; 15 januari 2021, 13:58.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #43
                            Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                            Ik kan nog altijd niet vatten waarom iedereen nu meent "gestraft" te zijn.

                            De vroegere situatie was een gunst, de huidige de realiteit.
                            Het ophouden om een gunst te ontvangen - zeker wanneer dat al lang was aangekondigd - is iets anders dan een straf.

                            Als er genoeg staatsmanschap was geweest bij onze bewindhebbers waren we nooit in deze onverkwikkelijke situatie terechtgekomen.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Ik kan nog altijd niet vatten waarom iedereen nu meent "gestraft" te zijn.

                              De vroegere situatie was een gunst, de huidige de realiteit.
                              Het ophouden om een gunst te ontvangen - zeker wanneer dat al lang was aangekondigd - is iets anders dan een straf.

                              Als er genoeg staatsmanschap was geweest bij onze bewindhebbers waren we nooit in deze onverkwikkelijke situatie terechtgekomen.
                              Nergens staat er geschreven dat regels die dan gelden een gunst waren .... Meer, op dat ogenblik was het onbetaalbaar om de opgewekte stroom op te slaan in accu's ... De regering zette aan om zonnepanelen te kopen met het geven van subsidies,
                              Nu, uit de commentaren die ik van je merk voel ik aan dat je over geen zonnepanelen beschikt en afkeer hebt tegen diegene die er wel hebben ?
                              https://www.fotospotter.be
                              Je suis content d’être heureux

                              Comment


                              • #45
                                Re: Slecht nieuws voor zonnepanelen

                                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                Ik kan nog altijd niet vatten waarom iedereen nu meent "gestraft" te zijn.

                                De vroegere situatie was een gunst, de huidige de realiteit.
                                Het ophouden om een gunst te ontvangen - zeker wanneer dat al lang was aangekondigd - is iets anders dan een straf.

                                Als er genoeg staatsmanschap was geweest bij onze bewindhebbers waren we nooit in deze onverkwikkelijke situatie terechtgekomen.
                                Daar ben je toch wel volledig verkeerd in hoor Jan, de vroegere situatie was geen gunst maar een contract !
                                Een contract dat al eerder gebroken werd door de tijd van de terugdraaiende teller terug te brengen naar 15 jaar, dat wordt nu nog eens verbroken door volledig af te schaffen.

                                Het moge duidelijk zijn dat de regering dit ook absoluut niet verwacht had, ze zijn nu volop een oplossing aan het zoeken.
                                Uiteraard weten ze ook wel dat er velen staan te springen om hen te pakken wegens contractbreuk, vooral de hele grote zonnepaneelvelden staan blijkbaar al klaar.
                                Voor de kleine gewone werkmens wordt het moeilijk om daar iets tegen te doen
                                Doch snap ik niet waarom in het buitenland dit wel kan en in België weeral niet, en dan bedoel ik deels gebruik maken van het net voor opslag.

                                Als er hier ene slimme is die me kan uitleggen welk nut zonnepanelen nog hebben met de huidige maatregelen, en dit dan bij werkende mensen die overdag als de zon schijnt niet thuis zijn.
                                Benieuwd welke uitleg ik hiervoor krijg ...

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X