Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe banden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nieuwe banden

    Foute redenering:voorwieltractie beste banden van voor.Vals gevoel van veiligheid.
    Beste banden moeten altijd op de achteras staan.

    Comment


    • #47
      Re: Nieuwe banden

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Op de vering heb ik nog nooit geweten, eerste keer dat ik daarvan hoor ... wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan hé. [emoji6]
      Is dat dan met een specifieke sensor die de hoogte van de vering meet of zo?
      Ik zoek vermoedelijk op verkeerde termen, maar kan het niet meteen vinden.
      Sensoren in de wielen en op de sensoren van het ABS kende ik wel al.
      Ik vind er zelf ook niets van terug Freddy, maar weet een ding zeker, er zaten geen druksensoren in de wielen,
      in de garage is mij ooit gezegd dat deze ingebouwd zaten in de veerpoot of ergens in de ophanging, als daar plots
      een ander gedrag werd waargenomen kreeg je alarm, was een Duitse Philips lease auto, of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.
      In elk geval, als banden werden vervangen waren dat gewone ventielen die ze er in trokken.
      Ook nooit geen calibratie moeten doen bij vervanging, maar wel altijd alarm na het monteren van nieuwe banden of wissel naar
      winterwielen, deze kon je vrij simpel resetten met de knoppen op het stuur.
      Moet volgens dat ik las op een paar fora te maken hebben met een eigenschap horende bij het soort ophanging, actief of adaptief, maar
      zouden ze bij Mercedes achter zich gelaten hebben en werken nu ook met sensoren, kortom niet veel over terug te vinden.
      "Agility Control met adaptieve schokdempers leverbaar; deze voorziening is standaard op de C-Coupé" Maar deze van mij was geen coupé???
      Last edited by Guest42; 2 juni 2020, 14:15.

      Comment


      • #48
        Re: Nieuwe banden

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ik vind er zelf ook niets van terug Freddy, maar weet een ding zeker, er zaten geen druksensoren in de wielen,
        in de garage is mij ooit gezegd dat deze ingebouwd zaten in de veerpoot of ergens in de ophanging, als daar plots
        een ander gedrag werd waargenomen kreeg je alarm, was een Duitse Philips lease auto, of dat er iets mee te maken heeft weet ik niet.
        In elk geval, als banden werden vervangen waren dat gewone ventielen die ze er in trokken.
        Ook nooit geen calibratie moeten doen bij vervanging, maar wel altijd alarm na het monteren van nieuwe banden of wissel naar
        winterwielen, deze kon je vrij simpel resetten met de knoppen op het stuur, maar vind daar eigenaardig genoeg ook niets van terug.
        Dat het niet altijd met sensoren op de ventielen is weet ik ook zeker, hier al verschillende wagens gehad waarbij er niets in of op het wiel zit, wel via ABS sensoren die een ander aantal omwentelingen vaststelt op één wiel.
        Wetgeving verandert ook continu.
        De ene keer moet het met sensoren op het wiel, dan mag het ook weer met ABS sensoren, dan verandert het weer eens. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #49
          Re: Nieuwe banden

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Dat het niet altijd met sensoren op de ventielen is weet ik ook zeker, hier al verschillende wagens gehad waarbij er niets in of op het wiel zit, wel via ABS sensoren die een ander aantal omwentelingen vaststelt op één wiel.
          Wetgeving verandert ook continu.
          De ene keer moet het met sensoren op het wiel, dan mag het ook weer met ABS sensoren, dan verandert het weer eens. [emoji6]
          Ik weet alleen dat in mijn oude Touran ik nooit alarm krijg met mijn winterbanden (op standaard stalen velgen).
          Een redelijk nutteloze feature als je het mij vraagt, dikwijls vals alarm.
          En de enige keer dat ik ooit een band plots heb platgereden heeft een vrachtwagenchauffeur met de lichten geknipperd om me te waarschuwen dat er iets fout was.

          Comment


          • #50
            Nieuwe banden

            Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
            Ik weet alleen dat in mijn oude Touran ik nooit alarm krijg met mijn winterbanden (op standaard stalen velgen).
            Een redelijk nutteloze feature als je het mij vraagt, dikwijls vals alarm.
            En de enige keer dat ik ooit een band plots heb platgereden heeft een vrachtwagenchauffeur met de lichten geknipperd om me te waarschuwen dat er iets fout was.
            Vals alarm ook al eens gehad en ook één keer een echte melding.
            De echte heeft me wel geholpen want stond op punt een langere rit te maken en net met een feestdag en lang WE ... anders stond ik daar mogelijks onderweg ergens te prutsen om de band te herstellen of op te pompen.
            Na bandenwissel meestal eens een melding ... reset doen ze bijna nooit correct.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #51
              Re: Nieuwe banden

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Vals alarm ook al eens gehad en ook één keer een echte melding.
              De echte heeft me wel geholpen want stond op punt een langere rit te maken en net met een feestdag en lang WE ... anders stond ik daar mogelijks onderweg ergens te prutsen om de band te herstellen of op te pompen.
              Na bandenwissel meestal eens een melding ... reset doen ze bijna nooit correct.
              Nog nooit valse melding gehad, wel een paar keer lage druk, terecht, en 1x een aflopende, lek, dus ook terecht.
              Ik krijg mijn auto altijd mooi met een gereset systeem, dan duurt het enkele km's voor de meting uitgevoerd is.
              Vind heel dit systeem toch wel een plus.

              Comment


              • #52
                Re: Nieuwe banden

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Nog nooit valse melding gehad, wel een paar keer lage druk, terecht, en 1x een aflopende, lek, dus ook terecht.
                Ik krijg mijn auto altijd mooi met een gereset systeem, dan duurt het enkele km's voor de meting uitgevoerd is.
                Vind heel dit systeem toch wel een plus.
                Dat is ook een plus als het correct werkt.
                Maar er zijn al verschillende manieren van meten en melden geweest de laatste jaren.

                Sommige systemen meten het drukverlies per band tegenover wanneer die gereset werd.
                Andere systemen geven een melding als één of meerdere banden van elkaar afwijken wat druk betreft ... pech als ze dan alle,vier tegelijk evenveel afnemen.
                Nog andere meten de omwentelingen van de banden om te zien of dat bij eentje afwijkt.
                Zo zullen er nog wel zijn. [emoji6]

                Met de moto ook eens gehad, op snelweg met nog lang geen afrit of parking ineens een waarschuwing dat een band plat was en meteen van niets naar een rode waarschuwing meteen stoppen.
                Zo snel mogelijk gestopt en niks te zien ... wat verder aan een station de druk gemeten en die was nog goed.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #53
                  Re: Nieuwe banden

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Foute redenering:voorwieltractie beste banden van voor.Vals gevoel van veiligheid.
                  Beste banden moeten altijd op de achteras staan.
                  Klopt 100%. Sommige staken soms ook enkel winterbanden op de aangedreven wielen : is ook behoorlijk fout...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nieuwe banden

                    Tja, volgens die mannen is het omgekeerd. De voorwielen dienen om te sturen, te remmen en als aandrijving, de achterste wielen rollen maar mee en helpen remmen. En een voorwielaandrijver heeft onderstuur, geen overstuur. Daarom beste banden van voor.
                    Wie ben ik om dat tegen te spreken?
                    Ik heb geen slechte ervaringen met die methode, en ik denk de meeste normale chauffeurs - toch die met voorwielaandrijvers - ook niet.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nieuwe banden

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      En een voorwielaandrijver heeft onderstuur, geen overstuur. Daarom beste banden van voor.
                      Met nieuwe banden vooraan, krijg je een vals gevoel van veiligheid op nat wegdek. Je kan dan sneller door de bochten gaan voor je onderstuur krijgt.
                      Maar als je een niet meer te corrigeren onderstuur krijgt, kan dat beter aan 80km/h zijn dan tegen 120km/h.

                      Ik doe slechts 30.000km met mijn voorbanden (Continental Premiumcontact), maar ik vervang ze bij 4mm profieldiepte.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nieuwe banden

                        Praktijkervaring:
                        Rij met een voorwieltrekker,met kale banden vooraan en achteraan,met ESP,door een matige bocht,op gepolijst beton en een goede scheut water erop (= omstandigheden van een slipbocht) tegen 40 km/uur:er gebeurt niets.
                        Doe hetzelfde met de ESP uitgeschakeld,zelfde snelheid etc.Wat gebeurt er:uitbreken vooraan,onderstuur?? VERGEET HET.Breekt achteraan uit.Overstuur.
                        Kan het niet juist uitleggen,laat het over aan de fysici,maar het gaat om hoeksnelheden,centrifugale kracht,lastenwissel van de wagen etc..
                        Heb een tiental van die wagenbeheersingcursussen gedaan,en doe ze soms nog,in verschillende slipscholen (soort hobby),met Volkswagen Golf,Mazda,Renault,Hyundai,met altijd hetzelfde gedrag van die voortrekkers.De kracht van uitbreken verschilt wel van wagen tot wagen.
                        Nu veel wordt gelukkig gladgestreken door het ESP.
                        NB:bij 45 km/uur gaf het ESP in die omstandigheden het op.5 km/uur lijkt niet veel,maar door al die krachten en het gewicht van de wagen,maakt dit wel een groot verschil in weggedrag.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nieuwe banden

                          Ik vermoed dat het zal te maken hebben met de gewichtsverdeling voor/achter. Het doet me wat denken aan de problemen die ontstaan bij het doorsteken van snelstromende, diepe rivieren. De stroming is vooral getiktakt om de lichtere achterzijde mee te slepen, de voorkant met de motor heeft veel meer grip.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nieuwe banden

                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Ik heb geen slechte ervaringen met die methode, en ik denk de meeste normale chauffeurs - toch die met voorwielaandrijvers - ook niet.
                            Ook een normale chauffeur rijdt eens 70, 90 of 120 op plaatsen waar dat mag en ook als het regent.
                            Elke normale chauffeur kan het ooit overkomen dat hij plots kort moet remmen om welke reden ook.
                            En als de achterste banden ervoor zorgen dat het achterste van de wagen onvoldoende remt, dan kan bij het minste dat de wagen schuin staat (lichte of zwaardere bocht of uitwijkmaneuver) het achterste het voorste gaan inhalen (wagen in tolbeweging).

                            Mensen gaan bij er bij banden al te vaak van uit d die het belangrijkste zijn om te kunnen vertrekken (trek- of duwkracht) maar staan er te weinig bij stil dat dit meer een comfortprobleem is dan een gevaar.
                            Niet kunnen stoppen op een veilige manier of niet veilig door een bocht gaan, dat zijn echte gevaarlijke problemen. [emoji6]
                            Er zijn zeker mensen die nog nooit iets voor hadden, zelfs bij de gekste chauffeurs met goede engelbewaarder... maar dat kan eerder gebaseerd zijn op veel geluk en daarom niet omdat ze de juiste keuzes maakten.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nieuwe banden

                              Dat is de reden dat bij een auto de achterste banden het beste profiel nodig hebben (ongeacht voor/achter of vierwielaandrijving). Achteraan uitbreken kan geestig zijn voor zij die het willen uitlokken, maar onderstuur is veel makkelijker te controleren dan overstuur.
                              Het zal inderdaad te maken hebben met de gewichtsverdeling van de auto.
                              ESP heeft zijn voordelen : gelukkig is het nu standaard...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nieuwe banden

                                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                                Dat is de reden dat bij een auto de achterste banden het beste profiel nodig hebben (ongeacht voor/achter of vierwielaandrijving). Achteraan uitbreken kan geestig zijn voor zij die het willen uitlokken, maar onderstuur is veel makkelijker te controleren dan overstuur.
                                Het zal inderdaad te maken hebben met de gewichtsverdeling van de auto.
                                ESP heeft zijn voordelen : gelukkig is het nu standaard...
                                Klopt, maar ESP is ook een gevaar. Zolang het goed gaat is er niets aan de hand. Maar als de ESP het niet meer kan bolwerken en het aan de chauffeur overlaat is het te laat. Want die chauffeur heeft niets voelen aankomen en vertrouwt erop dat de ESP het altijd aankan en zijn nek redt.

                                Let er eens op in bochten hoe vaak het de binnenste vangrail is die te lijden heeft ipv de buitenste.

                                Comment

                                Working...
                                X