Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe banden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Omdat rechts voor “altijd” wat meer sleet maakt op de rechter kant van de band Freddy.
    Omdat voorste banden anders slijten dan de achterste (logisch), wisselen tussen voor en achter heeft dan mogelijks een impact doordat men dan niet op hetzelfde afgesleten vlak gaat rijden. [emoji6]
    Velen gaan dit echter nooit merken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Re: Nieuwe banden

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Omdat voorste banden anders slijten dan de achterste (logisch), wisselen tussen voor en achter heeft dan mogelijks een impact doordat men dan niet op hetzelfde afgesleten vlak gaat rijden. [emoji6]
      Velen gaan dit echter nooit merken.
      Ik wissel reeds 47 jaar mijn banden van voor naar achter en zal dat blijven doen Freddy.

Comment

Ik wissel reeds 47 jaar mijn banden van voor naar achter en zal dat blijven doen Freddy.
        Vroeger werd dat ook steeds aangeraden, nu door velen afgeraden ... tijden veranderen, auto’s veranderen, banden veranderen, banen veranderen, technieken veranderen, ...
        De ene zal het nog aanbevelen, de andere niet ... wat is het beste, ik weet het niet echt.
        Vroeger deden we dat ook, nu niet meer ... eerlijk gezegd merk ik geen verschil buiten dat met voorwielaandrijving de voorste altijd sneller slijten.
        Beste banden achter is ook de regel ... dus bij 2 nieuwe banden zouden die in principe achteraan moeten komen, maar de meeste garages raden dat ook weer af.
        Dus ja ... het ene spreekt het andere tegen.
        Met permanent 4x4 zou verschil in slijtage minimaal moeten zijn bij normaal rijgedrag.
        Iedereen doet uiteindelijk wat hij zelf denkt goed te zijn. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Beste banden achter is ook de regel ... dus bij 2 nieuwe banden zouden die in principe achteraan moeten komen,
          Of bij zomer/winter wissels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
            Of bij zomer/winter wissels
            Al meer dan 15 jaar zetten de bandencentrales hier bij elke wissel de banden op dezelfde plaats als voorheen.
            En met leasingwagens weigeren ze zelfs als je het vraagt, mag niet is dan het antwoord.
            En zoals reeds geschreven, bij meerdere wagens kan men niet eens wisselen wegens verschillende bandenmaat. [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

En zoals reeds geschreven, bij meerdere wagens kan men niet eens wisselen wegens verschillende bandenmaat. [emoji6]
              En als er bandenspanningssensors in zitten dan is het mogelijk dat die terug ingelezen moeten worden omdat ze voor de boordcomputer op de verkeerde plaats zitten als de wielen gewisseld zijn.
              Dan moet je naar de garage om de foutmelding op het dashboard weg te krijgen (dat duurt een kwartiertje, met 1/4 werkuur + btw ben je er dan vanaf).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                En als er bandenspanningssensors in zitten dan is het mogelijk dat die terug ingelezen moeten worden omdat ze voor de boordcomputer op de verkeerde plaats zitten als de wielen gewisseld zijn.
                Dan moet je naar de garage om de foutmelding op het dashboard weg te krijgen (dat duurt een kwartiertje, met 1/4 werkuur + btw ben je er dan vanaf).
                Men kan natuurlijk ook de banden van plaats verwisselen zonder de velg van plaats te wisselen. [emoji6]
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Men kan natuurlijk ook de banden van plaats verwisselen zonder de velg van plaats te wisselen. [emoji6]
                  Dat is waarschijnlijk duurder, tenzij je daar zelf alle gereedschappen voor in huis hebt, de wielen moeten dan opnieuw gebalanceerd worden nadat de banden gewisseld zijn.
                  En autobanden van de velg halen en er terug opleggen is iets waar ook niet iedereen aan begint zonder de machines die ze daarvoor in de garage gebruiken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Nieuwe banden

Dat is waarschijnlijk duurder, tenzij je daar zelf alle gereedschappen voor in huis hebt, de wielen moeten dan opnieuw gebalanceerd worden nadat de banden gewisseld zijn.
                    En autobanden van de velg halen en er terug opleggen is iets waar ook niet iedereen aan begint zonder de machines die ze daarvoor in de garage gebruiken.
                    Ge moogt ervan uitgaan dat 99% zijn banden of wielen niet zelf wisselt, het is een kleine minderheid dat dit zelf doet.
                    Van al wie winterbanden heeft, is het grotendeels dan nog eens leasing en leasing geeft zo goed als nooit het recht op extra velgen.
                    Privé zijn er inderdaad ook mensen die een tweede set velgen hebben, maar vaak ook gestockeerd in de garage of bandencentrale (zou ok nooit doen).
                    Een tweede set banden zal nog steeds het meest voorkomende zijn.
                    Dat uitbalanceren is misschien een extra kost, maar het is ook niet slecht om dit af en toe eens te doen.
                    Voor de prijs van velgen kan men anders ook al dikwijls laten uitbalanceren, ja ik weet dat er ook goedkope velgen bestaan voor sommige wagens.
                    Het blijft uiteraard voor iedereen eigen keuze en alles heeft voor en nadelen. [emoji6]
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Ge moogt ervan uitgaan dat 99% zijn banden of wielen niet zelf wisselt, het is een kleine minderheid dat dit zelf doet.
                      Van al wie winterbanden heeft, is het grotendeels dan nog eens leasing en leasing geeft zo goed als nooit het recht op extra velgen.
                      Mijn schoonzoon heeft een firma auto van Belfius en inderdaad zomer en winterbanden, winterbanden worden tweejaarlijks vervangen en zomerbanden
                      worden jaarlijks vervangen door nieuwe, ook al zouden die maar pakweg 10.000 Km gelopen hebben, staat dus jaarlijks op vier nieuwe zomerbanden,
                      hoe zot kan je het bedenken....
                      Jammer genoeg niet dezelfde maat als op mijn dochter haar auto, want hij mag ze in wezen gewoon mee nemen naar huis als hij dat wil.
                      Last edited by Guest42; 1 juni 2020, 17:29.

Comment

Speelt voor mij geen rol Bart, de bandensensors hebben geen positie, is een algemeen alarm dat van één van de sensors komt, is dus uitstappen en kijken van welke
                        het alarm kan komen, die druksensors staan alle vier op 2,4 bar ingelezen, enige keuze optie die ik heb op die auto is a, b en c a is licht beladen, B is met vijf personen
                        en c is als je bv. een caravan zou trekken en met een zware kogel belasting zou zitten, nog nooit gebruikt, weet zelfs niet waar dat goed voor kan zijn.
                        Ik heb het bij mijn Subaru eens getest, en krijg maar alarm vanaf 1,5 bar sensors staan ingelezen op 2,4 bar, en de instelling is poepsimpel KLIK
                        Bij mijn Mercedes zaten de sensors ook niet in de velgen maar werd een platte band geregistreerd door de ophanging en niet volgens druk,
                        reset was gewoon uit te voeren op de computer van de auto zelf, als ik wisselde van zomerwielen naar winterwielen altijd alarm ook al stonden de banden
                        op gelijke druk, gewoon te resetten in het menu banden, vijf seconden werk.
                        Last edited by Guest42; 1 juni 2020, 18:03. Reden: toevoeging

Comment

Nieuwe banden

Bij mijn Mercedes zaten de sensors ook niet in de velgen maar werd een platte band geregistreerd door de ophanging en niet volgens druk,
                          reset was gewoon uit te voeren op de computer van de auto zelf, als ik wisselde van zomerwielen naar winterwielen altijd alarm ook al stonden de banden op gelijke druk, gewoon te resetten in het menu banden, vijf seconden werk.
                          Op de vering heb ik nog nooit geweten, eerste keer dat ik daarvan hoor ... wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan hé. [emoji6]
                          Is dat dan met een specifieke sensor die de hoogte van de vering meet of zo?
                          Ik zoek vermoedelijk op verkeerde termen, maar kan het niet meteen vinden.
                          Sensoren in de wielen en op de sensoren van het ABS kende ik wel al.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Al meer dan 15 jaar zetten de bandencentrales hier bij elke wissel de banden op dezelfde plaats als voorheen.
                            En met leasingwagens weigeren ze zelfs als je het vraagt, mag niet is dan het antwoord.
                            Sommige auto's hebben wel 4x dezelfde bandenmaat

En als je bij zomer/winter wissel ineens de beste band met het beste/diepste profiel op de as zet waar de beste banden thuishoren ... wat is er nu mis mee?
                            Voordeel is verder dat ze gelijkmatiger slijten en je de bandenwissel (nieuwe banden bedoel ik) op mekaar afstemt (4 banden tegelijk)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                              Sommige auto's hebben wel 4x dezelfde bandenmaat

En als je bij zomer/winter wissel ineens de beste band met het beste/diepste profiel op de as zet waar de beste banden thuishoren ... wat is er nu mis mee?
                              Voordeel is verder dat ze gelijkmatiger slijten en je de bandenwissel (nieuwe banden bedoel ik) op mekaar afstemt (4 banden tegelijk)
                              Bij een 4x4 of achterwielaandrijving slijten die al bijna gelijk wat profieldiepte betreft, dus niet zoveel nut wat slijtage (profieldiepte) betreft.
                              Voorste banden slijten anders dan de achterste (logisch) en de banden plots van as veranderen zou er kunnen voor zorgen dat niet het volledig loopvlak correct op de baan zit, dat heeft negatieve impact op baanhouding en kan voor extra opwarming zorgen en extra slijtage aan de ophanging en dergelijke ... en dat is info die wel vaker gegeven wordt.
                              Wat iedereen ermee doet is zijn keuze, voor mij wisselt iemand zelfs elke 100 km zijn banden als hij dat wil. [emoji6]
                              Als ze het niet willen doen omdat ze niet mogen ... dan zal daar ergens toch wel een reden voor zijn?
                              En ja ik weet dat er mensen zijn die het wel doen.
                              Ik slijt bijna geen banden, dus maak ik er ook geen probleem van om er te vervangen indien nodig.
                              Soit, het is zoals met alles ... veel meningen, veel verschillen maar ook is ieders situatie anders. [emoji6]
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Juist!

Ik heb ongeveer 30 jaar lang regelmatig mijn banden voor/achter laten wisselen bij het onderhoud. Ik had al die tijd een vaste garagist. Uiteraard kwamen dan de betere banden op de juiste as te liggen (naar voren want voorwielaandrijving). Nooit heb ik enig nadelig rijgedrag ervaren, nooit ben ik gewaarschuwd voor slijtage, afwijkende wegligging, e.d.. In die tijd had ik nog geen winterbanden en deed ik probleemloos 90000 km met één set.
                                Toen mijn garagist op pensioen ging ben ik na een tijdje (niet tevreden van de vervanger) overgestapt op een ander merk en heb van in den beginne winterbanden erbij genomen. Bij winter zomerwissel keek men naar de slijtage en als er een wezenlijk verschil was in profiel gingen de betere banden weer naar voor, ongeacht de kilometerstanden. Met die auto heb ik bijna 8 jaren gereden en de zomerbanden waren aan vervanging toe toen ik de wagen verder verkocht.
                                Ik heb in die 40 jaren ook dikwijls gezien dat ze de banden inspecteerden en aftasten, voelden naar slijtage (veronderstel ik toch)
                                Met de huidige auto (weer ander merk) weet ik niet of die werkwijze ook wordt gevolgd, of er al verschil is in profiel (pas winter/zomer gedaan) weet ik ook niet. Met deze concessiehouder mag men niet in de werkplaats Daarbij is de auto - en dus ook de banden - relatief nieuw.

Comment

Working...
                                X